دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

افزایش امنیت ایمیل و جلوگیری از هک آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

ایمیل یا پست الکترونیکی یکی از ابزارهای ارسال یا دریافت پیام در فضای مجازی می باشد. با توجه به آلودگی فضای مجازی ممکن است ایمیل تحت حملات سایبری یا نفوذ هکرها قرار گیرد و اطلاعات کاربر به سرقت رود. بنابراین بهتر است با استفاده از راهکارهایی امنیت ایمیل خود را افزایش داده تا از دسترسی هکرها جلوگیری کنید. ما برآنیم تا شما را در این مقاله با راهکارهای افزایش امنیت ایمیل آشنا سازیم.

با توجه که همیشه امکان هک شدن یا حملات سایبری اکانت های شخصی مانند ایمیل وجود دارد می توانید با دانستن روش ها و راهکارهایی امنیت ایمیل خود را بالاتر برده و حریم خصوصی خود را محافظت نمایید.

آشنایی با راهکارهای افزایش امنیت ایمیل

بالابردن امنیت ایمیل

در حال حاضر شبکه های اجتماعی و ارتباطی زیادی مانند پست الکترونیکی یا ایمیل، پیام رسان ها و سایت های اجتماعی ممکن است توسط هکرهای اینترنتی مورد هک قرار بگیرند. بنابراین داشتن آگاهی از نحوه پیشگیری و مقابله با حملات هکرها به نوعی می تواند امنیت حریم خصوصی کاربران را در فضای مجازی افزایش دهد. در ادامه با راهکارهایی جهت جلوگیری از هک شدن ایمیل و افزایش امنیت آن آشنا خواهید شد.

راهکارهایی برای جلوگیری از هک شدن ایمیل

ارتقاء امنیت ایمیل

۱.توجه به آدرس صحیح سایت خدمات دهنده

هنگامی که وارد سایت خدمات دهنده ای مانند جیمیل، یاهو و… می شوید ابتدا نوار آدرس مرورگر را چک نمایید و از صحت سایت وارد شده اطمینان حاصل کنید. به طور مثال هنگام ورود به سایت یاهو حتما عبارت yahoo.com به عنوان دامنه‌ اصلی وجود داشته باشد.

۲. استفاده از سایتهای دارای عبارت https

 دقت داشته باشید که  هنگام ورود به سایتی در ابتدای آدرس آن پیشوند https ، قبل ازwww    نوشته شده باشد که نشان می دهد وب سایت مذکور امن بوده و معتبر می باشد.

۳. نصب و به روز رسانی آنتی ویروس معتبر

با توجه به آلوده بودن فضای مجازی به انواع ویروس ها، تروجان و … بهتر است آنتی ویروسی معتبر را نصب نموده و همواره بروز رسانی کنید تا مشکلات ویروسی را شناسایی و برطرف سازد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

افزایش امنیت ایمیل

۴. ایمیل های ناشناس را باز نکنید.

چنانچه فرستنده ایمیل برایتان آشنا نیست، مشاهده محتوای پیام به ریسک آن نمی ارزد. بنابراین ایمیل را هرگز باز نکنید. به طور معمول ایمیل های مشکوک و ناشناس با عناوین جذاب به کاربران ارسال می شوند تا خواننده مجذوب آن شود. و با باز کردن ایمیل اطلاعات کاربر تحت انواع ویروس یا بدافزار قرار گرفته و به سرقت می رود. یا به اصطلاح اطلاعات وی هک می شود.

۵. از رایانه دیگران به اکانت خود وارد نشوید.

حتی الامکان سعی کنید از رایانه دیگران برای ورود به حساب شخصی خود استفاده نکنید.

محیط ایمیل را چگونه امن سازیم؟

۶. استفاده از رمز عبور قوی

از گذرواژه ای قوی برای ایمیل خود استفاده نمایید. هرچند یاهو موقع تعیین رمز عبور میزان قوت آن را به کاربر اطلاع می دهد. بهتر است هر شش ماه گذرواژه خود را عوض کنید و برای حساب های کاربری مختلف از یک رمز عبور یکسان استفاده نکنید. یک گذرواژه قوی دارای حروف کوچک و بزرگ الفبای انگلیسی به همراه علامتها و اعداد انگلیسی می باشد. قابل ذکر است که هرچه گذرواژه طولانی تر باشد امکان حدس زدن آن توسط هکرها کاهش می یابد. (برای آشنایی با نحوه تغییر رمز جیمیل کلیک کنید.)

۷. بهره گیری از برنامه مدیریت گذرواژه

این برنامه رمز عبور شما را بررسی می کند و با هشدار یا پیغام هایی به شما را در ایجاد یک گذرواژه قوی یاری می رساند.

استفاده از گذرواژه ای قوی برای ایمیل

۸. فوروارد نمودن ایمیل اکانت اصلی به اکانت ایمیل دیگر

اگر مجبور هستید ایمیل خود را در رایانه دیگری مانند کافی نت ها چک نمایید این روش بسیار به درد بخور است. جهت استفاده از این روش ابتدا ایمیل دیگری با پسورد و سوال امنیت متفاوت از ایمیل اصلی خود بسازید. در ادامه می توانید ایمیل اصلی تان را روی این حساب کاربری جدید فوروارد نمایید. با این کار هر ایمیلی که به اکانت اصلی شما ارسال می شود به این حساب کاربری جدید نیز فرستاده می شود. بنابراین دیگر برای چک کردن ایمیل خود در رایانه هایی غیر از رایانه خودتان دچار نگرانی نخواهید شد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *