دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تقویت اعتماد به نفس کودکان با چند استراتژی مهم

  • سحر هودانلویی
  • ۵ دی ۱۳۹۹
  • ۰

عزت نفس بهترین سلاح نوزادان برای رویارویی با چالش ها می باشد. کودکانی که در مورد خود احساس خوب و برتری دارند در مقابله با مشکلات، روش های منحصر به فردی کار می گیرند. در ادامه این مطلب با روش های تقویت اعتماد به نفس در کودکان بیشتر آشنا می شوید.

قابل به ذکر است که عزت نفس از طریق شناخت و به کار گیری شایستگی ها به دست می آید. کودکی که دارای اعتماد به نفس کافی برای ورود به جامعه را داراست، درک مثبت و منطقی از توانایی های خود دارد. تمامی این عوامل به واکنش های ما نسبت به دستاورد های هر چند کوچک و بزرگ آن ها می باشد.

روش های قوی شدن اعتماد به نفس در کودکان

آشنایی با مفهوم اعتماد به نفس

عزت نفس را می توان مجموعه ای از باور ها و احساسان درونی و درکی که از خود داریم، معرفی کرد. چگونگی تعریف ما از خودمان به عواملی چون انگیزه، نظر و رفتار های دیگران تاثیر دارد. شکل گیری الگوی اعتماد به نفس خیلی زود در زندگی افراد شروع می شود. به طور مثال راه رفتن کودکی نوپا که به تازگی این توانایی را کسب کرده، سبب بالا رفتن اعتماد به نفس او می شود. همچنین افتادن و برخواستن های پی در پی به  او نشان می دهد که با تلاش می تواند به تمامی خواسته های خود برسد. برای تقویت اعتماد به نفس کودکان روش و استراتژی های بسیاری وجود دارد که در ادامه این مطلب با آن ها آشنا خواهید شد.

استراتژی های مناسب برای تقویت اعتماد به نفس کودکان

برای اینکه از همان ابتدا به تقویت اعتماد به نفس کودکان بپردازید، باید نکاتی را در نظر داشته باشید که با تلاش در انجام  آن ها به موفقیت و کسب عزت نفس فرزند دلبندتان منجر شوید.

به کودک عشق بورزید

  • بدون تعیین حد و مرز به کودکتان عشق و محبت هدیه دهید

عزت نفس کودک زمانی شکل می گیرد که عشق و محبت بی حد و اندازه از طرف عزیزانش دریافت کند. هنگامی که کودک خود را بدون در نظر گرفتن محدودیت ها، ناتوانی ها و مشکلاتش قبول می کنید و همواره آغوشتان را به رویش باز می کنید، در واقع او را در دریای محبت و عشق خود شناور می کنید. بدین منظور برای بغل کردن، بوسیدن و گفتن حملات محبت انگیز به او دنبال موقعیت های خاص نباشید. هنگامی که مجبور به دعوا کردن او شدید، کودک را به خوبی بفهمانید  که این دعوا به علت کار اشتباه او بوده نه خودش. به طور مثال به جای اینکه به او بگویید تو خیلی پسر بدی هستی، چرا درست نمی شوی؟ بگویید: تو می توانی در خارج از خانه به بازی مشغول شوی، جای دویدن و توپ بازی در خارج منزل و حیاط می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • خطا های کودک را درست نکنید

اگر کودک در حال حل کردن بازی فکری باشد و مرحله ای را اشتباه رفته، به یاد داشته باشید که هرگز نباید او را درست کنید. هیچ گاه در این مسائل خود وارد عمل نشوید، بلکه اجازه دهید او متوجه این روش اشتباه خود شود. اجازه کسب تجربه به او بدهید، این عمل در تقویت اعتماد به نفس کودکان بسیار اثر گذار می باشد. شاید چیزی که در نظر ما اشتباه است، از نظر او کاملا درست باشد. پس باید به نظرات یک دیگر احترام بگذارید و اجازه دهید که خود در آخر کار متوجه اشتباهش شود.

موفقیت چگونه ایجاد می شود

  • او را موظف به رعایت برخی محدودیت ها و قوانین کنید

برای اینکه تربیت کودک را به خوبی انجام داده باشید، برای او چندین قانون کوتاه و کوچک وضع کنید. به این صورت که در زمان دوچرخه سواری و خارج از منزل حتما باید از کلاه ایمنی استفاده کند. هنگامی که کودک می بیند برخی قوانین برای سلامتی او وضع شده اند، احساس امنیت بسیاری در کنار خانواده می کند. در این زمینه سعی کنید که به او نشان دهید که به خوبی به او اعتماد دارید و کاری که از او انتظار کرده اید، به خوبی انجام داده است. در این راه بهتر است با ثبات عمل کنید و در صورت مشاهده خطا کنترل شرایط را از دست ندهید.

  • کودک را با محیط بیرون به خوبی آشنا کنید

برای تقویت اعتماد به نفس کودکان بهتر است با آن ها همراه شوید، بیرون ببرید و به بازی کردن با آن ها مشغول شوید. هر چه کودک با محیط خود بیشتر ارتباط بر قرار کند، چالش هایی در برابر او قرار می گیرد که با گذر از هر یک اعتماد به نفس کسب می کند. توجه داشته باشید که محیط بیرون برای کنجکاوی و کشف کردن بسیار بهتر از محیط محدود خانه می باشد. این عمل در تقویت سلامت جسمی کودک نیز اثر مثبت می گذارد و هر چه قدرت کسب کند در راه موفقیت به کار می گیرد.

معرفی راه های تقویت عزت نفس در کودکان

  • از ریسک هایی که سلامتی های او را به خطر نمی اندازد، استقبال کنید

به کودکانتان اجازه دهید تا به کشف موارد بسیار بپردازند. به این صورت که دوستانی جدید انتخاب کنند، روش دیگری برای غذا خوردن پیدا کنند و یا در رشته ورزشی جدید مشغول به تمرین و کسب مهارت شوند. برای رشد پیدا کردن کودک به او اجازه دهید که به کسب تجربه موارد کم خطر بپردازد، به او احساس استقلال القا کنید، در کار هایی که می کند همواره دخالت نکنید. انجام این اعمال به رشد و تقویت عزت نفس در کودکان منجر می شود که در آینده بدون نیاز به حمایت و پشتیبانی خود از پس تمامی مشکلاتش بر می آید.

  • آن ها را تشویق کنید و بخاطر اعمال خوب از آن ها قدردانی کنید

اگر دائما این جمله را که تو باهوش و منحصر به فرد هستی را در گوش کودکان خود زمزمه کنید، مطمئن باشید که بعد از شکست های متوالی بالاخره به موفقیتی بزرگ دست پیدا می کند. شما باید این عمل را که برای خواسته ای خود باید به خوبی تلاش کند، را به خوبی به کودکتان آموزش دهید. درک بهتر مسائل در توانمندی های آینده کودک بسیار موثر می باشد. به طور مثال هنگامی که کودک با شوق فراوان درباره خانه ای که با اسباب بازی هایش ساخته بود، از شما اظهار نظر می کند؛ به خوبی برخورد کنید و با تشویق و پاداش کوچک به او احساس ارزشمند بودن را القا کنید.

با کودکان خود دوست باشید

  • از اعمال مثبت او به خوبی استقبال کنید

همه افراد به صورت غریزی تشویق پذیر هستند. همواره اعمال مثبتی را که کودکان انجام داده اند را بیان کنید، به این صورت که به همسر خود با صدای بلند طوری که خودش نیز بشنود بگویید: امروز پسرم بدون اینکه از من کمک بگیرد تمامی تکالیفش را انجام داد. در معرض تحسین قرار دادن در نهایت به تقویت اعتماد به نفس در کودکان منجر می شود. هنگامی که در چیدن سفره به شما کمک می کند با بیان اینکه خوب بود تمامی مسائل را جمع و جور نکنید، بلکه بهتر است به طور واضح به او بگویید ممنون که تا این حد بزرگ شدی و به من در برخی مسائل کمک می کنی. این عمل ارزش کار او را بالا می برد که در نهایت به ایجاد و تقویت اعتماد به نفس کودکان منجر می شود.

  • کمتر دخالت نکنید

هنگامی که کودک تان زمین افتاد و یا با کودکی دیگر بر سر اسباب بازی درگیر شد، سریعا خود را درگیر نکنید. کودک برای رشد و پرورش نیازمند فرصت و فضای کافی است. این عمل که خود مشکلاتشان را حل کنند سبب می شود تا در آینده فردی توانمند در جامعه عمل کنند. گر چه عقب نشستن و دخالت نکردن برای والدین سخت است، اما بهتر است این مهارت را کسب کنید. این جمله را با خود تکرار کنید که شاید دخالت های من سبب کاهش اعتماد به نفس و توانمندی در فرزندم شود. سپس عقب بایستید و در صورت لزوم مقداری به کمک کودک خود بروید.

تقویت اعتماد به نفس کودکان چگونه انجام می شود؟

نکاتی که در تقویت اعتماد به نفس کودکان باید بدانید

برای اینکه به تقویت اعتماد به نفس کودکان خود بپردازید، بهتر است اعمالی را که در ادامه ذکر می کنیم، رعایت کنید.

  • تلاش آن ها را به خوبی تحسین کنید

طبق گفته روانشناسان تحسین و ستایش کردن کودکان از هر کار دیگری برای تقویت عزت نفس مناسب تر است. در هنگام بازی مهم نیست که خوب بازی کرده است یا نه، توجه داشته باشید که کودکتان هیچ گاه نباید احساس شرمساری کند. همچنین روانشناسان کودک بر این باورند که تلاش های پی در پی به همراه تحسین والدین در موفقیت کودک بسیار اثر گذار می باشد.

دور همی های کودکانه ضروری است

  • در تمرین های پیوسته او را یاری کنید

به او آموزش دهید که لازمه موفق شدن تلاش و تمرین های پی در پی است. شما باید همراه کودک در کار هایی که دوست دارد از او موفقیت کسب کند باشید. انجام این عمل به کودکان کمک می کند که هر چه سریع تر به موفقیت خود دست پیدا کنند و توانایی های خود را در راه رشد و ارتقا قرار دهند. بین انجام کار های علمی و سرگرم کننده تبعیض قائل نشوید. دخالت دادن نظرات والدین در انتخاب مسیر زندگی کودکان باعث می شود که احساس بی ارزشی کنند و فکر کنند که نظرشان در اعمال و علایق مهم نمی باشد.

  • برای حل مشکلاتشان اجازه دهید، خودشان دست به کار شوند

اگر با دخالت های پیوسته نگذارید که کودک برای حل مشکلاتش تلاش کند، هرگز نمی گذارید که توانایی و اعتماد به نفس لازم را برای کسب موفقیت در آینده دریافت کند. ایجاد عزت نفس با کمک خود و حل مسائلشان به دست می آید، به همین علت دخالت های والدین در عدم شکل گیری این اعتماد دخالت دارد. نمره B و C  بهتر از نمره A است که با کمک شما دریافت کند. برای شکل گیری و پرورش این مهارت در کودک باید سعی کنید کمی از زندگی شخصی او فاصله بگیرید.

بگذرید کودکان به خوبی از سن خود لذت ببرند

  • به فرزندان خود آموزش دهید، که با هر کسی دوست نشوند

از جمله باور های یک کودک با اعتماد به نفس این می باشد که: اگر یک رابطه دوستی سرانجام خوبی نداشت، دلیل بر این نیست که در دیگر دوستی ها به سرانجام خوبی نرسم، من می توانم با افراد بهتری دوست شوم و در رابطه هایم از موفقیت برخوردار شوم. همچنین جمله ای که در کتاب کودک با اعتماد به نفس منتشر شده است، این می باشد، پرورش کودکانی که همواره به خود اعتماد دارند از سر انجام خوبی برخوردار است.

قابل به ذکر است که همه قابلیت اینکه کودک شما را دوست داشته باشند ندارند، گاهی ممکن است بین کودک شما با دیگر کودکان اختلاف پیش بیاید، که امری طبیعی تلقی می شود.

  • کنجکاوی کودک را تقویت کنید

سوال پرسیدن های مکرر یک کودک ممکن است، خسته کننده باشد. اما قابل به ذکر است که پل هریس از دانشگا هاروارد می گوید: کنجکاوی و سوال پرسش برای کودک امری حیاتی تلقی می شود. همچنین اگر اهل مطالعه در زمینه ای روانشناسی باشید، متوجه می شوید که کودکان در ابتدای تولد هیچ درک درستی از جهان و محیط پیرامون خود ندارند، دنیای نامرئی برای آن ها حکم دانش بی پایان را دارد و گاها متوجه می شوند که هیچ گاه قدرت دست یابی به آن را ندارند.

در این زمینه پل توگ در یکی از کتاب های تقویت اعتماد به نفس کودکان می گوید: کنجکاوی لازمه شکل گیری اعتماد به نفس در افراد کم سن و سال جامعه است، همچنین استمرار و پا فشاری برای رسیدن به جواب در رابطه با کنترل خود، ثبات و پیروی از وجدان ارتباط مستقیمی دارند.

کودک را با چالش رو به رو کنید

  • برای کودکان چالش های کوچک و مهیج ایجاد کنید

به کودکان آموزش دهید که بعد از گذراندن چالش و سختی ها همواره موفقیتی عظیم در انتظار آن ها می باشد. به کودکان اجازه دهید بدون محافظ دوچرخه سواری کنند و بعد از هر بار خوردن زمین برای رسیدن به مهارت دوچرخه سواری تلاش کنند. بگذارید ترس از افتادن را کنار بگذارند و برای رسیدن به هدف و خواسته های خود تلاش کنند. در این رابطه پیکهارت می گوید: والدین با افزایش مسئولیت هایی که به کودک محول می کنند، اعتماد به نفس او را تقویت می کنند.

  • عملکرد های کودک را زیر سوال نبرید

هیچ چیزی به اندازه انتقاد کودک را دلسرد نمی کند. بازخورد های مفید است که به افراد روحیه می بخشد و به آن ها در سعی مجدد و رسیدن به هدف کمک می کند. اگر کودک همواره از اینکه مورد انتقاد شما  قرار بگیرد، که والدینش از او ناامید و دلسرد شوند، هیچ گاه دست به اعمال جدید نمی زند و نمی تواند برای ایجاد زندگی تجربه های لازم را کسب کند. بدین منظور نیز پیکهارت می گوید: اکثر اوقات سرزنش و انتقاد های پی در پی والدین به کاهش عزت نفس و انگیزه در کودک منجر می شود.

کودکان باید طعم شکست بچشند

  • اشتباهاتش را به شکل درس به او یاد آور شوید

کسب تجربه از اشتباهات در تقویت اعتماد به نفس کودکان بسیار اثر گذار می باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که والدین گرامی از خطا و اشتباهات کودک به عنوان پله برای رشد و ترقی او استفاده کنند. پیشنهاد ما به شما این است که لازم نیست بیش از اندازه از کودکتان حمایت کنید، به او اجازه دهید که برهم ریزد، خراب کند و سپس خود به بازسازی و ترمیم آن ها بپردازد. اگر کودک یاد بگیرد که با اشتباهات خود عقب نکشد، بلکه تجربه کسب کند و دیگر آن ها را انجام ندهد در آینده به فردی موفق تبدیل می شود.

روانشناسان کودک همواره این جمله را به ما یاد آور می شوند: که اگر کودک از چیزی بترسد، هرگز قادر به درک چیز های متفاوت و جدید نمی باشد.

  • زمینه های جدید را برایش ایجاد کنید

شما به عنوان والد کودک در رشد و پرورش او مسئولیت بسیاری را به عهده دارید. شما باید از سنین پایین به رشد و تقویت اعتماد به نفس کودکان بپردازد. در این مورد لازم نیست که حتما کودک را به سفر خارجه بفرستید، بلکه فقط باید در کلاس های درسی و نحوه گذراندن اوقات فراغت او تفاوت ایجاد کنید. به طور مثال برای اولین بار اجازه آشپزی به او بدهید و یا در نام نویسی کلاس های اسکی از او نظرش را بخواهید. هنگامی که کودکان با موارد جدید در زندگی روبه رو می شوند، برایشان جالب تر است و در رویارویی با آن ها امکانات جدید را فراهم می کنند.

روحیه عزت نفس چگونه در روحیه اثر می گذارد

  • در مقابل عملکرد های نادرست کودک، واکنش نامناسب ممنوع

در زمانی که کودکان نمره بدی دریافت می کند، چه واکنشی نشان می دهد. همانند کودکان با اعتماد به نفس می گوید که من به خوبی درس نخواندم و یا همانند افراد فاقد اعتماد به نفس می گوید، من همیشه در دیکته نوشتن ضعیف عمل می کنم. تمامی این اعمال کودکان به نحوه بازخورد شما بستگی دارد، اگر او را تشویق به نمره بهتر کنید مسلما برای دیکته بعدی آماده تر عمل می کند و نمره خوبی نیز کسب می کند.

  • دانش خود را به کودک انتقال دهید

خودتان را دست کم نگیرید، شما و همسرتان قهرمان داستان و زندگی فرزندتان هستید. زمانی که فرزندتان دوران نوجوانی را تجربه می کند، درباره نحوه صحیح حرف زدن، اندیشیدن و عمل کردن صحبت کنید. به آنان یاد بدهید و به خوبی نقش الگو را برایشان ایفا کنید. برای اینکه به تقویت اعتماد به نفس کودکان منجر شوید؛ باید به تماشای موفقیت های او بنشینید و همواره تحسینش کنید.

شکست را به کودک آموزش دهید

  • گاهی شکست برای کودک لازم است

تمامی افراد در طول زندکی طعم گس شکست را می چشند، این اتفاق را از کودکی به فرزند خود آموزش دهید تا در بزرگسالی به مشکل بر نخورد. باید یاد بگیرد که زندگی عادلانه نیست و برخی زمان ها با برخی اعمال ما را سوپرایز می کند. هنگامی که کودک با سختی و چالش روبه رو می شود، باید نحوه رویاروی با آنان را از شما آموزش ببیند و با پایداری و تلاش به موفقیت و هدف خود دست پیدا کند. همواره لازم است این جمله را به کودک در طول زندگی یاد آور شوید: که جاده موفقیت سرشار از عقب گرد های اجباری است، پس جای هیچ ناراحتی نیست.

  • از شوق آن ها در برابر تجربه موارد جدید، استقبال کنید

تجارب جدید مهم نیست که اولین سوار شدن در ترن هوایی شهربازی باشد و یا شرکت در مسابقات بسکتبال، این وظیفه والدین است که همواره کودک را برای تقویت اعتماد به نفس در راه کسب تجربه های جدید یاری کنند. با جملاتی همچون: من به تو ایمان دارم، تو می توانی یا تو به اندازه کافی شجاع هستی، می توانید به خوبی وظیفه خود را انجام دهید. روانشناسان همواره می گویند که برای کسب تجربه و پیدا کردن جرات برای انجام هر کاری، تشویق و تحسین لازم و ضروری می باشد.

تقویت اعتماد به نفس کودکان به چه معناست؟

  • اقتدار را با سخت گیری اشتباه نگیرید

هنگامی که والدین در اداره هر چیزی بسیار سختگیر باشند، کودک توانایی خود را برای رسیدن به خواسته هایش دست کم می گیرد. اگر همواره بر اعمال کودک نظارت داشته باشید، از او شجاعتی که باید در طی زندگی داشته باشد را سلب می کنید.

  • حامی او باشید ولی به اندازه

در حمایت از کودک هیچ گاه زیاد روی نکنید، انجام این کار سبب عدم تقویت اعتماد به نفس در کودکان می شود. در ابتدا صبر کنید که خود بدون کمک شرایط مناسب رسیدن به خواسته هایش را فراهم آورد، سپس اگر لازم بود به کمک رسانی اقدام کنید.

نگرانی های بی مورد نسبت به کودکانممنوع

  • نگرانی هایتان را به کودک شرح ندهید

نگران فرزندتان بودن امری طبیعی است، اما توجه داشته باشید که این احساس را نباید بروز دهید. نگران شدن برای کودکان اگر بیش از حد باشد، به کاهش اعتماد به نفس در طی زمان منجر می شود.

  • از استثنا قائل شدن، بپرهیزید

طبیعی است که همواره دوست دارید برای فرزندتان بهترین ها را در نظر داشته باشید، اما اینکه برای نمره اضافی و رفتار خوب معلمان برای کودک خود از آن ها خواهش کنید، هیچ نفع و سودی برای کودکتان ندارد. در امتیاز دادن به کودک نباید بیش از حد وارد عمل شوید، چون تمامی این اعمال در نتیجه به از بین رفتن اطمینان و اعتماد می شود.

تقویت اعتماد به نفس کودکان

  • درباره احساسات کودک با او حرف بزنید

طبق تحقیقات صورت گرفته، مشخص شد که کودکان دارای اعتماد به نفس در رویارویی با احساساتشان نیز بسیار صادق و راحت می باشند. این کودکان درک درستی از خواسته و احساسات خود دارند و هیچ گاه از بیان آن ها خجالت نمی کشند. اگر می خواهید به تقویت اعتماد به نفس کودکان خود کمک کنید. سعی کنید او را از آشفتگی های روزانه رها کنید و با بیان مثال هایی متنوع از ارتباط خوب والدین با فرزندان صحبت کنید.

  • به کودکان اجازه دهید، مطابق سن خود عمل کنند

توقع تان را نسبت به کودکان کاهش دهید، از آن ها انتظار نداشته باشید که فراتر از سن خود عمل کنند. هنگامی که کودک فکر کند باید همانند بزرگ تر ها عمل کند، در رسیدن به آرزو و خواسته های خود سست عمل می کند. قابل به ذکر است که تلاش برای بر آورده کردن انتظارات بالاتر از سن خود در از بین بردن اعتماد به نفس چنین کودکانی بسیار موثر است.

  • هیجان خود را به خوبی نشان دهید

بچه ها برای اینکه متوجه شوند عملکرد مناسبی داشته اند، به صورت والدین خود نگاه می کنند. هنگامی که کودک شنا کردن را یاد می گیرد، با لحنی کودکانه با او همراهی کنید و همواره هیجان خود را با واکنشی مناسب بروز دهید.

تاثیر تشویق بر روحیه کودکان

نشانه کودکانی که دارای اعتماد به نفش بالا هستند

تا به حال با روش های تقویت اعتماد به نفس کودکان آشنا شده اید، در این مطلب با نشانه کودکانی که دارای اعتماد به نفس کافی هستند، آشنا می شوید.

  1. کودک برای خود به خوبی ارزش و احترام قائل است.
  2. در ارتباط با دیگران به خوبی عمل می کند.
  3. به توانایی های خود اعتماد دارد.
  4. انتقاد و نظرات خود را بدون هیچ خشم و عصبانیت بیان می کند.
  5. در کسب تجربه های جدید، عملکرد مناسبی از خود بروز می دهد.
  6. در رویارویی با شکست، هیچ گاه احساس یاس و نا امیدی نمی کند.
  7. به راحتی نظرش را با دیگران به اشتراک می گذارد.
  8. در موقعیت های اجتماعی به خوبی خود را وفق می دهد و در محفل های شادی به لذت بردن می پردازد.

بازی های کودکانه در تقویت عزت نفس تاثیر دارد

نشانه کودکانی که دارای اعتماد به نفس پایین هستند

همان طور که کودکان دارای اعتماد به نفس دارای نشانه و علائمی هستند، کودکان فاقد اعتماد به نفس نیز از خود عملکرد های نا مناسبی که در ادامه بیان می شود، بروز می دهند.

  1. کودک خود را فردی بی ارزش تلقی می کند.
  2. از انجام وظایف جدید دوری می کند.
  3. همواره آرزو دارد که در جایگاه فرد دیگری قرار داشت.
  4. در تصمیم گیری ها به خوبی عمل نمی کند.
  5. به آینده هیچ امیدی ندارد.
  6. همواره به کودکان از خود کوچک تر زور می گوید و آن ها را اذیت می کند.
  7. نسبت به هم سالانش بسیار ضعیف می باشد.
  8. تحت سلطه هم سن و سالان خیلی سریع قرار می گیرد.
  9. از خودش اطلاعات بسیار کمی به دیگران منتقل می کند.
  10. همواره گوشه گیر است و از ورود به جمع، خود داری می کند.
  11. به هم سن و سالان خود، به ویژه افرادی که از او برتر هستند، بدگویی و حسادت می کند.
  12. در مواجه با مشکلات و شرایط جدید، دچار استرس و اضطراب می شود.
  13. نسبت به دیگر دوستان خود بسیار کم حرف هستند.
  14. نیاز مداوم به توجه و مراقبت های دیگران دارند.
  15. از شکست خوردن می ترسند.
  16. در پیدا کردن دوست و برقراری ارتباط به مشکل بر می خورند.
  17. همواره به دنبال جلب توجه کردن است و دوست دارد مورد تایید و تشویق دیگران قرار بگیرد.

تقویت عزت نفس در کودکان

جمله های اسرار آمیز

برای تقویت اعتماد به نفس کودکان می توانید، از جمله های اسرار آمیزی که در ادامه این مطلب بیان می شود، استفاده کنید.

  1. حضور او را در جمع مهم و محترم بشمارید، به این صورت: وقتی خدا تو را در زندگی ما قرار داد، خوب می دانست که به چه جیزی در زندگی احتیاج داریم.
  2. معذرت می خوام عزیزم. می توانی من را بخاطر عمل اشتباهم ببخشی؟
  3. من تو را می بخشم و دیگر در این مورد صحبت نمی کنم.
  4. امشب قرار است در کنار یک دیگر باشیم، حالا بگو چه کاری دوست داری انجام دهیم؟
  5. امشب غذایی را که دوست داری قرار است، آماده کنم.
  6. من به تو بسیار اعتماد دارم.
  7. از تو خیلی ممنونم.
  8. من به تو خیلی افتخار می کنم، عزیزم.
  9. برای این هفته روی میز برایت پول گذاشتم.
  10. حرف تو را باور دارم.
  11. با اینکه خوب نبودی، اما باز هم مایه افتخار منی.
  12. بعد از مدت ها بهتر است با یک دیگر حرف بزنیم.
  13. نظرت چیه که برای بهتر شدن اوضاع، با یک دیگر صحبت کنیم.
  14. برات هدیه کوچکی گرفته ام.
  15. از توانایی های او برای تقویت اعتماد به نفس کودکان به خوبی تعریف کنید.
  16. من تو را در انجام خیلی کار ها تحسین می کنم.
  17. انتخاب بسیار هوشمندانه ای داشتی، آفرین.
  18. تو داری به خوبی بزرگ می شوی و نمیدانی که از این امر تا چه اندازه خوشحالم.
  19. می دانم که در فلان قضیه بسیار ناراحت شده ای، و در این رابطه خیلی عذر می خوام.

با کودکان وقت بگذرانید

  • ادامه جملات زیبا و اسرار آمیز را در ادامه این مطلب می توانید، مطالعه نمایید.

  1. تو تا همیشه فرزند من هستی، پس من تو را می بخشم و این را بدان که دوستت دارم.
  2. بهتر است تا فردا صبح استراحت کنی و به خوبی بخوابی.
  3. بهتر است فکر چیزی نباشی، من کنارت هستم.
  4. تو من را واقعا تحت تاثیر قرار دادی.
  5. دوست دارم نظرتو را راجع به فلان موضوع بدانم.
  6. چون از فعالیت های بیش از حد تو با خبر بودم، وقت فلان کار را کنسل کرده ام.
  7. صفات و ویژگی ها او را بسیار بیان کنید.
  8. خیلی خوشحالم که تو را در خانه و کنار خودم دارم.
  9. خیلی دوست دارم که فلان کار را با تو انجام دهم.
  10. تو از بهترین هدایایی هستی که خدا به من داده است.
  11. خیلی خوب از عهده فلان کار بر آمده ای.
  12. من غذای مورد علاقه تو را خیلی دوست دارم.
  13. من تو را همان طور که هستی، با چنین ویژگی ها دوستت دارم.
  14. من مطئنم که خدا از من و تو به خوبی محافظت می کند.
  15. به لطف خدا خانواده ما هیچ گاه از یک دیگر جدا نمی شود.
  16. فلان لباس خیلی برازنده ات بود.
  17. اگر من هم جای تو بودم، چنین تجربه ای داشتم.
  18. می توانی صدای موزیکی که گوش می دهی را مقداری بلند تر کنی.
  19. از مرتب و منضبط بودنت خیلی خوشم می آید.
  20. انجام چنین کاری که انجام داده ای، خیلی شجاعانه بود.
  21. احساس اینکه تو را درک می کنم، متوجه ای؟
  22. اگر بخواهی چیزی را در من که مادرتم تغییر دهی، آن چیست؟
  23. واقعا که در فلان زمینه استعداد بسیاری داری عزیزم.
  24. بهتر است که آخر هفته با یک دیگر به ملاقات پدر بزرگ و مادر بزرگت برویم.
  25. دلم برایت بسیار تنگ شده است، خوشحالم که حالا در کنار تو هستم.
  26. بودنت برای من سرشار از احساسات خوب است.
  27. کاملا متوجه ای که، دوستت دارم.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *