دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

برخورد با کودکان خبرچین و اشتباهاتی که نباید انجام دهید

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

خبرچینی یکی از رفتار های نامناسب در کودکان می باشد که تربیت نادرست کودکان باعث پرورش چنین کودکانی می شود و در حقیقت از دغدغه های اصلی والدین در رابطه با داشتن کودکان خبر چین این است که چگونه با آن ها برخورد کنند، در این مقاله شما را با نحوه برخورد با کودکان خبرچین بیشتر آشنا خواهیم کرد.

هه ما در اطرافیان خود کودکانی را مشاهده کرده ایم که به راحتی اسرار خانواده خود را بازگو می کنند که به خصوص این رفتار نامناسب بین کودکان پنج تا ده سال دیده می شود که بهتر است والدین روش هایی را جهت متوقف کردن این رفتار نامناسب در آن یاد بگیرند.

چند برخورد مناسب با کودک دهن لق

نحوه برخورد با کودکان خبرچین

اگر شما نیز از آن دسته خانواده هایی هستید که چنین کودکی دارید و هر کاری که انجام داده اید نتوانسته اید این مشکل را برطرف کنید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید تا با طریقه برخورد با کودکان خبرچین آشنا شوید.

صحبت کردن با کودک :

با کودک تان به صورت دوستانه صحبت کرده و به آن توضیح دهید که خبرچینی سبب از بین رفتن مرز های احترام و به وجود آمدن مشکلات بزرگتری می شود و او را متوجه کنید که بین خبرچینی و اطلاع رسانی مرز بسیار باریکی وجود دارد.

رفتار با کودک فضول

بررسی کردن خواسته های کودک :

در برخی موارد کودک به دلیل اینکه خانواده یا حتی معلم های مدرسه به او توجه کمی دارند دست به چنین رفتار نامناسبی می زند بنابراین بهتر است والدین به کودک توجه بیشتری داشته باشند و به او نشان دهند که به منظور دریافت محبت نیاز به خبرچینی نمی باشد.

برخورد صحیح با کودکان خبر چین

  •  آرون گروپس

نشان دادن واکنش مناسب به کودک :

زمانی که کودکان خبرچینی می کند از خندیدن و تشویق کردن او پرهیز کنید اما به خاطر داشته باشید که رفتار خشن و بد نیز سبب لجباز تر شدن کودک می شود و بهتر است در مقابل این رفتار از جملاتی مانند : «چه خوب که تو فقط این بار این راز را به من گفتی و اغلب راز داری»، «نمی دانستم اما کاش رازهای دوستت را به من نمی گفتی» استفاده کنید با این رفتار ها کودک دیگر تمایلی به خبرچینی نخواهد داشت.

برخورد با کودک خبر چین

خراب نکردن کودک جلوی جمع :

رفتار هایی مانند : فحش دادن، داد زدن، تنبیه کودک در مقابل دیگران از رفتار های ناپسند است که سبب لج باز تر شدن کودک می شود، در نتیجه کودک در انجام کار مورد نظر اصرار ورزیده و دوباره آن را تکرار می کند بنابراین، سعی کنید زمانی که کودک تان خواب است و یا در خانه نیست از مسائل و راز های خانوادگی تان با دیگران صحبت کنید و بهتر است زمانی که کودک تان در جمع رازی را فاش می کند به جای عصبانیت آرامش خود را حفظ کنید.

نشان ندادن واکنش شدید :

زمانی که کودک تان در جمع رازهای خانواده را فاش می کند بهتر است به جای نشان دادن واکنش شدید او را از جمع بیرون برده و به او بگویید «من خیلی ناراحت می‌شوم وقتی مسائل خصوصی زندگی مان جلوی بقیه مطرح می‌شود» و یا در همان لحظه با یک نگاه جدی به مدت چند ثانیه او  را نگاه کرده و از روش های عصبانیت، تهدید، تنبیه و …به خصوص در حضور جمع استفاده نکنید.

روش رفتار مناسب با کودک خبر چین

آموزش راز داری با بازی :

بهتر است آموزش رازداری به کودک را با یک بازی شروع کنید، می توانید با بازی یک سری اطلاعات را به او دهید و به او رازداری را بیاموزید به عنوان مثال : می توانید وسیله ای را در یک جا پنهان کنید و به او کودک تان بگویید که این یک راز است و نباید در مورد آن با کسی صحبت کنی، در صورتی که کودک توانست این مسئله را به مدت یک روز به کسی  نگویید او را تشویق نمایید.

آگاه کردن او از عواقب خبرچینی:

از دیگر روش های برخورد با کودکان خبرچین این است که از مربی مهد کودک یا معلم مدرسه اش بخواهید که در مورد خبرچینی در کلاس صحبت کند تا با گفتن یک داستان یا قصه او را از عواقبت خبرچینی با خبر نماید، همچنین می توانید در قصه های شب تان از احساس بد دیگران نسبت به فرد خبرچین صحبت کنید.

نحوه رفتار صحیح با کودک خبر چین

بی توجهی به کودک در زمان خبرچینی :

زمانی که کودک خبرچینی می کند به چیز های دیگر توجه تان را جلب نمایید به عنوان مثال بگویید به جای اینکه در مورد این موضوع حرف بزنیم بهتر است بریم با هم نقاشی بکشیم و سعی کنید بی توجه بودن خود را به کودک نشان دهید و به دیگران نیز بسپارید زمانی که کودک تان از مسائل زندگی تان صحبت می‌کند، کاملا بی‌تفاوت باشند و هیچ واکنشی نشان ندهند.

سوال نکردن از کودک :

از دیگر برخورد های صحیح در رابطه با رفتار با کودک خبرچین این است که از او مدام سوال نکنید مثلاً در زمان برگشتن از مهد کودک مدام سوال پیچ نکنید اگر تمایل دارید که از اتفاقات مهد کودک فرزند تان مطلع شوید خودتان از کارهایی که در طول روز انجام داده اید برایش صحبت کنید و در پایان بگویید که این اتفاقاتی بود که در طول روز برایم افتاده بود روز تو چطور بود؟

نحوه برخورد با کودکان خبر چین

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده در رابطه با برخورد با کودکان خبرچین برای شما دوستان مفید واقع شده باشد، در پایان پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی بیشتر با نحوه برخورد با کودک نق نقو، برخورد با کودک بیش فعال و برخورد با کودک ترسو بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *