دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

چطور با خروپف نوزادان مقابله کنیم؟

  • مریم صبوری
  • ۱ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

اگر فرزند تازه متولد شده تان گاهی دچار خرخر کردن در خواب می شود این امری کاملا طبیعی است که بعد از چند وقت خود به خود از بین خواهد رفت. ولی چنان چه دچار خروپف مزمن شده است با مراجعه به دکتر و تشخیص علائم او می توانید کمک به درمان و بهبودی اش نمایید. با ما در این مقاله از مجله آرگا همرا باشید تا بیشتر به نشانه ها و درمان خروپف نوزادان آشنا شوید.

بسیاری از بچه در هنگام روز های اولیه تولد در موقع خواب صداهایی مانند: سوت زدن و خرخر کردن از خود در می آورند که ایجاد صداهای نامنظم تنفسی می کند. این صدا ها برای کودکان تازه به دتنیا آمده کاملا طبیعی است و شما می توانید با مرطوب کردن و تمیز کردن بینی کودک دلبندتان کمک به درمانش نمایید. این صداهای بامزه موجب لذت والدین می شود که در مرحله اولیه جای هیچ نگرانی نیست ولی در صورتی که این صداها به شکل مزمن ادامه داشت یعنی در سیستم تنفسی اش دچار مشکل شده که هر چه سریع تر باید برای درمان به دکتر متخصص مراجعه کرد. در ادامه مطالب همراه مجله آرگا باشید.

خروپوف بچه ها در خواب

دلایل خروپف نوزادان چیست؟

صدای خروپف نوزادان یک مشکل شایع است که راه های نایژه تنفسی شان به دلیل کوچک بودن و دارای ماده مخاطی است. زمانی که نوزاد تنفس دارد در بین عبور هوا صدایی ایجاد می شود که در اکثر مواقع با بزرگ تر شدنش هوا به آسانی رفت و آمد می کند. در صورتی که مشکل سخت تر شد و انسداد راه تنفسی وجود داشت نفس کشیدن برای نوزاد دشوار و طاقت فرسا خواهد شد. از علت های شایع سرماخوردگی و آلرژی که عفونت تنفسی گسترده است رخ می دهد. در برخی مواقع به خاطر ریلکس شدن عضلات گلو اتفاق می افتد که در بروز حساسیت صدای خرخر گاهی کم و گاهی شدید به خاطر انحراف بینی هم خواهد بود.

خروپف نوزادان امری طبیعی

بهترین درمان خرخر کردن نوزاد

با توجه به تشخیص والدین در رابطه با خروپف نوزادشان و مشکل تنفسی که موجب نرسیدن اکسیژن به مغز می شود امری مهم تلقی می شود که در رشد مغز او تاثیر زیادی خواهد داشت. اختلالات و مشکل هایی که در هنگام خواب با به هم خوردن سیستم پشتیبانی بدن و تعادل سلول می شود. این سری از مشکلات باعث بروز بیماری هایی از قبیل پیش فعالی خواهد شد که در این اثر کودکان افسرده و نگران بیشتر دیده می شوند. که در این مقاله ما راه کار هایی را برای شما در این خصوص پیشنهاد می کنیم.

خرخر کودکان

  •  آرون گروپس

مرطوب نگهداشتن هوای اتاق: یکی از راه های درمان خروپف نوزادان مرطوب کردن دمای اتاقش است که باعث باز شدن گرفتگی بینی می شود. اگر از سیستم گرمایشی خشک در منزل استفاده می کنید بهتر است از بخور گرم که موجب رطوبت اتاق می شود استفاده کنید.

حمام کردن نوزاد: در هنگام قبل از خواب بهترین کار حمام کردن است که سبب خروج توده های مخاطی از بینی نوزاد می شود و به خوابی راحت او را سوق می دهد.

تمیز کردن بینی: برای رفع خروپف نوزادان باید از گزینه تمیز کردن بینی آن ها کمک گرفت تا تنفسی راحت داشته باشند. شما با گرفتن محلول دکوسالین از داروخانه می توانید آن را اسپری درون بینی نمایید. و یا از ۱ چهارم قاشق نمک با ۱ لیوان آب می توانید محلول نمکی را در خانه درست کنید و روزانه چند قطره در بینی اش بچکانید و بعد محتویات داخلش را خالی کنید.

دلایل خروپف نوزادان

اصلاح وضع خواب: خروپف فرزند دلبندتان به موقعیت و وضعیت خوابیدن او بستگی دارد. برخی از آن ها زمانی که رو به شکم می خوابند بیشتر خرخر می کنند و احتمال مرگ وجود دارد و در حالت پهلو خوابیده مشکلی نخواهند داشت. همچنین حالت سر و بالشت آن ها باید بدون ارتفاع و در مدل استاندارد قرار بگیرد.

دور کردن مواد آلرژی زا: با حذف کردن هر گونه مواد یا حیوان خانگی آلرژی زا می توانید در این راستا به بچه خود کمک کنید. با دور ساختن حیوانات خانگی یا گرد و غبار و یا بالشت پر از عوامل بروز حساسیت در امان بمانید.

چه زمانی به دکتر رجوع کنیم؟

اگر خروپف فرزندتان با این راه های درمانی که گفته شد خوب نشد مشکل او مزمن است. در این شرایط باید به تمام علائم او هنگام خرخر کردن توجه کنید. طبق بررسی ها و میزان سن او به نشانه های بهبودی اش کمک کنیم تا این خروپف تاثیری در رشد و خلق و خوی او نداشته باشد. بی خوابی های شب رشد او را منجر به کم شدن وزن و اختلال پیش فعالی و سیاهی زیر چشم را در پی دارد که گاهی به کابوس های شبانه و شب ادراری و چاقی منجر می شود.

چرا بچه ها خروپف می کنند

دلایل خروپف مزمن کودک

  • آپنه نوزادان نارس

آپنه یا وقفه تنفسی در نوزاد زمانی که در هفته ۳۴ بارداری به دنیا آمده اند بیشتر به چشم می خورد. در هنگامی که نوزاد در موقع خواب وقفه تنفسی باعث خرخرش می شود آینه می گویند. چون سیستم تکاملی دستگاه تنفسی نوزاد نارس به کنترل تنفسش نیست این شرایط تشخیص داده می شود که باید در بیمارستان تا مدتی بعد تولد زیرنظر و بستری باشد.

  • آسم

یکی از علت های مزمن بودن خروپف نوزادان به خاطر داشتن آسم است که این نوزادها بیشتر از کودکان دیگر خرخر می کنند. همچنین با داشتن والدینی که در خواب خروپف می کنند داشتن چنین بچه ای احتمال زیادی دارد خرخر کند.

خرخر کردن در خواب

  • وقفه تنفسی

این نوع آپنه در کودک های زیر ۱ سال بیشتر به چشم می خورد که جای نگرانی نیست. این دلیل با تشخیص پزشک اگر علایم دیگری نداشته باشد خیلی سریع و خودش درمان می شود. نیازی به بستری شدن نیست و با مانیتور خواب نوزاد می توانید شرایط و علائم او را زیرنظر بگیرید. در این دستگاه حرکات قفسه سینه و ضربان قلب ثبت می شود.

  • آپنه انسدادی

بزرگی لوزه یا آپنه انسدادی در موقعی که بزرگی پولیت بینی و لوزه وجود دارد با مشکل روبرو خواهد شد و موجب تنفس دشوار و نفس نفس زدن خواهد شد. که در این جا نباید خود درمانی داشت و به پزشک معالج مراجعه شود تا از بازکننده گرفتگی سینوس استفاده شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *