دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

اگر در دوران شیردهی سرگیجه دارید بخوانید

  • سحر هودانلویی
  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

بسیاری از خانم ها پس از زایمان حالت هایی همچون سرگیجه و خواب رفتن دست و پا را تجربه می کنند که هریک آنان، وابسته به کمبود ویتامین و املاح در بدن است. برای آشنایی با علت بروز عارضه سرگیجه در دوران شیردهی با ما در این بخش از مجله آرگا همراه شوید.

در معنای کلی سرگیجه می توان بدان عارضه اشاره کرد که به علت آن، فرد مبتلا احساس می کند که محیط بر اطراف او در حال حرکت است. این عارضه برای بسیاری از خانم هایی که به تازگی زایمان کرده اند و حال دوران شیردهی را سپری می کنند، بسیار اتفاق می افتد.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا سرگیجه در دوران شیردهی را به همراه علت و روش های پیشگیری تا درمان برایتان بیان کنیم.

سرگیجه به چه معناست؟

سرگیجه در دوران شیر دهی

سردرد و سرگیجه بارداری از بیماری های رایج در بین خانم ها در پس از زایمان است که در اکثر مواقع مادران آن را در طی شیر دهی تجربه می کنند. همچنین این سرگیجه ها می تواند به عوامل متعددی وابسته باشد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

  • معرفی دلایل سرگیجه در این دوران

بروز این عارضه می تواند وابسته به عواملی باشد که در ادامه ذکر شده است.

  1. بسیاری از سرگیجه ها در وعده صبح اتفاق می افتد که بسیاری از خانم ها پس از شیردهی آن را تجربه می کنند. گفتنی است که این علت را می توان به دلیل افت قند خون مادر بر اثر شیر دهی بیان کرد.
  2. همچنین برخورداری از رژیم غذایی های نامنساب در این دوران می تواند زمینه ساز بروز سرگیجه در این دوران شود.
  3. کم خونی عاملی است که در بین بسیاری از خانم ها رایج است. این عارضه را می توان با نشانه هایی همچون ضعف، بی حالی، رنگ پریدگی، بی اشتهایی، سر درد و سرگیجه شناسایی کرد.
  4. همچنین دراز کشیدن در طولانی مدت می تواند زمینه های ایجاد این اختلال را برای خانم ها ایجاد کند.
  5. مادرانی که از فشار خون پایین برخوردار هستند، بیش از دیگر افراد به این عارضه مبتلا می شوند.
  6. همچنین عدم مصرف به انداه آب و مایعات می تواند تاثیر به سزایی در ایجاد سر درد و سرگیجه ایفا کند.

روش های درمان سرگیجه در دوران شیردهی

مشکلاتی که مادران در این دوران به آن مبتلا می شوند

در دوران شیردهی اختلالات بسیاری برای مادر ایجاد می شود که در ادامه به ذکر برخی از آنان پرداخته ایم.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  1. در این زمان امکان دارد که نوک پستان مادر مقداری فرو رفته و یا ترک خورده شود.
  2.  درد در نواحی پستان احساس شود.
  3. بر اثر افزایش شیر در سینه مادر، در آن نواحی احساس درد ایجاد می شود که برای کاهش این عارضه باید هر چه سریع تر عمل شیر دهی انجام شود. همچنین قابل به ذکر است که تجمع شیر در پستان سبب توقف ساخت شیر می شود که برای پیشگیری از آن نباید اجازه تراکم شیر در پستان مادر را داد.
  4. ایجاد زخم در نوک پستان که برای بسیاری از خانم ها پیش می آید. گفتنی است که این مشکل را می توان با قرار دادن مناسب دهان نوزاد در سر پستان رفع  کرد.
  5. احتمال انسداد مجرا های خروجی شیر نیز وجود دارد. این اختلال که در اکثر مواقع با درد برای مادر همراه است، برای رفع باید به شیر دهی ادامه دهید تا با عمل مک زدن توسط نوزاد، با مرور زمان این مجرا ها باز شوند.
  6. ایجاد ماسیت که نوعی عفونت پستان است. این عفونت هنگامی بروز پیدا می کند که باکتری های آلوده کننده از طریق مجرای خروجی شیر، خود را به پستان برسانند. از نشانه های بروز این عفونت می توان به تب، درد، تورم، قرمزی، زخم و یا ترک خوردگی های نوک پستان اشاره کرد. در این شرایط باید از شیردهی به  نزاد توسط سینه عفونی اجتناب کرد و با سینه دیگر به انجام این کار پرداخت.

روش های پیشگیری از سرگیجه در دوران شیردهی

آشنایی با روش های درمان این عارضه

روش درمان این عارضه بیش از هر چیزی به علت بروز آن بستگی دارد که باید آن را پس از زایمان شناسایی کرد. گفتنی است که اولین اقدام در پس بروز سرگیجه نشستن به محض و فوری است، با این کار سرگیجه شما به مرور کاهش می یابد که از افتادن شما به روی زمین نیز جلوگیری می کند.

همچنین در برخی مواقع علت بروز سرگیجه در دوران شیردهی انرژی است که در بدن شما تحلیل رفته است و سیستم های بدن به واسطه آن سعی بر فهماندن شما از این موضوع دارند. گفتنی است که به تغذیه خود در دوران بارداری و پس از آن توجه کافی داشته باشید، اگر پس از چندین ساعت غذایی نخورده اید؛ بهتر است به سرعت غذایی سبک و سالم برای خود ترتیب دهید تا با کمک آن قند خون بدنتان تا حدی افزایش پیدا کند.

همچنین استفاده از مکمل در این دوران به بسیاری از مادران شیرده توصیه می شود.

نکاتی که در این رابطه باید رعایت کنید

هنگامی که به عارضه سرگیجه در دوران شیردهی مبتلا می شوید، باید نکاتی را در جهت کاهش و رفع آن رعایت کنید که در ادامه مطلب به ذکر آنان پرداخته شده است.

  • نوع تغذیه

  1. به طور کلی تغذیه مادر شیرده باید به ۵ وعده تقسیم گردد. این تقسیمات شامل؛ صبحانه، ناهار، عصرانه، شام و وعده قبل خواب است که توصیه پزشکان به این صورت است که در بعد ازظهر و شب به مصرف لبنیات کم چرب و میوه های تازه بپردازید.
  2. همچنین از رژیم متعادل و متناسبی برخوردار شوید. به طور طبیعی و معمول یک مادر شیرده در این دوران به ۵۰۰ کالری نیاز دارد.
  3. همچنین مصرف روزانه ۸ لیوان اب برای جلوگیری از سرگیجه در دوران شیردهی بسیار توصیه شده است.
  4. اسید چرب برای ترمیم سیستم  عصبی بدن بسیار کار آمد است که در این رابطه  بهتر است مصرف ذرت، روغن زیتون، آجیل و دیگر اسید های چرب ضروری را فراموش نکنید.
  5. بسیاری از خانم ها در طی زندگی خود از قرص های ضد بارداری بسیاری استفاده کرده اند که در طی این روند به کمبود ویتامین B9 مبتلا می شوند. B9 در اصطلاحی دیگر همان اسید فولیک است که در صورت کاهش برای تامین آن می توان به مصرف مکمل هایی همچون کلم، ذرت، نخود، اسفناج، گندم و آب پرتقال پرداخت. همچنین دیگر مکمل های دارویی روی و کلسیم برای کاهش سرگیجه در دوران شیردهی بی تاثیر نمی باشند.

تاثیر مصرف آب پرتقال در کاهش سرگیجه های شیردهی

  • توصیه های مهم برای کاهش سرگیجه در دوران شیردهی

  1. مادران شیرده باید از مصرف نیکوتین به شدت بپرهیزند. این ماده مضر به صورت مستقیم وارد شیر می شود که در نهایت به حالت تهوع، اسهال و بی قراری نوزاد منجر می شود.
  2. همچنین مصرف نوشیدنی های الکلی برای مادران بسیار مضر است. این نوشیدنی در کمتر از ۱ ساعت خود را به شیر می رسانند که در نهایت به ایجاد عارضه هایی همچون عقب افتادگی ذهنی نوزاد و ایجاد اختلال در فرایند رشد می پردازد.
  3. همچنین برخی از افراد بر این باورند که با مصرف سیر می توان به افزایش شیر مادر پرداخت. هر چند این نظریه هنوز به اثبات نرسیده است اما ضرری هم برای مصرف در این دوران نخواهد داشت.
  4. گفتنی است که مادران باید به سبک تغذیه خود توجه فراوانی داشته باشند، چرا که ممکن است در این دوران به نوزاد آسیبی نرسانند، اما سلامتی خود را به خطر بیاندازند. در این شرایط جنین از مادر تغذیه می کند که در صورت تغذیه غلط به این خانم شیرده آسیب هایی وارد می شود.
  5. همچنین به صورت خودسرانه نباید به مصرف انواعی از مسکن و قرص ها پرداخت، در این رابطه بهتر می باشد به پزشک مراجعه کرده و با در نظر گرفتن شرایط به تجویز مناسب شرایط شما پرداخت.

آیا می توان  از بروز سرگیجه در دوران شیردهی پیشگیری کرد؟

در پاسخ به این سوال می توان این گونه بیان کرد که با پیش گرفتن برخی از اصول و نکاتی که در ادامه بیان می شود، می توان از بروز سرگیجه در دوران شیردهی جلوگیری کرد.

  1. به هنگام بلند شدن از رختخواب و صندلی، عملکرد های آرام و آهسته داشته باشید.
  2. قبل برخاستن کامل از رختخواب بهتر است که مقداری در سرجای خود بنشینید.
  3. عمل های نشستن و برخاستن را به آرامی انجام دهید، چرا که این کار سبب به راه اندازی گردش خون در مغز می شود.
  4. در این رابطه مصرف مواد غذایی مفید، ویتامین و مکمل ها را فراموش نکنید.

باید و نباید های غذایی دوران شیردهی

آشنایی با باید و نباید های غذایی در پس از زایمان

برای کسب سلامتی و جلوگیری از مشکلات بارداری ملزوم به رعایت برخی باید و نباید ها در پس زایمان هستید که در ادامه به معرفی آنان پرداخته ایم.

  • مواد غذایی مفید در دوران شیردهی

  1. ماهی قزل آلا
  2. فرآورده های لبنی کم چرب
  3. مصرف گوشت خالص گاو
  4. حبوبات
  5. برنج قهوه ای
  6. تخم مرغ
  7. نان گندم سبوس دار
  8. سبزیجات برگ دار
  9. غلات سبوس دار
  10. آب
  • مکمل های مورد نیاز در این دوران

  1. مولتی ویتامین
  2. ویتامین B12
  3. امگا ۳
  4. ویتامین D
  5. آهن
  6. کلسیم
  7. اسید فولیک

علت بروز سرگیجه در دوران شیردهی

  • خوراکی های منع مصرف

  1. مرکبات
  2. ادویه هایی به مانند فلفل قرمز
  3. سبزیجاتی همچون کلم، کلم بروکلی، کلم پیچ
  4. نوشیدنی های کافئین دار همچون قهوه

مواد غذایی مورد نیاز خانم های شیرده

  • پروتئین:

در دوره شیردهی نیاز مادر به پروتئین ۱۵ گرم اضافه می شود. در صورتی دیگر می توان این گونه بیان کرد که مادر شیرده در طی روز باید حدود ۶۵ الی ۷۰ گرم پروتئین ورودی داشته باشد. این نیاز را می توان با مصرف ۳ لیوان شیر در طی روز، ۱ عدد تخم مرغ، ۱۸۰ تا ۳۰۰ گرم گوشت و حبوبات تامین کرد.

  • املاح:

بهترین منبع املاح برای مادران مبتلا به کم خونی آهن و کلسیم است. این نیاز را می توان با قرص های تامین کننده املاح یعنی قرص فرو سولفات رفع کرد. همچنین علاوه بر مصرف مکمل های دارویی می توان به مصرف ۳ الی ۴ لیوان شیر کم چرب و سبزیجات برگ سبز همانند اسفناج، نعناع، جعفری، کرفس، کلم و مغز های بادام پرداخت. گنجاندن خورشت کرفس در وعده هایی غذایی در طی هفته برای پیشگیری از ابتلا به عارضه هایی همچون سرگیجه در دوران شیردهی بسیار مناسب است. همچنین اگر به فقر آهن مبتلا هستید، مصرف جیگر در طی هفته را فراموش نکنید و در طی روز نیز به مصرف ۱ عدد تخم مرغ بپردازید. در این رابطه مغز گردو نیز از این قاعده مستثنی نیست و  می توان به همراه دیگر دانه های روغنی همانند بادم به مصرف آن بپردازید.

تاثیر مصرف ویتامین در کاهش سرگیجه های شیردهی

  • ویتامین:

برای تامین ویتامین های مورد نیاز بدن مادران شیر ده باید ۵ الی ۶ لیوان آب سبزیجات، سالاد و سبزی های خوردن را به وعده های غذایی خود بگنجانید. همچنین مصرف ۵ الی ۶ عدد میوه تازه در طی روز می تواند تاثیر جذب ویتامین را در بدن مادر افزایش دهد.

  • چربی:

در سیستم های بدن مادر یک گروه از چربی های غیر اشباع وجود دارد که در غدد پستان ساخته نمی شود. این چربی را می بایست با مصرف برخی غذا ها همانند ماهی و روغن زیتون در طی هفته جبران کرد.

  • آب:

یک مادر شیرده در طی روز به ۵ الی ۶ لیوان آب و یا آب میوه طبیعی نیاز دارد.

همچنین در این رابطه گفتنی است که مواد غذایی بسیاری در رابطه با افزایش کیفیت شیر مادر وجود دارند که از بروز برخی عارضه ها همانند سرگیجه در دوران بارداری نیز جلوگیری می کند. از خواص شیر مادر می توان به مواد مغذی دیگر املاح موجود اشاره کرد که مصرف آن به تنهایی برای نوزاد سلامتی کامل را در پی دارد. اگر به دنبال روش های طبیعی افزایش شیر خود هستید، می توانید از بلغور جو دو سر که فواید زیر را در پی دارد، استفاده کنید.

تاثیر مصرف جو در افزایش شیر مادر

  1. در کنترل عارضه دیابت پس از زایمان بسیار تاثیر گذار است.
  2. با انتقال انرژی مازاد به بدن شما سبب افزایش کیفیت شیر می شود.
  3. با دارا بودن منابع فیبر از هضم راحت و آسان برخوردار است.
  4. با مصرف ۱ کاسه جو دوسر به صورت صبحانه می توان مواد مغذی مورد نیاز نوزاد را تامین کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *