دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین مزیت ها و خواص تخم شنبلیله و نگاهی به کاربردهای دارویی آن

  • ساناز براتی
  • ۱۲ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

شنبلیله گیاهی است علفی که در اکثر نقاط جهان کشت می شود. تخم این گیاه دارای خواص بسیاری برای سلامت بدن می باشد، برخی از این خواص عبارتند از کاهش تحریک پذیری، افزاینده شیر مادر، بهبود سندروم قاعدگی، افزایش میل جنسی، کاهنده کلسترول و …

شنبلیله نوعی گیاهی است علفی که ارتفاعی حدود ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر داشته و دارای گل های منفرد به رنگ های زرد تا قهوه ای روشن می باشد. شنبلیله گیاهی است که تقریبا در اکثر نقاط ایران رشد می کند. گیاه شنبلیله دارای خاصیت های بسیاری است که در این مطلب با آن ها آشنا می شویم.

آشنایی با خواص تخم شنبلیله

شنبلیله گیاهی است پر خاصیت که بومی خاورمیانه می باشد و بیشتر در شبه قاره هند کاشته می شود، خاستگاه اصلی این گیاه در هند است. بر اساس نتایج به دست آمده از مقبره های فراعنه مصر، مصریان باستان اولین انسان هایی بودند که مزایای این گیاه را کشف نموده اند. همچنین در طب سنتی چین نیز بسیار از این گیاه استفاده می شده است. امروزه از شنبلیله به عنوان یک ادویه خانگی استفاده می شود و کمتر کسی از خواص شنبلیله به خوبی اطلاع دارد.

خاصیت های تخم شنبلیله بر سلامت بدن

ارزش غذایی شنبلیله

یک قاشق غذاخوری شنبلیله ۳۵ کالری انرژی دارد و مواد مغذی موجود در آن شامل موارد زیر است:

۳ گرم فیبر، ۳ گرم پروتئین، ۶ گرم کربوهیدرات، یک گرم چربی، آهن به میزان ۲۰ درصد از نیاز روزانه، منگنز به میزان ۷ درصد از نیاز روزانه و منیزیم به میزان ۵ درصد از نیاز روزانه هر فرد.

همچنین شنبلیله دارای موادی از جمله مس، آنتی اکسیدان، کولین، تریگونلین، یاموجنین، سارسا ساپوجنین و دیوسگنین می باشد که این گیاه را به گیاهی پر خاصیت تبدیل کرده است. در حالت کلی تخم شنبلیله خواص بسیاری دارد و حاوی مواد مغذی مثل فیبر و مواد معدنی لازم برای بدن مانند آهن و منیزیم می باشد. در ادامه با خواص این گیاه آشنا می شویم.

خواص تخم شنبلیله بر سلامت بدن

  •  آرون گروپس

افزایش دهنده شیر مادر

تخم شنبلیله باعث افزایش شیر مادر شده و می توان از آن به عنوان یک داروی طبیعی برای این منظور استفاده کرد. طبق تحقیقات انجام شده مصرف شنبلیله بیشتر از هر نوع داروی افزایش دهنده شیر، باعث افزایش شیر مادر می شود. وجود ویتامین و منیزیم در شنبلیله باعث افزایش شیر مادران می شود. در حال حاضر کپسول های حاوی شنبلیله موجود می باشد که در هر کپسول حدود ۶۰۰ میلی گرم شنبلیله وجود دارد و مصرف دو تا سه عدد از آن در طول روز پیشنهاد می شود.

ویژگی ها و خاصیت های تخم شنبلیله

کاهنده دردهای قاعدگی

شنبلیله گیاهی است قوی که استفاده از تخم آن باعث تسکین دردهای قاعدگی به میزان قابل توجهی می شود. استفاده از این گیاه باعث تنظیم قاعدگی، از بین رفتن لکه بینی و بهبود دردهای قاعدگی می شود. مصرف تخم شنبلیله قبل از شروع قاعدگی و در طی آن نتایج خوبی در کاهش درد دارد.

به تعویق انداختن علائم یائسگی

مواد شیمیایی دیوسگنین و ایزوفلاون های استروژنیک موجود در تخم شنبلیله مشابه هورمون استروژن در خانم ها می باشد. به همین جهت مصرف آن باعث کاهش علائم یائسگی مثل تغییرات در خلق و خو، گرفتگی عضلات، افسردگی و اشتهای کاذب خواهد شد. در حالت کلی هورمون های استروژن بر دیگر هورمون های بدن تاثیر داشته و باعث بهبود در سلامت بدن می شود.

خاصیت های تخم شنبلیله

کاهش در سطح کلسترول خون

مصرف تخم شنبلیله باعث کاهش سطح کلسترول خون بویژه کلسترول بد می شود و به همین جهت خطرات ابتلا به تصلب شریان، حملات قلبی و سکته قلبی را کمتر خواهد کرد. شنبلیله فیبر بسیار بالایی داشته و باعث تصفیه کلسترول موجود در سلول های خونی و شریان ها می شود، با کمتر شدن انباشت کلسترول در شریان های خونی خطر لخته شدن خون به طور قابل توجهی کمتر می شود.

کاهنده ریسک ابتلا به بیماری های قلبی

تخم شنبلیله دارای ۲۵ درصد گالاکتومان می باشد. گالاکتومان نوعی فیبر محلول می باشد که باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی به میزان بالایی می شود.

کنترل کننده دیابت

از دیگر خواص تخم شنبلیله خاصیت کنترل کنندگی دیابت است. مصرف شنبلیله تاثیرات بالایی در بهبود متابولیسم بدن و کنترل دیابت دارد. این گیاه در هر دو نوع دیابت تاثیر مثبتی داشته و باعث بهبود سطح کربوهیدرات در خون خواهد شد. در واقع مصرف شنبلیله باعث بهبود در عملکرد انسولین در بدن می شود که این موضوع به خاطر فیبر موجود در آن است.

انواع خواص تخم شنبلیله

برطرف کننده یبوست

شنبلیله به دلیل وجود فیبر بالا در آن بسیار مفید در درمان مشکلاتی مثل یبوست، اسهال، سوء هاضمه و ناراحتی های گوارشی می باشد.

بهبود مشکلات کلیوی

شنبلیله باعث بهبود در مشکلات کلیوی می شود و در طب سنتی چین از این گیاه به عنوان درمانی برای مبتلایان به مشکلات کلیوی استفاده می گردد.

پیشگیری کننده از سرطان روده بزرگ

شنبلیله دارای خاصیت ضد سرطانی است. استروئید موجود در شنبلیله با ابتلا به سرطان روده رابطه مستقیمی دارد. همچنین وجود پلی ساکاریدهای مثل ساپونین، همی سلولز، لیزاب، تانن و پکتین باعث کاهش سطح کلسترول خون می شوند و از جذب نمک صفرا در روده ی بزرگ ممانعت می نمایند و با حفاظت از غشای مخاطی روده ی بزرگ، از سرطان و مشکلات گوارشی جلوگیری می نمایند.

انواع خاصیت های تخم شنبلیله

کاهش دهنده اشتها و خاصیت لاغر کنندگی

وجود فیبر در تخم شنبلیله باعث می شود تا در فرد حس سیری ایجاد شود و به همین دلیل اشتها را کاهش داده و باعث کاهش وزن می شود.

درمان گلو درد

از دیگر خواص گیاه شنبلیله درمان کنندگی گلو درد می باشد. تخم شنبلیله زمانی که کمی خیس بخورد حالت لزجی پیدا می نماید که این حالت باعث کاهش سرفه و گلودرد می شود.

خواص متفاوت تخم شنبلیله

کاهنده تحریک پذیری

همانطور که گفتیم تخم شنبلیله دارای ماده ای لزج و لعاب دار می باشد که به آن لیزاب می گویند. لیزاب در آب تا حدودی حل شده و ماده ای لزج مانند ژلاتین تولید می نمایند. این ماده ی ژلاتینی سبب کاهش تحریک پذیری در بدن می شود.

شنبلیله و تاثیر آن بر سطح تستوسترون آقایان

شنبلیله باعث بیشتر شدن تولید هورمون تستوسترون در آقایان می شود.این گیاه همچنین به افزایش میل جنسی در آقایان کمک می کند.

بررسی خاصیت های شنبلیله

دیگر خاصیت های شنبلیله

از دیگر خواص تخم شنبلیله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری کننده از شوره و سفیدی زود رس موهای سر
  • کمک به براق شدن موهای سر و پیشگیری از ریزش مو
  • نرم کننده طبیعی برای پوست
  • درمان کننده آکنه
  • کمک به درمان آرتروز
  • تخم شنبلیله باعث بهبود عملکرد ورزشی می شود.
  • این گیاه در سلامت بانوان موثر می باشد.
  • کمک کننده به عملکرد مغز
  • کاهنده درد و سوزش معده
  • محافظت کننده از کبد و بهبود عملکرد کلیه ها
  • کاهنده درد آرتریت.

همچنین می توانید برای آشنایی بیشتر با خواص عرق شنبلیله کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *