دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره نگهداری، تکثیر و پرورش گل قرنفل

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۲
  • ۰

پرورش گل قرنفل که امروزه مورد توجه اغلب افراد قرار گرفته و ما در این مطلب سعی داریم شما را با روش ها و شرایط محیطی لازم برای پرورش گل قرنفل آشنا نماییم با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید که در واقع بذر گل قرنفل از جمله بذر های سریع الرشدی است که شما می توانید با صرف انرژی و هزینه محدود نسبت به کاشت آن ها در گلدان و یا باغچه منزل خود اقدام نموده و به زیبایی آن توجه نمایید. از آنجایی که از گل قرنفل با نام میخک نیز یاد می شود دارای عطری مشابه دارچین می باشد و اغلب برای حاشیه کاری ها مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین، اگر شما نیز تمایل به آشنایی با پرورش گل قرنفل دارید به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با پرورش گل قرنفل

بهتر است بدانید که این گیاه در واقع بومی منطقه مدیترانه محسوب می شود که البته محدوده دقیق آن با توجه به کشت گسترده آن در ۲۰۰۰ هزار سال گذشته ناشناخته می باشد. به طور کلی قرنفل گیاهی دو ساله با گل های کوچک و مخملی به رنگ های صورتی، سفید، قرمز و بنفش می باشد که به تعداد زیاد در یک گل آذین چتر با هم مجتمع خواهند شد. توجه داشته باشید که عمر این گل تنها تا دو هفته خواهد بود و اغلب دارای برگ هایی باریک و سرنیزه ای می باشد. بهتر است بدانید که این گیاه در برابر سرما مقاومت خوبی از خود نشان خواهد داد و عمدتا در حاشیه باغچه ها کشت می شود و یا به صورت گل بریده مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با نحوه پرورش گل قرنفل

همانطور که متوجه شدید قرنفل از دسته تیره میخک ها محسوب می شود که به عنوان گیاهی دو ساله مورد کشت قرار می گیرد اما در این روند بایستی به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر پرورش گل قرنفل در منطقه ای معتدله انجام گیرد و یا هر سال پس از گلدهی گل های پژمرده و خشک آن حذف گردد گیاه به صورت چند ساله خواهد شد که در این صورت لازم است هر ۲ الی ۳ سال یکبار گیاه را تقسیم نمایید تا دچار بوته میری نشود. بهتر است بدانید که گاهی اوقات ارتفاع رشد این گیاه به بیش از ۹۰ سانتی متر خواهد رسید که در این حالت بایستی از قیم استفاده نمود. به طور کلی گل های این گیاه به صورت چتری باز خواهند شد و اغلب بسیار معطر و خوش بو می باشند.

دستورالعمل کشت و پرورش گیاه قرنفل:

توجه داشته باشید که اگر قصد کاشت و تولید این گیاه را دارید بایستی در زمین یک کرت با ترکیب خاک پرلیت، پیت ماس و خاک برگ آماده نمایید. در ابتدا بایستی سطح بستر را به خوبی صاف نمایید و پیش از پاشیدن بذرها سطح خاک را به خوبی آبیاری نمایید و سپس بذرها را بر روی آن بپاشید. حالا بهتر است روی بستر را حدود نیم سانتی متر کود دامی بریزید و مجدد عمل آبیاری را تکرار نمایید.

توصیه می شود که اگر تنها مقدار کمی از بذر را تهیه کرده اید و قصد دارید از آن برای گلدان و باغچه خود استفاده نمایید توصیه می شود که از روش هایی که در ادامه بیان شده اند استفاده نمایید:

  •  آرون گروپس

در این روش در ابتدا بایستی خزانه مورد استفاده بسیار کوچک باشد.

دستورالعمل پرورش گل قرنفل

حالا یک سبد پلاستیکی میوه یا گلدانی با دهانه بزرگ ولی با عمق کم تهیه نمایید و آن را از خاکی مقوی پر کنید و آبیاری لازم را انجام دهید تا خاک به خوبی نشست کند. حالا بایستی بذر ها را روی سطح خاک بپاشید و حدود نیم سانتی متر روی بذر ها کود دامی بریزید.

توجه داشته باشید که اگر کود دامی در دسترس نداشتید می توانید از ورمی کمپوست نیز استفاده نمایید و اگر هم هر دو اینها را نداشتید بایستی از همان خاکی که ترکیب کردید برای روی بذرها استفاده کنید. توصیه می شود کود دامی که مورد استفاده قرار می دهید حتما چند ساله، کهنه، پوسیده و خشک شده باشد و به هیچ عنوان نباید از کود دامی تازه استفاده نمایید.

پس از کاشت و بعد اینکه جوانه های گیاه قرنفل به حدود ۵ الی ۸ سانتی متر رشد کردند می توانید آن ها را از خزانه خارج نمایید و در مکان اصلی بکارید.

برخی از افراد بذر ها را از همان ابتدا در محل اصلی می کارند تا در همان مکان رشد کنند اما بهتر است بدانید که این روش درست نیست زیرا هنگام بذرپاشی بذرها به صورت نامنظم بر روی بستر می افتند و هنگام جوانه زنی نیز رشد به صورت نامنظم اتفاق خواهد اقتاد و به همین منظور بهتر است بدانید تا در ابتدا آن را درون خزانه بکارید و پس از مشاهده جوانه ها آن ها را به مکان اصلی انتقال دهید.

روش های پرورش گل قرنفل

هرس قرنفل

به منظور تشویق این گیاه به طولانی تر شدن فصل گلدهی و همچنین گلدهی زیاد می توانید اقدام به جدا کردن گل های خشک نمایید و همچنین ساقه هایی که گلدهی داشته اند را می توانید از ارتفاع آن ها تا حدود نیمی قطع مونده تا ساقه های جدیدتری به وجود آید و اگر چه این گیاه به صورت معمول دو ساله نگهداری می شود اما در صورتی که در پایان فصل گلدهی ساقه های گیاه را کوتاه کرده در سال سوم نیز می تواند گلدهی خوبی داشته باشد.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه قرنفل:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و شرایط لازم برای کاشت و پرورش گل قرنفل پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن استفاده نمایید:

آبیاری:

بهتر است بدانید که پرورش گل قرنفل در واقع به آبیاری منظم و متوسطی نیاز دارد و تنها زمانی بایستی اقدام به آبیاری بکنید که سطح بستر خشک شده باشد. همچنین آبیاری بیش از حد گیاه و ماندگاری آب درون خاک می تواند منجر به پوسیدگی طوقه ها، زردی برگ ها و در نتیجه از بین رفتن گیاه شود و در مقابل نیز آبیاری کم می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند کاهش گلدهی گیاه، عدم رشد و در نتیجه کوچک ماندن گیاه شود.

آبیاری لازم برای بستر کاشت گیاه

نور:

بهتر است بدانید که پرورش گل قرنفل برای رشد نیاز به مکانی آفتابی، خاک نبستا قلیایی و سبک دارد و برای افزایش طول عمر گلدهی بایستی گل های خشک را مرتبا بچینید. توجه داشته باشید که اگر گیاه نور مورد نیاز خود را دریافت نکند به تدریج پژمرده می شود و در نهایت از بین خواهد رفت.

خاک:

بهتر است بدانید که برای پرورش گل قرنفل بایستی از خاکی با زهکشی مناسب و مواد ارگانیک مانند خاک برگ و یا کود پوسیده استفاده نمایید تا رشد و گلدهی گیاه تضمین شود و همچنین می توانید از مخلوطی مانند خاک معمولی و خاک برگ هم استفاده نمایید تا گیاه رشد خوبی داشته باشد.

استفاده از خاک مرغوب برای بستر کشت

دما:

توجه داشته باشید که فراهم کردن دمای خنک شبانه در حدود ۱۵ درجه سانتی گراد می تواند برای گلدهی این گیاه مناسب باشد و به طور کلی این گیاه نیاز به یک دوره سرما دارد تا بتواند به خوبی رشد کند و توانایی گلدهی داشته باشد. همچنین قرنفل ها در دوره گرما نیز قابلیت گل دادن دارند و در دمای گرم از بین نخواهند رفت البته که میزان گلدهی آن ها کاهش می یابد و بنابراین اگر در منطقه ای گرم زندگی می کنید توصیه ی شود که گیاه از عصر به بعد در مکانی سایه قرار دهید تا دچار برگ سوختگی نشود.

بیماری ها و آفتاب گیاه قرنفل:

توجه داشته باشید که این گیاه چندان نسبت به آفات حساس نیست و اما به هر حال و به خصوص زمانی که گیاه به دلیل شرایط محیطی نامناسب قادر به رشد خوبی نیست آفاتی مانند کنه های تار عنکبوتی شپشک ها می توانند مشکلاتی در این روند ایجاد کنند.

فواید بی نظیر قرنفل

این گیاه از فواید بسیار زیادی برخوردار است و نقش مهی در سلامت بدن دارد که عبارتنداز:

  • بهبود تنگی نفس
  • رفع سردرد
  • پیشگیری از سرطان
  • درمان ضعف اعصاب
  • رفع تهوع و استفراغ ( دو قطره از اسانس آن را داخل یک لیوان ریخته و بنوشید)
  • از بین بردن گاز و درد معده ( نوشیدن یک فنجان چای قرنفل (میخک) پس از غذا)
  • رفع درد های رماتیمسی( سه تا چهار قطره از روغن گیاه قرنفل را با پنج گرم روغن بادام ترکیب کرده و روی قسمت های دردناک بمالید.
  • رفع دندان درد و گوش درد ( چکاندن یک قطره از اسانس آن و یا روغن آن داخل گوش و یا مالیدن آن روی دندان)

بیماری ها و آفات گل قرنفل

بهتر است بدانید که از دسته بیماری هایی که این گیاه را تهدید می کند پژمردگی فوزاریومی می باشد که می تواند منجر به پژمردگی خمیدگی برگ های گیاه شود و به تدریج تمامی بخش های گل را از بین ببرد. به طور کلی این گیاه نسبت به پوسیدگی طوقه بسیار حساس است و زیاده روی در روند آبیاری و زهکشی نامناسب می تواند زمینه را برای از بین بردن این گیاه زیبا فراهم آورد.

در صورت تمایل با کلیک بر روی پرورش گل و تکثیر گیاهان می توانید بیشتر با این موصوعات آسنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *