دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نگاهی به زیبایی های کویر نمکی هند و راهنمای اقامت و بازدید از آن

  • سحر هودانلویی
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

بسیاری از افراد علاقه بسیاری به سفر و بازدید از جاذبه های گردشگری و تاریخی در جهان دارند که لازم می باشد قبل از اقدام به سفر اطلاعات لازم را کسب نمایید. برای آشنای بیشتر با این کویر نمکی هند در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید.

از جاذبه های گردشگری و توریستی در جهان می توان به منطقه نمکی در کشور هند اشاره کرد. که در بین دیگر کشورها و میان توریستان از محبوبیت منحصر به خود برخوردار می باشد.

در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید تا کویر نمکی هند را که از مناطق پر بازدید جهان می‌باشد، را به طور کامل به شما معرفی کنیم.

آشنایی با محل اقامت در بازدید با کویر نمکی هند

آشنایی با کویر نمکی هند

در بسیاری از فرهنگ ها و بین مردم جهان رایج می باشد، که اصطلاح کویر را به جای بیابان به کار بگیرند و یا بالعکس به این موارد اشاره کنند. در برخی از موارد بیابان به محیط خارج از شهر و روستا گفته می‌شود، ولی در واقع بین این دو اصطلاح اختلاف بسیار زیادی وجود دارد. بیابان به قسمتی از مناطق خشک گفته می‌شود که بارندگی کمتر از ۵۰ میلی متر وجود دارد و امکان اینکه چند سال در آن منطقه بارانی نبارد بسیار وجود دارد. در این مناطق که اغلب با کم آبی و تبخیر شدید آب مواجه هستند و از پوشش گیاهی بسیار ضعیف نیز برخوردار می باشند. ولی قابل به ذکر است که کویر به زمین های رسی و پف کرده که بسیار شور و نمکی است و گیاهی در آنجا توانایی رویش ندارد، گفته می‌شود.

گفتنی است کویر نمک هند نیز به عنوان بزرگترین کویر نمکی جهان شناخته شده است. اما نکته ای که قابل توجه می باشد این است، که با کویر بولیوی در حال رقابت به سر می برد. همچنین گفتنی است که این کویر حدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و به عنوان پرنمک ترین و شور ترین کویر شناخته شده است. این منطقه مسیر اقوام مختلف همانند عشایر و کولی های هند را به خود اختصاص داده است. اما مطلبی که ممکن است درباره این کویر شما را متعجب کند، این می باشد که این منطقه نمکی در طول فصل هایی مخصوص در هندوستان تماماً به زیر آب خواهد رفت. اما با این حال حدود هشت ماه از سال کاملا بدون آب و خشک مشاهده می‌شود.

در این زمان اگر به دیدن کویر نمکی هند بروید و همراه با کوچ های عشایر نشین همراه شوید، با زمینی تماما سفید و آفتابی سوزان مواجه خواهید شد.

آشنایی با کوچ عشایر نشین در کویر نمکی هند

  •  آرون گروپس

کوچ نشینان عشایر هند

کوچ عشایر و یا در اصطلاح ای کوچک که از بزرگترین اقوام در میان عشایر می‌باشد، از دیگر دیدنی‌های گوجارات در هند به شمار می رود. یکی از جاذبه های بی نظیری که در کشور هند و بین دیگر جاذبه‌های گردشگری بسیار پر بازدید و محبوب توریستان می‌باشد، این است که صحرای نمک هند و کوچ عشایر را در میان این صحرای سفید مشاهده کنند. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید، تا این کویر نمکی را همراه با افراد حاضر و قابل مشاهده در آن معرفی کنیم.

مسیر عشایر نشینان کوتچ در هند

مسیر خشک و بدون آبی که برای رفت و آمد کوچه عشایر نشین کوتچ مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حقیقت در بالای خط برج سرطان قرار گرفته است. در این مسیر می‌تواند علامت خط فردی برج سرطان را که دیگر جاذبه‌های این راه می باشد، را مشاهده کنید. برای رسیدن به منطقه کوتچ بهتر می باشد که از سمت شهر بیهود حرکت کنید، از این نقطه خود را به منطقه دهوردو که در شمال می باشد، خود را برسانید. همچنین می توانید با رانندگی مناسب دهوردو را که در دروازه ورود به مسیر کوچ عشایر کوتچ می باشد،  توسط دولت هند که با لباس مناسب مشخص شده‌اند، وارد شوید.

دهوردو را می‌توان لبه و مرز کویر نمک هند در نظر گرفت که برای اقامت در این منطقه می‌توان به دنبال هتل ‌هایی با قیمت مناسب باشید. همچنین در نزدیکی آن روستای هودکا برای رزرو هتل و اتاق بسیار مناسب می باشد.
چگونگی حمل و نقل در هند برای رسیدن به کویر نمکی هند

آشنایی با مکان های مناسب برای اقامت

بعد از بازدید کویر نمکی هند باید مکان و یا منطقه را برای اقامت در نظر داشته باشید، که بعد از مشاهده برای استراحت و سپری اوقات به آن جا بروید.

  • هتل گیتوی تو ران ریزورت

این هتل را می‌توان از بهترین مکان های اقامتی در دهووردو معرفی کرد که همانند معماری سنتی این منطقه به طور کل از کاه گل ساخته شده است. همچنین تمام اتاق با صنایع دستی مردم و عشایر ساکن در منطقه تزیین شده است. برای شب های قابل اقامت در آن می‌توانید وعده های غذایی خود را انتخاب کنید و از اتاق هایی با تهویه مطبوع هوا که خواست و میل خودتان می باشد، برخوردار شوید. تمام این هزینه ها در همان ابتدا در قیمت رزرو اتاق و با درخواست شما حساب می‌شود. همچنین از دیگر اقامتگاه سنتی می توان به هتل های دولتی اشاره کرد.

  • هتل د توران ران ریزورت

این منطقه اقامتی توسط دولت گوجارات برای اقامت گردشگران و توریستان ساخته شده است. این هتل اقامتی دقیقا بر روی ایست بازرسی و در ورودی مسیر کوچ نشینان عشایر کوتچ، بر روی کویر نمکی هند قرار گرفته است. در نتیجه نزدیکی از دیگر مزایای این هتل می توان نزدیک بودن به کویر نمکی هند اشاره کرد. قابل به ذکر است که قیمت رزرو اتاق، مالیات و وعده هایی غذایی تماما در صورت حساب ذکر شده است.

  • هتل شام سرهاد ویلیج ریزورت

گفتنی است که کلمه شام سرهاد به معنای غروب در مرز و لحظه آخرین می‌باشد. این اقامت که در حدود هودکا قرار گرفته است، توسط مردم محلی اداره و بازرسی می شود. بنابراین اگر برای ارتباط با مردم هند مشتاق هستید، می توانید برای اقامت این منطقه مناسب را انتخاب کنید. چادرهای مسافرتی به همراه اتاق‌های گلی و سنتی می تواند بهترین گزینه برای اقامت در کویر نمکی هند و همراه شدن با کوچ نشینان عشایر کوتچ به حساب آورد. تمامی چادر ها و اتاق های کاهگلی دارای حمام و آب های مصرفی هستند که برای استفاده از آب گرم باید از قبل به آن ها درخواست دهید. همچنین بازدید از روستا هنرمندان محلی از دیگر جاذبه‌های زیبا و گردشگری این منطقه به حساب می‌آید.

کویر نمکی هند چگونه مکانی است؟

زمان مناسب برای بازدید

مسیر گذر و عبور کوچ نشینان عشایر کوتچ و جاده که باید از آن عبور کنید از ماه مهر شروع به خشک شدن می کند، و کم کم این منطقه به صحرای خشک و تماما سفید و نمک زار تبدیل خواهد شد. قابل به ذکر است که از ماه مهر تا آخر عید نوروز فصل بازدید توریستان از این منطقه به شمار می‌آید. اما در اواخر ماه فروردین دیگر اجازه ورود به این منطقه صادر نمی‌شود. اگر می خواهید که از سیل عظیم توریستان و گردشگران منطقه به دور باشید، توصیه می شود که در اواخر ماه فروردین که مصادف با عید نوروز ایرانیان می باشد، به اقامت و بازدید از آن بپردازید.

در این حالت می توانید تا نیمه‌های ماه خرداد به بازدید از کویر نمکی هند بپردازید. اما قابل به ذکر است که با این وجود در این زمان با کمبود امکانات توریستی و اقامتی همانند آب و دستمال و مواد غذایی مواجه خواهید شد. بنابراین هر چه نیاز دارید باید با خود به همراه داشته باشید. از مزیت های سفر به این منطقه کویری می‌توان به تنها بودن و لذت تنهایی را چشیدن در وسعتی سفید رنگ از کویر اشاره کرد.

ساعت های مناسب بازدید

مناسب ترین ساعت ها برای مشاهده از کویر و مسیر کوچ عشایر نشین کوتچ می توان به صبح زود و یا غروب خورشید اشاره کرد این منطقه در هنگام شب و زیر نور مهتاب سفید، به زیبایی می درخشد. اگر به شتر سواری و سافاری علاقه مند هستید می توانید در سافاری شتری شب هنگام کویر نمک شرکت کنید و از ماه کامل که به صورت جادویی و مرموز مشاهده می‌شود، لذت ببرید.

کویر نمکی هند

آشنایی با جشن و فستیوال های هندوستان

  • جشن ران اوتساو

از جشن و فستیوال هایی که در گوجارات برگزار می‌شود، می‌توان به جشن ران اوتساو که در اواسط ماه آبان و اواخر ماه استفند ادامه دارد، اشاره کرد. در این جشن هزاران خیمه به همراه خیمه ای بزرگ سلطنتی در نزدیکی ورودی اقامتگاه ران و در دهورد برپا خواهد شد. همچنین چادری برای فرش، انواع غذاها و همچنین صنایع دستی برگزار خواهد شود که توریستان می‌توانند از آن به خوبی استقبال کنن. همچنین  قابل به ذکر است که اگر اهل هیجان و تفریح هستید، نمی توانید به سادگی از این جشن بگذارید.

همچنین برای سواری و تفریح در میان این نمکزار می توانید از میان امکانات موجود یکی را برگزینید. ماشین سواری، آفرود سواری، موتور های پارا،  ریفل شوتینگ، منطقه سرگرمی کودکان، تفریحات آب گرم و درمانی، نمایش های محلی جز فعالیت ها و جاذبه های جشن ران اوتساو به شمار می آیند.

قابل به ذکر است که در حالتی فستیوال ها و جشن ها افراد بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند، اما امروز بیشتر حالت تبلیغی به خود گرفته است. همچنین سیل عظیمی از جمعیت، آلودگی محیطی یکی از معضلات این منطقه تبدیل خواهد شد. گفتنی است اگر از شلوغی و ازدخام بیزار هستید در زمان های غیر از زمان برگزاری جشن و فستیوال ها به دیدن کویر نمکی هندی و کوچ عشایر کوتچ مسافرت کنید.

حق ورود و چگونگی بازدید از منطقه نمکی هند

در این میان قابل ذکر است که منطقه و مسیر کوچ عشایر کوتچ بسیار حساس می‌باشد. چرا که به مرز پاکستان نزدیک است، به این دلیل می بایست برای ورود و بازدید از آن مجوز کتبی به همراه داشته باشید. دریافت آن کار بسیار راحتی می باشد و هیچ گونه دردسری را با شما به همراه ندارد. برای این منظور می توانید به روستای بهی راندیارا و ایست بازرسی که در مسیرتان می باشد، مراجعه کنید.

این منطقه که در ۵۵ کیلومتری بهپدج قرار گرفته است، صد روپیه برای هزینه هر نفر از افراد ملزوم به پرداخت هستید. برای به همراه داشتن موتورسیکلت نیز ۲۵ روپیه  و برای ورود با ماشین به این منطقه ۵۰ روپیه از شما گرفته خواهد شد. قابل به ذکر است که این منطقه در ساعت ۱۱ صبح باز می باشد، واگر زودتر به آن جا برسید بسیار معطل خواهید شد. از مدارک مورد نیاز برای گرفتن این مجوز می توان به کپی پاسپورت و کارت شناسایی اشاره کرد. قبل از رفتن به منطقه نمکی بهتر می باشد که ابتدا کارهای مجوز را انجام دهید و سپس به مشاهده و بازدید از آن با خیال راحت بپردازد.

آشنایی با کویر نمکی هند

روش های نقل مکان برای بازدید

روش های مشاهده و بازدید از این منطقه هند بسیار ساده و راحت می باشد. حتی می توانید از قبل با رزرو آنلاین هتل و اقامت گاه ها، آسایش و راحتی را در طی سفر برای خود رقم بزنید. همچنین می توان از روش هایی که در ادامه بیان می‌شود استفاده کنید.

  1. می توانید از قطار کمک بگیرید که از بمبئی تا این منطقه حدود ۱۵ ساعت راه وجود دارد.
  2. همچنین برای پروا نیز باید از بمبئی مسیر خود را آغاز کنید
  3. قابل ذکر است که اگر در بمبئی نیستید، بهترین راه برای رسیدن به این منطقه نمکی استفاده از اتوبوس می باشد. با کمک گرفتن از اتوبوس می توانید از هر کجای گوجارات و احمد آباد خود را به این منطقه گردشگری برسانید.
گفتنی می باشد که اگر در بهودج امکان رزرو کرایه ماشین و موتور سیکلت را دارید می توانید برای اینکه از هزینه‌های تور مقداری کاهش دهید به سراغ تور های کوچک واقع شده در مسیر کوچ نشینان عشایر کوتچ و کویر نمک بروید.

معرفی دیگر روش های بازدید

برای عکاسی و مشاهده کلیه مناطق کویر نمک می‌توانید خود را به ارتفاعات و بالای تپه های سیاه که در روستای کالا دونگار و ۲۵ کیلومتری روستای خادپدا واقع شده است، خود را برسانید. این روستا همچنین از دیگر جاذبه های این منطقه به شمار می رود، که مردمان آن را هنرمندانی نقاش تشکیل داده است. قابل به ذکر است که این نقاشی و صنایع دستی ها هم اکنون به جاذبه‌های توریستی برای هند تبدیل شده است. همچنین می توانید در لینک مقابل با سیار دیدنی های هند آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *