دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

برای فریز کردن صحیح غذای کودک از این روش ها استفاده کنید

  • سحر هودانلویی
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

بسیاری از خانم های شاغل در رابطه با تغذیه کودکان خود به مشکل جدی بر می خورند که برای رفع آن به فکر فریز کردن مواد غذایی و آماده کردن غذا در شب های قبل می افتند. برای آشنایی با نکات مهم در رابطه با فریز کردن غذای کودک در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید.

از دغدغه ها خانم کارمند می توان به این مورد اشاره کرد که توان رسیدگی به تمام امور خانه را آن هم به تنهایی ندارد. این کار زمانی سخت می شود که در کنار دیگر فرزندان، کودک کوچکی نیز در جمع خانواده حضور داشته باشد.

در این شرایط  بسیاری از خانم ها برای رسیدگی به تمامی امور، زمانی را برای تهیه غذای چند روز کودک اختصاص می دهند تا در طی چند روز آینده تغذیه کودک خردسال تامین باشد. در این رابطه بسیاری از پزشکان متخصص تغذیه کودک بر این باورند که باید غذای مصرفی کودکان کم سن و سال، تازه باشد. قابل به ذکر است که منجمد کردن غذای کودک برای دفعات کم مشکل چندانی ایجاد نمی کند، اما بهتر می باشد که آن هم اتفاق نیافتد.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا مطالبی مختصر در رابطه با فریز کردن غذای کودک که مورد استفاده کثیری از خانم های شاغل در عصر امروز می باشد، آشنا شوید.

فریز کردن غذای کودک چگونه است؟

روش های فریز کردن غذای کودک

به طور معمول فریز کردن غذای کودک به دلایل مختلفی همچون عدم اتلاف وقت، عدم صرف هزینه های اضافی و دیگر موارد شخصی انجام می گیرد، که بهتر است در این رابطه از شرایط استاندارد روش ذخیره سازی مواد غذایی آشنا شوید تا سبب بروز بیماری در کودک کوچک شما نشود.

  •  قالب های یخ

از روش های رایج در فریز کردن تغذیه نوزاد و کودکان می توان به استفاده از قالب های مخصوص یخ اشاره کرد. از این قالب ها برای نگه داری سوپ، میوه و دیگر مواد غذایی قابل فریز می توان استفاده کرد. در شرایط گرسنگی کودک می توانید این قالب ها را از فریزر خارج کنید و پس از گرم کردن، آن را برای فرزند کوچک تان سرو کنید. گفتنی است که با استفاده از این قالب ها می توانید در فضای فریزر صرفه جویی های لازم را انجام دهید.

  • لایه های کاغذی

از دیگر وسایل بسته بندی مواد غذایی کودک می توان به ورقه های کاغذی اشاره کرد. در این روش می توانید غذای مورد نظر را در درون این ورقه ای بریزید و سپس به فریزر انتقال دهید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روش های فریز کردن غذای کودک

  • کیسه غذای کودک

این کیسه ها نیز بهترین روش در منجمد کردن غذای کودک به شمار می آیند. این کیسه ها با دارا بودن دریچه و درپوش های مخصوص برای نگه داری از مواد غذایی کودکان بهترین گزینه به حساب می آیند. گفتنی است که بعضی از این کیسه ها یک بار مصرف و برخی دیگر را می توان برای دفعات متعدد استفاده کرد. توجه داشته باشید که هیچ گاه این کیسه ها را نباید در مایکروویو قرار داد.

  • ظرف های یک بار مصرف

این ظرف ها به طور معمول از جنس سیلیکون هستند که به راحتی می توان از آن ها برای فریز کردن مواد غذایی کودکان استفاده کرد. این ظروف را با توجه به جنس می توان درون مایکروویو قرار داد و به گرم کردن آن برای سرو کودک پرداخت.

  • دیگر ظرف های مناسب برای فریزر

برای نگه داری از غذای کودک در فریزر می توانید از انواع مختلف ظرف های مخصوص فریزر استفاده کنید. قابلیت این روش به گونه ای است که نیاز به صرف هزینه های اضافی و خرید دیگر ظرف ها نمی باشد.

توصیه های مهم در رابطه با فریز کردن غذای کودک

آشنایی با روش های یخ زدایی غذای کودک

برای آماده کردن غذای کودک پس از خارج کردن فریزر، می توانید روش هایی را که در ادامه بیان می شود به کار بگیرید. همچنین توصیه می شود که غذای فریزر را پس از ۴۸ ساعت مصرف کنید و برای دو مرتبه آن را در درون فریزر قرار ندهید.

  • یخچال

در این روش باید غذای کودک خود را از شب قبل در یخچال قرار دهید تا به خوبی برای مصرف روز بعد آماده شود.

  • حمام آب گرم

در این روش نیز باید غذای پوره شده در درون کیسه های پلاستیکی را که از قبل آماده کرده اید، در داخل ظرف آب گرم قرار دهید. هنگامی که حس کردید غذا به خوبی از حالت یخ خارج شد، در درون ظرف با درپوشی مناسب قرار دهید و پس از آن که زمان استفاده فرا رسید به سراغشان بروید.

  • مایکروویو

دراین روش نیز باید غذای یخ زده را در درون مایکروویو قرار دهید و درجه آن را به روی یخ زدایی قرار دهید. پس از پایان وقت لازم آن را از دستگاه خارج کنید و پس از مقداری صبر با سرد شدن غذا آن را مصرف کنید.

معرفی نحوه فریز کردن غذای کودک

نکاتی که در رابطه با فریز کردن غذا باید در نظر داشته باشید

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا توصیه های مهمی را در رابطه با نحوه و روش فریز کردن غذای کودک به شما آموزش دهیم.

  1. غذایی را که برای انجماد آماده کنید، باید به خوبی خنک کنید و سپس آن را در درون یخچال و یا فریزر قرار دهید. با این کار فرصت رشد باکتری را سلب می کنید و همچنین در نظر داشته باشید که دمای یخچال باید ۰ تا ۵ و فریزر کمتر از ۱۸- درجه سانتی گراد باشد.
  2. غذایی را که برای نگه داری در یخچال انتخاب می کنید، باید در طی ۱ الی ۲ روز مصرف شود. همچنین موعود مشخص برای غذای آماده شده در فریزر باید در طی ۶ الی ۸ هفته تنظیم شود.
  3. توجه داشته باشید که ظرف های نگه داری غذا برای کودکان فاقد نشان ppr باشد.
  4. برای آب شدن یخ غذای کودک می توانید از روش های یخ زدایی که در مطلب گفته شد، کمک بگیرید. توجه داشته باشید که هیچ گاه نباید غذا را به صورت مستقیم گرم کرد، بلکه باید برای آب شدن یخ آن مقداری صبر کنید.
  5. پس از آب شدن یخ غذای فریزر می توانید آن را به روی شعله قرار دهید و به خوبی گرم کنید. همچنین با قرار دادن در مایکروویو هر از گاهی آن را هم بزنید تا تمام قسمت ها به خوبی گرم شود.

آیا فریز کردن غذای کودک کاری اشتباه است؟

  • نکات مهم در رابطه با گرم و سرد کردن غذا

  1. غذایی را که پس از خارج کردن فریزر بر روی شعله قرار دادید، باید در طی ۱ ساعت سرو شود؛ چرا که پس از آن فرصت رشد باکتری در آن پدید می آید.
  2. در برخی از موارد برای جلوگیری از خشک شدن غذا در حین گرم کردن، می توانید از مقداری آب گرم برای پیشگیری از این امر انجام دهید.
  3. اگر برای خنک کردن غذای کودک پس از برداشتن شعله عجله داشتید، بهتر است آن را درون ظرف با درپوش بریزید و زیر شیر آب سرد قرار دهید. همچنین می توانید آن را در ظرف بزرگتر آب سرد قرار دهید تا برای سرو کودک آماده شود.
  4. همچنین بهتر است برای فریز کردن غذای کودک از ظرف های کوچک استفاده کنید؛ چرا که پس از گرم کردن آن، هنگامی که می خواهید برای کودک سرد کنید و عجله دارید، در ظرف کوچک خیلی سریع و راحت تر انجام می شود.
  5. توجه داشته باشید که هیچ گاه نباید غذای یخ زده را پس از یک بار گرم کردن در درون فریزر قرار دهید.

سوالاتی مهم در رابطه با فریز کردن مواد غذایی

در زمان فریز کردن غذا و مواد خوراکی ممکن است سوالاتی از قبیل مواردی که در ادامه بیان می شود، در ذهن داشته باشید که در ادامه به درستی به تمامی آن ها پاسخ داده شده است.

آشنایی با نوع تغذیه کودکان

  • چه نوع مواد غذایی را نباید فریز کرد؟

چند نوع مواد خوراکی وجود دارند که باید از فریز کردن آن اجتناب کنید.

  1. تخم مرغ آب پز شده و یا سرخ کرده
  2. میوه و سبزیجات دارای آب فراوان همچون خیار و کاهو
  3. مواد غذایی و سس های دارای تخم مرغ
  4. سبزی جات برگ دار همچون ریحان
  5. محصولات لبنی همانند ماست و شیر
  • مواد خوراکی را می توان در طی چه زمانی فریز کرد؟

  1. پوره و مواد پخته شده را می توان در طی ۶ الی ۸ ماه در فریزر نگهداری کرد.
  2. پوره سبزیجات پخته شده را نیز می توان در طی ۶ الی ۸ ماه در فریزر نگهداری کرد.
  3. مرغ پخته شده را نیز می توان در طی ۶ الی ۸ ماه در فریزر نگهداری کرد.
  4. سوپ و انواع سس را نیز بهتر می  باشد در طی ۶ ماه درون فریزر نگهداری کرد.
  5. همچنین ماهی های روغنی بهتر می باشد در طی ۳ الی ۴ ماه درون فریزر نگهداری شود.

آشنایی با مواد غذایی قابل فریزر

  • امنیت غذای منجمد را چگونه می توان فراهم کرد؟

توصیه هایی که در ادامه بیان می شود، را بهتر می باشد در طی منجمد کردن غذای کودک رعایت کنید.

  1. قبل از فریز کردن مواد غذایی و انواع میوه و سبزی جات بهتر می باشد، آن ها را به خوبی شسته و خشک کنید.
  2. مواد خوراکی و باقی مانده غذای کودک را که ممکن است آلوده باشد، فریزر نکنید.
  3. از پختن غذا بیش از حد نیاز بپرهیزید، چرا که استفاده و نگه داری آن ها در طی مدت زمان طولانی، ممکن است املاح و ویتامین های خوراکی را از بین ببرد.
  4. تاریخ بسته بندی و فریزر کردن مواد غذایی را به روی آن ها بنویسید تا قبل از موعود مشخص استفاده و مصرف شوند.
  • آیا می توان غذای منجمد را دوباره برای کودک گرم کرد؟

با توجه به توصیه پزشکان، بله این امر امکان پذیر است اما باید نکاتی را در این رابطه به یاد داشته باشید.

فریز کردن غذای کودک چگونه انجام می شود؟

  1. مقدار معین و مصرفی غذای کودک را از فریزر خارج و آن را گرم کنید.
  2. پس از گرم شدن غذای فریز، اجازه دهید که به خوبی سرد شود و سپس آن را برای سرو کودک آماده کنید.
  3. پس از دمای مناسب غذا آن را به کودک خود بدهید و از سرد شدن دوباره آن جلوگیری کنید.
  4. اگر غذای فریز شده پس از یک بار گرم شدن مقداری از آن باقی ماند، به هیچ وجه اقدام به فریزر دوباره آن نکنید. در این حالت ممکن است ترکیبات شیمیایی به غذای کودک وارد شود که همین امر در ایجاد مسمویت های غذایی برای کودک نقش به سزایی را ایفا می کند. همچنین مواد خوراکی همچون مرغ، قارچ، سیب زمینی و تخم مرغ از غذا های ممنوعه برای فریز کردن دوباره می باشند.
  5. همچنین مواد غذایی مضر برای کودک خود را بشناسید و از فریز کردن آن جلوگیری کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *