دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طریقه پرورش، نگهداری و تکثیر گل کالانکوئه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۸ دی ۱۴۰۱
  • ۰

همانطور که می دانید پرورش و تکثیر گل کالانکوئه چندان سخت و دشوار نیست و در این مطلب سعی داریم شما را با روش های تکثیر این گیاه زیبا آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی گل کالانکوئه یکی از زیباترین گیاهان بهاری محسوب می شود که به دلیل گل های رنگارنگ و متنوعی که دارد از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و گل های آن اغلب در رنگ های مختلف سفید، قرمز، صورتی و نارنجی مشاهده می شوند و اگر در شرایط محیطی مناسبی قرار بگیرند روند گلدهی آن حدود ۶ الی ۸ ماه خواهد بود. در این مطلب به معرفی تکثیر گل کالانکوئه می پردازیم.

آشنایی با تکثیر گل کالانکوئه

بهتر است بدانید که اغلب گل های کالانکوئه لوله ای شکل و به رنگ قرمز می باشند و به صورت خوشه ای رشد می کنند. این نوع از گیاهان دارای بیش از ۲۰۰ گونه مختلف می باشد و به دلیل برگ های گوشتی و گل های زیبایی که دارد مورد توجه علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است. این گیاه در واقع بومی منطقه ماداگاسکار بوده و ارتفاع و گسترش آن به حدود ۳۰ الی ۵۰ سانتی متر می رسد. برگ های کالانکوئه به صورت تخم مرغی و گوشتی و به رنگ سبز می باشند که لبه آن ها به طرف بالا برگشته و از جذابیت بسیار زیادی برخوردار می باشند.

چگونگی تکثیر گل کالانکوئه

دستورالعمل تکثیر گیاه کالانکوئه:

جالب است بدانید که تکثیر گل کالانکوئه در واقع از طریق روش های مختلفی مانند بذر، قلمه زنی و تکثیر با برگ انجام می شود که در ادامه سعی داریم به بیان اصول و دستورالعمل انجام آن ها بپردازیم:

تکثیر گیاه به روش کاشت بذر :

برای تکثیر این گیاه از طریق بذر، لازم است در ابتدا خاک بستر آن را به اندازه کافی مرطوب کنید و بعد اقدام به کاشتن بذر نمایید، ۹ الی ۱۰ ماه زمان نیاز است تا بذر کالانکوئه به یک گیاه بالغ و گلدار تبدیل شود و تنها در صورتی این اتفاق می افتد که همه شرایط لازم برای رشد گیاه فراهم باشد. خاکی گه برای کاشت بذر انتخاب می کنید باید سبک بوده و از موادی همچون پیت ماس و شن تشکیل شده باشد، بعد از دو ماهگی گیاه باید آن را به خاک مخصوص این گلها انتقال دهید و برای رشد بهتر بذرها نیز روی سطح گلدان را با پلاستیک شفاف بپوشانید تا رطوبت خاک را حفظ کرده و شرایطی مشابه گلخانه به وجود آورد.

 تکثیر گلهای کالانکوئه

تکثیر گیاه از طریق قلمه زنی:

برای انحام این روش در واقع باید قلمه های انتهایی ساقه را از اواسط تا اواخر فصل بهار به طول ۵.۷ سانتی متر توسط یک چاقوی تیز تهیه کنید و سپس به مدت ۲ الی ۳ روز در کناری قرار دهید تا در محل بریدگی ها کال تشکیل شود. توصیه می شود که قلمه های تهیه شده را در گلدان هایی با قطر ۹ سانتی متر حاوی کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس قرار دهید و دمای محیط را بر روی ۲۰ الی ۲۱ درجه سانتی گراد تنظیم نمایید. لازم است خاک بستر را نسبتا مرطوب نگه دارید ولی آن را غرقابی نکنید. توجه داشته باشید زمانی که ریشه دهی انجام شده و گیاه جدید شروع به رشد می کند به آب بیشتری نیاز دارد و باید دفعات آبیاری خود را افزایش دهید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تکثیر گیاه از طریق برگ:

همچنین شما می توانید روند تکثیر گل کالانکوئه را از طریق برگ نیز انجام دهید و برای انجام این روش بایستی برگ بالغ را بر روی بستری همیشه مرطوب و کم نور قرار دهید و مراقبت های لازم را خوبی انجام دهید. پس از گذشت مدتی مشاهده خواهید کرد که از هر لبه گیاه جدیدی رشد کرده است.

اصول تکثیر گل کالانکوئه

شرایط مورد نیاز برای تکثیر گیاه مالانکوئه:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی انجام دهند نیاز به شرایطی داند که بایستی شما فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان شرایط لازم برای پرورش و تکثیر این گیاه زیبا پرداخته ایم:

آبیاری:

بهتر است بدانید که گیاه کالانکوئه برای رشد نیاز به آبیاری منظم دارد و بایستی در فاصله دو آبیاری سطح گلدان کاملا خشک شده باشد. لازم است در طول فصل تابستان هفته ای دو مرتبه گیاه خود را آبیاری نمایید ولی در فصل زمستان باید تنها یک مرتبه در طول هفته گیاه را آبیاری نمایید. توجه داشته باشید که گیاه نسبت به آبیاری زیاد حساس است و منجر به له شدن و پوسیدگی ریشه ها می شود.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه

نور:

به طور کلی گیاه برای رشد نیاز به نور غیر مستقیم خورشید دارد و از آنجایی که از دسته گل های روز کوتاه محسوب می شود توصیه می شود در طول فصل تابستان که طول روز طولانی می باشند چند ساعتی گیاه را در محیط تاریک قرار دهید. همچنین توجه داشته باشید که نور مستقیم آفتاب در فصل بهار و تابستان می تواند برگ های گیاه را بسوزاند اما آفتاب زمستان به ویژه از پشت پنجره کاملا برای گیاه ایده آل خواهد بود.

خاک و کوددهی:

توجه داشته باشید که برای کاشت گیاه کالانکوئه خاکی سبک همراه با زهکشی مناسب نیاز است و توصیه می شود آن را با با پرلیت و خاک برگ ترکیب نمایید. همچنین بهترین خاک برای قلمه زنی این گیاه ترکیب پیت ماس، خاک برگ و کمپوست می باشد. توجه داشته باشید که کود مورد نیاز گیاه را می توان از کود مایع رقیق شده و یا کود شیمیایی موجود در بازار به میزان ۳ گرم در لیتر هر دو هفته یک مرتبه از خرداد ماه تا شهریور ماه استفاده نمایید.

تهیه خاک مرغوب برای بستر گیاه کالانکوئه

دما:

بهتر است بدانید که در واقع بهترین دما برای این تکثیر گل کالانکوئه در طول شب ۲۸ درجه سانتی گراد و در طول روز حدود ۲۹ درجه سانتی گراد می باشد. از آنجایی که کالانکوئه از دسته گیاهان مقاوم به شمار می آید می تواند نوسانات دمای محیط را به خوبی تحمل کند.

نکات مهم دیگر در مورد این گیاه

شرایط نگهداری گلهای کالانکوئه آسان است، از جمله ویژگی این گیاه آن است که می تواند زمان زیادی را بر روی گیاه باقی بماند.

پرورش و کاشت گل کالانکوئه

اغلب افراد بعد از پایان گلدهی و خشک شدن کالانکوئه, آن را دور می اندازند، با وجود اینکه این گیاه، گیاهی چند ساله است و بعد از خشک شدن گلهای آن می توانید به راحتی آنها را جدا کرده و مراقبت های معمول گیاه را مجدداً آغاز نمایید، باغبانان حرفه ای قادرند به گونه ای عمل کنند که این گیاه در تمام طول سال، گلدهی داشته باشد.

در صورت تمایل برای آشنایی با روش پرورش و تکثیر گیاهان مختلف می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *