دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دفع آفات مرکبات و روش های کنترل آن ها

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

چگونگی دفع آفات مرکبات که در واقع کار بسیار سختی به شمار نمی آید و در این مقاله سعی داریم شما را با روش ها و راهکار های کنترل آفات مرکبات آشنا نماییم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید تنوع مرکبات و تراکم آن ها در نواحی مرکبات خیز شمال به علل متعادل بودن دما، بالا بودن میزان بارندگی و رطوبت نسبت به جنوب کشور بسیار زیاد می باشد و به طور کلی شما می توانید با داشتن شناخت از آفات موجود در مرکبات و به کارگیری روش های بیولوژیکی درست و به موقع علاوه بر کنترل آفات به کاهش مصف سموم نیز کمک نمایید.

آشنایی با چگونگی دفع آفات مرکبات

توجه داشته باشید که شناخت درست بیولوژیکی آفات مرکبات و به کارگیی وش های صحیح و به موقع مبازه علاوه بر کنترل آن ها موجب کاهش در مصرف سموم خواهد شد و بهتر است بدانید که مرکبات در واقع نسبت به سایر میوه ها بیشتر در معرض آفات قرار می گیرند و دلیل عمده رشد نکردن مرکبات نیز می تواند همین موضوع باشد. به طور کلی اولین نکته ای که در رابطه با مرکبات بایستی رعایت کنید این است که نهال های میوه را در جایی بکارید که آبگیر نباشند و درون آن آب جمع نشود زیرا ریشه های مرکبات با ماندن در آب فراوان به شدت صدمه خواهند دید و دچار خفگی خواهند شد. دومین نکته که بایستی بدان توجه داشته باشید این است در زمانی که نهال مرکبات را کشت می کنید بایستی از مقدار کافی کود دامی پوسیده و کهنه نیز استفاده نمایید به صورتی که خاک حداقل از ۳۰ درصد کود دامی، ۵۰ درصد خاک باغچه و ۲۰ درصد ماسه تشکیل شده باشد.

چگونگی دفع آفات مرکبات

آشنایی با آفات مرکبات و روش های کنترل آن ها:

همانطور که متوجه شدید مرکبات در طول رشد خود ممکن است دچار آفاتی شوند که در روند رشد آن ها اختلال ایجاد خواهد شد و در ادامه سعی داریم شما را با برخی از آفاتی که ممکن است به این گیاه هجوم بیاورند و روش های برای کنترل آن ها آشنا نماییم:

آفات تریپس مرکبات:

بهتر است بدانید که تریپس مرکبات در واقع از دسته آفات باغات مرکبات در جنوب و برخی از نواحی شمال کشور به شمار می آید و معمولا خیلی کوچک و دارای شکلی استوانه ای می باشد و در رنگ های مختلف نارنجی و زرد با بال هایی ریشک دار مشاهده می شود که اغلب تخم های خود را بر روی برگ ها، میوه ها و سرشاخه های جوان می گذارند. توجه داشته باشید که این نوع از آفات معمولا هر دو الی سه روز تولید نسل خواهد کرد و سپس به سرشاخه ها و جوانه های گیاه هجوم می برد و بر روی آن ها رگ هایی خاکستری ایجاد خواهد کرد.

روش های کنترل:

توجه داشته باشید که برای دفع آفات مرکبات مخصوصا این آفت بایستی روند سمپاشی را بعد از کاشت گل در باغات دارای سابقه آلودگی و با مشاهده آفت همراه با یکی از ترکیبات نفوذی یا سیستمیک فسفره انجام دهید.

  •  آرون گروپس

آشنایی با آفات مرکبات

شته سبز مرکبات:

بهتر است بدانید که شته ها در واقع حشره ای کاملا کوچک و به طول ۱.۸ میلی متر به رنگ سبز روشن می باشند و معمولا در فصل زمستان به صورت غیر جنسی بر روی مرکبات زندگی خواهند کرد. توجه داشته باشید که به طور کلی مهم ترین آثار خسارت این آفت به مرکبات به صورت پیچیدگی برگ ها در سرشاخه های جوان و برگ های تازه رشد کرده دیده می شود به نحوی که برگ های آلوده حالت شاداب و چرب خود را از دست خواهند داد و همچنین به علت مکیدن شیره گیاهی و ترشح عسلک موجب بروز دوده فوماژین بر روی برگ ها، میوه ها و سرشاخه ها خواهد شد.

روش های کنترل:

به طور کلی شما می توانید برای دفع این آفت از کفشدوزک ها به عنوان یک حشره کامل برای سالم ماندن مرکبات خود استفاده نمایید زیرا این حشره با تغذیه از شته ها می تواند در کاهش جمعیت آن ها نقش خوبی ایفا کند و همچنین زنبور های بارازیت نیز می توانند از عوامل مهم کنترل کننده شته ها محسوب شوند. همانطور که می دانید معمولا دشمنان طبیعی شته ها می توانند از افزایش جمعیت آن ها جلوگیری کنند و نیازی به استفاده از روش های شیمیایی برای از بین بردن آفات نیست و تنها اگر جمعیت شته ها بسیار زیاد باشد و خسارات وارد شده از حد بگذرد می توانید در هنگام شروع جوانه زنی مرکبات سمپاشی شیمیایی خود را آغاز نمایید.

روش های از بین بردن آفات مرکبات

شپشک های مرکبات:

توجه داشته باشید که در واقع شپشک ها از مهم ترین آفات گیاهان زراعی به شمار می آید که در شرایط طغیان منجر به خشک شدن گیاهان و ریزش برگ های آن خواهد شد. به طور کلی این حشرات علاوه بر تغذیه از شیره گیاهی می تواند با ترشح مقدار زیادی عسلک که دفع می کند سبب جذب قارچ فوماژین گردد.

روش های کنترل:

بهتر است بدانید که موثر ترین راه دفع آفات مرکبات از جمله شپشک ها استفاده از کفشدوزک های استرالیایی است که در واقع مهم ترین دشمنان نیز به شمار می آید که اغلب در طی ۴ الی ۶ هفته جمعیت شپشک ها را به طور قابل توجهی کاهش خواهد داد و همچین حفظ و حمایت این کفشدوزک ها در باغات و رهاسازی آن در کانون های آلوده از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود.

روش های دفع آفات مرکبات

نرمتنان مضر مرکبات:

توجه داشته باشید که در حقیقت راب ها و حلزون ها هر ساله خسارات بسیار زیادی را به میوه های مرکبات به ویژه نارنگی وارد می کند و موجب خسارت باغدار ها خواهد شد. به طور کلی این آفات در فصل بهار در خزانه ها از برگ نهال های جوان تغذیه می کنند و اغلب فصل تابستان را با خواب تابستانه سپری خواهند کرد و سپس با شروع بارش های پاییزی و خنک شدن هوا فعالیت خود را شروع می کنند و معمولا از برگ و میوه های مرکبات به ویژه نارنگی تغذیه لازم خود را انجام خواهند داد.

روش های کنترل:

بهتر است بدانید که از بین بردن علف های هرز خزانه ها و زیر درختان به وسیله محلول پاشی با علف کشی و روتیوار زدن بین خطوط کاشت شرایط را برای فعالیت راب ها و حلزون ها نامساعد خواهد ساخت. همچنین می توانید برای دفع آفات مرکبات از روش سمپاشی نیز استفاده نمایید و برای انجام آن بایستی پس از اولین بارندگی شهریور ماه بر روی علف های هرز سطح باغ و پای درختان اقدام نمایید.

همچنین بهتر است بدانید که می توان با استفاده از بطری های پلاستیکی حاوی ۵ الی ۱۰ میلی لیتر ماء الشعیر نیز به عنوان یک تله جاذب در پای درختان به عمق ۵ سانتی متر داخل خاک قرار دهید و دو طرف بطری را در سطوح خاک به صورت شیاری به ابعاد ۳ در ۳ سانتی متر ایجاد کنید تا راب ها بتوانند به راحتی وارد بطری شوند سپس اقدام به جمع آوری بطری ها بکنید و همچنین می توانید از سموم حلزون کش نیز درون بطری استفاده نمایید.

روش های کنترل آفات مرکبات

همچنین در ادامه پیشناد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب چگونگی دفع آفات گیاهان آپارتمانی و از بین بردن حشرات گلدان نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *