دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بررسی هایما ۸s کراس اوور خوش ساخت با آپشن های جذاب

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

شرکت ایران خودرو در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران از هایما ۸s رونمایی کرد. این خودرو به عنوان پرچمدار هایما به ایران وارد شده است. این مطلب به بررسی هایما ۸s می پردازد.

در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران از کراس اوور جدید و خوش ساخت هایما s8 در غرفه ایران خودرو رونمایی شد. این خودرو تصویر متفاوتی نسبت به محصولات قبلی شرکت هایما به نمایش می گذارد. با بررسی هایما ۸s همراه این مطلب از آرگا باشید.

نقد و بررسی هایما ۸s

شرکت ایران خودرو در نمایشگاه خودرو تهران سال جاری که در اردیبهشت ماه در مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار گشت، برای اولین بار از کراس اوور جدید و خوش ساخت هایما ۸s رونمایی نمود. این خودرو به عنوان پرچمدار کمپانی هایما روانه ایران شده است. از این رو ایران خودرو تصمیم گرفته تا هایما ۸s را با بیشترین آپشن های جذاب و نسبتا گران قیمتش به بازار کشور ما ارائه دهد.

به این ترتیب در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران شاهد معرفی یک کراس اوور خوش قیافه به اسم هایما s8 در غرفه ایران خودرو بودیم که اکنون زمزمه های تولید این خودرو در بخش خراسان این گروه شنیده می شود. محصولی که تولید شرکت چینی هایما بوده اما نسبت به آنچه پیشتر از این برند شاهد بودیم، تصویر متفاوتی را به نمایش می گذارد و با پیشرفت کاملا محسوس، بسیار خاص و امروزی دیده می شود.

در سال ۲۰۱۸ شرکت هایما جهت رقابت با پرچمداران کراس اوورهای کامپکت موجود در بازار چین، گران ترین کراس اوور خود به نام هایما ۸s را معرفی نمود. که البته از مدل ۲۰۱۹ برای مشتریان چینی قابل خرید بود. گفته می شود که هایما ۸s با سایر کراس اوورهای خانواده هایما کاملا فرق دارد. حتی اسم خودرو نیز شبیه بقیه نبوده زیرا با یک عدد شروع شده و بعد یک حرف لاتین به دنبال آن آمده است.

البته این نحو نامگذاری شاید شروع سبکی جدید در نامگذاری محصولات این شرکت باشد زیرا ون هایما ۷x که سال ۲۰۲۰ معرفی شد با کراس اوور پلاگین هیبرید هایما ۶p که در سال ۲۰۲۱ روانه بازار شد با همین فرمول جدید اسم گذاری شده اند. هایما ۸s شبیه برادران قد بلند خود نبوده تا حدی که در طراحی ظاهری تنها از لوگوی آن می توان به برند خودرو پی برد.

  •  آرون گروپس

شایان ذکر است هایما ۸s در موطن خود فروش چندان خوبی را تجربه نکرده است ولی با توجه به محدودیت های موجود در بازار داخلی کشور این پتانسیل را داشته که در صورت قیمت گذاری منطقی، شرایط متفاوتی را رقم زده و به موفقیت دست پیدا کند. با توجه به بررسی ها می توان گفت هایما ۸s یک کراس اوور نیمه لوکس سایز متوسط دیفرانسیل جلو می باشد که با طراحی اسپرت و مشخصات فنی مناسب خود می تواند نگاه قشر جوان را به خود مجذوب کند.

همچنین به لطف کابین تقریبا جادار و امکانات جانبی متعدد (البته در صورت عرضه نسخه فول) در استفاده های خانوادگی هم کارامد باشد. وسعت مناسب شبکه خدماتی ایران خودرو هم از سایر مزیت هایی است که خریداران هایما ۸s از آن بهره مند می شوند. البته طرفداران این کراس اوور باید توجه نمایند که موتور توربو خودرو در کنار قدرت و گشتاور خیلی خوب نسبت به انواع تنفس طبیعی و ضمنا سیستم پایش سوخت چند نقطه ای حساسیت زیادی به کیفیت سوخت و شرایط نگهداری دارند.

امیدوار بودیم که نسخه دو دیفرانیسل هایما ۸s هم قابل سفارش باشد که بتوان از این همه قدرت و گشتاور برای آفرودهای سبک بهره برد که متاسفانه چنین امکانی موجود نیست. هایما ۸s از لحاظ ارگونومی و کیفیت نیز شرایط خوبی داشته و حداقل در برابر رقبای هم قیمت و هم وطن خود حرف هایی برای گفتن دارد.

در نهایت باید منتظر ماند تا مشخص شود که هایما ۸s با چه امکانات و قیمتی روانه بازار می شود . چرا که در این کلاس، رقبای خیلی زیادی حضور دارند که در صورت سهل انگاری ممکن است اجازه عرض اندام قابل توجهی به آن داده نشود. در ادامه با بررسی کاملتر هایما ۸s با ما همراه باشید.

طراحی بیرونی

با توجه به بررسی ها می توان گفت هایما ۸s در نمای ظاهری شباهتی با برادران قد بلند خود در بازار ایران همچون هایما s7 و هایما s5 ندارد. هایما ۸s در نمای روبرو ویژگی های طراحی نسل دوم مدل اس ۵ را وام گرفته است. به طوری که در بخش گریل خودرو با گرافیک کهکشانی توسط پرداخت های کرومی و همین طور چراغ های دو بخشی که این روزها به یکی از ترندهای طراحی به ویژه در میان خودروسازان شرقی مانند کره، چین و ژاپن تبدیل شده است، روبرو می باشیم.

همچنین طراحی سقف با شیب معکوس و به نوعی کوپه در نمای کناری خودرو و ضمنا چراغ های عقب به هم پیوسته با گرافیک داخلی جذاب که شباهت زیادی به محصولات پژو همچون ۳۰۰۸ دارد و دو اگزوز بزرگ در قسمت پایینی سپر در نمای عقب، طرح کلی اسپرت و جذابی را برای پرچمدار هایما ایجاد کرده اند.

همانطور که اشاره شد هایما ۸s شبیه دیگر برادران قد بلند خود نبوده تا جایی که در طراحی ظاهری تنها از لوگوی خودرو می توان به برند آن پی برد. در غیر این صورت نه از چراغ های باریک جلو، نه از مه شکن های ال ای دی چهارتایی در سپر جلو، نه از رنگ مشکی ستون سی که ظاهری اسپرت به آن داده و نه از طراحی رادیکالی درب صندوق و چراغ های عقب که تناسب چندانی با بخش جلویی کراس اوور ندارند، نمی توان به هایما بودن خودرو پی برد.

در بررسی نمای جلو شاهد جلوپنجره ای نگینی هستیم که با چراغ های روشنایی روز باریک ال ای دی و تریم کرومی احاطه شده است. مجموعه سیستم روشنایی اصلی خودرو در دو گوشه سپر و در شکافی مثلث مانند جای گرفته که از منظر طراحی، سیاستی است که نخستین بار از طرف خودروسازان جهانی مانند جیپ چروکی، سیتروئن سی ۴ کاکتوس و نیسان جوک اجرا شد.

این شیوه طراحی به علت محبوبیت جهانی، خیلی سریع به خانواده محصولات برندهای خودروساز چینی راه پیدا کرد. از این رو باید این سبک طراحی را به سایر خودروسازان چنینی مانند ام وی ام ایکس ۲۲ پرو مدیران خودرو و حتی کی ام سی k7 کرمان موتور بسیار نزدیک و شبیه تلقی کرد.

با این حال استفاده از تریم مشکی رنگ پلاستیکی بر دامنه خودرو به ویژه بر طاق گلگیرها و ضمنا بکار بردن خطوط ساده ولی تیز در نمای جلو خودرو سبب شده تا هایما ۸s در این نما جلوه اسپرت تر نزدیک به خودروهای سواری داشته باشد تا شاسی بلند. در نمای جانبی دو خط بیرون زده نیمه کاره دیده می شود که جلوه پیچیده تری به این زاویه بخشیده است.

البته نباید از یاد برد که حد فاصل ستون دی و سی هم شباهت زیادی به لکسوس آر ایکس نسل کنونی داشته که با رنگ مشکی، ساختار پنجره ها را از سقف و بدنه خود مجزا کرده و ظاهری دو رنگ به خودرو بخشیده است.

در ادامه نمای عقب هایما ۸s را مورد بررسی قرار می دهیم. در این نما چراغ های تمام ال ای دی به هم پیوسته ای مشاهده می شود که در تاریکی شب جلوه جذاب و قابل شناسایی ایجاد می کنند. شکاف دو گوشه بدنه در قسمت انتهایی هم با پیروی از سبک طراحی قسمت جلو خودرو به اجرا درآمده و همخوانی بین دو بخش تحسین برانگیز است.

به ویژه که دو سر اگزوز کرومی مختلف الاضلاع خودرو کاملا واقعی و به دو سر اگزوز مجزا خودرو اتصال یافته است. خوشبختانه چینی ها هم به تدریج طراحی سراگزوز مجازی و غیر واقعی را کنار گذاشته و به سمت سراگزوزهای واقعی متمایل شده اند.

با توجه به بررسی ها هر چند ظاهر هایما ۸s به اندازه تیگو ۷ پرو عامه پسند دیده نشود ولی باید اعتراف داشت که طراحی اسپرت و جذابی دارد که یقینا با سلیقه خیلی از جوانان هماهنگ خواهد شد. برای ساخت این خودرو از متدهای روز طراحی بهره گرفته شده که نمونه آن را در دی لایت های باریک، چراغ های اصلی تعبیه شده در مجموعه سپر، خطوط شکسته تیز و تند، جلوپنجره ای بزرگ کهکشانی و چراغ های به هم پیوسته انتهایی مشاهده رد.

خوشبختانه به جزئیان نیز دقت شده و طراحی معلق ستون سی در کنار حجم پردازی جسورانه نمای جانبی به بهبود ظاهر خودرو تاثیر شایانی نهاده است. ضمنا رینگ های بزرگ، دیفیوز های جذاب و اگزوزهای دو گانه در ترکیب با بالچه ای خوش فرم حالتی هیجان انگیز به هایما ۸s بخشیده است که یادآور کراس اوورهای اسپرت است. همچنین برخلاف بعضی خودروهای قدیمی تر چینی، هیچ کدام از خطوط طراحی این خودرو به حال خود رها نشده بلکه همگی از هماهنگی مناسبی برخوردار هستند.

طراحی داخلی

بررسی ها نشان می دهد هایما ۸s تلاش داشته تا با ایجاد یک فضای اسپرت داخل کابین، دقیقا برخلاف هایما s7 خریداران جوان را به سمت خود سوق دهد که با در نظر گرفتن المان هایی مانند غربیلک فرمان دی کات، استفاده درست از تزئینات کرومی و مواردی ای این قبیل به نظر می رسد که در این باره موفق بوده است. با ورود به کابین کراس اوور هایما ۸s شاهد فضایی مدرن و تقریبا هیجان انگیز هستیم که در آن ترکیبی از قطعات لوکس با المان های اسپرت مسابقه ای به خودنمایی پرداخته اند.

به طور مثال دریچه های تهویه ۶ ضلعی و فرمان دی شکل خودرو در ترکیب با صندلی های بلند یکپارچه و سردنده خوش دست، حس هیجان و مسابقه را تداعی می کند و همزمان قطعات کرومی استفاده شده و نشانگرهای کاملا دیجیتال و امکانات جانبی انبوه یادآوری می کند که با خودرویی نیمه لوکس روبرو هستیم.

درباره فضاسازی نیز باید اشاره کرد که وضعیت به نسبت سایز بدنه مناسب ارزیابی می شود. در حقیقت هایما ۸s به راحتی می تواند پذیرای کامل یک خانواده باشد. ارگونومی کلی هم قابل قبول می باشد و کیفیت مواد استفاده شده به نسبت محصولات پیشین با پیشرفت خوبی همراه شده است و اکنون می توان با اطمینان بیشتری به سراغ این برند چینی رفت.

قابل ذکر است برای بیشتر امکانات خودرو یک کلید جداگانه در نظر گرفته شده است . از این رو مجبور نیستید در نمایشگر اصلی به دنبال تنظیمات مختلف بگردید. که این موضوع یک نکته مثبت محسوب می شود.

پیشرانه

قلب تپنده هایما ۸s را یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تشکیل داده که از فناوری های مختلف مانند توربوشارژر و تزریق مستقیم سوخت بهره مند است. به این ترتیب می تواند در بهترین حالت قدرت ۱۹۲ اسب بخار را در دور موتور ۵۰۰۰ و حداکثر گشتاور ۲۹۳ نیوتن متر را در دور موتور ۱۵۰۰-۴۵۰۰ ارائه نماید که برای خودرویی با وزن ۱۵۶۰ کیلوگرم کاملا کافی به نظر می رسد.

این نیروی تولیدی توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتومات به چرخ های جلو هدایت می شود. بررسی ها نشان می دهد هایما ۸s با این مشخصات می تواند به شتاب بسیار خوب ۸ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که راضی کننده می باشد.

یافته ها حاکی از آن است مصرف سوخت ترکیبی خودرو ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر می باشد که نسبت به توانایی های حرکتی و سگمنت خودرو قابل قبول دیده می شود. تنها نکته قابل انتقاد به این مجموعه حساسیت بالای موتورهای توربو جی دی آی نسبت به انواع تنفس طبیعی و ام پی آی می باشد که البته با توجه به فراگیر شدن این نوع پیشرانه ها و راندمان بالاتر تولیدی می توان از آن چشم پوشی کرد.

تجهیزات و امکانات رفاهی

تا زمان تحویل نهایی هایما ۸s نمی توان به طور قطع درباره آپشن های اصلی خودرو اظهار نظر داشت ولی مطابق کاتالوگ ارائه شده و نسخه موجود در نمایشگاه می توان امیدوار بود که این خودرو با تجهیزات و امکانات رفاهی مناسبی از جمله ترمزهای مجهیز به سیستم های abs, ebd, bas، سامانه کنترل کشش tcs، سیستم پایداری الکترونیکی esp، سامانه کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی، ترمز پارک برقی مجهز به اتوهلد، ترمز کمکی eba، ترمز اضطراری هوشمند aeb، کیسه هوای راننده و سرنشین کناری همراه با ایربگ های جانبی و پرده ای، هشدار برخورد از جلو، سیستم هشدار نقطه کور، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم مولتی مدیا با نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی با قابلیت میرورلینک، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ضبط وقایع، سقف پانوراما، سانروق برقی، فرمان برقی دی شکل مجهز به دکمه های کنترلی، کامپیوتر سفری، کروز کنترل تطبیقی، سامانه ورود و استارت بدون کلید، صندلی راننده ۸ جهته برقی مجهز به گرمکن، صندلی شاگر ۴ جهته برقی به همراه گرمکن، چراغ های روشنایی روز و تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، و … ارائه شود.

همچنین این کراس اوور از سیستم هوشمند بایدو بهره می برد که از عملکردهای آن می توان به فرمان های صوتی، ایجاد شبکه ارتباطی در خودرو، سیستم اتصال گوشی هوشمند و … اشاره نمود. همچنین هایما ۸s هشت فرمان صوتی جدید را اضافه کرده است. همچون حالت زرهی که با آن می توان تمام شیشه ها و درب های خودرو را بست. یا حالت کودک که از طریق آن شیشه ها بسته شده و تهویه مطبوع با دمای مناسب تنظیم می گردد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *