دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش تکثیر و قلمه زدن گل قاشقی با سه روش متفاوت و نکاتی که در رشد این گیاه مناسب است

  • سحر بهرامی
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

این گیاه برای کسانی که آشنایی کاملی با نگهداری گیاهان ندارند بسیار مناسب است ، همانطور که گفتیم گل قاشقی تنوع زیادی دارد اما تنها وجه مشترک با هم نوع های خودش داشتن برگ های گوشتی است که می توانند  به راحتی آب را در برگ هایشان ذخیره کنند که در ادامه با نحوه قلمه زدن گل قاشقی این گیاه زیبا آشنا خواهیم شد.

گل قاشقی که با نام پیروما هم شناخته می شود از گیاهان همیشه سبز است که به عنوان گیاه زینتی استفاده می شود این گیاه  تنوع زیادی دارند که به دلیل نگهداری بسیار آسان و پایین بودن قیمت این گیاه و همچنین طرز آسان قلمه زدن گل قاشقی جز پرطرفدار ترین گیاهان قرار گرفته است که معمولا در هر خانه ای این گل همیشه سر سبز و زیبا وجود دارد.

قلمه زدن گل قاشقی به روش های مختلف

گیاه قاشقی برگ های قلبی شکل، گوشتی و اغلب رنگ های سفید کرمی و سبز دارد و چون محل زندگی و زادگاهش در جنگل های نسبتاً تاریک است، می تواند شرایط آپارتمان را به خوبی تحمل کند . گل های قاشقی دارای برگ های گوشتی و نیم گوشتی که شباهت زیادی به قاشق دارد است که معمولا جثه های کوچکی دارند و زیاد بزرگ نمی شوند، بیشتر از چهارصد گونه از این گیاه  شناخته شده، که منشأ این گیاهان مناطق گرمسیری است.

نحوه قلمه زدن گل قاشقی

طریقه تکثیر گیاه قاشقی به چند صورت است که در زیر توضیح می دهیم:

آموزش تکثیر و قلمه زدن گل گل قاشقی

۱- قلمه زنی گل قاشقی در آب 

  • این روش را در فصل تابستان انجام دهید، به این منظور یک شاخه بلند انتخاب کرده و یک قلمه به طول ۷ الی ۱۰ سانتی‌متر را به وسیله چاقو یا قیچی جدا کنید.
  • قلمه به یک یا دو برگ نیاز دارد، برگ‌های اضافی را به وسیله قیچی از انتها جدا کنید، این مرحله خیلی مهم است چون محلِ برگ‌های جدا شده در ساقه هست که ریشه می‌دهد، پس مراقب باشید به ساقه قلمه آسیبی وارد نشود.
  • برای قلمه زدن گل قاشقی انتهای قلمه را با قیچی به صورت مورب ببرید، چون سطح بیشتری با خاک در تماس خواهد بود و ریشه‌دار کردن گیاه راحت‌تر صورت می‌گیرد،
  • سپس قلمه را به هورمون ریشه زایی آغشته کرده و در بستری که زه کشی خوبی داشته باشد مثل پیت‌ ماس، کوکوپیت و پِرلیت یا خاک برگ و ماسه بکارید.
  • به وسیله آب‌پاش روی برگ‌های گیاه را مرطوب نموده و سپس با یک کیسه پلاستیک شفاف روی گلدان را بپوشانید تا رطوبت گیاه تأمین گردد.

توجه: از قرار دادن گلدان در مقابل تابش مستقیم آفتاب خودداری کنید، ظرف مدت ۲۰ الی ۳۰ روز در صورت داشتن رطوبت کافی قلمه ریشه‌دار خواهد شد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۲- قلمه زنی گل قاشقی با برگ 

 به وسیله قیچی یا چاقو می‌توان به چهار نوع مختلف قلمه برگ را آماده کرد و در بستر مناسب کاشت: ۱- تمام برگ با دُم برگ ۲- تمام برگ بدون دُم برگ ۳- نیمه پایینی برگ بدون دُم برگ ۴- نیمه بالایی برگ.

  • در این روش یک برگ از گیاه به وسیله قیچی جدا کنید،
  • قلمه برگ آماده شده را در صورت امکان به هورمون ریشه زایی آغشته کرده و سپس در بستر مناسب مثل  پیت ماس، کوکوپیت و پِرلیت یا خاک برگ و ماسه بکارید.
  • گیاه را در محیطی گرم، مرطوب و دور از تابش مستقیم آفتاب نگهدارید تا ریشه بدهد.
  • استفاده از  هورمون ریشه زایی لازم و ضروری نیست ولی آغشته کردن برگ به آن، ریشه‌دار کردن قلمه برگ‌ها را سریع‌تر می کند

قلمه زدن گل قاشقی از طریق برگ

قلمه زدن این گیاه با ساقه

گیاه قاشقی را می توان با روشهای کاشت بذر، قلمه برگ و قلمه ساقه تکثیر می کنند که در بالا با روش قلمه برگ آشنا شدید و به طور کلی روش معمول تکثیر این گیاه از طریق قلمه زنی می باشد و قلمه های تهیه شده از طریق کاشت در خاک و یا نگهداری آنها در آب ریشه دار می شوند، گل قاشقی ابلق و سفید را می توان با ساقه قلمه زد و بهترین زمان برای این کار فصل بهار و تابستان می باشد، البته با تامین دمای مورد نیاز برای ریشه زایی، می توانید قلمه زنی را در هر فصلی انجام دهید، در زیر با روش قلمه این نوع گیاه قاشقی با ساقه آشنا می شوید :

  • حال به منظور قلمه زدن گل قاشقی با ساقه، در ابتدا تعدادی ساقه سالم انتخاب کنید.
  • ساقه ای که چند برگ دارد با یک قیچی یا چاقوی تیز به شکل مورب برش بزنید، طول قلمه ها باید به اندازه ۸ تا ۱۰ سانتیمتر باشد.
  • سپس برگ های انتهای قلمه ها را جدا کنید و به انتهای آن هورمون ریشه زایی بزنید.
  • اکنون این قلمه ها را در عمق ۴ تا ۵ سانتیمتری خاک قرار داده و با خاک اطراف آن را بپوشانید.
  • همواره خاک را آبیاری کنید و اجازه دهید خاک خشک شود، البته از آبیاری زیاد از حد نیز خودداری شود، چون موجب پوسیدن ریشه خواهد شد.
  • بعد از گذشت حدوداً ۲۰ تا ۳۰ روز، قلمه ها ریشه می دهند.

قلمه زدن قاشقی

ذکر چند نکته مهم :

خاک گلدان این گیاه بهتر است از مخلوط خاک برگ، ماسه و خاک باغچه باشد، ضمن اینکه ترکیب کوکوپیت، پرلیت و پیت ماس نیز می توانید استفاده کنید.

زهکشی گلدان باید مناسب باشد تا از باقی ماندن آب اضافی درون گلدان جلوگیری شود.

دمای مورد نیاز برای ریشه زایی قلمه ها نیز ۱۸ تا ۲۵ درجه می باشد.

به منظور تامین رطوبت کافی، با یک کیسه پلاستیکی روی گلدان را بپوشانید و هر چند وقت یکبار کیسه روی گلدان را بردارید تا هوا به گیاه برسد، همچنین می توانید با ایجاد چند سوراخ روی کیسه به جابجایی هوا کمک کنید.

گلدان را تا زمانی که گیاه ریشه بدهد باید دور از نور مستقیم قرار دهید.

نگهداری از گل قاشقی

خاک: خاک  مناسب و مطلوب برای قلمه زدن گل قاشقی، مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ و ماسه می باشد، سعی کنید خاک سبک و دارای قدرت زهکشی بالا برای کاشت این گیاه فراهم کنید.

نور: گیاه گل قاشقی همانند اغلب گیاهان آپارتمانی، نیاز به نور غیر مستقیم خورشید داشته، مناطق پرنور یا نیمه سایه اتاق که دور از تابش مستقیم خورشید باشد، مناسبترین مکان برای نگهداری گیاه است.

قلمه زنی گل قاشقی

دما: مناسبترین دما برای نگهداری و قلمه زدن گل قاشقی دمای ۱۸ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است. این گیاه به سرمای زیاد طاقت ندارد و حداکثر می تواند در زمستان ۱۵ درجه سانتیگراد را تحمل نماید.

آبیاری: نیاز آبی این گیاه بسیار پایین است و آبیاری زمانی انجام می گیرد که خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شده باشد.

رطوبت هوا: غبار پاشی گیاه، هفتهای دو بار در تابستان و یکبار در زمستان  انجام شود.

کود دهی: کود مورد نیاز این گیاه را می‌توان به میزان ۲ گرم در لیتر، هر دو هفته یک بار از فروردین تا مهر ماه، مورد استفاده قرار داد.

تعویض گلدان: ریشه های  گیاه قاشقی سطحی و ریز است، بنابراین گلدان کوچک برای گیاه مناسبتر است، به هر صورت هر سال ریشه ها را بازدید کنید و در صورت لزوم گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض نمایید.

در صورت تمایل برای آشنایی با انواع پرورش گل و تکثیر گیاهان مختلف می توانید از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *