دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی اپتیما ۲۰۲۰ و نگاهی به قابلیت های این سدان معروف

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

سدان سایز متوسط کیا اپتیما ۲۰۲۰ از نظر ظاهری تفاوت چندانی با مدل های قبلی ندارد ولی همچنان جذاب و اغواگر به نظر می رسد و از شاخصه های مهم آن ظاهر اسپرت، سقف زیبای پانورامیک مانند خانواده کوپه می باشد. با بررسی اپتیما ۲۰۲۰ همراه این مطلب از آرگا باشید.

کیا اپتیما ۲۰۲۰ با ظاهر جذاب، سواری دلچسب، امکانات متعدد استاندارد و فضای داخلی راحت  از یک موتور ترکیبی بهره می برد و لاستیک های بزرگ و بیرون زده یکی از شاخصه های زیبای متمایز کننده این خودرو از مدل های قبلی است.

بررسی سدان جذاب و جوان پسند اپتیما ۲۰۲۰

        

حدود یک سال بعد از تغییر نسل هیوندای سوناتا، شرکت کره ای مشهور کیاموتورز نیز از خودروی اپتیما ۲۰۲۰ با برخی تغییرات ظاهری رونمایی کرد. کیا اپتیما ۲۰۲۰ سدان متوسط سایزی است که با چهره جدیدتر رانندگی دلچسبی را به ارمغان می آورد. البته ظاهر خودرو تفاوت چندانی با نسل های قبلی نداشته ولی همچنان طراحی جذاب و فریبنده ای دارد.

خودروی اپتیما با حضور در ایران بخاطر آپشن ها و قابلیت های خوبی که داشت در ردیف یکی از موفق ترین و پرطرفدارترین خودرویهای سدان D قرار گرفت. اپتیما از ظاهری اسپرت و جوان پسند  بهره می برد و در عین حال کم استهلاک هم هست. با حضور هیوندای در صدر سهامداران خودروسازی کیاموتورز محصولاتی مانند سوناتا و اپتیما با پلتفرم و امکانات فنی شبیه هم در چند سال اخیر روی خط تولید قرار گرفتند.

این خودرو با ۴ چرخ محرک یا «آل ویل درایو» تولید می شود. اپتیما ۲۰۲۰ نسل پنجم کیا اپتیما می باشد که به گفته سازنده در طراحی داخلی و بیرونی خودرو تغییرات عمده ای لحاظ شدهه است. هرچند مدیر این شرکت اذعان داشته که این شرکت در طراحی کیا هرگز اصول سنتی را کنار نمی گذارد. تحول در خودرو اپتیما ۲۰۲۰ همانطور که در ابتدا اشاره شد بعد از انقلاب در هیوندای سوناتا رخ داد که این موضوع قابل پیشی بینی بود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

حدود ۲۰ سال از زمان تولید نسل نخست اپتیما می گذرد. هدف از ارائه این خودرو افزایش فروش کیاموتورز در بازار جهانی بجای مدل Credos بود که ارائه محدودی به کره جنوبی و استرالیا داشت. نسل دوم اپتیما سال ۲۰۰۵-۲۰۱۰ تولید شد و با فیس لیفت ۲۰۰۸ روانه ایران گشت. نسل جدید اپتیما برای تولید در سال ۲۰۲۰ یک دهه بعد از معرفی نسخه قبلی رونمایی شد. این خودرو با کد k5 در کره جنوبی پیش فروش شد تا در ماه های بعد عرضه جهانی را آغاز نماید.

قابل ذکر است تریم های مختلف اپتیما ۲۰۲۰ شامل SX,LX,EX,S, EX Premium است که در بین آن ها فقط اپتیما EX به شکل کاملا هیبریدی تولید می شود. در ادامه با بررسی اپتیما ۲۰۲۰ همراه ما باشید.

طراحی ظاهری اسپرت و جوان پسند

با توجه یه بررسی ها می توان گفت از مشخصه های طراحی بیرونی در خودرو اپتیما ۲۰۲۰ اصالت آن است. قابل ذکر است یکی از طراحان برجسته شرکت آئودی با شرکت کیا در طراحی بیرونی محصولات این شرکت همکاری دارد. خطوط آیرودینامیکی آشکار در طراحی بیرونی به همراه یک فلاپ هوای فعال تعبیه شده در جلو پنجره ای به بررسی دمای موتور و جریان ورودی هوا می پردازد و به صورت خودکار جهت ایجاد دمای تعادل باز و بسته می گردد.

در بررسی نمای روبروی اپتیما ۲۰۲۰ طراحی جلوپنجره ای موسوم به «پوزه ببری» مشبک و براق همراه با نوار کرومی مات زیبایی خاصی به این نما بخشیده است. در سپرها تغییرات کمی لحاظ شده و سپرهای ساده و تایرهای بزرگ از مشخصات همیشگی کیا است که در اپتیما ۲۰۲۰ نیز کمترین تغییر ظاهری را پیدا کرده است. چراغ های جلو ال ای دی تمام اتومات بوده که به طور خودکار با توجه به احتیاج راننده در جاده نور را تنظیم می کنند.

در ادامه بررسی طراحی جلوپنجره خودرو هیجان انگیز اپتیما ۲۰۲۰ می توان گفت استفاده از جلو پنجره ای و چراغ های باریک همراه با سبک دماغه ببری علاوه بر نشان دادن تحول در نمای روبرو تاحدودی وفاداری به گذشته و محصولات مدرن دیگر کیا را نشان می دهد. در ضمن برآمدگی سپر و کاپوت جلو چراغ ها را عقب تر از بدنه با فرم تهاجمی و اسپرت به نمایش می گذارد.

خلاقیت جاسازی نوار روشنایی روز در امتداد لبه کاپوت که بیشتر در سوناتا شاهد آن بودیم اکنون در اپتیما به سبک متفاوتی اجرا شده که احتمالا در محصولات بعدی کیا هم استفاده بشود. نسل قبلی اپیتما با کشیدگی سقف به سمت لبه کاپوت عقب بر ویژگی های اسپرت تاکید بسیاری داشت ولی یک خودروی فس بک تلقی نمی شد. اپتیما ۲۰۲۰ با افزایش اندازه شیشه عقب و کوتاه نمودن قسمت فلزی درپوش صندوق بیش از قبل نمای خودروهای فست بک مانند آئودی A5 را یادآوری می کند. ولی موقع گشودن بخش بار همه شیشه بالا نمی رود و همچنان فست بک کاملی محسوب نمی شود.

فضای داخلی راحت، مدرن و ایمن

بررسی ها حاکی از آن است که طراحی داخلی اپتیما ۲۰۲۰ راننده محور بوده و از یک سیستم حافظه یکپارچه موجود برای جایگاه های صندلی و آینه های راننده بهره می برد. این سیستم تنظیمات راننده را ذخیره نموده و با اتصال به حافظه اتومبیل به گوشی همراه از راه دور قابل کنترل می شود. در ضمن فضای آزاد و مناسب داخل کابین برای سرنشینان خودرو حس راحتی را به ارمغان می آورد.

امکاناتی مانند استارت دکمه ای، ترمز خودکار، سیستم کنترل نقاط کور، سیستم هشدار خروج از لاین و … از جمله فاکتورهای راحی در نظر گرفته شده برای راننده می باشد. با توجه به بررسی ها می توان گفت صندلی های خوش دوخت، راحت و چرمی یک امتیاز مثبت برای اپتیما ۲۰۲۰ می باشد. صندلی راننده قابلیت تنظیم در ۱۰ جهت مختلف با پشتیبان ستون فقرات را داشته و برای سرنشین جلو نیز صندلی با قابلیت تنظیم ۱۰ جهته و تنظیم تکیه گاه درنظر گرفته شده است. ضمنا همه صندلی ها دارای سیستم گرمکن و سیستم تهویه هستند.

با توجه به بررسی ها می توان گفت کابین اپتیما ۲۰۲۰ جادار بوده و فضای داخلی مناسبی دارد به نحوی که ۵ سرنشین به راحتی در آن جای می گیرد و فضای صندوق عقب هم ظرفیت کافی در اختیار می گذارد. هر چند خودرو فضای کافی در اختیار سرنشینان جلو عقب قرار می دهد ولی نکته قابل انتقاد کافی نبودن فضای سر برای سرنشینان عقب است که نارضایتی افراد قد بلند در سفرهای طولانی را به همراه دارد.

پیشرانه و مشخصات فنی

سدان متوسط اپتیما ۲۰۲۰ با ظرفیت ۵ سرنشین از ترکیب پیشرانه الکتریکی و پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری ساخته شده که مجموع این موتورها قدرتی معادل ۱۹۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۷۱ نیوتن متر را تولید می کنند که این نیروی تولیدی توسط گیربکس ۶ سرعته اتومات به چرخ ها منتقل می شود. سیستم پیشرانه الکتریکی با هر مرتبه ترمز کردن به صورت خودکار با ذخیره انرژی جنبشی موجب شارژ باتری موتور الکتریکی می شود.

سیستم ترکیبی همراسا با کیا، یک موتور الکتریکی را با یک موتور بنزینی جداگانه ترکیب نموده تا انرژی بهینه جهت رانندگی راحتتر در اختیار راننده قرار دهد. شتاب صفر تا صد خودرو حدود ۹ ثانیه اعلام شده و با حجم باک ۷۰ لیتر متوسط سوخت ترکیبی آن حدود ۷.۹ لیتر در هر صد کیلومتر می باشد.

قابل ذکر است اپتیما ۲۰۲۰ در برخی کشورها با موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری نیز ارائه می شود. که این موتور قدرتی معادل با ۱۵۰ اسب بخار را تولید کرده و حداکثر گشتاور ۱۹۲ نیوتن متر را ارائه می دهد. نسخه دیگری از این خودرو با همین موتور و گیربکس خودکار CVT توانی معادل ۱۵۸ اسب بخار و گشتاور ۱۹۶ نیوتن متری را در اختیار راننده می گذارد. پیشرانه بعدی ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری با امکان تولید ۱۹۱ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۴۶ نیوتن متر می باشد.

در ضمن مدل های تجهیز شده به این موتورها با گیربکس خودکار ۶ یا ۸ سرعته قابل سفارش هستند. البته گیربکس جدید ۸ سرعته خودکار دو کلاچه به شکل انحصاری برای مدل GT در نظر گرفته شده است.

یکی از انتقادات مربوط به اپتیما ۲۰۲۰ به پیشرانه نسبتا ضعیف آن نسبت به خودروهای رقیب برمی گردد. هر چند که این خودرو با طبف گسترده ای از پیشرانه های مختلف به بازار ارائه می شود ولی مدل های موجود در بازار کشور از پیشرانه ۴.۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی بهره می بردند که قدرتی برابر با ۱۷۲ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیتوتن متر را تولید می کند. در ضمن گیربکس ۶ سرعته و اتومات آن عملکرد اقتصادی و آرامی را به نمایش می گذارد و از حالت اسپرت و هیجان انگیز خبری نیست.

شتاب این مدل نیز ۱۱ ثانیه گزارش شده تا از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد. با توجه به هزینه بالایی که برای این خودرو باید پرداخت شود ولی شتاب جالبی را ارائه نمی دهد. ضمنا فرمان این خودرو حساس بوده و رانندگی با آن دشوار است. در مواردی افراد بیان نموده اند که حس می کنند فرمان خودرو از کنترلشان خارج می شود. در حالت کلی نگهداشتن فرمان در مسیر مستقیم به مهارت زیادی نیاز دارد.

امکانات و آپشن های دیجیتال متعدد

بررسی ها نشان می دهد برای اپتیما ۲۰۲۰ امکانات و آپشن های مختلفی در نظر گرفته شده است که تنظیما هوشمند و سیستم های پیشرفته ای را در اختیار سرنشینان خودرو قرار می دهند. از جمله آن اتصال UVO می باشد که از طریق آن تنظیمات خودرو به گوشی همراه وصل شده تا اپتیما ۲۰۲۰ از راه دور نیز قابل کنترل باشد. به این مفهوم که توسط اتصال UVO شما می توانید پیش از سوار شدن به خودرو از راه دور درب های خودرو را قفل یا باز کنید یا خنک کردن و گرم کردن خودرو انجام شود. در ضمن توسط حافظه موجود تنظیمات آینه و صندلی راننده را هم متناسب با آنچه از پیش ذخیره کرده اید تغییر بدهید.

از دیگر قابلیت های UVO امکان ذخیره شدن مختصات مکان پارک خودرو است. بنابراین شما می توانید هر زمان که بخواهید محل دقیق پارک خودرو را با اتصال به گوشی هوشمندتان روی نقشه پیدا کنید. برنامه کتابچه راهنمای مالک یا سیستم فوق پیشرفته AR این امکان را فراهم می آورد تا خودرو خود را با یک گوشی هوشمند سازگار با برنامه اسکن نموده تا در مورد ویژگی های نمایش داده روی نمایشگر خود اطلاعات بیشتری بدست آورید.

سیستم Apple carply نصب شده روی اپتیما ۲۰۲۰ این امکان را می دهد که توسط فرمان صوتی به ارسال تکست، پخش موسیقی یا ارتباط با مخاطب خود بپردازید. توسط سیستم ترمز ضد قفل و سیستم کمکی ترمز می توانید روی ترمزها مدیریت بهتری داشته باشید.

از دیگر امکانات در نظر گرفته شده برای اپتیما ۲۰۲۰ می توان به حالت رانندگی Ecominder (کاهش مصرف سوخت)، پشت سری های فعال شونده، سنسور عقب، آینه های برقی جانبی مجهز به گرمکن، سیستم نشان دهنده باد چرخ ها، سانروف پانوراما، شیفتر تعویض دنده از پشت فرمان، دوربین عقب، کروز کنترل تطبیقی، سیستم روشن شدن خودرو بدون کلید، تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو، آینه الکتروکرومیک همراه با قطب نما و هوم لینک، فرمان چرمی، سنسور نور چراغ ها، نمایشگر ال سی دی و … اشاره نمود.

جمع بندی

حودروی جذاب و زیبای اپتیما ۲۰۲۰ با تریم ها و پیشرانه های مختلفی به بازار عرضه می شود و در ضمن امکانات و آپشن های جالبی از جمله سانروف زیبا، اتصال  UVO ، کتابچه راهنمای هوشمند و … در اختیار شما می گذارد. به طراحی مدرن و جوان پسند این خودرو تاکنون نقدی وارد نبوده و به جرات می توان گفت از دلایل محبوبیت اپتیما ۲۰۲۰ در بازار کشور طراحی ظاهری خاص، جذاب و جوان پسند آن می باشد.

از جمله مزایای این خودرو می توان به طراحی زیبا، کابین جادار، داشتن امکانات رفاهی خوب، هزینه نگهداری و استهلاک پایین، و خدمات پس از فروش خوب آن اشاره کرد. دارندگان اپتیما در صورت نیاز به قطعات خودرو به راحتی آن را در بازار پیدا خواهند کرد. و از رقبای اپتیما ۲۰۲۰ در بازار می توان به رنو تلیسمان، فولکس واگن پاسات و تویوتا کمری اشاره کرد. از نظر قدرت فنی و امکانات هم هیوندا آکورد، نیسان آلتیما، مزدا ۶ و سوبارو لگاسی جزو رقبای این خودرو محسوب می شوند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *