دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خوراکی های مفید و مناسب برای درمان یبوست

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

یبوست یکی از اختلالات گوارشی بسیار ناراحت کننده و شایع است که تمام افراد را در هر سنی به خود گرفتار می کند و داشتن تغذیه مفید نقش مهمی را در درمان آن ایفا می کند، به همین خاطر در این مقاله شما عزیزان را با خوراکی های مناسب برای درمان یبوست آشنا خواهیم کرد.

یبوست از مشکلات گوارشی رایج در بین افراد می باشد که در آن اجابت مزاج فرد مبتلا از سه بار در هفته کمتر می باشد که دارای نشانه های ناخوشایندی نیز مانند : بزرگ شدن شکم، درد ناشی از سفت و سخت شدن مدفوع، ناراحتی هنگام رفتن به دستشویی می باشد و بر کیفیت زندگی و سلامت جسمی و روانی فرد تاثیر می گذارد که به منظور رهایی از یبوست می توانید از روش های طبیعی و مفید کمک بگیرید.

مواد غذایی مفید برای از بین بردن یبوست

آشنایی با خوراکی های مناسب برای یبوست

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که همیشه دچار یبوست می شود و روش های مختلفی را امتحان کرده اید اما به نتیجه نرسیده اید می توانید تا پایان مطلب همراه باشید تا با خوراکی مناسب برای درمان این اختلال گوارشی آشنا شوید.

۱. دانه کتان

دانه کتان داری موسیلاژ می باشد این ترکیبات گیاهی در زمان تماس با آب حجم آن افزایش پیدا کرده و در نتیجه سبب نرمی و افزایش حجم مدفوع می شود، به همین خاطر مدفوع خیلی راحت از کولون عبور کرده و دفع می شود بنابراین می توانید جهت درمان خانگی یبوست روزانه تا ده گرم دانه کتان استفاده کنید فقط باید به خاطر داشته باشید که برای آن دسته از افرادی که دچار سندروم روده تحریک پذیر و مشکل انسداد روده تحریک پذیر می باشند مصرف دانه کتان مناسب نمی باشد.

آشنایی با خوراکی های مناسب برای یبوست

۲. انگور

از دیگر خوراکی های مناسب برای یبوست انگور است که سبب آرامش معده و روده می شود بنابراین به منظور درمان یبوست باید روزانه ۳۵۰ گرم انگور مصرف کنید و در صورت در دسترس نبودن انگور می توانید از کشمش یا کشمش خیس شده در آب استفاده نمایید به این صورت که کشمش را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت داخل آب قرار دهید و هر روز از این کشمش خیس شده یا انگور استفاده کنید تا شاهد رفع یبوست باشید.

  •  آرون گروپس

۳. نارگیل

استفاده از نارگیل سبب درمان و  پیشگیری از یبوست می شود زیرا، نارگیل دارای مقادیر فراوانی فیبر است به گونه ای که هر صد گرم نارگیل دارای ۹ گرم فیبر است که تاثیر شگفت انگیزی در درمان یبوست دارد.

رفع سریع یبوست با خوردنی های مفید

۴. انجیر

مصرف انجیر خشک شده یا تازه نقش مهمی را در درمان یبوست ایفا می کند از این رو، جهت رفع یبوست می توانید قبل از خوابیدن چهار تا پنج عدد انجیر خشک را داخل آب خیس کرده و صبح روز بعد از آن استفاده کنید.

۵. لیمو

به منظور درمان طبیعی یبوست استفاده از لیمو گزینه بسیار مناسبی است بنابراین می توانید یک تا دو قاشق غذا خوری آب لیموی تازه را با کمی نمک به مدت چند روز میل کنید تا از شر یبوست رها شوید.

خوراکی های مفید و مناسب برای یبوست

۶. عسل

عسل جهت رفع یبوست بسیار مفید است، می توانید سه بار در روز دو قاشق چای خوری عسل مصرف کنید همچنین می توانید داخل یک لیوان آب گرم یک قاشق غذا خوری عسل و آب لیمو مخلوط کرده و با معده خالی هر روز صبح محلول حاصل را بنوشید.

۷. سبزیجات

سبزیجاتی مانند کاهو و اسفناج دارای مقادیر فراوانی فیبر می باشند و به دفع غذا کمک شگفت انگیزی می کند و سبب تحریک انقباض روده و افزایش حجم مدفوع می شود بنابراین حتما سبزیجات تازه را در برنامه غذایی خود بگنجانید و هر روز حداقل یک بار سالاد کاهو، آش و سوپ میل نمایید.

درمان یبوست با تغذیه مفید

۸. آلو خشک

وجود مقادیر زیادی فیبر های حلال و غیر حلال در آلو خشک آن را به یکی از خوراکی های مناسب برای رفع یبوست تبدیل کرده است که فیبر های حلال سبب بهبود عملکرد روده ها و فیبر های غیر حلال سبب تحریک عمل دفع می شود از این رو، توصیه می شود هر روز سه تا چهار عدد آلو خشک مصرف نمایید البته استفاده از این ماده غذایی برای آن دسته از افرادی که دچار اسهال شدید و مزمن می باشند توصیه نمی شود.

۹. موز

موز به دلیل داشتن مقادیر زیادی فیبر به بهبود حرکات روده کمک کرده و در نتیجه سبب آسان کردن حرکات مدفوع در روده بزرگ و راحت تر بودن عمل دفع می شود بنابراین به منظور رهایی از شر یبوست از مصرف این میوه خوشمزه که فواید شگفت انگیزی برای سلامت بدن دارد غافل نشوید.

خوراکی های مناسب برای درمان یبوست

۱۰. جو دو سر

جودوسر دارای مقادیر فراوانی فیبر است و در هر صد گرم از آن ۳۰ گرم فیبر وجود دارد به همین دلیل به عنوان یک ماده ضد یبوست به شمار می رود البته دقت داشته باشید که هر روز بیش تر از سه قاشق غذا خوری جودوسر استفاده نکنید زیرا تخمیر فیبر سبب تولید سنگینی معده و گاز می شود بنابراین در صورت داشتن یبوست مزمن باید به پزشک مراجعه نمایید.

۱۱. آب و فیبر

نوشیدن تقریبا هشت تا ده لیوان آب برای درمان یبوست بسیار مفید است همچنین می توانید همراه آب در طول روز از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید و از نوشیدنی های کافئین دار و الکلی پرهیز کنید زیرا بدن را با کم آبی مواجهه می کند.

رفع یبوست با خوردنی های مفید

۱۲. حبوبات

از دیگر مواد غذایی دارای فیبر که به رفع یبوست کمک شگفت انگیزی می کنند استفاده از حبوباتی مانند : لوبیا های خشک، عدس، نخود و باقالی هستند که باعث می شود مدفوع به راحتی دفع شود بنابراین روزانه پانزده تا بیست گرم از این حبوبات را مصرف کنید.

۱۳. رازیانه

جهت رفع یبوست می توانید از رازیانه استفاده کنید بنابراین یک فنجان رازیانه را بو داده کنید سپس آن را خرد و الک نمایید و پودر حاصل را داخل یک کوزه نگه داری نمایید و هر روز همراه با آب گرم نصف قاشق چای خوری از این پودر را مصرف کنید.

۱۴. گلابی

اگر از داشتن یبوست رنج می برید می توانید بعد از شام یا در زمان صبح یک عدد گلابی به منظور درمان این اختلال گوارشی استفاده کنید.

معرفی غذاهای برطرف کننده یبوست

بررسی دلایل ایجاد یبوست

  • رژیم غذایی ضعیف با مصرف کم فیبر
  • عادت بی نظمی دفع مدفوع
  • مصرف آب کم
  • پیری
  • بارداری
  • عدم فعالیت بدنی
  • ضعف عضلات شکمی
  • استرس
  • هموروئید
  • تغییرات روتین زندگی
  • شرایط خاص بیماری

داشتن تغذیه مناسب و فعالیت بدنی در درمان یبوست بسیار موثر می باشد که امیدواریم با کمک گرفتن از خوراکی های مناسب برای یبوست که در این مطلب گفته شده برای همیشه از شر یبوست خلاص شوید، در پایان پیشنهاد می کنیم جهت کسب اطلاعات در زمینه رژیم غذایی بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *