دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی کیا سورنتو و مروری بر نسخه های مختلف این خودروی محبوب کره ای

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

کیا سورنتو خودروی پرطرفدار و محبوب کره ای می باشد که نسل اول آن در سال ۲۰۰۲ و نسل های  دوم و سوم در سال‌ های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ به بازار جهان معرقی شدند. نسل سوم این خودرو از زبان طراحی جدید کیا بهره می برد و توانسته شکلی عامه پسند و لوکس داشته باشد. کیا سورنتو در بازار جهان در دو نسخه تک دیفرانسیل پنج نفره و دو دیفرانسیل هفت نفره عرضه می شود و در ایران تنها در مدل دو دیفرانسیل هفت نفره به فروش می رسد.  این مقاله کیا سورنتو را مورد برررسی قرار می دهد.

در سال ۲۰۰۳ شرکت کره ای کیا نسل اول شاسی بلند سورنتو را معرفی و روانه بازار نمود. این خودور در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ دوبار مورد بازبینی (فیس لیفت) قرار گرفت. تاکنون سه نسل از کیا سورنتو طراحی و به تولید رسیده است که هر سه نسل از این شاسی بلند غول پیکر به بازار خودروی کشور وارد شده است. این خودور با طراحی جدید قصد دارد با رقبای سرسختی مانند بی ام و، ولوو، پورشه و مرسدس بنز در بازارهای جهان به رقابت بپردازد.

بررسی کیا سورنتو خودروی محبوب کره ای

  

کمپانی کیاموتورز در سال ۲۰۱۳ با تولیدی بالای ۲/۵ میلیون خودرو در رتبه دوم خودورسازی کره جنوبی قرار گرفت. این شرکت قدیمی ترین خودروساز کره ای می باشد که در حال حاضر هشت کارخانه تولید خودرو  در کشورهای چین ، آمریکا، کره جنوبی، اسلواکی و ویتنام دارد. کیاموتورز در دهه هفتاد شمسی خودروهای خود را به بازار ایران عرضه نمود. در ابتدا تصور بر این بود که محصولاتش فروش خوبی نداشته باشد اما خودروهای کره ای با استقبال و روش خوبی روبرو شدند. و در این میان دو برند کیا و هیوندای محبوبیت بیشتری کسب کردند. کیا یکی از قدیمی ترین برندهای کره ای در ایران بوده و هم اکنون نیز برند معتبری در بخش های مختلف بازار خودرو می باشد.

کیا سورنتو شاسی بلند خانوادگیپس از ارئه نسل اول خودور در سال ۲۰۰۳ نسل دوم کیا سورنتو در سال ۲۰۱۰ شاسی یکپارچه را کنار گذاشته و به کلاس خودروهای کراس اوو سایز متوسط ورود کرد و نماینده ای ویژه برای نمایش زبان طراحی کیا شد. در سال ۲۰۱۵ نسل سوم سورنتو پلتفرم خود را با سدونا مشترک نمود و توانست مجوز ورود به جمع ایمن ترین کراس اورهای بازار جهان را دریافت نماید.

ارگونومی راحت صندلی های کیا سورنتو

و در نهایت کیا سورنتو  ۲۰۱۹ ادامه نسلی است که تولید آن در سال ۲۰۱۶ شروع شد. کیاموتورز در این نسخه تولید توربوشارژ و دو ردیف صندلی شاسی بلند را حذف نمود. و در حال حاضر پیشرانه V6 آن از جعبه دنده هشت سرعته برخوردار است و به ویژگی هایی چون Android Auto و Apple CarPlay مجهز شده است.

از مهمترین تغییرات صورت گرفته دیگر در این خودرو می توان به سپرهای جدید ، طراحی ویژه جلوپنجره ای، چراغهای ال ای دی جدید، آرایش جدید لامپ ال ای دی چراغ های عقب، غربیلک فرمان جدید، اهرم تعویض دنده متفاوت، رینگهای ۱۷-۱۸ و ۱۹ اینچی تریم جدید صندلی های جلو و … اشاره نمود همچنین خودرو علاوه بر تغییرات ظاهری در بخش ایمنی و آپشن ها رفاهی نیز با تغییراتی همراه بوده است.  بعلاوه نسخه ۲۰۱۹ اولین نسل از کیاموتورز است که به قابلیت سنسورهای کمک به راننده بهره می برد. در ادامه به بررسی بیشتر کیا سورنتو نسخه جدید می پردازیم.

  •  آرون گروپس

آشنایی با نسخه های متعدد کیا سورنتو

بررسی جامع کیا سورنتو

کیا سورنتو به خاطر ترکیب جذاب کیفیت و قیمت خوب در نظر کارشناسان جهانی خودرو جزو پنج شاسی بلند خانوادگی مطرح دنیا می باشد. همچنین فضای داخلی آن یکی از زیباترین ها در کلاس این خودرو می باشد. از ویژگی های مهمی مانند سنسور کمک به راننده، سیستم سرگرمی مطلوب و آپشن های لوکس فراوان دیگر بهره می برد. کیا سورنتو از نظر سوخت مقرون به صرفه بوده و از صندلی های با ارگونومی راحت برخوردار است .

ایمنی این خودرو در سطح متوسط قرار دارد. رانندگی اسپرت با سورنتو در رتبه پایین تری نسبت به رقبا قرار داشته و فضای حمل باری کوچکی نیز در سگمنت خود دارا می باشد. به طور کلی کیا سورنتو می تواند انتخاب شایسته ای به عنوان یک خودروی خانوادگی محسوب گردد و به خاطر قیمت مناسب نیز بسیار ارزشمند می باشد.

بازنگری فضای داخلی کیا سورنتو

بررسی فضای داخلی

این خودرو در تیپ جدید ظرفیتی هفت نفره داشته درحالی که در نسخه های قبلی پنج نفره با دو ردیف صندلی بوده است. البته در حال حاضر تولید نسخه جدید متوقف شده است. فضای داخلی خودرو از طراحی زیبا و جذابی بهره می برد و متریال به کار رفته در کابین از جنس پرمیوم می باشد. دو ردیف اول صندلی ها جادار و راحت است ولی ردیف سوم برای بزرگسالان ارگونومی راحتی ندارد.

بازبینی طراحی کیا سورنتو

صندلی های ردیف سوم تاشو بوده و صندلی ردیف اول و دوم مجهز به سیستم گرمایشی و تهویه هوا با تنظیمات الکتریکی می باشند. از تغییرات مثبت کیا سورنتو ۲۰۱۹ می‌توان به سیستم تهویه مطبوع، فرمان جدیدتر، سردنده بهتر و کنترل های جدیداشاره کرد. ولی نمایشگر کوچک نصب شده در سیستم تهویه مطبوع با نور متفاوت پشت آمپرها هماهنگ نبوده و ایراد کوچکی برای کابین لوکس و شیک سورنتو محسوب می شود.

مدلهای کیا سورنتو
در تیپ Limited SX با هدف افزایش راحتی سرنشین ها تجهیزات فروانتری نصب شده  است. از جمله‌ آن ها می‌توان به سانروف پانورامیک، فرمان گرم شونده، سیستم گرمایش و سرمایش و صندلی‌های ردیف دوم گرم شونده شاره نمود.

بررسی پیشرانه

پیشرانه کیا سورنتو را مورد بررسی قرا می دهیم. این شاسی یلند در دو مدل ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری با قدرت ۱۸۵ اسب بخار و ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری یا توان ۲۹۰ اسب بخار به بازار ارائه می گردد که نسخه های L و LX از پیشرانه اولی بهره می برند و بقیه تریم ها از موتوری قویتر برخوردارند. در ادامه پیشرانه نسخه های مختلف کیا سورنتو  ۲۰۱۹  مورد بررسی قرار می گیرد.

بررسی کیا سورنتو

نسخه L کیاسورنتو

قیمت پایه آن ۲۵.۹۹۰ دلار بوده و به موتوری ۴ سیلندر با توان ۱۸۵ اسب بخار و گیربکس شش سرعته اتومات و پیشرانه جلو مجهز شده است. از قابلیت های استاندارد آن می توان سیستم صوتی شش بلندگو، بلوتوث، درگاه USB ، Android Auto ، Apple CarPlay ، سامانه اطلاعات UVO با نمایشگر ۷ اینچی و دوربین عقب را نام برد.

نسخه LX کیاسورنتو

این مدل دارای قیمت پایه ۲۷۴۹۰  است و پیشرانه آن مشابه مدل L  می باشد. این خودرو  علاوه بر آپشن های نسخه قبلی دارای دو درگاه اضافی USB ، هشدار عبور و مرور ترافیکی پشتی و مانیتورینگ نقطه کور است. با پرداخت ۲۰۰۰ دلار اضافه تر می توانید از بسته LX Convenience  که به سیستم گرم‌کن صندلی ها، کنترل اتومات آب و هوای دو منطقه، سنسورهای پارکینگ عقب، صندلی راننده قابل تنظیم و رادیو ماهواره ای تجهیز شده است برخودار شوید.

پیشرانه کیا سورنتو

نسخه EX کیاسورنتو

قیمت پایه این خودرو از ۳۵۹۵۰ دلار آغاز می شود. پیشرانه EX  موتوری V6  با قدرت ۲۹۰ اسب بخار توان و گیربکس هشت سرعت اتومات می باشد. در حالت استاندارد از سنسور پارکینگ، ابزار داخلی چرمی،  استارت دکمه ای، صندلی جلو مجهز به گرم کن،هشدار برخورد به جلو، ترمز اضطرای اتومات، کروز کنترل انطباقی،  سنسور نظارت بر خواب آلودگی راننده، سیستم هشدار خروج از خط و تشخیص عابر پیاده بهره می برد.

نسخه SX کیا سورنتو

قیمت اولیه آن ۳۹.۹۹۰ دلار است. از قابلیت های استاندارد خودرو سقف پانوراما، سیستم صوتی با ده بلندگو (Harman Kardon) ، صندلی قابل تنظیم، شارژ بی سیم تلفن همراه، سیستم UVO  آبدیت شده، نمایشگر هشت اینچی و سنسور پارکینگ جلو هستند.

بررسی تریم های کیا سورنتو

نسخه SX Limited کیا سورنتو

این نسخه مدل فول آپشن کیا سورنتو ۲۰۱۹ بوده و قیمت پایه ای حدود ۴۴۶۹۰ دارد. SX Limited همه ویژگی های مدلهای قبلی را به همراه آپشن های بیشتر به خریدار ارائه می کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *