دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص جو پرک و نگاهی به تمامی فواید و مضرات مصرف این دانه های با ارزش

  • ساناز براتی
  • ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

جو دو سر یا همان جو پرک یکی از غلات کامل است که دارای خواص بسیاری است. جو پرک برای رشد کامل به یک سال زمان نیاز دارد. برخی از خواص آن شامل خاصیت آنتی اکسیدانی، برطرف کننده یبوست، کاهش پرخوری، کاهنده فشار خون، تولید هموگلوبین، افزایش انرژی، کاهش وزن و … می شود.

جو پرک گیاهی است که یک سال زمان نیاز دارد تا به رشد کامل برسد. از بهترین جو پرک می توان به جو دو سر، جو دو سر سفید و دو سر قرمز اشاره کرد. این گیاه در اوایل بهار کاشته می شود که تحمل بالایی در برابر باران و کم آبی دارد. جو دو سر دارای خاصیت های فراوانی است که در این مطلب با آنها آشنا خواهیم شد.

آشنایی با خواص جو پرک

جو پرک یا همان جو دو سر برای رشد کافی به خاکی مرطوب نیاز دارد و در مقابل کم آبی و بارش زیاد مقاومت بالایی داشته است. این گیاه بین ۷ تا ۲۰ روز جوانه می زند و برای رشد کافی به نور کامل خورشید احتیاج دارد. این گیاه پس از رشد کامل درو شده و بعد از خشک شدن بسته بندی می شود. در حالت کلی و سنتی به هر نوع غله و حبوبات که بدون روکش باشند جوی پرک گفته می شود. جو در ابتدا بخار پز شده و در زیر غلطک های سنگین و مخصوص قرار می گیرد تا به پرک تبدیل شود و پوست بیرونی غیر قابل مصرف آن کنده شود. این محصول فوق العاده مفید و مغذی بوده و یکی از غلات مهم در مواد غذایی است. از جو دو سر پرک شده برای پخت و پز استفاده می شود. در ادامه با ارائه خواص جو پرک همراه ما باشید.

ویژگی های دارویی جو پرک

جو پرک و خاصیت آنتی اکسیدانی

جو پرک سرشار از آنتی اکسیدان بوده که برای سلامت بدن بسیار ضروری و مهم می باشند. آنت اکسیدان برای هر نوع گروه سنی و رژیم غذایی مفید و مناسب است، آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می نمایند. آنتی اکسیدان های موجود در جو پرک دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی مثل ویتامین C، E و سلنیوم معدنی هستند. بدن اکسیدان ها را برای مبارزه با ویروس ها و میکروب ها تولید می کند اما با پر شدن بدن از اکسیدان ها، آنها به سلول های بدن حمله کرده و مشکل ساز خواهند شد، مصرف آنتی اکسیدان ها از این مشکل جلوگیری کرده و از سلول ها محافظت می نمایند.

خاصیت های مفید جو پرک بر سلامت بدن

برطرف کننده یبوست

یکی دیگر از خواص جو پرک برطرف کردن یبوست می باشد. وجود فیبر برای تحریک روده و به حرکت در آوردن مواد موجود در آن بسیار ضروری می باشد. استفاده از جو پرک برای کسانی که مشکلات گوارش در روده دارند بسیار مفید است. یک فنجان جو دو سر پرک دارای ۸ گرم فیبر محلول و نامحلول می باشد، فیبر نامحلول در جو پرک آب را به خود جذب کرده و در روده باعث خیس شدن مدفوع می شود، پر آب شدن مدفوع باعث نرم شدن و خروج راحت آن خواهد شد. برای برطرف کردن مشکل یبوست باید فیبر مورد نیاز را کم کم افزایش داده تا از بروز گازهای معده، نفخ و اسهال جلوگیری شود. همچنین نوشیدن آب زیاد را فراموش نکنید.

خاصیت ها و ویژگی های جو پرک

  •  آرون گروپس

کاهش حساسیت به انسولین با جو پرک

جو دو سر یا همان جو پرک باعث کاهش حساسیت بدن به انسولین می شود. انسولین هورمونی است که در بدن توسط لوزالمعده تولید شده کاربردهای بسیاری دارد. انسولین باعث تبدیل شدن کربوهیدرات ها به انرژی خواهد شد همچنین یکی از عوامل حیاتی در سوخت و ساز بدن است.  حساسیت به انسولین یعنی مقاومت بدن نسبت به انسولین پایین است که این مسئله خوبی نیست بخصوص اگر مشکل دیابت وجود داشته باشد. در صورت داشتن دیابت باید جو پرک را در رژیم غذای خود بگنجانید تا باعث تعادل و حفظ سطح گلوکز شود.

خواص دارویی جو پرک

پیشگیری کننده از دیابت

یکی دیگر از خواص جو پرک پیشگیری از بیماری دیابت است. دیابت بیماری است که باعث افزایش سطح گلوکز در خون می شود و اثراتی چون تاری دید، تکرر ادرار و خستگی مفرط را بدنبال دارد. داشتن رژیم غذایی سرشار از فیبر باعث کاهش ابتلا به دیابت تا ۳۰ درصد می شود.

تقویت انرژی با جو پرک

جو پرک صبحانه ای مناسب و مقوی برای بدنسازان و ورزشکاران بوده زیرا دارای خاصیت هایی برای تقویت انرژی است. جو دو سر دارای کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین بسیار است که به بدن انرژی زیادی می رساند. غلات کامل به آرامی جذب بدن می شوند و باعث خواهند شد تا احساس سیری طولانی تری داشته باشید. جو پرک دارای نیاسین، تیامین و فولات است که باعث متابولیزه شدن انرژی می شوند و قدرت مورد نیاز بدن را در طول روز تامین می کنند. جو پرک دارای خواص بسیاری برای ورزشکاران است.

ویژگی های جو پرک

تولید هموگلوبین

جو دو سر یا پرک دارای مقدار مناسبی از آهن است که برای تشکیل هموگلوبین بسیار ضروری می باشد. هموگلوبین ها همان پروتئین های موجود در گلبول های قرمز خون هستند که باعث انتقال اکسیژن به سراسر بدن شده و دی اکسید کربن را به ریه ها باز می گردانند. میزان پایین همگلوبین برای سلامت بدن خطرناک است.

پایین آورنده سطح کلسترول

یکی از مشکلان اصلی در سلامت بدن بالا بودن کلسترول است که بسیار خطرناک می باشد و مشکلات جدی تری مثل حمله ی قلبی، سکته و بیماری های قلبی را بدنبال دارد. فیبر محلول موجود در جو پرک باعث کاهش سطح کلسترول بد شده و جذب کلسترول در جریان خون را کاهش می دهد.

کمک به افزایش توده ی عضلانی

برای بالا بردن توده ی عضلانی در بدن و داشتن هیکل عضلانی باید صبحتان را با یک کاسه جو دو سر یا جو پرک خرد شده آغاز کنید. جو دو سر حاوی کربوهیدرات های سالم و شاخص گلیسمی پایینی است که باعث مراقبت از عضلات و کاهش چربی در زمان تمرینات ورزشی می شود. این ماده بسیار مفید است برای اشخاصی که به حجم عضلات خود اهمیت می دهند. یک فنجان جو پرک خرد شده دارای ۵ گرم پروتئین، ۲۷ گرم کربوهیدرات، ۲ گرم چربی و میزان بالایی فیبر می باشد.

انواع خاصیت های جو پرک

کاهش وزن با جو پرک

شاید فکر کنید که چون جو دو سر از خانواده ی کربوهیدرات هاست پس برای کاهش وزن مناسب نبوده و باید از ان اجتناب کرد، ولی دقیقا برعکس بوده جو دو سر ارزش غذایی بالایی داشته و باعث افزایش انرژی می شود و برای کاهش وزن بسیار مناسب است. جو دو سر احساس سیری طولانی مدت در بدن ایجاد کرده و تاثیری زیادی بر سطح قند خون نخواهد داشت به همین جهت یکی از گزینه های مناسب برای کاهش وزن می باشد.

کاهش خطر ابتلا به آسم در کودکان

در حال حاضر در ایران میلیون ها نفر از بیماری آسم رنج می برند همچنین این بیماری در بین کودکان بیشتر دیده می شود. این بیماری همراه با اثرات جانبی مثل حساسیت تنفسی به گرما و سرمای شدید، خس خس کردن، التهاب در مجرای تنفسی، سرفه، تنگی نفس و درد در قفسه سینه است و مستقیما بر مجرای تنفس و ریه ها تاثیر می گذارد. اضافه کردن جو دو سر به رژیم غذایی کودکان بعد از شش ماهگی امکان ابتلا به آسم را کم می کند.

خاصیت های جو پرک

جو پرک و خاصیت پروتئینی آن

پروتئین یکی از مواد مورد نیاز بدن می باشد. هر فرد در طول روز باید حدود ۴۶ تا ۵۷ گرم پروتئین با توجه به سنش مصرف نماید. بیشتر اندام های بدن مثل ناخن ها، استخوان ها، مو، خون و عضلات از پروتئین تشکیل یافته اند. بعلاوه پروتئین در ترمیم بافت و تولید هورمونها و آنزیم ها مفید است. در کل پروتئین به کلیه ی سلول های بدن کمک رسانی می کند. یک فنجان جوی پرک شامل ۱۲ گرم پروتین می باشد که دارای ارزش بالایی است.

کمک به تعادل استروژن

افزودن جو دو سر به رژیم غذایی به متعادل کردن هورمونهای بدن کمک می کند. عدم تعادل یا کاهش هورمونی باعث مواردی چون حواس پرتی، قوای جنسی کم، گیجی، اضطراب، افسردگی، گرگرفتگی، کاهش وزن و خستگی مفرط خواهند شد. جو دو سر به دلیل داشتن فیبر بالا باعث از بین رفتن هورمونهای اضافی یا غیر ضروری می شود. فیبر با چسبیدن به هورمون ها این عمل را انجام می دهد.

خاصیت های جو پرک برای سلامتی

افزایش دهنده قدرت بینایی

یکی دیگر از خواص جو پرک افزایش بینایی است. ویتامین A از آنتی اکسیدان ها شکل گرفته است. ترکیبات آنتی اکسیدانی برای تشکیل استخوان، سیستم دفاعی بدن و قدرت بینایی بسیار واجب هستند. ویتامین A باعث حفاظت از قرنیه چشم می شود همچنین از چشم در مقابل بیماری های عفونی، ویروس ها و باکتری ها محافظت می نماید. ویتامین A در درمان خشکی چشم نیز مفید بوده است. همچنین این ویتامین خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولار که موجب کم شدن بینایی می شود را کاهش می دهد.

بهتر شدن روحیه و خلق و خو

مصرف خوراکی های غیر مفید و بدون ارزش غذایی موجب افسردگی خواهند شد ولی جو پرک برای مقابله با افسردگی و بهبود روحیه بسیار مفید است. وجود کربوهیدرات های سالم در جو پرک باعث تحریک سروتونین می شود. سروتونین انتقال دهنده عصبی است که به وسیله تریپتوفان تولید می شود و مستقیما بر اشتها، خواب، کنترل ضربان، خواب و بهتر شدن روحیه تاثیر می گذارد.

ویژگی های متفاوت جو پرک

جلوگیری از آسیب اختلالات عضلانی

هر صد گرم جو پرک حاوی ۶۱ میلی گرم پتاسیم می باشد، پتاسیم برای داشتن انقباضات عضلانی سالم واجب و مفید است. آهنی که توسط پتاسیم ترشح می شود در سلول های عضلانی پیدا می شود. آهنی ترشح شده از کلسیم باعث کمک به رفلاکس ها، واکنش ها و عملکرد مغز و سیستم عصبی مربوط به عضلات می شود.

جلوگیری از میگرن با جو پرک

افرادی که دچار میگرن مزمن هستند نسبت به سایرین منیزیم کمتری دریافت کرده اند. به همین جهت مقدار منیزیم در سطح مناسب امکان دارد به جلوگیری از میگرن کمک نماید. منیزیم یکی از ۵ مواد معدنی برتر در بدن است که بسیار ضروری برای عملکرد عصبی است. یک فنجان جو پرک پخته شده ۱۵ درصد از منیزیم مورد نیاز روزانه را برطرف خواهد کرد.

کمک به تولید مثل

مصرف جو دو سر در طول روز باعث سلامت قوای جنسی، اندام های جنسی و غدد تولید مثل می شود. کم شدن ویتامین A در بدن ممکن است به تحلیل رفتن و ضعف تخمدان ها بیانجامد و تولید هورمون های زنانه و مردانه کاهش یابد. ویتامین A به خصوص برای تولید مثل آقایان بسیار ضروری است و کمبود آن باعث تفاوت اسپرماتوگونیال و تحلیل بیضه ها می شود.

ویژگی های درمانی جو پرک

کاهنده فشار خون

مشکل فشار خون بالا بسیار جدی بوده و افراد زیادی به آن دچار هستند. بالا رفتن فشار خون امکان دارد به حمله ی قلبی، اختلال عملکرد قلب، بیماری های قلبی و رسوب در شریان ها بیانجامد. افرادی که رژیم غذایی پر فیبری داشته باشند کاهش چشمگیری در فشار خونشان به وجود خواهد آمد.

مبارزه با کم خونی

از دیگر خاصیت های جو پرک مبارزه با کم خونی است. جو دو سر پرک سرشار از آهن بوده که برای مقابله با کم خونی بسیار مفید است. کم خونی زمانی در بدن بوجود می آید که گلبول های قرمز خون کم شوند. کم خونی با نشانه هایی مثل خستگی، رنگ پریدگی، ورم زبان، مورمور شدن پاها، سرگیجه، سردرد و تنگی نفس همراه است.

جلوگیری از پرخوری

افرادی که دائما احساس گرسنگی دارند باید جو دو سر را در وعده غذایی خود قرار دهند. جو دو سر دارای بتاگلوکان است که این ترکیب هورمون کوله سیستوکینین را تحریک کرده و باعث القای سیری به بدن می شود. همچنین وجود پروتئین و فیبر در جو پرک باعث می شود تا مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید و از پر خوری در وعده های غذایی جلوگیری می کند.

خواص متفاوت جو پرک

درمان سندروم پیش از قاعدگی

جو دو سر دارای ویتامین B6 است که برای تسکین دردهای پیش از قاعدگی بسیار مفید می باشد. ویتامین B6 با ختلالات خلقی پیش از قاعدگی کمک کرده و با آن مبارزه می نماید زیرا ویتامین B6 در تولید انتقال دهنده های آمینو اسیدی مثل دوپامین و ملاتونین کمک رسانی می نماید. این آمینو اسیدها تعیین کننده رفتار و خلق و خو هستند. مصرف یک وعده ویتامین B6 در طول روز باعث کاهش بدخلقی و افسردگی پیش از قاعدگی می شود.

درمان کننده جوش

از دیگر خواص جو پرک درمان جوش های پوستی است. جو پرک یا دو سر چربی های اضافه پوست را بدون بستن منافذ پوست کم می کند. و درمانی طبیعی برای از بین بردن جوش های پوستی است.

خواص بیشمار جو پرک

تنظیم تعادل الکترولیتی

الکترولیت ها بسیار مفید و مهم برای هیدارته نگه داشتن بدن هستند. الکترولیت ها از پتاسیم، منیزیم، سدیم، کلراید، کلسیم و فسفر تشکیل شده اند و باعث انقباض عضلات، تنظیم ضربان قلب و تعادل در سطح مایعات در سلول ها می گردند. بدن در مواقعی که کمبود الکترولیت داشته باشد با خستگی مفرط، حالت تهوع، تپش نامنظم قلب، گرفتگی عضلات و سردرد همراه است. جو دو سر دارای پتاسیم بالایی است که باعث تنظیم تعادل الکترولیت ها در بدن می شود.

تسکین دهنده اگزما

یکی دیگر از خواص جو پرک تسکین دهندگی اگزما است. استفاده از جو دو سر به صورت موضعی بر روی مناطقی که دچار اگزما شده اند بسیار مفید بوده و باعث تسکین آن شده و خارش و قرمزی ناشی از اگزما را از بین خواهد برد.

خواص و ویژگی های جو پرک

کاهش دهنده خطر سکته

کلسیم باعث محافظت بدن در برابر آسیب استرس اکسیداتیو به رگ های خونی می شود و ضخامت رگ های خونی را در حد مناسب نگه می دارد. پتاسیم باعث کاهش اثر نمک بر بدن خواهد شد و از افزایش فشار خون که در برخی موارد به سکته منجر می شود، جلوگیری می نماید.

کاهش ابتلا به سرطان روده بزرگ

همانطور که گفتیم جو دو سر پرک یک غله کامل بوده که برای مبارزه با سرطان بسیار مفید است. سانیوم موجود در جو دو سر از سلول های بدن در برابر آسیب محافظت کرده و سلول ها را ترمیم می کند. این آنتی اکسیدان برای ترمیم DNA و مبارزه با سلول های سرطانی بسیار مفید است. جو دو سر برای جلوگیری از ابتلا به بسیاری از سرطان ها به ویژه سرطان روده بزرگ مفید واقع می شود.

خواص و ویژگی های مختلف جو پرک

کمک به عملکرد مغز

از دیگر خواص جو پرک کمک به عملکرد مغز است. آهن موجود در جو دو سر برای حفظ عملکرد بهینه مغز حیاتی است زیرا آهن اکسیژن مورد نیاز برای جریان خون را فراهم می نماید. ۲۰ درصد از اکسیژن بدن برای فعالیت های مغزی مورد استفاده قرار می گیرد و برای هوشیاری مغز بسیار واجب است.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *