دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی زخم دهان با روش های طبیعی و سنتی

  • محسن محمدی
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

افراد زیادی به داروخانه ها رجوع می کنند و برای درمان زخم دهان به دنبال خرید دارو می باشند. در صورتی که باید به شما بگوییم درمان خانگی زخم دهان راه های متفاوتی را پیش روی شما قرار داده است. که ما در این مقاله به بهترین این روش ها می پردازیم.

یکی از شایع ترین بیماری هایی که دهان به آن گرفتار می شود زخم دهان یا همان به اصطلاح عامیانه آفت دهان می باشد. اگر شما نیز تا کنون به این بیماری گرفتار شده باشید، از آزارهایی که به شما رسانده است با خبر هستید. اما برای درمان خانگی زخم دهان چه کاری باید انجام داد. افراد قدیمی بر این باورند که آفت دهان بنا به دلایل مختلفی از جمله وجود آلودگی در دهان ایجاد می شود. هرچند این آفت ها برای بدن مضر نیستند اما برای این بیماری راه کارهایی نیز وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از آنها خواهیم پرداخت. بلکه مورد استفاده شما قرار گیرد

روش های طبیعی و سنتی برای درمان خانگی زخم دهان

انواع آفت هایی که در دهان ایجاد می شود

درمان زخم دهان به روش های طبیعی و خانگی امکان پذیر است. که با موارد گفته شده در زیر می توان از گسترده شدن این بیماری های دردناک که عمدتا سفید رنگ نیز می باشند جلوگیری کنید.

استفاده از ماست و پنیر محلی

درمان خانگی زخم دهان

ماست و پنیر محلی را گذشتگان دارویی برای بیماری آفت دهان می دانسته اند. و برای درمان این بیماری به طور روزانه از این محصولات غذایی استفاده می کرده اند. همچنین مصرف این مواد برای جلوگیری از مبتلا شدن به زخم دهان نیز می تواند موثر باشد.

درمان  زخم دهان به وسیله دوغ و آب

به طور مرتب از دوغ و آب برای درمان زخم دهان یا همان آفت دهان استفاده کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

شاه توت

استفاده از شاه توت برای درمان انواع مختلفی از بیماری های دهانی موثر است .

تخم گشنیز

راهنمای تسکین درد آفت دهان

شما می توانید از تخم گشنیز به عنوان راه کاری مناسب برای درمان آفت دهان به این صورت استفاده کنید که، ابتدا مقداری از تخم گشنیز را در آب ریخته و آن را بجوشانید سپس از محلول سرد شده آن می توانید به عنوان دهان شویه استفاده کنید. شما می توانید از این کار تا هنگام خوب شدن زخم دهان خود استفاده کنید.

دارچین

شما می توانید صبح هنگام از محلولی که به وسیله آب جوش و دارچین ساخته اید به عنوان دهان شویه استفاده کنید. تا هنگامی که آثار زخم دهان شما از بین برود.

روغن درخت چای

در هنگام خواب می توانید مستقیما روغن درخت چای را بر روی زخم قرار دهید. همچنین شما می توانید به وسیله این روغن به همراه نمک و آب گرم محلولی ایجاد کنید و همانند محول های قبلی از آن به عنوان دهان شویه استفاده کنید.

آب پرتقال

درمان خانگی زخم دهان

یکی از دلایلی که آفت دهان ایجاد می شود کم بود ویتامین سی در بدن می باشد. و از آن جا که آب پرتقال سرشار از این ویتامین می باشد. شما می توانید روزانه چند بار از این آب میوه لذیذ برای درمان آفت دهان خود استفاده کنید.

درمان زخم دهان به وسیله دم نوش مریم گلی

ابتدا مقداری از گیاه خشک شده این گل را در آب بجوشانید. و بعد از سرد شدن این محلول می توانید از آن به عنوان دهان شویه به عنوان درمان خانگی بیماری زخم دهان استفاده کنید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی در درمانی آفت دهان می تواند موثر واقع شود. پس در صورت توانایی روزانه چند عدد از این محصول را به صورت مستقیم یا موجود در انواع غذاها استفاده کنید.

پود زرد چوبه

درمان خانگی زخم دهان

شما برای استفاده از پودر زرد چوبه برای درمان خانگی آفت دهان باید آن را به شکل خمیری در آورید. حال برای تهیه این خمیر می توانید از مقداری آب یا محلول گلیسیرین استفاده کنید. بعد از تهیه این خمیر را بر روی زخم دهان قرار دهید تا به درمان این بیماری کمک کند.

روغن نعناع

شما می توانید مستقیما از روغن نعناع استفاده کنید. به این صورت که با قرار دادن روغن نعنا بر روی زخم می توانید از درد آن کم کنید. شما پس از بیست دقیقه می توانید دهان خود را شستشو دهید.

انواع زخم های دهان

سه نوع اصلی زخم دهان وجود دارد که در زیر با این موارد آشنا می شوید :

  • زخم های جزئی یا مینور
  • زخم های عمده یا ماژور
  • زخم های هرپتی فرم (HU)

بهبود خانگی زخم دهان

دلایل ایجاد زخم دهان

علت دقیق زخم های دهان ناشناخته می باشد، ولی بهبود زخم دهان به روش خانگی در اغلب موارد می تواند موثر واقع شود، به عقیده محققان، ترکیبی از عوامل در شیوع بیماری و حتی در یک فرد دخیل می باشد، محرک های احتمالی برای آفت ها که موجب بهبود زخم دهان به روش خانگی می شوند، شامل موارد زیر هستند :

  • آسیب های جزئی در هان که در اثر کار دندانپزشکی رخ می دهد.
  • مسواک زدن زیاد از حد
  • گاز گرفتن تصادفی لب یا گونه
  • حوادث ورزشی
  • خمیر دندان ها و دهان شویه های حاوی سدیم لوریل سولفات
  • داشتن حساسیت های غذایی به ویژه به قهوه، شکلات، تخم مرغ، توت فرنگی، آجیل، پنیر، غذا های تند و اسیدی
  • رژیم غذایی که فاقد ویتامین های B12، فولات (اسید فولیک)، روی و یا آهن باشد.
  • پاسخ آلرژیک به باکتری های خاص در دهان
  • هلیکوباکتر پیلوری، باکتری است که موجب ایجاد زخم معده می شود.
  • استرس عاطفی
  • تغییرات هورمونی در دوره قاعدگی
  • سوختگی ناشی از خوردن غذای داغ

روشهای درمان خانگی زخم دهان

همچنین بیماری ها و شرایط خاصی که موجب ایجاد آفت شده و بهبود خانگی زخم های دهانی را غیر ممکن می سازد، شامل موارد زیر است :

بیماری های التهابی روده همچون کرون و کولیت اولستراتیو بیماری بهجت، یک نوع اختلال نادر است که موجب التهاب در سرتاسر بدن از جمله دهان می شود.

  • بیماری سیلیاک که یک نوع اختلال روده جدی بوده و در اثر حساسیت به گلوتن (پروتئین موجود در بیشتر غلات) به وجود می آید.
  • سیستم ایمنی معیوب به جای پاتوژن ها همچون باکتری ها و ویروس ها به سلول های سالم دهان حمله می کنند؛ ویروس HIV که سیستم ایمنی را از بین می برد از جمله آنها بوده و می تواند بهبود خانگی زخم دهان را غیر ممکن کند، آفت با عفونت ویروس تبخال اتفاق نمی افتد.
  • سرطان دهان

درمان طبیعی زخم دهان

شما برای درمان سریع آفت دهان می توانید از این موارد ذکر شده در این مقاله استفاده کنید. علاوه بر آنچه گفته شد راه کار های دیگری نیز برای درمان خانگی زخم دهان وجود دارد که شما می توانید با افرادی که این راه کارها را به طور تجربی استفاده کرده اند در این باره گفت و گو کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *