دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آیا خوردن قهوه برای کودکان مجاز است؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

بهتر است بدانید که در واقع مصرف قهوه برای کودکان به دلیل مقدار کافئین زیادی که دارد توصیه نمی شود و در این مقاله سعی داریم به بیان برخی از عوارض مصرف قهوه و چگونگی کاهش مصرف آن بپردازیم با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید که کافئین در واقع محرکی است که همانطور که مصرف قهوه بر روی بزرگسالان تاثیر می گذارد برای کودکان نیز فاقد تاثیر نخواهد بود. به طور کلی کافئین دارویی است که به صورت طبیعی از برگ ها و دانه های گیاهان تولید می شود که مصرف آن توسط کودکان بایستی کنترل شود زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به بروز مشکلاتی در سلامت کودکتان شود.

نوشیدن قهوه چه خطراتی برای کودکان دارد؟

بهتر است بدانید که اهمیت به تغذیه کودکان بسیار مهم می باشد و اغلب والدین سعی دارند از دادن قهوه به کودک خود پیشگیری کنند اما از طرف دیگر به آن ها سایر نوشیدنی های کافئین دار می دهند. به طور کلی نوشیدنی های کافئین دار بسیار زیاد هستند اما بایستی مصرف آن ها را به حداقل برسانید به خصوص برای کودکان. توجه داشته باشید که در حال حاضر هیچ گونه توصیه ای برای مقدار مجاز مصرف کافئین وجود ندارد اما برخی از پزشکان کاندایی معتقد هستند که کودکان زیر هفت سال نباید بیش از ۴۵ کیلوگرم کافئین مصرف کنند و این مقدار کافئین برابر با ۳۵۵ میلی لیتر نوشابه یا ۴۳ گرم شکلات است. بهتر است بدانید که بر خلاف باور های عمومی قهوه جلوی رشد کودک را نمی گیرد اما زیاده روی در مصرف آن می تواند عوارض جانبی و جدی را در پی داشته باشد مانند بی خوابی، پیش فعالی و کاهش اشتها. توجه داشته باشید که بر اساس مرکز تحقیقات سلامت ایالات متحده استاندارد مصرف توصیه شده قهوه برای کودکان در حد ۲۵ گرم آن هم در طول روز است.

تاثیر مصرف قهوه بر روی سلامتی کودکان

عوارض مصرف قهوه توسط کودکان:

همانطور که می دانید مصرف قهوه برای کودکان توصیه نشده ولی هستند معدود کودکانی که در این سن اقدام به مصرف یبش از حد قهوه و مواد کافئین دار می کنند و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از عوارض مصرف قهوه در دوران کودکی بپردازیم:

بی خوابی:

همانطور که می دانید کودکان بازه سنی ۵ الی ۱۲ سال در طول شبانه روز نیاز به ۱۱ ساعت خواب دارند و نوجوانان نیز نیاز به ۹ الی ۱۰ ساعت خواب راحت دارند. به طور کلی تامین این ساعت های خواب چندان کار سختی به نظر نمی رسد اما با در نظر گرفتن برنامه های شلوغ و زود از خواب بیدار شدن ها گاهی نمی توان این نیاز را تامین نمود. همچنین خیلی از کودکان برای افزایش سطح انرژی خود اقدام به مصرف قهوه می کنند اما این موضوع می تواند منجر به کمبود خواب در آن ها شود. توجه داشته باشید که قهوه از دسته محرک هایی محسوب می شود که نسبت به نوشابه گازدار ۵ برابر بیشتر کافئین دارد و کافئین نیز می تواند تا مدت ۸ ساعت درون بدن باقی بماند. در نتیجه باقی ماندن کافئین درون بدن منجر به بر هم خوردن ریتم شبانه روزی خواهد شد و به همین خاطر بهتر است کودکان و نوجوانان خود را از مصرف قهوه اجتنباب نمایید.

مصرف قهوه و عوارض آن

پوسیدگی دندان ها:

بهتر است بدانید که در واقع قهوه اسیدی است و نوشیدنی های اسیدی می توانند با ضعیف کردن دندان ها به سلامت دهان آسیب فراوانی وارد کنند و به تدریج موجب سفت شدن مینای دندان ها و افزایش احتمال پوسیدگی آن شوند. از آنجایی که مینای دندان کودکان سال ها طول می کشد تا استحکام لازم خود را کسب کند آن ها بیشتر در معرض پوسیدگی دندان قرار می گیرند. در نتیجه کودکانی که در مصرف قهوه زیاده روی می کنند در بزرگسالی با مشکلات دهان و دندان مواجه خواهند شد.

  •  آرون گروپس

کاهش اشتها:

همچنین جالب است بدانید قهوه محرکی است که می تواند موجب کاهش اشتها در کودکان شود. به طور کلی کودکان در سنین رشد هستند و نیاز به رژیم غذایی سالم ومتعادلی از پروتئین ها، غلات و میوه ها دارند و وقتی اقدام به نوشیدن قهوه می کنند تاثیر تحریک کنندگی که قهوه دارد منجر به کاهش اشتها در آن ها خواهد شد و روند اشتها را مختل خواهد کرد.

مشکلات نوشیدن قهوه برای کودکان

آسیب به استخوان ها:

توجه داشته باشید که قهوه ادرارآور است و تولید ادرار را چندین برابر افزایش خواهد داد و در مقابل افزایش ادرار موجب از دست رفتن کلسیم از بدن خواهد شد که می تواند پوکی استخوان ها را به دنبال داشته باشد و ضمنا قهوه دارای مقادیر فراوانی کافئین است که می تواند کلسیم بدن را به صورت کامل بگیرد. بهتر است بدانید که به ازای هر ۱۰۰ میلی گرم قهوه هضم شده ۶ میلی گرم کلسیم از دست می رود و به طور کلی برای رشد استخوان های کودک کلسیم واجب و ضروری است.

پیش قعالی در کودکان:

بهتر است بدانید که مصرف قهوه برای کودکان می تواند آن ها را به مشکلات رفتاری مانند پیش فعالی، بی قراری و عدم توانایی در تمرکز دچار سازد زیرا کافئین موجود در قهوه محرکی است که انرژی را تا حدود زیادی افزایش خواهد داد و سطح هوشیاری را افزایش می دهد. هر چند که بزرگسالان از این عارضه جانبی کافئین سود می برند اما برای بچه های محصل که نیاز به توجه و آرام نشستن در کلاس دارند بسیار آسیب زننده می باشد. به طور کلی تاثیر کافئین می تواند تا ساعت ها در بدن باقی بماند و مثلا به اندازه تمامی ساعاتی که کودک درون مدرسه به سر می برد و این تاثیر منفی قابل توجهی بر ارتباط کودک با همکلاسی هایش مطالعه و یادگیری خواهد داشت.

مضرات مصرف قهوه برای کودک

چگونگی کاهش مصرف قهوه در کودکان:

توجه داشته باشید که در واقع بهترین راه برای کاهش مصرف کافئین و مواد قندی در کودکان این است که نوشابه و قهوه را از فهرست غذایی کودک خود حذف نمایید و به جای آن آب، شیر و آب میوه صددرصد طبیعی را به کودک خود بدهید. به همین خاطر توصیه می شود که همراه کودک خود همیشه یک بطری آب بگذارید تا در صورت تشنگی به سراغ نوشیدنی های کافئین دار نرود.

همچنین توصیه می شود به محتویات مواد غذایی نیز توجه نمایید زیرا برخی از آن ها دارای کافئین می باشند و ممکن است شما متوجه آن نشوید. توجه داشته باشید که باید مصرف کافئین را کم کم کاهش دهید زیرا اگر این کار را به یکباره انجام دهید کودکتان دچار سردرد و افسردگی خفیف خواهد شد.

به طور کلی گاهی اوقات نیز مصرف قهوه و نوشیدنی های کافئین دار می تواند منجر به خستگی شود و این نیاز به نگرانی ندارد زیرا با استراحت بیشتر افزایش سطح انرژی بدن برطرف خواهد شد. توصیه می شود گاهی اوقات به کودکان خود مواد کافئین دار بدهید برای مثال اشکالی ندارد که او کیک تولدش طعم قهوه داشته باشد و یا در طول یک روز سرد کاکائوی تلخ بخورد زیرا با رعایت اعتدال و میانه روی می توانید سلامت خود و کودکتان را تضمین نمایید.

چگونگی کاهش مصرف قهوه توسط کودکان

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب تاثیر قهوه بر فشار خون و  مضرات قهوه نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *