دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اثرات منفی و مخرب تنبیه کودکان را بهتر بشناسید

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

تنبیه بدنی یکی از روش های سنتی و قدیمی می باشد که اکثر والدین به منظور تربیت فرزندانش از آن استفاده می کردند اما بهتر است بدانید که تنبیه بدنی اثرات نامطلوبی بر روی کودک در آینده می گذارد، به همین خاطر در این مقاله شما عزیزان را با اثرات تنبیه کودکان آشنا خواهیم کرد.

در برخی خانواده ها والدین به منظور تصحیح رفتار های اشتباه کودک آن را تنبیه می کنند که اثرات منفی آن به مراتب بیشتر از اثرات مثبت آن است، بنابراین بهتر است والدین بدانند که این شیوه ناکارآمد است و در آینده تاثیر منفی بر کودک می گذارد.

عوارض جدی تنبیه بدنی

اثرات تنبیه بدنی کودکان علاوه بر آسیب بر جسم کودک، روح و روان کودک را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و زمانی که کودک مورد تنبیه قرار گرفته می شود حس بدی پیدا کرده و در نتیجه از خود رفتار بدی را نشان می دهد و رفتار بد او مجدداً به تنبیه او منجر خواهد شد و دوباره کودک حس بدی پیدا می کند و…این روال به همین صورت ادامه پیدا می کند، والدین قصدشان از تنبیه بدنی تربیت فرزندشان است که باید به شکل دیگر انجام داده شود و شاید شما فکر کنید که تنبیه بدنی باعث می شود که کودک رفتار ناپسند خود را متوقف کند اما یک روش موثر جهت عدم تکرار رفتار ناپسندش نمی باشد.

بررسی اثرات تنبیه کودکان

اگر والدین به جای استفاده از تنبیه بدنی با فرزندش صحبت کرده و او را از رفتار زشت و عواقب آن آگاه کنند به مراتب اثرات مثبتی بر کودک خواهد داشت بنابراین، بهتر است به جای تنبیه بدنی روش های مناسبی را جهت جایگزینی آن انتخاب کنند تا اثرات آن را در رفتار کودک شان مشاهده نمایند، در ادامه با اثرات تنبیه بدنی کودکان آشنا خواهید شد

اثرات جبران ناپذیر تنبیه بدنی کودک

  • کاهش آی کیو

طبق تحقیقات انجام شده آی کیوی کودکانی که تنبیه شده اند به نسبت دیگر کودکان کمتر است در نتیجه رشد ذهنی کودک با تنبیه بدنی رابطه مستقیم دارد و هر چه تنبیه بدنی کودک بیشتر باشد رشد ذهن آن با سرعت کمتری شکل می گیرد و همانطور که می دانید همه والدین کودکان باهوش را دوست دارند بنابراین بهتر است از تنبیه بدنی کودک خودداری نمایند زیرا تنبیه باعث ایجاد استرس و نگرانی در کودک می شود به خصوص برای کودکانی که در هفته سه بار و یا بیشتر تنبیه می شوند سبب نگرانی و وحشت زدگی دائمی در آن ها می شود که با کاهش آی کیو همراه است.

  • اثرات منفی تنبیه روی شخصیت کودک

طبق تحقیقات انجام شده آن دسته از کودکانی که تنبیه بدنی می شوند با والدین شان بیشتر درگیر می شوند و پر خاشگری، مشکلات عقلی و اخلاق های ضد اجتماعی در آن بیشتر دیده می شود.

  •  آرون گروپس

عوارض تنبیه بدنی کودکان

  • بی ارزش شدن جایگاه والدین

زمانی که والدین به منظور کنترل مجبور به تنبیه فرزندشان می شود خودشان می دانند که روش تربیتی مناسبی را در پیش رو نگرفته اند و در واقع این دسته از والدین زمانی که نمی دانند باید در برابر رفتار ناپسند کودک شان چه عکس العملی نشان دهند از تنبیه بدنی استفاده می کنند.

بهترین روش جهت کنترل فرزندان عشق و صمیمیتی است که باید بین والدین و فرزند باشد و زمانی که این محبت بین آن ها از بین می رود و به نفرت و ترس تبدیل می شود تربیت کودک بسیار دشوار تر می شود و در حقیقت تنبیه بدنی سبب بی ارزش شدن جایگاه پدر و مادر در خانواده می شود بنابراین والدینی که به منظور کنترل و تربیت فرزندشان از شیوه تنبیه بدنی استفاده می کنند باعث از بین رفتن احترامی می شود که کودک برای والدین خود قائل می شد و در نتیجه به فاصله افتادن بین کودک و والدین منجر خواهد شد و ایجاد برقرار ارتباط بین آن ها بسیار سخت خواهد شد.

عوارض تنبیه بدنی کودکان

  • بروز رفتار تهاجمی

طبق مطالعات انجام شده کودکانی که در سه سالگی تنبیه بدنی می شود پس از سن پنج سالگی از خود رفتار های تهاجمی از قبیل :فریاد زدن، پر خاشگری، بد رفتاری با دیگران و تهدید به بد رفتاری نشان می دهند بنابراین اگر والدین از تنبیه بدنی کودک پرهیز نمایند کودک در سنین بالاتر رفتار های بهتری از خود نشان می دهد و بیشتر مجرمان افرادی هستند که در دوران کودکی مورد تنبیه قرار گرفته اند زیرا الگوی آن والدین شان می باشند.

آشنایی با اثرات تنبیه کودکان

  • یاد گرفتن رفتار های منفی

همانطور که می دانید کودکان رفتار های زیادی از پدر و مادرش یاد می گیرد اما امروزه به دلیل مشغله کاری والدین فرصت زیادی به منظور وقت گذراندن با فرزندشان را ندارند و زمانی که از سرکار بر می گردند و رفتار ناپسندی از فرزندشان می بینند عصبانی شده و از روش های مختلفی از جمله کتک زدن و فریاد زدن استفاده می کنند در نتیجه کودک این رفتارها را یاد می گیرد و هم سالان خود را کتک می زند.

  • پایین آمدن عزت نفس کودک

از دیگر اثرات تنبیه بدنی کودکان کاهش اعتماد به نفس در آن ها است در نتیجه اعتماد به نفس آن ها کاهش پیدا می کند و به این نتیجه خواهند رسید که ارزشی نداشته و به هیچ دردی نمی خورند.

عواقب تنبیه بدنی در کودک

  • وارد شدن آسیب جسمی به کودک

تنبیه بدنی در کودکان به جز آسیب به روح حتی از جهت های دیگر نیز خطرناک باشد به عنوان مثال برخورد انگشتان والدین سبب بروز آسیب دیدگی یا خونریزی در صورت کودک می شود و وارد شدن ضربه به نقاط ظریف از جمله : چشم و گوش بسیار خطرناک است که تنبیه بدنی در برخی کودکان سبب آسیب دیدگی اعصاب شده و در نتیجه فلج خواهند شد.

عواقب تنبیه بدنی در کودک

نکاتی در رابطه با تنبیه بدنی کودکان

۱. بهترین راه جهت تنبیه کودکان محرومیت کردن آن ها از چیزهایی که علاقه دارند می باشد.

۲. والدین در تنبیه کودک شان باید نظری مشترک داشته باشند و در صورتی در نظر آن تناقض وجود دارد نباید کودک متوجه این تناقض شود.

۳. والدین نباید شخصیت کودک را تنبیه کنند بلکه باید عمل او را تنبیه نمایند و در واقع باید عمل نادرست او را تنبیه کرد.

۴. در زمان تنبیه باید پدر و مادر حرف هایشان یکی باشد و عمل تنبیه را به یکدیگر واگذار نکنند و از عباراتی مانند «حالا ببین چه کارت می‌کنم!» استفاده نکنند زیرا کودک دچار سردرگمی می شود.

اثرات نامطلوب تنبیه کودکان

در این مطلب قصد داشتیم شما عزیزان را با اثرات تنبیه بدنی کودکان آشنا کنیم تا اطلاعات کافی در مورد عواقب تنبیه بدنی کودک به دست آورید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور کسب اطلاعات در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *