دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کمبود آب در بدن چه علائم و نشانه هایی دارد؟

  • سحر هودانلویی
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

کم آبی بدن از مشکلات جدی به حساب می آید که در طولانی مدت و عدم درمان می تواند خطرات و عواقب بسیاری را برای افراد در پی داشته باشد. در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید تا علائم کمبود آب بدن و روش های درمان این اختلال را برای شما بیان کنیم.

کم شدن آب در بدن از مشکلات عمده ای است که بسیاری از افراد در صورت مصرف کم آب، سبزیجات و میوه های تازه به آن مبتلا می شوند. قابل به ذکر است که کم آبی در بدن می تواند عواقب و خطرات بسیاری را برای سیستم های بدن فرد در پی داشته باشد که سلامتی را به خطر می اندازد. همچنین بسیاری از افراد ممکن است در ابتدای ابتلا به آن هیچ خبری نداشته باشند، که در این صورت باید نشانه های آن را مورد بررسی قرار داد تا در صورت ابتلا به انجام روش هایی برای رفع و درمان این عارضه بپردازند.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا علاوه بر ذکر علائم کمبود آب بدن به خطراتی که ممکن است برای سلامتی شما در پی داشته باشد، بپردازیم.

هیدراته شدن به چه معناست؟

تشخیص کمبود آب در بدن

کم شدن آب در بدن به طور معمول خود را با نشانه و علائم بسیاری بروز می دهد که با در نظر گرفتن هر یک می توان از وجود آنان به خوبی مطلع شد. این علائم در ابتدا می تواند تغییرات مختصری به روی سلامتی پوست، و زیبایی لب و چشم شما ایجاد کند که در صورت نادیده گرفتن این نشانه های ابتدایی می تواند به بروز بیماری و یا گسترش علائم کمبود آب بدن بی انجامد.

قابل به ذکر است که این عارضه هنگامی رخ می دهد که بدن نیاز شدید به مصرف آب، میوه های تازه و غذا های نرم دارد که در صورت عدم دیده شدن، در مرور زمان به صورت خطری جدی نمایان می شود. همچنین گفتنی می باشد که کمبود آب در نوجوانان و کودکان بسیار جدی و پر خطر تر از بزرگسالان است.

در صورت ابتلا کودکان به این عارضه نشانه هایی همچون اسهال و اسفراغ شدید در آنان پدید می آید. این در حالی است که بزرگسالان با توجه به کم بودن آب در سیستم های بدن خود پس از ابتلا به کم آبی، به ایجاد اختلال در عملکرد مثانه و التهاب در ریه منجر می شوند.

چگونه می توان علائم کمبود آب بدن در بدن را کاهش داد؟

  •  آرون گروپس

معرفی علائم کمبود آب بدن

در اصطلاح پزشکی به کمبود آب در بدن هیدراته شدن نیز می گویند که اعتقاد بسیاری از آنان بر این است؛ بسیاری از اختلالات موجود در عملکرد های سیستم بدن به کم آبی مربوط می باشد. در فصول گرما و تابستان به دلیل اینکه هوا بسیار گرم تر است، آب بدن نیز به سرعت تبخیر می شود. از این رو باید مصرف آب و آبمیوه های تازه را در این شرایط دو برابر کرد تا به نشانه های کم آبی در بدن مبتلا نشد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا نشانه های اصلی را در صورت فقدان و کمبود آب بدن شناسایی کنید.

  • خشک شدن پوست بدن

خشکی پوست تحت برخی شرایط می تواند، وابسته به زمینه های ارثی باشد، اما گفتنی است که مصرف آب در بهبود بخشیدن به این نوع وضعیت نیز می تواند تاثیر به سزایی را ایفا کند. بسیاری از خانم ها برای محافظت از پوست صورت خود در برابر خشکی و اشعه های مضر نور خورشید از کرم های ضد آفتاب استفاده می کنند. این در حالی است که این کرم ها تنها وظیفه مرطوب نگه داشتن پوست صورت را دارند و نمی توانند در بر طرف کردن خشکی پوست به صورت اساسی نقشی موثر را ایفا کنند.

از این رو برای محافظت از پوست خود در برابر خشکی مصرف آب و میوه را فراموش نکنید و برخی از نشانه های فقدان آب در بدن را برای پیشگیری از بروز مشکل، جدی بگیرید.

علت خشکی لب ها چیست؟

  • خشک شدن آب دهان

اگر به دفعات بسیار زیاد احساس تشنگی می کنید، به احتمال زیاد به عارضه دهان خشک مبتلا هستید. این بیماری هنگامی بروز پیدا می کند که؛ دهان بزاق کافی را برای مرطوب کردن محیط تولید نکند. این مشکل را می توان از نشانه های اصلی ابتلا بدن به کم آبی در نظر گرفت که باید هر چه سریع تر در رفع و درمان آن اقدامات مربوطه انجام گیرد.

طبق باور برخی از محققین مربوط به بخش جلوگیری از مشکلات منشا گرفته از کم آبی؛ باید هر فرد در طی روز حدود ۲ لیتر آب که برابر با ۶ تا ۸ لیوان آب است، مصرف کند. از این رو بهتر می باشد که همواره بطری آب کوچکی در خارج از منزل به همراه داشته باشید تا در زمان تشنگی، سریعا اقدام به مصرف آب کنید.

  • بوی بد دهان

بوی بد دهان به طور عمده وابسته به عوامل بسیار مختلفی می باشد  که عبارت اند از مواردی که در ادامه ذکر شده است؛

  1. پوسیده شدن دندان ها
  2. گسترش جرم و عفونت در لثه
  3. اختلالات گوارشی
  4. عفونت های سینوسی

علاوه بر موارد گفته شده، کمبود تولید بزاق در دهان نیز از عامل های اصلی بوی بد آن به شمار می آید که در جهت افزایش رطوبت دهان باید مصرف آب و مایعات را در طی روز افزایش دهید.

آشنایی با علت خشکی چشم

  • خشکی چشم ها

همان طور که می دانید چشم ها از اعضا های حساس در بدن به شمار می آیند که در بسیاری از مواقع آسیب پذیر نیز هستند. قابل به ذکر است که هر گونه تغییر مهم در سیستم عملکرد های چشمی همانند احساس خشکی در چشم به بروز علائم کمبود آب بدن اشاره دارد. در آخر این قسمت می توان این گونه بیان کرد که در صورت احساس هر گونه سوزش و ناراحتی در چشم، بهتر می باشد که مصرف آب و مایعات را افزایش دهید، چرا که در این شرایط احتمال کم شدن آب در درصد بسیار بالایی قرار دارد.

  • عدم تعرق

بی شک یکی از عوامل بسیار اصلی در عدم تعرق، کم شدن آب در بدن می باشد. اگر مدتی است که احساس می کنید بدنتان در مقابل فعالیت های شدید واکنش نشان نمی دهد و هیچ تعرقی صورت نمی گیرد، باید توجه داشته باشید که به اختلال کم آبی در بدن مبتلا شده اید.

گفتنی است که عرق نکردن نشانه خوبی در بدن به شمار نمی رود؛ چرا که از بیابانی و هیدراته شدن بدن شما خبر می دهد.

  • ابتلا به سردرد

در فصول گرم سال و تابستان، بسیاری از افراد دلیل اصلی ابتلا به سردرد های خود را نور آفتاب می دانند. گفتنی است که این باور از اساس غلط می باشد؛ چرا که لایه محافظتی و پوشاننده مغز از جنس آب و مایع می باشد. هنگامی که سطح آب در بدن به میزان بسیار کمی می رسد، پوشش ها به مرور چروک می شوند که همین امر در بروز سر درد بسیار موثر می باشد.

آشنایی با علت بروز سردرد های ناگهانی

همچنین به هنگام مصرف قرص های سردرد؛ از این پس بهتر است توجه داشته باشید که به میزان مناسبی از این مایع حیاتی استفاد کنید.

  • ابتلا به سرگیجه

هنگامی که میزان مایعات و آب در بدن کاهش می یابد، در رابطه با آن نیز سطح فشار خون در بدن نیز به مرور پایین می آید که در این شرایط سر به چرخش در می آید. همچنین گفتنی می باشد که در صورت ابتلای بدن به کم آبی شدید تعادل بدن نیز به مرور بر هم می خورد که در نهایت به گیجی و دوران سر منجر می شود.

  • ضعیف شدن عملکرد های بدن

همان طور که می دانید، بدن از ۶۰ الی ۶۵ درصد آب به طور عمده تشکیل شده است. هنگامی که این نیاز به خوبی در بافت های بدن تامین نشود، سرانجام به افت سطح آب و مایع در بدن می انجامد. قابل به ذکر است که با این کاهش آب و مایعات در بدن بسیاری از عملکرد های بدن با اختلال مواجه می شود که در نتیجه احساس ضعف در بسیاری از ارگان های بدن احساس می شود.

  • کاهش دفعات استفاده از سرویس بهداشتی

یکی از قوانین کلی که در این رابطه بسیار به درد بخور است، این می باشد که هرچه مقدار کمتری مایعات مصرف کنید، به همین میزان نیز نیاز کمتری به سرویس بهداشتی دارید. همچنین توجه داشته باشید که هرچه رنگ ادرار تیره تر باشد، بدن سوق بیشتری به هیدراته شدن دارد. در این شرایط و برای پیشگیری از وارد آسیب به کلیه های بدن، بهتر می باشد که از آب و مایعات کمتری استفاده کنید.

آشنایی با علت بروز تب و لرز

  • بروز تب

شاید مقداری عجیب به نظر برسد، اما گفتنی می باشد که بدن در مواجه با کم آبی به اختلال تب و لرز نیز مبتلا می شود. در صورت تشدید درجه حرارت تب، بهتر می باشد که اقداماتی را در جهت رفع و پیشگیری از افزایش آن انجام دهید.

  • ابتلا به یبوست

سیستم گوارش برای بهبود عملکرد های خود نیاز جدی به آب دارد. از این رو مصرف آب به اندازه کافی را در طی روز فراموش نکنید تا روده هایتان با افزایش نرمی و انعطاف پذیری، عمل دفع را به خوبی انجام دهند.

  • افزایش ضربان قلب

در هنگام بر هم ریختن نظم ضربات قلب، بهتر می باشد که بیشتر مراقب باشید؛ چرا که کاهش الکترولیت و آب در بدن به کم شدن قدرت قلب در پمپاژ کردن خون منجر می شود. از این رو قلب دچار نا منظمی ضربان و یا افزایش تپش قلب می شود.

  • گرفتگی عضلات

هنگامی که عضلات به سختی کار خود را انجام می دهند، به کم آبی دچار شده اند که در این رابطه باید نوشیدنی هایی را در جهت تامین آب در بدن مصرف کنید.

آشنایی با علائم کمبود آب بدن

آشنایی با نشانه های فقدان آب در سنین مختلف

قابل به ذکر است که تشنگی را تنها ملاک در بروز علائم کمبود آب بدن نمی توان در نظر گرفت. بسیاری از افراد به ویژه بزرگسالان در قبل از نیاز به آب، هیچ احساس تشنگی نمی کنند. از این رو مصرف آب و مایعات در زمان بیماری بسیار حائز اهمیت است و گفتنی می باشد که احساس نیاز به آب در سنین مختلف همواره در حال تغییر و تحول می باشد.

  • علائم کمبود آب بدن در نوزادان

  1. خشکی دهان و زبان
  2. نئاشتنن اشکی برای گریه کردن در زمان ناراحتی
  3. عدم ادرار پس از گذشت ۳ ساعت
  4. گود افتادگی چشم
  5. احساس بی قراری
  • علائم کمبود آب بدن در بزرگسالان

  1. احساس تشنگی به مراتب بسیار بالا
  2. دفع ادرار و مراتب و مقدار کم
  3. ادرار های تیره
  4. احساس خستگی مفرط
  5. احساس سرگیجه
  6. احساس سردرگمی

علائم کمبود آب بدن

  • زمان مراجعه به پزشک برای درمان عارضه کم آبی

  1. ابتلا به اسهال در طی ساعت های طولانی و یا بیشتر
  2. احساس خستگی و خواب آلودگی در زمان بیکاری
  3. مدفوع های خونی و یا به رنگ تیره

روش های درمان کم آبی در بدن

برای رفع و درمان این عارضه در بدن، بهتر می باشد راه هایی را که در ادامه این مطلب مطالعه می کنید، به یاد داشته باشید.

    1. از موثر ترین روش های درمان عارضه کم آبی در بدن، تامین آب و مایعات از دست رفته و همچنین الکترولیت های مورد نیاز بدن می باشد.
    2. بهترین روش برای رفع عارضه کم آبی در بدن با توجه به سن افراد، بررسی علت ها و نشانه هایی است که بدن در طی روز از خود بروز می دهد.
    3. بهتر می باشد نوزادانی که در طی روز به تب، اسهال و حالت تهوع مبتلا هستند؛ از محلول های آب رسانی خوراکی برای تجدید آب های از دست رفته بدن خود کمک بگیرند.
    4. بهترین محلول خوراکی برای تامین آب و الکترولیت های از دسته رفته بدن، ترکیب آب و نمک می  باشد که تاثیر گذاری فوق العاده ای بر روی عملکرد های سیستم بدن دارد.

نیاز روزانه افراد به چند لیوان آب است؟

  • رفع کم آبی در بدن بزرگسالان به چه صورت می باشد؟

    1. بسیاری از بزرگسالان که به طور عمده نشانه های عارضه کمبود آب خفیف را همچون؛ اسهال، تب و حالت تهوع را دارا هستند، می توانند با مصرف آب و دیگر غذا های مایع به رفع و درمان این اختلال بپردازند.
    2. قابل به ذکر است که شدت اسهال می تواند با مصرف آب و نوشیدنی افزایش یابد که جای هیچ نگرانی در این رابطه نمی باشد.
    3. ورزشکارانی که در هوای گرم به فعالیت های بدنی و ورزش های جسمانی مشغول هستند، باید از آب خنک بیشتری برای پیشگیری از ابتلا به عارضه کم آبی استفاده کنند. همچنین تهیه نوشیدنی های ورزشی در تامین آب و الکترولیت های بدن تاثیر به سزایی را ایفا می کند.
    4. قابل به ذکر است که در مرحله آخر و ابتلای شدید بزرگسالان و کودکان به کم آبی، باید هر چه سریع تر به پزشک و کادر های درمانی مراجعه کنند.
    5. محلولات نمکی به علت ورود در سیاه رگ های وریدی، به خوبی عمل جذب را انجام می دهند و به تامین آب مورد نیاز بدن در طی زمان می پردازند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *