دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مراقبت از پوست نوزاد با چند توصیه مهم که والدین باید بدانند

  • مریم صبوری
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

یکسری قوانین نگهداری از پوست بچه های تازه متولد شده است که ما در این مقاله به آن می پردازیم تا شما عزیزان را در جهت مراقبت از پوست نوزاد به طور کامل راهنمایی نماییم و کودک عزیزتان دچار نشود.

پوست نوزادان در اوایل تولد حساس و نازک است که باید با یکسری مواظبت ها او را تقویت کرد به عنوان مثال: کمتر حمام کردن که ما در این راستا به موضوع حفاظت از پوست ظریف او می پردازیم. طبق تحقیقات متخصصان پوست خیلی از محصولات بهداشتی پوست کودک مثل: شامپو، دستمال مرطوب، لوسیون و پماد موجب حساسیت پوست او می شود. که به خاطر مواد تشکیل دهنده به گروه های خطرناک تقسیم می شود. چون در ماه اول عمر او همه چیز بدنش خیلی سریع رشد و نمو پیدا می کند و باعث تغییراتی در پوستش می شود این دوره را نوزادی اسم نهادند. در ادامه مطلب با تکنیک های مراقبت از پوست نوزاد همراه مجله آرگا باشید.

مراقبت از پوست کودکان

ترفند های مراقبت از پوست نوزاد

زمانی که بچه به دنیا می آید دارای پوستی ظریف و چروک دارد که محافظی به نام ورنیک دارد و بعد از اولین هفته تولد با مالش کرم و لوسیون از بین می رود. اگر فرزند شما دیرتر از تاریخ زایمان به دنیا آید پوستش محافظ او در رحم از بین رفته و دیگر آن را ندارد. والدین باید برای محافظت از نوزادشان برنامه ریزی داشته باشند آن ها بیشتر در مرحله اول تغذیه و سپس گرم نگه داشتن کودک را در نظر می گیرند که مراقبت از پوست نوزاد هم از اهمیت بالایی برخوردار است. چون پوست کودک تازه متولد شده بسیار نازک است و از اجزای سیستم ایمنی بدن نوزاد محسوب می شود. تمام مواد شیمیایی از قبیل؛ عطر، مواد شوینده، رنگ ها و دستمال ها برای پوست، او موجب خارش و خشکی شده که در نهایت حساسیت را در بردارد. برای رفع این مشکل نگهداری های زیادی وجود دارد که ما به آن می پردازیم.

نکته های حفظ سلامتی پوست بچه

  • کودک را زیاده از حد حمام نبرید

حمام های زیاده از حد نوزادان تا قبل از یک سالگی اگر بیش از ۳ بار در هفته باشد باعث از بین رفتن چربی های طبیعی و محافظت کننده پوستش می شود که سبب آسیب پذیری و خشکی و در نهایت اگزما می شود. نوزادان چون زیاد کثیف نمی شوند پس نیازی به حمام زیاد ندارند و در حد پوشک عوض کردن و ناخن گرفتن کفایت می کنند. در ماه اول با پد های لطیف مخصوص کودکان آن ها را دو بار در هفته حمام کنید مشکلی به وجود نمی آید و اگر جای پوشک و یا دهانش کثیف شد با کمی آب تمیزش کنید. نوزادانی که پوست تیره تری دارند یکبار در هفته حمام کردن برایشان کافیست چون اغلب پوست های خشک تری داشته و باعث مشکل اگزما می شوند.

مراقبت از پوست نوزاد چگونه است؟

  •  آرون گروپس
  • اگزما پوست نوزادان

اگزما یک نوع مشکل پوستی است که در جوش های قرمز همانند یک محرک اتفاق می افتد. بیشتر این مشکل در کودکان که سابقه خانوادگی به آسم یا اگزما دارند اتفاق می افتد. وقتی بر روی پوست اگزما ظاهر می شود با گذر زمان پوست خشک و پوسته و پوسته و ضخیم می شود. برای رفع اگزما از صابون و مواد شوینده ملایم استفاده نمایید که از جنس مرطوب کننده باشد. اگزما بیشتر درصورت، قفسه سینه، آرنج، پشت ران و زانو و در بازو ها ظاهر می شود که برای درمان باید از دکتر متخصص مشورت بگیرید.

ترفند نگهداری پوست نوزادان

  • خشکی پوست کودک

در اغلب نوزادان پوسته پوسته شدن و خشکی پوستشان امری طبیعی است که نباید نگران شد. اگر کودکتان با تاخیر متولد شده باشد این امر بیشتر به چشم می خورد که پوست جدید او نرم تر و سالم به وجود می آید. چنان چه خشکی پوست نوزاد برای مدت زیادی باقی ماند برای رفع مشکل حتما با پزشک مربوطه مشورت کنید.

چطور از پوست نوزاد محافظت کنیم؟

  • سوختگی محل پوشک

اگر کودک دلبندتان با مشکل خارش و سوزش محل پوشک مواجه است مشکل از رطوبت و خیسی زیاد پوشک است که باید زودتر تعویض گردد. در برخی مواقع عفونت و ایجاد باکتری به خاطر تحریکات پوست، محل پوشک کودک می باشد که دلیلش مصرف آنتی بیوتیک در بعضی از کودکان است. این دارو بچه را زیاد در معرض تحریکات پوستی قرار می دهد که به عفونت و قارچ مبتلا می شود. برای رفع این مشکل باید پوشک کودک را در فواصل کمی چک کنید و بعد از کثیف شدن بلافاصله عوضش نمایید. محل تماس پوست با پوشک را با پاک کننده ای آرام ماساژ دهید و بشویید. از پارچه ای تمیز و نرم استفاده کنید و بعد از شستن بگذارید محل پوشک خشک شود سپس دوباره پوشک نمایید. برای مراقبت از پوست نوزاد از پودر بچه یا وازلین و یا روغن ویتامین آ و د استفاده کنید. اگر تحریک های پوستی اش خوب نشد به دکتر متخصص مراجعه نمایید تا علت عفونت یا اگزما را متوجه شود.

ترفند های مراقبت از پوست نوزاد

نکاتی در جهت حفاظت از پوست کودکان

  1. برای مراقبت از پوست نوزاد از محصولات معطر زیاد استفاده نکنید چون پوست آن ها ظریف بوده موجب خشکی و سایدگی  و حساسیت می شود.
  2. برای شستن لباس کودک دلبندتان از مواد شوینده بدون رنگ و عطر استفاده نمایید. پتو و ملافه او را جداگانه بشویید.
  3. به هیچ عنوان از محصولات و وسایل بهداشتی مخصوص افراد بزرگسال برای کودکتان استفاده نکنید.
  4. برای رفع جوش ها و تحریک پوستی نوزاد لباس ها و دیگر وسایل و پوشاک او را جدا از سایر لباس های خانواده بشویید.
  5. اگر چهره کودک شما به زردی میزد دچار بیلی رومین شده که جای نگرانی نیست و با نور درمانی و تغذیه قابل حل است.
  6. پیش از خرید محصولات بهداشتی دقت کنید که دارای هیچ گونه مواد شیمیایی نباشد.
  7. در هنگام ماساز و مالش نوزادتان از محصولات بدون اسانس و روغن های طبیعی استفاده نمایید.
  8. کودک را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید جلوگیری کنید چون پوستش بیسار حساس می باشد باید از روغن بچه برای حفظ رطوبت استفاده شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *