دسته ها
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهنمای کاشت و پرورش گیاه قاشقی

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۹ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

بهتر است بدانید که پرورش گیاه قاشقی در واقع به دلیل زیبایی هایی که دارد مورد توجه قرار گرفته و در این مقاله سعی داریم شما را با روش های کاشت و نگهداری گیاه قاشقی آشنا نماییم با ما همراه باشید.

جالب است بدانید که در واقع بیش از ۱۰۰۰ گونه مختلف از گیاه قاشقی یا پپرومیا در جهان وجود دارد و اغلب آن ها بومی مناطق آمریکای مرکزی و جنوبی می باشند که به دلیل برگ های زیبایش مورد پسند اغلب علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته ااست و همچنین تمامی گونه های آن از اصول بسیار راحتی برای کشت و پرورش برخوردار می باشند.

آشنایی با چگونگی پرورش گیاه قاشقی

به طور کلی گیاه قاشقی که بدان گیاه پپرومیا نیز گفته می شود از دسته گیاهان علفی و همیشه سبز به شمار می آید که از رشد بسیار کندی برخوردار می باشد. گل قاشقی در واقع دارای برگ های قلبی شکل، گوشتی و اغلب رنگ های سفید کرمی و سبز می باشد و به دلیل اینکه زادگاه آن جنگل های تاریک است می تواند شرایط آپارتمان را برای رشد به خوبی تحمل نماید و همچنین در کاشت های گروهی نیز به عنوان یک گیاه مجزا کاربرد فراوانی دارد. این گیاه اغلب در مناطق گرمسیری رشد خواهد کرد و حتی دیده شده که در این مناطق بر روی تنه درختان نیز روییده است. گل قاشقی معمولا دارای ارتفاعی حدود ۲۵ سانتی متر است و برگ های آن با رنگ هایی سبز تیره و رگه سبز براق جلوه زیبایی به محیط می بخشد.

چگونگی پرورش گیاه قاشقی

انواع گیاه قاشقی:

توجه داشته باشید که با توجه به شکل ظاهری و نحوه رشد گیاه قاشقی می توان آن ها را به سه گروه کاملا مجزا تقسم بندی نمود:

گروه اول:

اغلب بوته هایی که دارای دمبرگ هایی قرمز می باشند و برخی نیز برگ های گوشتی و قلبی شکل دارند.

گروه دوم:

گروه بالا رونده که معمولا به داربست یا قیم بسته می شوند و بالا می روند و یا اینکه از اطراف گلدان آویزان خواهند شد و دارای ساقه هایی قرمز و برگ هایی نقره ای و برخی نیز دارای برگ های سبز و آبداری هستند و برای گلدان های آویزی مورد استفاده قرار می گیرند.

گروه سوم:

گروه سوم گیاه قاشقی اغلب دارای ساقه های بلند و قرمز رنگی هستند و برخی نیز ساقه و برگ هایی گوشتی دارند و برخی اوقات سطح برگ ها با موهای بسیار ظریفی پوشانده می شوند.

  •  آرون گروپس

شناخت انواع مختلف گیاه قاشقی

روش های پرورش و تکثیر گل قاشقی:

بهتر است بدانید که پرورش گیاه قاشقی چندان کار سختی نیست و در ادامه سعی داریم به بیان برخی از روش های کاشت و تکثیر گل قاشقی بپردازیم:

روش قلمه زنی:

توجه داشته باشید که فصل بهار در واقع زمان مناسبی برای تعویض گلدان ها است و خاک لازم برای بستر بایستی ترکیبی از خاک چوب، تورب و ماسه باشد و همچنین می توانید از پیت ماس نیز در این ترکیب استفاده نمایید. توصیه می شود که محل قرار دادن گلدان فضایی روشن و به دور از اشعه مستقیم خورشید باشد. با قرار گرفتن گلدان در این شرایط به تدریج سنبله های گل سفید یا کرم رنگی تولید خواهند شد و این پپرونیای سفید توسط قلمه های بذر و ساقه تکثیر خواهند شد و بدین ترتیب می توانید گیاه زیباتری داشته باشید.

روش خواباندن:

بهتر است بدانید که در روش خواباندن برای تکثیر گیاه قاشقی بایستی در انواع گوشتی آن برگ ها را بر روی سطوح ماسه بخوابانید و مقداری ماسه روی آن بریزید و بدین ترتیب پس از گذشت مدتی از انتهای رگبرگ ها ریشه ظاهر می شود و با انجام مراقبت های لازم می توانید گیاهی زیبا و سالم داشته باشید.

اصول کاشت گیاه قاشقی

شرایط لازم برای پرورش گل قاشقی:

به طور کلی تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای پرورش گیاه قاشقی پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن ها استفاده نمایید:

آبیاری:

توصیه می شود که برای آبیاری اجازه دهید تا ۵۰ درصد از خاک گلدان کاملا خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید زیرا آبیاری بیش از حد می تواند منجر به پوسیدگی ریشه ها گردد که علل اصلی نابودی گل قاشقی نیز محسوب می شود. بهتر است این گیاه را از ته آبیاری نمایید زیرا این روش سبب می شود برگ ها خشک بمانند و از پوسیده شدن جلوگیری شود. از آنجایی که برگ های گل قاشقی بسیار ضخیم می باشند اجازه می دهد که گیاه بتواند به مدت طولانی بدون رطوبت رشد کند.

آبیاری مناسب برای بستر گیاه قاشقی

نور:

گیاه قاشقی برای رشد نیاز به نور غیر مستقیم کنار پنجره دارد و حتی می تواند زیر نور فلورسنت نیز به خوبی رشد کند. به طور کلی نور ناکافی می تواند منجر به کند شدن روند رویش گیاه شود و حتی آن را متوقف سازد و از سوی دیگر تابش نور مستقیم گیاه منجر به سوزانده شدن برگ ها خواهد شد.

خاک و کوددهی:

به طور کلی برای تهیه خاک بستر توصیه می شود از خاک شل استفاده نمایید تا آب به سرعت از سطوح خاک عبور نماید و تمامی قسمت های گیاه آبیاری شود و همچنین می توانید از ترکیب پرلیت و پیت ماس نیز در این بستر استفاده نمایید.توجه داشته باشید که باید به صورت ماهانه در طول فصل بهار و تابستان به این گیاه کود بدهید و برای انجام آن بایستی کود گیاهان آپارتمانی را تهیه و کاملا رقیق نمایید تا قوت آن به نصف کاهش پبدا کند و همچنین تغذیه این گیاه در طول فصول پاییز و زمستان چندان ضرورتی ندارد.

استفاده از خاک غنی برای بستر گیاه

دما:

به طور کلی بازه دمایی بین ۶۰ الی ۸۰ درجه می تواند برای رشد این گیاه ایده آل باشد و همچنین درجه حرارت زیر ۵۰ تا ۵۵ درجه فارنهایت نیز می تواند باعث آسیب دیدگی گیاه شود.

رطوبت:

توجه داشته باشید از آنجایی که گیاهان قاشقی در اصل بومی جنگل های بارانی هستند علاقه خاصی به محیط گرم و مرطوب دارند و توصیه می شود در روند رشد حتما به شرایط آن دقت نمایید.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه قاشقی

آفات و بیماری های گیاه قاشقی:

به طور کلی گیاه قاشقی در طول رشد خود مادام مورد حمله آفاتی مانند شته ها و کنه ها قرار می گیرد و همچنین از بیماری هایی که می تواند این گیاه را درگیر خود کند می توان به لکه حلقوی اشاره نمود که اغلب بر روی برگ ها شکل می گیرد و علاقه خاصی به رطوبت زیاد دارد و معمولا هیچ راه درمانی برای رفع آن وجود ندارد و در مواردی مجبورید تمامی قسمت های آسیب دیده را جدا نمایید. همچنین خشک نگه داشتن برگ های قاشقی و فراهم آوردن گردش هوای خوب برای جلوگیری از بروز بیماری ها ضرورت بسیار زیادی دارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *