دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دلیل تعریق شبانه و راهکارهای رفع آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۸ دی ۱۴۰۱
  • ۰

در این بخش از آرگا شما را با تعریق شبانه آشنا می کنیم و دلیل این تعریق را برایتان مطرح می کنیم. راه های بسیار زیادی برای درمان این مشکل وجود دارد که در ادامه این راه ها را معرفی می کنیم. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

عرق های شبانه ممکن است بسیاری از افراد را درگیر خود کند و باعث آزار آن ها شود. این عرق ها در طی شب به سراغ شما می آیند. البته در صورتی می توان گفت که دچار عرق شبانه شده اید که هوای اتاق گرم نبوده و لباس هایی که به تن دارید بیش از حد گرم نباشند. در ادامه شما را با دلیل تعریق شبانه آشنا می کنیم.

دلیل تعریق شبانه

آشنایی با دلیل تعریق شبانه

عرق کردن در شب با گرگرفتگی شدید همراه می باشد که در شب به سراغ شما می آید و لباس ها و ملحفه های تشک را خیس می کند. باید بدانید که این تعرق شبانه به دمای محیط بستگی ندارد و به سختی از گرگرفتگی قابل تشخیص می باشد.

عرق های شبانه دلایل متعددی دارد که برای تشخیص آن باید به پزشک مراجعه کنید و با انجام تست های مناسب دلیل تعریق شبانه را پیدا کنید. برخی از دلایلی که شناخته شده تر هستند را در ادامه به شما معرفی می کنیم.

  • یائسگی

در نظر داشته باشید که یائسگی علامت های بسیار زیای دارد که یکی از آن ها گر گرفتی می باشد که ممکن است با عرق شبانه همراه شود. یکی از دلایلی که بیش تر زنان دچار تعریق شبانه می شوند یائسگی می باشد.

  • ایدیوپاتیک

تعریق هایی که برای افراد ایجاد می شود ممکن است بی دلیل باشد که به آن ایدیوپاتیک می باشد. این تعریق های بدون علت به دلیل متابولیسم های بدن می باشد و مشکلات خاصی برای بدن ایجاد نمی کند.

  •  آرون گروپس

انواع عفونت ها و تعریق شبانه

  • عفونت ها

یکی از دلایلی که ممکن است شما دچار عرق شبانه شوید عفونت ها می باشد. سل یکی از این نوع عفونت ها می باشد که شما را به عرق های شبانه دچار می کند. البته برخی دیگر از عفونت ها می باشند که ممکن است دلیلی برای تعریق های شبانه باشند که عبارت اند از :

– عفونت دریچه های قلب
– التهابات استخوان
– عفونت های قارچی
– عفونت های انگلی مانند لیشمانیوز
– عفونت های ویروسی
– آبسه
– HIV

  • سرطان ها

دلیل تعریق شبانه ممکن است برخی از سرطان ها باشد. یکی از مهم ترین سرطان هایی که با عرق شبانه در ارتباط می باشد سرطان لنفوم است. در نظر داشته باشید که برخی از بیمارانی که در آن ها بیماری سرطان تشخیص داده نشده است ممکن است دچار کاهش وزن و تب ناگهانی شوند.

  • مصرف برخی از دارو ها

مصرف برخی از دارو ها ممکن است عوارض جانبی داشته باشد که یکی از این عوارض تعریق شبانه می باشد. از رایج ترین دارو هایی که دارای این نوع عوارض اند می توان به دارو های ضد افسردگی اشاره کرد. زمانی که شما از این دارو ها استفاده می کنید  ۸ الی ۲۲ درصد بیش تر از سایرین در معرض عرق شبانه قرار دارید. علاوه بر دارو های ضد افسردگی دارو هایی که برای درمان تب و درمان های هورمونی هم استفاده می شوند ممکن است باعث تعریق شبانه شوند.

  • افت شدید قند خون

هیپوگلیسمی دلیل تعریق شبانه است. باید بدانید افرادی که انسولین و دارو های قند خون استفاده می کنند ممکن‌ است‌ دچار این مشکل شوند. این افراد با کاهش شدید قند خون در شب مواجهه می شوند و این کاهش قند خون منجر به تعریق می شود.

هیپوگلیسمی و تعریق شبانه

  • اختلالات هورمونی

یکی دیگر از مشکلاتی که منجر به تعریق شبانه می شود اختلالات هورمونی می باشد. این اختلالات شامل فئوکروموسیتوم، سندروم کارسینوئید و پر کاری تیروئید است.

  • شرایط نورولوژی و تعریق شبانه

برخی از شرایط عصبی که برای افراد ایجاد می شود ممکن است آن ها را دچار تعریق شبانه کند. این شرایط عبارت اند از :

  • دیس رفلکسی اوتونوم
  • حباب نخاعی پس از سانحه
  • سکته مغزی
  • نوروپاتی اتونوم

نکته : در نظر داشته باشید که این شرایط ممکن است علاوه بر تعریق شبانه منجر به افزایش تعرق در افراد شود.

مصرف مواد محرک

مواد محرک بسیار زیادی وجود دارد که ما در طی روز از آن ها استفاده می کنیم. از این مواد می توان به کافئین، الکل، تنباکو و گاها مواد مخدر اشاره کرد. این مواد ممکن است منجر به تعریق شبانه شوند.

درمان‌ های پزشکی تعریق شبانه

همان طور که می دانید درمان عرق شبانه می تواند کمک بسیار زیادی برای افراد باشد زیرا این مشکل برای بسیاری از افراد آزار دهنده است و برخی از افراد نمی توانند با این مشکل کنار بیایند. در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم که می توانند در درمان عرق شبانه موثر باشند.

  • محدود کردن مصرف الکل و کافئین
  • اجتناب از مصرف مواد مخدر و دخانیات غیر قانونی
  • خنک نگه داشتن اتاق خواب
  • پر هیز از خوردن نوشیدنی های گرم قبل از خواب
  • پرهیز از ورزش کردن قبل از خواب
  • پرهیز از مصرف غذا های بسیار تند

درمان های تعریق شبانه

مراجعه به پزشک

اگر دلیل تعریق شبانه شما مشخص‌ نیست بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش های مهم و گوناگون دلیل این تعریق ها را پیدا کنید.  برای درمان هم پزشک می تواند درمان هایی را به شما پیشنهاد بدهد و یک برنامه متناسب درمانی برایتان تجویز کند. زمانی پزشک از درمان های هورمونی استفاده می کند که این تعریق شما در اثر یائسه شدن و یا اختلالات هورمونی باشد. البته دارو های دیگری هم برای این مورد استفاده می شود که شامل گاباپنتین، کلونیدین و یا ونلافاکسین می باشد. ولی اگر پزشک شما تشخیص بدهد که این تعریق شما دلایلی دیگری مانند عفونت و سرطان دارد از دارو های دیگری برای کاهش گرگرفتگی شما استفاده می شود که شامل دارو های آنتی بیوتیک و ضد ویروسی و ترکیبی از دارو های شیمیایی می باشد. باید بدانید که عرق شبانه مشکل حادی نمی باشد ولی در بسیاری از موارد ممکن است نشان دهنده برخی از بیماری ها باشد که نیاز به درمان دارند. البته این تعریق ها موجب ایجاد اختلال در خواب هم می شوند و ممکن است مشکلات بسیار زیادی را برای شما فراهم کنند. اگر شما مبتلا به لفنوم و یا HIV هستید این تعریق ها می تواند هشداری برای شما بوده و نشان دهنده پیشرفت بیماری باشد.

درمان های خانگی تعریق شبانه

در برخی از مواقع ممکن است تعریق شبانه بدون دلیل باشد و بدن شما کاملا سالم باشد. بنابراین بعد از تشخیص پزشک می توانید از درمان های خانگی استفاده کنید که در ادامه این درمان ها را برای شما مطرح می کنیم.

آب گوجه فرنگی

ممکن است دلیل تعریق شبانه شما کاهش رطوبت منافذ پوست باشد. باید بدانید که می توانید با استفاده از گوجه فرنگی این مشکل را به راحتی کنترل کنید. برای این کار می توانید یک لیوان آب گوجه فرنگی را به صورت روزانه مصرف کنید و در طی دو هفته میزان مصرفی خود را دو برابر کنید. البته می توانید پوسته گوجه فرنگی را در مناطقی که تعریق بسیار زیادی دارد استفاده کنید.

درمان های خانگی تعریق در شب

لیمو و درمان تعریق شبانه

یکی دیگر از روش هایی که می توانید با استفاده از آن به درمان تعریق شبانه بپردازید استفاده از لیمو شیرین می باشد. لیمو یک دئودورانت طبیعی است و بوی بد عرق را از بین می برد و باعث کاهش تعریق می شود. برای استفاده از لیمو می توانید آب آن را بگیرید و با یک لیوان آب مخلوط کنید و آن را به بدن خود بمالید. اجازه بدهید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه این محلول روی بدن شما بماند سپس بدن خود را با آب سرد بشویید. البته می توانید از جوش شیرین هم در این ترکیب استفاده کنید.

سرکه سیب

یکی از بهترین دارو های خانگی برای درمان تعریق شبانه سرکه سیب است. این سرکه می تواند به صورت خارجی از تعریق بیش از حد جلوگیری کند و اگر از این سرکه در طی روز استفاده کنید می تواند PH بدن را به تعادل برساند. برای استفاده از این سرکه باید یک پنبه را به سرکه آغشته کنید و در محل هایی از بدن که تعریق بسیار زیادی دارد پنبه را قرار دهید. می توانید روز بعد دوش بگیرید و بدن خود را با آب سرد بشویید.

دلیل تعریق شبانه

گیاه مریم گلی

یکی دیگر از روش های درمان خانگی تعریق شبانه استفاده از گیاه سیج یا همان مریم گلی می باشد. مریم گلی گیاهی است که از آن به ضد عرق یاد می شود و شما می توانید با استفاده از آن تعریق شبانه را کاهش داده و از از ایجاد اختلال خواب جلوگیری کنید. برای استفاده از این گیاه لازم است یک فنجان از چای این گیاه را دم کنید و یک عدد لیمو خشک را به این چای اضافه کنید و این نوشیدنی را روزی دو الی سه بار استفاده کنید تا مشکل شما درمان شود.

جوش شیرین

همانطور که می دانید خواص جوش شیرین بسیار زیادی می باشد و از این ماده در آشپزی استفاده های بسیار زیادی می شود. این ماده یک ضد عرق طبیعی می باشد که می تواند با تنظیم PH بدن به کاهش تعریق شبانه کمک کند. برای استفاده از جوش شیرین می توانید این ماده را با آب به صورت یک خمیر تهیه کنید و این خمیر را در محل هایی که تعرق شدید دارد قرار بدهید و پس از ۳۰ دقیقه آن محل را با آب سرد بشویید.

جوش شیرین و درمان تعریق در شب

چای سیاه

یکی از روش های مطلوب برای درمان تعریق شبانه چای سیاه می باشد زیرا این چای دارای اسید تانیک است و خواص ضد تعریق دارد. در نظر داشته باشید که می توانید با استفاده از چای سیاه بوی بد تعریق خود را از بین ببرید.  برای این کار می توانید مانند همیشه چای دم کنید و یک پارچه تمیز را به چای آغشته کنید و آن را به همه بدن خود بمالید. پی از ۳۰ دقیقه می توانید تمام بدن خود را با آب سرد بشویید. برای اثر گذاری بیش تر می توانید این کار را دو الی سه هفته تکرار کنید.

فندق

فندق هم یکی از تنقلاتی می باشد که با تعریق مبارزه می کند و آن را کاهش می دهد. باید بدانید که می توانید از این ماده برای کاهش تعریق شبانه استفاده کنید. می توانید از عصاره فندق استفاده کنید و آن را با استفاده از یک پارچه تمیز به بدن خود بزنید. ۲۰ الی ۳۰ دقیقه صبر کنید و بعد بدن خود را با آب سرد بشویید. می توانید این کار را برای سه الی چهار هفته انجام بدهید.

چوب صندل

چوب صندل دارای آنزیم های بسیار زیادی می باشد و می تواند به شما در درمان تعریق شبانه کمک کند. این آنزیم ها می توانند رطوبت را از پوست جذب کنند و بوی خوبی برای بدن ایجاد کنند. می توانید پودر صندل را با آب به صورت خمیری تهیه کنید و در مکان هایی که تعریق آن زیاد می باشد قرار بدهید. پس از ۱۰ الی ۲۰ دقیقه می توانید بدن خود را با آب گرم بشویید. اگر میزان تعرق شما کم است این کار را یک بار در روز و اگر میزان تعرق شدید است این کار را دوبار در روز انجام بدهید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای اسید اوریک است که می تواند  با کشتن باکتری ها بوی بد آن ها را از بین ببرد و بوی خوبی برای بدن ایجاد کند. بنابراین می توانید سه قاشق چای خوری روغن نارگیل را با ۲ قاشق کره مخلوط کنید و روی مکان هایی که تعریق در آن ها شدید می باشد بریزید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید تعریق خود را به آسانی کاهش دهید.

روغن نارگیل و درمان تعریق شبانه

عرق کاسنی

افراد بلغمی مزاج، به منظور رفع سنگینی بدن با مصرف روزانه یک لیوان عرق کاسنی می توانند از طریق متعادل کردن مزاج خود، مشکل تعریق زیاد را برطرف کنند.

رطب

اغلب مردم تصورشان بر این است که رطب دارای طبع گرمی دارد، ولی مزاج رطب متعادل بوده و برای متعادل شدن مزاج بدن می توانید از آن استفاده کنید.

عرق سرد به هنگام خواب

عارضه عرق سرد یکی از حالت های ناخوشایند است که ممکن است برای هر کسی و در هر سنی اتفاق بیفتد که دلایل بروز آن نیز متعدد است، از این رو متخصصان توصیه می کنند به محض مشاهده آن حتما باید به پزشک مراجعه شود، در زیر به علل شایع عرق سرد در سر و بدن می پردازیم :

  • مشکلات قلبی و عروقی
  • میگرن
  • HIV
  • سل
  •  یائسگی
  • استرس شدید
  • سکته قلبی یا مغزی
  • کاهش قند خون

علل تعریق شبانه

  • کاهش سطح اکسیژن
  • کاهش فشار خون
  • ترسیدن در خواب یا پیش از خواب
  • مصرف داروها به ویژه داروهای ضد افسردگی
  • تب مالت
  •  پرکاری تیروئید
  • تومور غده آدرنال
  • اندوکاردیت

زمان مراجعه به پزشک برای درمان عرق

در صورت مشاهده یک یا چند علائم زیر حتما باید به پزشک مراجعه شود :

  • بالا بودن دمای بدن و گاهی احساس تب و لرز کردن
  • تعریق شبانه به همراه کاهش وزن بی دلیل
  • علاوه بر تب و لرز، داشتن علائم سرفه و اسهال
  • تعریق در خواب موجب استرس و اضطراب شود.
  • تعریق شبانه مداومت داشته و در اکثر شب ها تکرار شود.

نکات آخر

در نظر داشته باشید که دلیل تعریق شبانه ممکن است هر بیماری و یا مشکلی در بدن باشد ولی شما می توانید با راهکار های ساده و آسان این تعریق ها را کاهش دهید فقط کافی است به نکات آخر توجه داشته باشید و سعی کنید آن ها را رعایت کنید.

علت عرق کردن شبانه

  • در طول روز آب سرد زیاد بنوشید.
  • هر روز سعی کنید با یک صابون آنتی باکتریال دوش بگیرید و بدن خود را بشویید.
  • از لباس های پلاستیکی یا پلی استر استفاده نکنید زیرا این لباس ها تعرق را افزایش می دهند.
  • می توانید از لایه های زیرین برای کفش خود استفاده کنید تا بوی عرق نگیرید.
  • می توانید با کاهش استرس به درمان تعریق شبانه بپردازید.
  • در صورتی که تعریق شبانه زیاد باشد می توانید از شامپو های خنک کننده استفاده کنید.
  • مصرف سیگار و دخانیات را به حداقل برسانید.
  • اگر دارای اضافه وزن هستید بهتر است اقدام به کاهش وزن کنید.
  • از خوردن فست فود ها و نوشابه ها بپرهیزید.

در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر سایر مقالات آرگا را در زمینه دلیل تعریق زیاد و رفع بوی عرق بدن  را مطالعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *