دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص قارچ دنبلان و فوایدی که با مصرف این قارچ پرخاصیت نصیبتان می شود

  • سحر بهرامی
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

قارچ ها جزء مواد غذایی هستند که بی شک برای سلامتی انسان مفید و بر روی آن تاثیر گذار هستند، همانگونه که می دانید قارچ ها دارای گونه های متفاوتی هستند که در این بخش از مطلب قصد داریم شما را با خواص قارچ دنبلان آشنا کنیم.

قارچ دنبلان از انواع قارچ های خوراکی محسوب می شوند که با توجه به تحقیقاتی که روی ارزش غذایی آن صورت گرفته نشان داده است که داری بیشتر از ۱۵ نوع از ویتامین و پروتئین را دارا است که همین باعث پررنگ شدن خواص قارچ دنبلان برای افراد شده است. قبل ار اینکه به خواص این قارچ اشاره کنیم ابتدا کمی با خصوصیات این قارچ کمیاب آشنا می شویم.

آشنایی با مهم ترین خواص قارچ دنبلان

 آشنایی با ویژگی های قارچ دنبلان: این قارچ از انواع مواد غذایی با ارزش، گران قیمت، و کمیاب است که انسان ها در به وجود آوردن آن هیچ گونه نقشی ندارند جوری که بر روی آن نه دستکاری ژنتیکی انجام شده است و نه کودی به آن اضافه شده است. بیشترین رشد این قارچ در ایران در مناطق اردبیل، قزوین، همدان، فارس، کردستان، و ایلام و زنجان به چشم می خورد.

قارچ دنبلان  دارای طبعی گرم و خشک می باشد و نیز دارای انواع مختلفی می باشد که در رنگ های سیاه، خاکستری، سفید، بنفش و قرمز وجود دارد که در بین آن ها محبوب ترین و خوشمزه ترین آن نوع سیاه آن می باشد و همچنین گونه سفید و سیاه آن دارای قیمت بالایی می باشند. رشد این نوع از قارچ ها که به صورت خودرو است از همزیستی با سایر دیگر گیاهان و درختان است که در اطراف ریشه های درختان به صورت زیرزمینی رشد می کنند. اندازه این قارچ ها به اندازه یک سیب می رسد. بیشترین استفاده ای که از این قارچ می شود در تهیه غذاهای خاص در رستوران ها برای تهیه سس و روغن ها است.

آشنایی با خواص قارچ دنبلان

خواص قارچ دنبلان برای سلامتی

 قارچ دنبلان هم همانند قارچ گانودرما تاثیرات شگفت انگیزی بر روی بدن دارند، سرشار بودن این قارچ از آنتی اکسیدان های مقاوم و انواع ویتامین ها، پروتئین ها و کربوهیدرات های مفید و همچنین دارا بودن انواع آهن، کلسیم، فیبر و روی اثر بخشی فوق العاده ای در روند بهبود بیماری دارد. این قارچ به دلیل دارا بودن نوعی خاصی از یک ماده در صورت پخته شدن هم هیچ ارزشی غذایی از آن کم نمی شود.

از مهم ترین خواص قارچ دنبلان می توان به:

  •  آرون گروپس
  • تقویت قوای جنسی
  • تقویت معده
  • متوقف کردن خونریزی های داخلی
  • برطرف کننده اسهال خونی
  • ملین بودن

حفظ سلامتی با مصرف قارچ دنبلان

و از دیگر خواص قارچ دنبلان هم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود گوارش

یکی از فواید بی نظیر دنبلان سیاه بهبود عملکرد روده می باشد زیرا، دارای مقادیر فراوانی فیبر است و همچنین کمک زیادی به تقویت دستگاه گوارش و هضم سریع می کند بنابراین، استفاده دنبلان از بروز مشکلات گوارشی از جمله : اسهال و همچنین سوزش قلب جلوگیری می کند.

افزایش عضله سازی

از دیگر فواید قارچ دنبلان سیاه تقویت ماهیچه های لاغر است که در واقع سبب اضافه شدن حجم عضله و پیشگیری از جذب بیشتر چربی می شود از این رو، دنبلان می توانید نقش مهمی در ساختن عضله و پوستی خوب ایفا کند.

درخشندگی پوست

همانطور که می دانید لک یکی از مشکلات پوستی در بین افراد می باشد که دنبلان دارای مقادیر فراوانی ویتامین C است و کمک زیادی به روشن تر شدن پوست و رهایی از لکه های تیره می کند.

تقویت سیستم دفاعی بدن

طبیعی است که با وجود تمام مواد معدنی که وجود دارد تاثیرات آن به شکل محافظت از سیستم دفاعی بدن ظهور پیدا کند. همچنین قارچ دنبلان با دارا بودن ماده ای به نام لنتینان بدن از ابتلا به بیماری های مختلف در امان نگه می دارد.

ضد سرطان بودن

از فواید قارچ دنبلان می توان به ضد سرطانی بودن آن اشاره کرد، این قارچ قادر است از پیشرفت و رشد سلول های سرطانی پیشگیری کند و جلوی پیشروی آن را بگیرد.

خواص دنبلان کوهی

محافظت از کبد

قارچ دنبلان با دارا بودن خاصیت آنتی بیوتیک در مقابل عوامل میکروبی نمی گذارد تا عوامل بیماری زا وارد کبد شود به همین دلیل کبد از ابتلا به هر گونه بیماری محافظت می شود.

کند شدن روند پیری

از دیگر مهمترین فواید قارچ دنبلان می تواند که کاهش دادن علائم پیری و کند کردن روند پیری اشاره کرد، از آنجایی که این قارچ یک منبع عالی برای آنتی اکسیدان است یک عنصر ضد پیری بسیار خوب محسوب می شود.

جلوگیری از ابتلا به آترواسکلرو

این بیماری زمانی اتفاق می افتد که شریان ها و دیواره سرخ رگ ها دچار سفتی شود که بالا بودن کلسترول می تواند چنین بیماری را برای فرد به وجود آورد از این رو استفاده از قارچ دنبلان می تواند منجر به کاهش کلسترول شود که در نتیجه از ابتلا به این بیماری جلوگیری می شود.

همه چیز درباره خواص قارچ دنبلان

پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی

ابتلا به بیماری های قلبی می تواند ناشی از افزایش فشار خون و کلسترول بالا باشد به همین دلیل مصرف این قارچ می تواند برای افرادی که مبتلا به این بیماری هستند و یا قصد پیشگیری دارد به خصوص افراد بالای ۴۰ سال بسیار مفید خواهد بود.

برابری با گوشت

شاید عجب باشد اما باید گفت که همانقدر که خوردن گوشت به بدن پروتئین می رساند خوردن این قارچ هم دقیقا همان مقدار پروتئین را به بدن می رساند، به همین ذلیل افرادی که گوشت خوار نیستند می توانند به راحتی این قارچ را جایگزین کنند.

برطرف کننده عفونت چشم

یکی دیگر از خواص قارچ دنبلان برطرف کننده عفونت های چشمی می باشد و قادر است عفونت هایی که منجر شده است تا چشم ترشحات چرکی داشته باشد برطرف کند. نوعی بیماری عفونت چشمی به نام تراخم وجود دارد که بیشتر افرادی به آن دچار می شوند که دارای بهداشت بسیار ضعیفی هستند. که در اینجا قارچ دنبلان می تواند بسیار موثر عمل کند.

قارچ دنبلان از کمیاب ترین و گران ترین قارچ ها

کاهش قند خون

یکی دیگر از مهم ترین خواص قارچ دنبلان کاهنده بودن قند خون در افراد دیابتی است که با مصرف آن تاثیرات بسیار چشم گیری را در روی بهبودی آن مشاهده خواهند کرد.

طبع قارچ دنبلان

طبیعت قارچ دنبلان گرم و خشک می باشد و دارای مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان ها، ویتامین C، فسفر، سدیم، کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، پروتئین و فیبر می باشد و به دلیل اینکه کاشت این نوع قارچ بسیار سخت است این قارچ گران قیمت می باشد و به منظور پیدا کردن این نوع قارچ از سگ و خوک های آموزش دیده استفاده می کنند تا خاک های اطراف درخت را بکنند و قارچ ها را مشاهده کنند.

نحوه مصرف قارچ دنبلان

شما می توانید به راحتی برای استفاده از این قارچ در تهیه انواع غذاهایتان مانند سوپ، ماکارونی و سالاد هایتان به صورت خام استفاده کنید. و یا می توانید روغن آن را برای تهیه غذا استفاده کنید و یا اینکه به عنوان طعم دهنده در سس ها و نوشیدنی ها استفاده کنید. در کل می تواند به روش های ترکیبی مختلفی از آن استفاده کنید.

امروزه کاشت قارچ دنبلان  و همچنین کاشت قارچ گانودرما به عنوان یک تجارت پر سود برای  افراد درآمده است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *