دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پرورش گل اسکینانتوس (رژ لب) و شرایط محیطی مورد نیاز برای رشد این گیاه

  • ساناز براتی
  • ۱۹ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

گیاه اسکینانتوس یکی از انواع گیاهان هوازی است که به شکل آویز در گلدان نگهداری می شود. البته می توان این گیاه را در گلدان های چوبی نیز پرورش داد.

اسکینانتوس یکی از انواع گل های است که مناسب گلدان های آویز می باشند، همچنین می توان این گل زیبا را گلدان های چوبی نیز نگهداری نمود، این گل با برگهای زیبایی که دار باعث زیباتر شدن منزل شما خواهد شد.

نحوه پرورش اسکینانتوس

گل اسکینانتوس یکی از انواع گل های آویز بسیار زیبا است که با نام گل رژ لب نیز شناخته می شود. این گل ها را هم می توان به شکل آویز و هم در گلدان های چوبی پرورش داد. اسکینانتوس گیاه زیبا با برگ های فوق العاده ای است که زیبایی آن را دو چندان می کنند. در انتهای برگ های گیاه شاخه های سبز رنگی قرار دارند که به دور برگ ها می پیچند، گل رژ لب در نور و رطوبت مناسب رشد خوبی دارد و به آسانی قابل نگهداری می باشد. گیاه رژ لب دارای برگ های ضخیم و براقی است که به حدود ۵ تا ۱۰ سانتیمتر می رسند و ساقه ها را می پوشانند، همانطور که گفتیم برگ ها باعث زیباتر شدن گیاه می شوند اما جذابیت اصلی این گیاه به خاطر گل های زیبایش است که رنگ روشنشان به قرمزی رژ لب شبیه است. گیاه اسکینانتوس در بیشتر موارد دارای گلهای قرمز رنگ است ولی در بعضی از آنها ممکن است رنگ گل به قرمز تیره یا زرد مرجای تغییر یابد. برای آشنایی با پرورش این گل و نحوه نگهداری از آن در ادامه مطلب همراه ما باشید.

پروراندن و نگهداری از اسکینانتوس

انواع گل اسکینانتوس

گیاه رژ لب در مدل های مختلف با برگ های سفید یا کرمی و شکوفه های قرمز مشاهده می شود. همچنین انواع گل های هیبریدی هم در این گیاه مشاهده می شوند و معروفترین نوع گیاه اسکینانتوس، مونالیزا نامیده می شود.

پرورش گیاه اسکینانتوس

تعویض گلدان اسکینانتوس در طول سال

گیاه رژ لب خیلی حساس نیست و هنگامی که گلدانش عوض شود حساسیت خاصی از خود نشان نخواهد داد، ولی اگر می خواهد گلدان آن را عوض کنید بهترین زمان فصل بهار یا تابستان می باشد، یعنی وقتی که ریشه ها گلدان را پر می نمایند، زمانی که گیاه جای راحتتری داشته باشد بیشتر از هر زمان دیگری شکوفه می زند و گل می دهد.

نحوه پروراندن گل اسکینانتوس

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

هرس نمودن گل رژ لب

برای هرس کردن گیاه بهترین زمان بعد از گل دادن است، هرس کردن گیاه رژ لب واجب است. بعد از گل دادن گیاه باید حدود یک سم از گیاه را هرس کنید تا از پلاسیدن ان پیشگیری شود و همچنین باعث شود در گل شاخه ها و برگ های بیشتری رشد کند. گل های رژ لب در نزدیکی نوک ساقه رشد می نمایند به همین خاطر شکوفه های بیشتری در آن دیده می شوند. برای هرس کردن می توانید ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر از نوک ساثه های گیاه را در فصل بهار و تابستان جدا نمایید.

رطوبت مورد نیاز

رطوبت مناسب برای پرورش گیاه اسکینانتوس ۵۰ درصد به بالا می باشد. حال اگر رطوبت در منزل شما زیر ۵۰ درصد است باید با روش های ساده خانگی میزان آن را افزایش دهید. برای اینکار می توانید از دستگاه بخور نسبتا خنک یا معتدل استفاده کنید، همچنین می توانید از یک ظرف آب با سنگ در کنار گلدان استفاده کنید تا رطوبت هوا در اطراف گل بیشتر شود. نباید گیاه در مکانی کم رطوبت و خشک قرار گیرید زیرا باعث می شود تا هر چه زودتر گیاهتان خشک شود.

پروراندن گیاه اسکینانتوس

نور مناسب

گیاه اسکینانتوس برای پرورش خوب و گلدهی نیاز به نور کافی دارد پس زمانی که گیاه شکوفه نزند یعنی از نور کافی برخوردار نبوده است. در فصل زمستان این گیاه به نور نسبتا مستقیم خورشید برای رشد نیاز دارد. در هر حال گیاه رژ لب خود را در یک مکان روشن قرار دهید که نور خورشید به آن برسد تا در فصل بهار و تابستان گل بدهد. اگر این گل برگ هایش قهوه ای شوند یعنی نور آن کم بوده و به میزان کمی آبیاری شده است.

پروراندن اسکینانتوس

آبدهی

برای آبیاری گیاه خود در فصول بهار و تابستان باید کاملا گیاه خود را آب بدهید و برای آبدهی بعدی اجازه دهید تا خاک گیاه کاملا خشک شود و بعد مجددا آبدهی نمایید. در فصل زمستان رشد این گیاه کمتر از دیگر فصل است به همین دلیل آبیاری باید کمتر شود و در فاصله های بیشتری به گل آب داده شود. اگر برگ های گلتان چروکیده شود یعنی خاک بیش از حد خشک شده و زمانی که برگ های گل زرد رنگ شوند یعنی به گیاهتان بیش از اندازه آب داده اید. در زمان آبیاری مراقب باشید تا گیاه را بیش از اندازه غرق آب نکنید زیرا این موضوع باعث پلاسیدگی آن می شود و همچنین باعث بوجود آمدن بیماری های مختلفی مانند قارچ در گل می شود.

پرورش گیاه اسکینانتوس

دمای مناسب

برای پرورش گیاه اسکینانتوس دمانی مناسب در خانه بین ۶۵ تا ۷۵ درجه فارنهایت یا همان ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد می باشد. گیاه رژ لب از گرم کننده های مصنوعی خوشش نمی آید به همین دلیل نباید آنها را در کنار بخاری، شومینه یا شوفاژ قرار دهید. دمای ۵۰ درجه فارنهایت برای این نوع گل سرد و خنک محسوب شده و باعث خواهد شد تا رنگ برگ ها به سمت قرمز تیره بروند. بهترین و ایده آل ترین دما برای گیاه رژ لب ۷۰ درجه فارنهایت یا ۲۱ درجه سانتی گراد می باشد. در فصل زمستان به گیاه خود استراحت دهید و قبل از سرد شدن هوا  گیاهتان را برای سرما آماده کنید. نگران خشک شدن این گیاه در زمستان نباشید زیرا این موضوع یک روند طبیعی برای گل است و در فصل بهار و تابستان مجددا رشد می کند. در فصل زمستان به گیاه کود ندهید و گیاهتان را در محیطی روشن قرار داده و از قرار دادن آن در نزدیکی بخاری و گرمایش های خانگی جلوگیری کنید بعلاوه گیاه را نزدیک پنجره نگذارید تا سرمای زمستان اذیتش نکند.

نگهداری و پروراندن گل اسکینانتوس

کود دهی

برای کود دادن به گیاه رژ لب در فصب بهار و تابستان باید هر دو هفته یک مرتبه به گیاه کود گیاهی محلول در آب داده شود. همچنین می توان برای کمک به رشد بهتر و شکوفه زدن بیشتر به گیاه کود گیاهی با فسفر بالا داد. در فصل زمستان نباید به این گیاه کود داده شود.

اسکینانتوس و پروراندن آن

خاک مناسب گیاه

مناسبترین خاک برای پرورش اسکینانتوس زغال سنگ به همراه خزه می باشد. استفاده از کمی سنگ مروارید برای ریشه ای گیاه بسیار مناسب است و باعث افزایش سرعت زهکشی خاک می شود و از سنگین شدن و اشباع شدن آب پیشگیری می نماید.

پرورش اسکینانتوس یا گیاه رژ لب

آفات و بیماری های رایج در اسکینانتوس

گیاه رژ لب خیلی مورد علاقه آفت ها نیست ولی ممکن است مورد حمله حشرات خانگی مانند زنبور و عنکبوت و یا شته قرار گیرند. برای درمان این آفت زدگی ها می توانید از روغن چریش یا روغن نیم استفاده نمایید که نوعی حشره کش طبیعی می باشند و برای کودکان و محیط بی ضرر هستند. برای استفاده از این روغن ها می توانید از اسپری استفاده کنید و روغن را به گیاه اسپری نمایید و همزمان با اینکار اندازه خاک را نیز بیشتر نمایید. این روغن باعث می شود تا از هجوم حشرات خلاص شوید ولی برای نابودی کامل این حشرات در کنار این اسپری طبیعی از حشره کش های شیمیایی استفاده نمایید.

پرورش اسکینانتوس و نگهداری از آن

تکثیر گیاه

گیاه رژ لب را می توانید در تمامی فصول سال تکثیر کنید، با این وجود گیاه در فصول بهار و تابستان ریشه دهی سریعتری دارد. به منظور تکثیر قسمت هایی از ساقه های رونده و بلند را جدا نمایید و آنها را به قسمت های ۸ تا ۱۰ سانتیمتری برش بزنید تا به شکل قلمه های انتهایی ساقه و قلمه های ساقه ای در بیایند. بعد از آن انتهای قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و هر سه قلمه را در گلدانی که قطر دهانه ۹ سانتی متر و یا هر قلمه را در گلدان هایی با قطر ۶ سانتی متر دارای کمپوست مخصوص بذر و قلمه با پایه پیت قرار دهید. باید قلمه های انتهایی ساقه را از ساقه ای جدا بکارید تا گیاهان متعادل تری داشته باشید. خاک گلدان خود را بیش از حد خیس نکنید و قلمه هارا با کیسه پلاستیکی شفاف پوشش دهید تا میزان رطوبت بالا رود. دمای محیط را در حد ۲۱ درچه سانتیگراد نگهداری کنید و بعد از گذشت ۶ تا ۸ هفته زمانی که قلمه ها به اندازه کافی رشد نمودند کیسه پلاستیکی را خارج کرده و قلمه ها را در نور مناسب و کافی قرار دهید اما مراقب باشید تا نور مستقیم خورشید به آن نرسد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *