دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

ریزش برگ شفلرا چه دلایلی دارد و چطور از آن جلوگیری کنیم؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

بهتر است بدانید که در واقع شفلرا یکی از گیاهان آپارتمانی زیبا و محبوب علاقه مندان به گل و گیاه است و یکی از دلایل محبوبیت آن داشتن اصول پرورش راحت می باشد اما در حالی که مراقبت از گل شفلرا راحت و آسان است بایستی مراقبت هایی را نیز انجام دهید که در طول روند رشد با مشکلاتی مانند ریزش برگ های شفلرا مواجه نشوید.

ریزش برگ شفلرا

به طور کلی گیاه شفلرا از دسته گیاهان همیشه سبز با برگ هایی چرمی و روشن است که یکی از مهم ترین ویژگی های آن مراقبت آسان آن می باشد. این گیاه هم به صورت سبز و هم به صورت ابلق در طبیعت موجود است و در واقع گیاهی ایده آل برای پرورش در فضای آپارتمان و خانه می باشد. شرایط نگهداری این گیاه تقریبا آسان است و به ندرت دچار بیماری خواهد شد. توجه داشته باشید که برگ های شفلرا بر خلاف اغلب گیاهان آپارتمانی به صورت دسته ای ۸ الی ۹ تایی و معمولا از انتهای ساقه رشد می کنند. این گیاه قابلیت رشد تا ارتفاع ۳ متری را دارا می باشد. به طور کلی می توان گل شفلرا را یکی از سرسخت ترین گیاهان آپارتمانی دانست که می توان با رفع حداقل نیاز هایش تا مدت زمان زیادی آن را در فضای خانه نگهداری نمود. این گیاه علاوه بر زیبایی زیادی که دارد به تنهایی قادر به تلطیف فضای خانه است و کمک موثری در رابطه با پاکیزه نگه داشتن فضای خانه خواهد کرد به طوری که می توان آن را یک دستگاه تهویه هوا چند منظوره برای خانه در نظر گرفت. همچنین علاوه بر تولید اکسیژن آلاینده هایی مانند بنزین و فرمالدئید ها را نیز خوبی جذب می کند.

علل ریزش برگ شفلرا

مشکلات گیاه شفلرا و علل آن:

در ادامه سعی داریم شما را با مشکلات و اختلالات موجود در روند پرورش گیاه شفلرا از جمله ریزش برگ های آن آشنا نماییم:

علت ریزش برگ های شفلرا: بهتر است بدانید که آبیاری بیش از حد باعث ریخته شدن برگ گیاه شفلرا خواهد شد و به همین منظور توصیه می شود اجازه دهید تا سطح بستر در فاصله دو آبیاری کاملا خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید. همچنین لازم است هر سری زهکشی گلدان را بازدید و آب زیر گلدانی را خارج نمایید.

علت پژمرده شدن گل شفلرا: به طور کلی قرار گرفتن گیاه در معرض نور و گرمای بسیار زیاد می تواند علل پژمرده شدن گیاه باشد.

علت زرد شدن برگ شفلرا: مهم ترین عامل زرد شدن برگ های شفلرا آبیاری بیش از اندازه است البته که عوامل دیگری مانند باکتری ها و قارچ ها نیز می توانند در زرد شدن برگ ها تاثیرگذار باشد.

  •  آرون گروپس

مشکلات گیاه شفلرا

علت ریزش برگ های سالم شفلرا: به طور طبیعی در گیاه شفلرا برگ های پایینی برای تحریک و رشد جدید دچار ربزش می شوند ولیکن اگر برگ های بالایی دچار ریزش شوند می تواند ناشی از آبیاری بیش از حد باشد.

علت جمع شدن برگ شفلرا: اگر برگ های سبز گیاه دچار ریزش شدند لازم است تا زهکشی خاک را بررسی نمایید زیرا ممکن است منافذ آن گرفته شده باشند.

علت جمع شدن برگ شفلرا: در برخی از مواقع سرمای شدید هم باعث قهوه ای شدن برگ ها و چروکیدگی آن ها می شود و همچنین این حالت ممکن است در گرمای بیش از حد نیز اتفاق بیافتد.

سیاه شدن برگ شفلرا: توجه داشته باشید که گاهی اوقات لکه های خاکستری مایل به قهوه ای بر روی گیاه به دلیل حمله قارچ ها است که درمان آن تنها با قارچ کش میسر خواهد بود.

راه های رفع ریزش برگ های شفلرا

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه شفلرا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان اصول و شرایط مورد نیاز برای پرورش و مراقبت از گیاه شفلرا خواهیم پرداخت:

نور و دما:

توصیه می شود که گیاه خود را در طول فصل تابستان در محل سایه قرار دهید اما با فرا رسیدن فصل زمستان آن را به پنجره نزدیک تر کنید. توجه داشته باشید که گیاه در طول زمستان حدود ۱۰ درجه و در فصل تابستان ۲۷ درجه سانتی گراد را به خوبی تحمل خواهد کرد.

شرایط لازم برای پرورش گیاه شفلرا

آبیاری:

توجه داشته باشید که خاک گلدان شفلرا بایستی همواره مرطوب باشد و برای این منظور می توانید زیرگلدانی را پر از آب کنید تا آب از طریق منافذ زیرگلدان به داخل خاک نفوذ پیدا کند و بدین ترتیب رطوبت مورد نیاز حفظ خواهد شد. از آنجایی که گیاه نسبت به خشکی هوا حساسیت دارد بهتر است در طول فصل تابستان که هوا گرم می شود هفته ای دو مرتبه آب را بر روی برگ ها اسپری نمایید.

تعویض گلدان:

همانطور که می دانید انجام تعویض گلدان می تواند موجب رشد بهتر شفلرا شود. توصیه می شود زمانی که گیاه جوان و در حال رشد است بهتر است همه ساله در فصل بهار گلدان را تعویض کنید اما وقتی که گیاه به اندازه زیادی رشد کرد باید هر دو سال یک مرتبه گلدان را عوض نمایید. توجه داشته باشید که اگر گیاه شما بسیار بزرگ می باشد در هنگام تعویض گلدان تنها لازم است سطوح رویی خاک بستر را تعویض نمایید.

روش های رفع ریزش برگ های شفلرا

خاک:

به طور کلی بهترین خاک برای بستر گیاه شفلرا استفاده از خاک دارای زهکشی مناسب است و همچنین شما می توانید از تقویت کننده های خاک همچون پرلیت و پیت ماس برای بستر گیاه خود استفاده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *