دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عوارض داروها بر دهان و دندان را بهتر بشناسید

  • ساناز براتی
  • ۴ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

درست است که داروها اثرات درمانی برای مشکلات بدن دارند اما ممکن است، باعث بروز مشکلات و عوارضی برای بیمار شوند، به عنوان نمونه برخی از داروها وجود دارند که باعث ایجاد عوارض مختلفی بر دهان مانند خشکی دهان می شوند.

داروها علاوه بر درمان و بهبود بیماری ها، دارای عوارض مختلفی برای بیمار هستند و کمتر دارویی وجود دارد که بدون عارضه باشد، حتی ساده ترین داروها نیز عوارضی مثل خواب آلودگی برای بیمار به همراه دارند، عوارض دارویی ممکن است برای قسمت های مختلف بدن ایجاد شوند.

عوارض مختلف داروها بر دهان

داروها از مواد شیمیایی مختلفی تشکیل می شوند که هر کدام ساختار پیچیده ای دارند و برای یک مشکل در بدن ساخته شده اند. هورمون های مختلفی در بدن وجود دارند که تنظیمات مختلفی را انجام می دهند و اگر موضوعی وضعیت آنها را مختل و دچار اشکال کند به خصوص در زمان بیماری، دست به کار خواهند شد. در برخی موارد این هورمون ها به دلیل مواد شیمیایی که در داروها استفاده می شود، تعادل خود را از دست خواهند داد و دچار مشکل می شوند که این موضوع دلیل عوارض دارویی می باشد، البته همیشه علت عوارض دارویی به این سادگی نیست، اما همواره دو موضوع پیچیده در این مورد وجود دارد: اولین موضوع این است که بدن انسان از مواد شیمیایی یکسانی به منظور تنظیم پروسه های داخل خود استفاده می نماید، یعنی یک دارو باید تنظیمات بدن را به حالت تعادل در آورد، اما برخی داروها همزمان با حل یک مشکل ممکن است موضوعی دیگر در بدن ایجاد کنند مثل داروی پردنیزون که برای التهاب استفاده می گردد، امکان دارد که همزمان باعث بالا رفتن فشار خون و قند خون نیز شود که این موضوع عاملی است برای سستی استخوان ها.

انواع پیامد مصرف داروها بر دهان

دومین موضوع این است که داروها همیشه آنطور که ما بخواهیم عمل نمی کنند، یعنی برخی دارو ها امکان دارد که مولکول های غیر مربوط را نیز در زمانی مشخص تغییر بدهند. به عنوان نمونه داروهایی که به منظور درمان آسیب دیدگی های نخاعی استفاده می شوند ممکن است دردهای عصبی را به خاطر از کار انداختن سروتونین فعال نمایند. اغلب داروها دارای عوارض مختلفی بر بدن هستند که این عوارض ممکن است هر قسمتی از بدن را درگیر نماید، داروها چه خوراکی باشند و چه به شکل تزریقی استفاده شوند، چه با نسخه و چه بدون نسخه آثار جانبی مختلفی خواهند داشت. در این مطلب می خواهیم برخی از عوارض داروها بر سلامت دهان و دندان را بررسی نماییم .

انواع عوارض داروها بر دهان

خشکی دهان

بعضی از داروها باعث عوارضی بر روی بزاق دهان می شوند و سبب می شوند تا میزان بزاق کمتر شود و خشکی دهان اتفاق بیافتد. کم بودن بزاق دهان و ناکافی بودن آن باعث تحریک و التهاب بافت های دهان شده و همچنین باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت، پوسیدگی دندان و بیماری های لثه خواهد شد، برای حل این مشکل و از بین بردن علائم خشکی دهان خوردن مقدار زیادی آب و یا جویدن آدامس بدون قند مفید می باشد.

عارضه و پیامدهای داروها بر دهان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

عفونت های قارچی

برخی از داروها و اسپرهای دهانی که حاوی ترکیبات کورتونی می باشند و در درمان بیمارهای آسم مورد استفاده قرار می گیرند، باعث بروز عوارضی در دهان می شوند. این عوارض شامل عفونت قارچی موسوم به کاندیدیازیس دهانی می شوند. به منظور پیشگیری از بروز این مشکل باید بعد از استفاده از اسپری، بیمار با یک لیوان آب غرغره کرده و دهان خود را به خوبی بشوید.

عوارض مصرف داروها بر دهان

التهاب لثه یا هایپرپیلازی لثه

برخی از داروها وجود دارند که دارای عوارض مختلفی بر روی لثه می باشند و باعث رشد بیش از اندازه بافت لثه می شوند. التهاب لثه یا بیماری هایپرپیلازی یکی از مشکلات مربوط به دهان است که باعث متورم شدن لثه و رشد کردن آن می شود، این رشد بیش از اندازه لثه خطر مبتلا شدن به بیماری پریودنتال را افزایش می دهد، بافت لثه وقتی متورم شود باعث صدمه به نسوج اطراف خود می شود. بروز این عارضه در مردان بیشتر از زنان است و وجود پلاک دندان خطر این مشکل را بیشتر می کند.

عوارض برخی داروها بر دهان

التهاب پوشش داخل دهان یا موکوزیت

موکوزیت یکی از عوارض شایع در بیمارانی است که شیمی درمانی می شوند و همچنین به خاطر التهاب بافت نرم و مرطوب پوشش دهان و دستگاه گوارش ایجاد می شود. موکوزیت باعث می شود تا در دهان و زبان  تورم دردناک ایجاد شود و همچنین ممکن است باعث خونریزی و زخم معده و درد و زخم های دهانی شود، این مشکلات باعث خواهند شد تا بیمار در خوردن دچار مشکل شود و درد داشته باشد.

زخم دهان

زخم دهان در واقع به زخم های بازی که روی زبان یا داخل دهان ایجاد شوند گفته می شود. زخم دهان یکی از عوارضی است که به خاطر مصرف برخی از داروها ایجاد می شود. زخم های دهان در بیشتر موارد دارای یک سوراخ در وسط زخم می باشند.

عارضه داروها بر دهان

تغییرات چشایی

یکی دیگر از عوارض داروها بر دهان بروز برخی از تغییرات چشایی می باشد. بعضی از داروها حس چشایی بیمار را عوض می کنند و باعث ایجاد طعم فلز مانند، شور و یا طعمی تلخ در دهان بیمار می شوند، این تغییر در توانایی و چشایی بدن را دیسگاسیا یا نارسایی چشایی می نامند. تغییرات در طعم و مزه مواد غذایی و خوردنی ها در بین افراد مسن رایج تر از سایرین می باشد، البته این تغییرات چشایی موقتی هستند و با قطع دارو برطرف خواهند شد.

اثرات موضعی

برخی از داروها ممکن است باعث بروز آلرژی و واکنش های آلرزیک در دهان شوند. واکنش های آلرژیک امکان دارد به خاطر استفاده از خوش طعم کننده های استفاده شده در داروها ایجاد شوند البته این مشکل به ندرت اتفاق می افتد.

عارضه های مختلف مصرف داروها بر دهان

پوسیدگی دندان ها و آسیب به مینای دندان

اغلب داروها دارای مواد افرودنی هستند که شکر یکی از آنهاست، از ویتامین ها تا شربت های سرفه همه و همه دارای شکر هستند و در صورتی که به شکل طولانی مدت مصرف شوند باعث بروز مشکلاتی در دهان و دندان می شوند، که پوسیدگی دندان یکی از این عوارض می باشد. برای پیشگیری از این مشکل باید بعد از مصرف دارو دهان را با آب به خوبی بشویید. آسپرین نوعی داروی اسیدی است که جویدن ان باعث صدمه رسیدن به مینای دندان می شود در مصرف این دارو باید دستور پزشک رعایت شود و در زمان خوردن آن نباید قرص را در کنار دندان و یا روی آن قرار داد.

عارضه های مختلف انواع داروها بر دهان

تغییر رنگ دندان ها

برخی از داروها باعث تغییر رنگ دندن ها می شوند، داروی تتراسایکلین و مصرف آن در دوران بارداری باعث می شود تا رنگ دندان ها قهوه ای در فرزند شوند. این ماده در کلسیمی که بدن برای ساختن دندان استفاده می نماید ته نشین می شود و در زمان روییدن دندان باعث زرد شدن دندان خواهد شد و وقتی در معرض نور خورشید قرار گیرد دندان را قهوه ای می کند.

خونریزی

یکی دیگر از عوارض داروها بر دهان خونریزی دهان می باشد. بعضی از داروها مانند آسپرین و داروهای ضد انعقاد خون با جلوگیری کردن از ایجاد لخته سبب خونریزی در دهان می شوند، این مشکل در مواقعی که بیمار نیاز به جراحی لثه داشته باشد بیشتر به وجود می آید و مشکل ساز می شود، به همین دلیل باید پزشک را از مصرف این داروها آگاه سازید.

پیامدهای داروها بر دهان

پوکی استخوان

استفاده از برخی از داروها باعث کم شدن تراکم استخوانی خواهد شد و این موضوع به ویژه در زمانی که بیمار بخواهد ایمپلنت انجام دهد باعث ایجاد مشکلاتی برای او خواهد شد.

نکته پایانی:

به منظور تشخیص عوارض دهانی داروهای مختلف باید تاریخچه دندانپزشکی و پزشکی بیمار بررسی شود. تاریخچه دندانپزشکی امکان دارد شامل جزئیات مختلفی از دهان و مشلات دندانی بیمار باشد که بر مصرف احتمالی داروها دلالت می کند. برای تشخیص عوارض پزشک ممکن است از بیمار بخواهد که برای مدتی از یک دارو بخصوص استفاده نکند تا علت عارضه مشخص شود. در صورت قطعی نبودن علت مشکل بیمار باید با متخصص بیماری های دهان و فک و صورت تماس بگیرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *