دسته ها
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

روش های درمان سیاهی لثه و بررسی دلایل سیاه شدن لثه

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

به طور کلی رنگ لثه در هر فردی نسبت به دیگری متفاوت است اما تیره بودن لثه ها که ناشی از عوامل و بیماری های زمینه ای مختلفی است قطعا نگران کننده بوده و باید در صورت بروز چنین مشکلی به شناسایی عامل تاثیرگذار و درمان سیاهی لثه پرداخت.

یکی از جمله مشکلات و بیماری های دهان و دندان که می توان به آن اشاره داشت تیره شدن لثه ها می باشد که عوامل مختلفی در بروز آن موثر بوده و باید به شناخت و رفع هر چه سریعتر آن ها پرداخت و در صورت ظاهر شدن علائم اولیه به پزشک مراجعه نمود تا از حادتر شدن و خطرساز شدن آن جلوگیری نمود در همین راستا سعی داریم در این مطلب به منظور آگاهی و شناخت شما عزیزان راهکارها و نحوه درمان سیاهی لثه را شرح دهیم.

نحوه رفع و درمان سیاهی لثه

به طور کلی لثه ها از لحاظ ظاهری نقشی اساسی و مهم بر روی چهره افراد داشته و در صورت بهره مندی از رنگ و بافت مناسب جلوه زیبایی به صورت فرد در زمان لبخند زدن می بخشند. اما گاهی ممکن است در اثر مشکلات و دلایل متنوعی لثه ها رنگ طبیعی خود را از دست داده و دچار تیرگی شوند بنابراین باید هرچه زودتر به درمان سیاهی لثه پرداخت و از بروز خطرات و پیامدهای ناشی از این عارضه جلوگیری نمود.

شیوه درمانی موثر تیره شدن لثه ها

در حقیقت می توان گفت لثه های سالم و خوش رنگ نشان دهنده و بیانگر سلامت دهان و دندان می باشند ولی در صورتی که به حالت کبود در آیند اثری منفی و ناخوشایند بر روی ظاهر فرد خواهند گذاشت و از سویی دیگر سلامتی لثه ها در ارتباط با سلامت عمومی بدن بوده و ضرورت بسیاری دارد. همچنین باید گفت لثه ها نقشی مهم در حفظ پایداری و نگه دارندگی دندان ها دارند و آن ها را احاطه می کنند.

دلایل رایج تیرگی لثه ها

  • عدم مراقبت کافی از دهان و دندان
  • رسوب کردن ملانین بر روی سطح لثه ها
  • سیگار کشیدن و استعمال انواع مواد مخدر
  • وجود استرس
  • ژنژیویت
  • عوامل ارثی و ژنتیکی
  • برنامه غذایی نامناسب و غیراصولی
  • ایجاد پلاک بر روی دندان ها
  • کاشتن دندان، پر کردن و پروتزهای دندانی
  • مشکلات بهداشتی و بعضی از انواع داروها

نحوه درمان سیاهی لثه

عوامل موثر بر این عارضه

ظهور و پدید آمدن این بیماری در اثر عوامل گوناگونی انجام می پذیرد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

ملانین :

به طور مثال به هر اندازه مقدار ملانین در بدن شخصی بیشتر باشد درصد این که رنگ پوست، چشم و مو تیره تر باشد خیلی بیشتر می باشد. بدین ترتیب در صورتی که رنگ لثه های فرد بیمار بیشتر از حد طبیعی تیره رنگ و سیاه باشد میزان زیاد ملانین بدن می تواند از جمله این علل باشد.

  •  آرون گروپس

مصرف مواد مخدر :

استعمال و کشیدن مواد مخدر از جمله علت های رایج بد رنگی لثه ها به حساب می آید چرا که نیکوتین موجود در تنباکو موجب ایجاد ملانین بیشتر از حد معمول به وسیله سلول های بدن می گردد. سیگار کشیدن همینطور موجب تیرگی و سیاه شدن دندان ها و ظهور لکه بر روی آن ها می شود.

عوارض ناشی از بعضی داروها :

استفاده از بیشتر داروها با عوارض و مشکلات مختلفی همراه می باشد. مطالعات انجام شده در این زمینه مشخص کرده که ایجاد عارضه پیگمنتیشن و بد رنگ شدن بافت های بدن از قبیل لثه ها با خوردن برخی از داروها مرتبط است.

نحوه درمان تیره شدن لثه ها

آمالگام دندانی :

وقتی که دندان ها پوسیده می شوند، دندان پزشک روش درمانی پر کردن دندان را به بیمار توصیه می کند. پر کردن دندان های پوسیده شده به طور معمول با ترکیبی به اسم آمالگام درمان می گردد. ولی هنگامی که این ماده در معرض بافت لثه قرار بگیرد لکه های سیاهی بر روی آن به وجود می آید. در این اوقات دندان پزشکان به راحتی و در طول یک جلسه ویزیت می توانند بدرنگی لثه را درمان نمایند. ایجاد چنین عارضه ای در میان بیماران رایج می باشد. بنابراین بهتر است در طی جلسه بعدی دندان پزشکی و وقتی که قصد پر کردن دندان پوسیده ای را دارید تا جای امکان از دندان پزشک بخواهید از یک سد دندانی استفاده نماید. این سدهای دندانی همچون پوششی محافظ عمل نموده و از نفوذ کردن ترکیبات پر کردنی به درون بافت لثه و عوض شدن رنگ آن جلوگیری می کنند.

روش موثر درمان کبود شدن لثه ها

دهان خندقی :

این نوع عارضه نوعی عفونت شدید لثه می باشد و امکان دارد مواردی همچون علائم ناخوشایند از قبیل بوی بد دهان، تب و لثه درد را به همراه داشته باشد. ایجاد یک لایه بافت مرده متمایل به رنگ مشکی یا خاکستری در دور اطراف لثه سبب بد رنگی آن می گردد. دهان خندقی که در اصطلاح دهان سنگری نیز نامیده می شود به طور معمول به دلیل بیماری لثه و دندان و انباشته شدن باکتری در دهان ایجاد می شود.

نحوه رفع و درمان بیماری پیگمنتیشن لثه

به طور معمول دندان پزشکان با تشخیص و بررسی دلیل ایجاد انباشته شدن رنگدانه در اطراف بافت لثه مشخص می کنند که از چه طریقی درمان را انجام دهند که موثر باشد. در ادامه به معرفی این روش ها پرداخته ایم.

شیوه درمان تیره شدن لثه ها

چکاب کامل از بدن هر چند ماه یک بار :

اغلب اشخاص عادت دارند هنگامی به پزشک رجوع کنند که نشانه های بیماری در آن ها ظهور پیدا کرده باشد. ولی در صورتی که در طی چند ماه یک مرتبه چکاب کاملی از بدن انجام گیرد پزشکان راحت تر می توانند در شناسایی هر چه زودتر این عارضه ها و بیماری ها به اشخاص بیمار کمک و یاری رسانند.

مصرف آنتی بیوتیک ها :

هر زمان که ایجاد یک نوع عفونت دلیل انباشته شدن رنگدانه در دور اطراف بافت لثه تشخیص داده شود دندان پزشک شیوه درمانی متناسب و موثر را به بیمار توصیه خواهد کرد. به طور معمول در این اوقات برای از بین بردن کل باکتری ها استفاده از قرص های آنتی بیوتیک و مصرف دهانشویه های دارویی و ضدعفونی کننده دهان و دندان به بیماران توصیه خواهد شد. در طول جلسه های درمانی دندان پزشکان مناسب ترین شیوه ها را به جهت جلوگیری از ایجاد بیماری های لثه و دندان به بیماران پیشنهاد می کنند.

نحوه درمان تیرگی لثه ها

ترک کردن سیگار :

اگر سیگار کشیدن دلیل اصلی بدرنگی لثه ها شناسایی شود با ترک مواد مخدر التیام و بهبودی قابل ملاحظه ای در ظاهر آن ها دیده خواهد شد. در حقیقت مطالعات مشخص کرده است ترک سیگار و دیگر مواد مخدر نه فقط برای سلامت کلی بدن مناسب می باشد بلکه کمک شایانی به سلامتی دندان ها و لثه ها نیز می کند. امکان ایجاد مشکلات و بیماری های لثه و خیلی از مشکلات مرتبط در میان افراد غیر سیگاری کمتر می باشد.

بهداشت دهان و دندان :

از جمله مناسب ترین شیوه های تامین سلامتی لثه ها و زیباتر نشان دادن آن ها این است که نکات و اصول بهداشتی دهان و دندان را در تمامی مواقع رعایت نمایید. بهتر است که به یک دندان پزشک متخصص رجوع نمایید و پیشنهاد های لازم در رابطه با درمان پیگمنتیشن لثه را از او بپرسید و به آن ها عمل نمایید.

رفع بیماری دندان و لثه :

پزشک متخصص در واقع با شناسایی مقدار نفوذ جرم و پوسیدگی به درون بافت لثه بیمار را از گسترش بیماری لثه و دندان آگاه می سازد. در اکثر اوقات درمان بیماری در همان دندان پزشکی و با یک شستشوی مناسب دندان ها انجام می گیرد. اگر بیماری لثه پس از اولین روند درمانی توسعه یافت و حادتر شد. یک دندان پزشک متخصص در زمینه بیماری های دندان و لثه می تواند روش های درمانی بهتری را ارائه بدهد. در نهایت در صورتی که درمان دارویی و تکنیک جرم گیری و پاکسازی سطح دندان و ریشه ها موثر واقع نشود، روش جراحی لثه مورد استفاده قرار می گیرد.

روش موثر درمان سیاهی لثه

در مطلب ارائه شده با دلایل اصلی و نحوه درمان سیاهی لثه به طور کامل آشنا شدید که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *