دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

علت مزه فلز در دهان چیست؟ و چطور آن را از بین ببریم؟

  • سحر هودانلویی
  • ۱ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

ممکن است شما نیز در برخی اوقات بر روی زبان خود، مزه هایی همچون طعم فلز و دیگر موارد ناخوشایند را حس کنید. در این بخش از مجله آرگا علاوه بر پاسخ به علت مزه فلز در دهان به معرفی روش های پیشگیری و درمان نیز پرداخته ایم.

در برخی مواقع برای اکثر ما پیش آمده است که در دهان خود احساس مزه ای همچون فلز را داریم. در این مورد گفتنی است که این حس چشایی در بیشتر مواقع تحت تاثیر عواملی ایجاد می شود.

بروز علت مزه فلز در دهان به مشکلات بسیاری در بدن افراد ارتباط دارد، که در این مطلب به معرفی آن ها پرداخته شده است.

روش های پیشگیری از بروز تغییر در غده های چشایی

احساس مزه فلز در دهان

در ابتدا قابل به ذکر است که علت مزه فلز در دهان، به عوامل بسیاری از جمله مشکلات کبد و کلیه، مصرف دارو های شیمیایی و دیگر مواردی است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. اما نکته ای که قابل توجه می باشد؛ طبق گفته دکتر متخصص کودکان لیزا لوئیس: در زمان مصرف برخی دارو های شیمایی و مکمل های دارویی، هنگامی که این مواد وارد گوارش و در مرحله هضم قرار می گیرد، مواد آزاد شده بر روی بزاق دهان ساکن می شوند. بر طبق این چنین گفته ها، احساس مزه فلز در دهان شما بروز پیدا می کند و می توان به این مورد اشاره کرد، که به علت مصرف ویتامین هایی همچون آهن، روی، ویتامین، کلسیم، کروم، و تاثیر پذیری در احساس چشایی زبان، می باشد.

در برخی از موارد و عارضه های جانبی در مصرف آنتی بیوتیک و دارو های قلبی این چنین مزه در دهان افراد حس می شود. این دکتر در ادامه گفته های خود بیان کرد؛ که در برخی موارد خشکی دهان با این عارضه همراه می شود که معمولا احساسات ناخوشایندی به فرد القا می کند.

علت بروز مزه فلز در دهان چیست؟

دلیل مزه فلز در دهان

در ادامه به معرفی علت های اساسی در بروز مزه فلز در دهان پرداخته ایم، که با مطالعه هر یک می توانید علت را شناسایی کنید و سپس اقداماتی جهت رفع آن انجام دهید.

  • بارداری

گفتنی است که یکی از علت های اساسی در ایجاد مزه فلز در دهان، بارداری می باشد. علت این عارضه را می توان ایجاد تغییر در جوانه های چشایی معرفی کرد، که منشا بروز تمامی این موارد بروز دگرگونی در هورمون های بدن می باشد. این علت نیازی به راه درمان نیست، چرا که فقط در سه ماهه اول بارداری این احساس را در چشایی خود دارید، و بعد از آن که وارد سه ماهه دوم می شوید، تمامی اختلالات این چنینی رفع خواهد شد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

طبق گفته دندان پزشک با تجربه به نام ایزابل گارسیا، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان از دیگر علت های مهم در بروز طعم فلز دهان می باشد. همچنین عدم مراقبت و محافظت از سلامت دندان به بروز اختلال ژنژیویت یا پیوره سبب می شود. همچنین این دکتر در ادامه بیان کرد که بیماری های مربوط به لثه از دیگر اختلالات مربوط به عدم سلامتی دندان ها می باشد. برای رفع این مشکل بهتر می باشد هر ۶ ماه جهت چکاپ سلامت دهان و دندان به دندان پزشک مراجعه کنید، تا در مشاهده بروز هر نوع از اختلال با در میان گذاشتن آن، اقداماتی جهت رفع مشکلات انجام گیرد.

تاثیر عفونت های سینوسی در تغییر مزه های چشایی

  • بروز عفونت های سینوسی و تنفسی

از دیگر علت مزه فلز در دهان می توان به بروز عفونت هایی همچون گرفتگی و خلط های مجرای تنفسی اشاره کرد. در این رابطه دکتر لوئیس بیان می کند: عامل ایجاد این نوع حس چشایی، خلط های موجود در بینی است که با راه یافتن در گلو تغییراتی بر روی زبان شما ایجاد می کنند. قابل به ذکر می باشد که انواعی از بیماری های مرتبط با عفونت های سینوسی، در ارتباط با چرک های گوش میانی و بولیپ های بینی ایجاد می شود.

  • کاهش و افزایش روی در بدن

از دیگر متخصصات تغذیه، سوالی در رابطه با تغییر مزه چشایی پرسیده شد، که پاسخ مبنی بر کاهش و یا افزایش مقدار ویتامین روی در بدن بود. گفتنی است که کم شدن این ویتامین در بدن سبب کاهش سرعت در تجدید سلول ها می شود که در ادامه این روند، تغییر در احساسات چشایی رخ می دهد. هممچنین دیگر افرادی که در مصرف این مکمل ها زیاده روی می کنند، به عارضه هایی همچون حالت تهوع، درد های شکمی و یا تغییر در مزه چشایی مواجه می شوند.

  • شیمی درمانی

از دیگر عوارض بیماران مبتلا به شیمی درمانی، علاوه بر حالت تهوع، می توان به عوض شدن طعم غذه های چشایی بر روی زبان اشاره کرد. در این فرایند با تزریق و ورود دارو هایی خاص به بدن، مزه های همانند ترکیبات فلزی بر روی زبان حس می شوند که با ورود به بزاق دهان سبب ایجاد احساسات نا خوشایند در بدن می شود.

آشنایی با سندروم دانه کاج

  • سندروم دانه کاج

طبق گفته مجله های تحقیقاتی در رابطه با سم های موجود بر روی موا غذایی، امکان اینکه ۱۲ الی ۴۸ ساعت بعد از خوردن میوه های کاج بر روی زبان شما احساسات فلزی چشیده شود، می باشد. این دانه ها را می توان به طور معمول بر روی سالاد و پسته ها مشاهده کرد، اما جالت است که هیچ آلرژی و یا عفونتی برای بدن ایجاد نمی کنند. تحقیقات انجام شده برای دریافت علت مزه فلز در دهان با مصرف دانه کاج تاکنون بی نتیجه مانده است.

  • مسمومیت با جیوه

از دیگر عوارض جانبی ورود جیوه به بدن می توان به ایجاد تغییر در مزه ی دهان اشاره کرد. این آلودگی به طور معمول توسط کار کردن در مراکز صنعتی و ورود آن به دهان، همچنین مصرف ماهی های آلوده به متیل جیوه ایجاد می شود. همچنین طبق آزمایش های انجام شده در معرض قرار گیری و تماس با جیوه عوارض بسیاری را در بر فرد می گیرد، که تغییر مزه چشایی از علت های ابتدایی آن می باشد. برای تشخیص این علت باید به خوبی نشانه و علائم های مسمویت را جیوه را بشناسید تا با توجه به آن ها از زمان مراجعه به پزشک مطلع شوید.

  • بیماری های مربط به کلیه و کبد

بیماری های مربوط به کلیه و کبد از دیگر عوامل بروز طعم فلز در دهان است، اما گفتنی است که به صورت نادر اتفاق می افتد. این بیماری به طور اغلب در سبب تجمع مواد شیمایی در گوشه ای از بدن می باشد. همچنین آزاد شدن این مواد در بزاق دهان، سبب بروز مشکلات مربوط به چشایی می شود. به طور مثال می توان به بیماران مبتلا به اختلالات شدید کلیه اشاره کرد که در صورت دارا بودن مقدار بسیاری از آمونیوم در بزاق، این احساس چشایی را در زبان خود متوجه می شوند.

تاثیر افت و افزایش قند خون بدن در مزه فلز در دهان

  • دیابت و افت شدید قند خون

هر دوی این اتفاقات را می توان از دیگر علت های تغییر مزه فلز در دهان نام برد. به این صورت که این بیماری های با تجویز دارویی به نام متفورین در ایجاد این حس چشایی بسیار موثر عمل می کند.

  • ابتلا به سندروم دهان سوزان

برخی از افراد مبتلا به سندروم دهان سوخته، به دیگر بیماری مزمن مبتلا هستند که در سبب ایجاد این بیماری، احساس درد و سوزش بر روی زبان و قشر مخاطی دهان حس می شود. از جمله دارو هایی که سبب کاهش این اختلال در دهان می شود؛ دارو های ضد افسردگی سه حلقه ای، بنزودیازپین و گاباپنتین است.

  • بیماری های عصبی

اختلالات مغزی به مانند زوال عقل و آلزایمر سبب تغییر پیام هایی می شود که از غده چشایی به مغز  انتقال پیدا می کند. این عملکرد ها سبب بروز اختلالاتی همچون کاهش اشتها، و احساس چشیدن مزه فلز در دهان می شود. مشکلاتی که در ادامه بیان می شود، سبب بروز این تغییرات چشایی در زبان می شوند.

  1. فلج بل
  2. ضایعات مغزی
  3. تومور ها
  4. ام اس
  5. بیماری های مربوط به پارکینسون
  6. سکته مغزی

چه زمانی برای مزه فلز در دهان به پزشک مراجعه کنیم؟

زمان مراجعه به پزشک

اگر علاوه بر مزان مصرف دارو های شیمایی، در دیگر موارد نیز این احساس را در غده های چشایی خود داشتید، باید مسئله را جدی تر بگیرید و هر چه سریع تر با مراجعه به پزشک اقدام به رفع آن ها کنید. همچنین افرادی که به تازگی مبتلا به بیماری های سینوسی و مربوط به دهان و دندان شده اند، و مزه فلز رادر دهان خود به صورت دائمی حس می کنند، از دیگر افرادی هستند که باید هر چه سریع تر جهت درمان به پزشک مراجعه کنند. چشیدن این حس در زبان سبب کاهش اشتها می شود، همچنین گفتنی است که در صورت عدم درمان عوارضی همچون کاهش وزن، سوء تغذیه، افسردگی و کاهش سیستم ایمنی بدن را در پی دارد.

نحوه تشخیص این بیماری

متخصصان مربوط به گوش و حلق، بینی با انجام معاینات مربوطه، و در برخی موارد با کمک نتایج آزمایش به تعیین و تشخیص علت مزه فلز در دهان می پردازند. همچنین در این رابطه تست هایی جهت سلامت چشایی انجام می شود که در این شرایط دکتر خواهان عکس رادیولوژی از سینوس های شما می باشد.

آشنایی با علت مزه فلز در دهان

پیشگیری و درمان این اختلال چیست؟

پزشک با توجه به معایناتی که انجام  می دهد، ممکن است دارو های بسیاری برای رفع و درمان این اختلال تجویز کند. اگر خود نیز با توجه به علائمی که دارا هستید، فکر می کنید به دیگر اختلالی مبتلا هستید، بهتر می باشد با مشورت پزشک به دیگر کلینیک مراجعه نماید.

همچنین برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید گفت که در ابتدا باید علت آن را به درستی تشخیص دهید. قابل به ذکر است که روش های بسیاری وجود دارد که با اقدام به هر یک می توانید این مشکل را رفع کنید و یا در جنبه ای دیگر میزان آن را کاهش دهید. روش هایی که در ادامه بیان می شود، تماما تاثیری موقت دارند و نمی توان از آن ها به عنوان درمانی موثر و دائمی انتظار داشت.

  1. جویدن آدامس های فاقد قند و شکر
  2. جویدن قرص های خوشبو کننده دهان که می توان به طور دلخواه، بدون قند و شکر آن را تهیه کرد.
  3. مسواک زدن دندان های بعد از هر وعده غذایی
  4. انواعی از غذاها ها، ادویه جات و خوراکی را با توجه به طبع خود برای از بین ردن این اختلال امتحان کنید.
  5. عدم استفاده از ظرف و وسایل آشپزخانه به جنس فلزی
  6. مصرف بیشتر آب در طی روز، گفتنی است که اضافه کردن چند قطره آب لیموی تازه به آن به افزایش تاثیر گذاری در زبان و غده های چشایی شما می شود.
  7. دوری از استعمال دخانیات به ویژه سیگار

روش های رفع مزه فلز دردهان

توصیه های بهداشتی برای رفع مزه فلز

با رعایت برخی نکات و توصیه های بهداشتی نیز می توانید اقدام به رفع و علت مزه فلز در دهان کنید.

  • شستشوی دهان با آب نمک

همان طور که می دانید نمک با دارا بودن خاصیت ضد التهابی، در اثر ترکیب با آب به عنوان محلول شستشو کننده قوی برای دهان به حساب می آید. همچنین در از بین بردن بقایای غذا در لا به لای دندان بسیار مناسب می باشد که در نهایت با از بین بردن عفونت های احتمالی مربوط به بینی، به رفع مزه فلز در دهان منجر می شود.

  • مصرف مرکبات

خوردن مرکبات در طی روز، سبب ترشح بزاق در دهان می شود که در نهایت این عمل به کاهش و رفع مزه های نا خوشایند در دهان منجر می شود. همچنین با مصرف پرتغال، لیمو ترش و گریپ فروت می توانید به افزایش سرعت در رفع این اختلال منجر شوید.

  • رعایت بهداشت دهان و دندان

طبق توصیه دندان پزشکان برای عدم ابتلا به انواعی از بیماری های دهان و دندان، بعد از هر وعده غذایی مسواک را فراموش نکنید و دهان خود را با دهانشویه های بدون الکل شستشو دهید. در این رابطه می توانید از مقداری جوش شیرین بر روی مشواک خود نیز کمک بگیرید.

تاثیر نوشیدن آب در رفع مزه فلز در دهان

  • نوشیدن آب

توجه داشته باشید که نوشیدن ۷ الی ۸ لیوان آب در طی روز، شما را از ابتلا به انواعی از اختلالات در امان نگاه می دارد. همچنین با این کار علاوه بر رفع خشکی دهان به درمان مزه فلز در دهان خود منجر می شوید.

  • استفاده از آبنبات

برای رفع علت مزه فلز در دهان، می توانید از دیگر آبنبات های طعم دار همچون پرتغالی، اکالیپتوسی و شیرین بیان استفاده کنید. همچنین در این رابطه استفاده از هل و میخک در نوشیدنی ها نیز بسیار موثر و مناسب می باشد. در روشی دیگر می توانید به هنگام احساس مزه فلز در دهان، به جویدن هل و میخک مشغول شوید.

در مرحله آخر با توجه به انجام تمامی اقدامات گفته شده، بهتر می باشد به پزشک مراجعه کنید و هرچه سریع تر اقدام به رفع این مشکل ناخوشایند مربوط به دهان و دندان کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *