دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

حریم خصوصی در زندگی مشترک تا چه اندازه باید حفظ شود؟

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

هر فردی دارای حریم شخصی می باشد که وارد شدن دیگران به آن، کار بسیار ناشایست و آزار دهنده است، این مسئله در امر ازدواج نیز صدق می کند و زمانی که دو نفر تصمیم به ازدواج دارند و می خواهند زیر یک سقف با هم زندگی کنند بهترین است که حریم خصوصی در زندگی مشترک را حفظ کنند به همین خاطر در این مقاله شما را با این امر بسیار مهم بیشتر آشنا خواهیم کرد.

زمانی که دو نفر با هم ازدواج می کنند تمایل دارند بیشتر از هم شناخت پیدا کنند و همین امر سبب می شود که در جهت کشف دنیای هم تلاش کنند و وارد حریم شخصی یکدیگر شوند اما هر انسانی فضا و حریم خصوصی دارد انتظار اینکه همسرتان تمام رازهای زندگی خود را به شما بگویید بی مورد است و بهتر است که حریم خصوصی را در رابطه ازدواج رعایت نمایید.

مفهوم حریم خصوصی

حفظ حریم خصوصی در زندگی مشترک

هنگامی که دو نفر قرار است برای سالهای طولانی با هم زندگی کنند به منظور داشتن آرامش در زندگی باید حریم هایی را در زندگی رعایت کنند و این درست است که در زمان بستن پیمان زناشویی دو نفر به هم قول می دهند که در تمام لحظات زندگی کنار هم باشند اما این بدان معنا نیست که برای یکدیگر قفس بسازند، تصوری که بسیاری از افراد بعد از ازدواج دارند این است که در رابطه ازدواج حریم خصوصی صفر می شود اما درست است که هیچ کسی به اندازه همسرتان به شما نزدیک نیست اما بهتر است که حریم خصوصی در زندگی مشترک در کمترین حد باشد اما هیچوقت این فاصله صفر نمی شود زیرا هر شخصی فضا و حریم خصوصی دارد و باید این موضوع را قبول کرد که هر فرد ممکن است موضوعاتی با وسایل شخصی خود از جمله : تلفن همراه، کیف و… داشته باشد.

رعایت حریم خصوصی در زندگی مشترک

مفهوم حریم شخصی در زندگی مشترک

بنا بر گفته روانشناسان ازدواج رابطه ای عاشقانه است که ریشه در ثبات، حق اظهار نظر طرفین در تصمیمات شخصی و مشترک دارد و به هیچ وجه به معنای زندانی و زندانبانی نیست و در واقع حریم خصوصی محدوده شخصی و محرمانه ای می باشد که مسئولیت و مدیریت آن بر عهده خود فرد است و حفظ حریم خصوصی بین زوجین نیز امری بسیار مهم است.

حریم خصوصی زن و شوهر

علت اینکه همسران حریم خصوصی را نمی پذیرند چیست؟

از مهم ترین دلایلی که همسران در برابر مرزها در زندگی زناشویی مخالفت می کنند عبارتند از:

آزار دهنده دانستن محدودیت ها

برخی از افراد داشتن هر نوع محدودیتی را آزار دهنده و غیر منصفانه می دانند، بنابراین زمانی که همسرش توقع دارد که «نه» او را محترم بشمارد او را درک نمی کند که این حق همسرش می باشد بلکه احساس می کند طرف مقابلش نسبت به او تنفر دارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

 حفظ حریم شخصی همسران

بی مسئولیتی

از دلایل مهم مخالفت همسران با حد و مرزها بی مسئولیتی می باشد زیرا بعضی از همسران خود را مسئول رفتارشان نمی دانند و تصورشان بر این است که هر کاری می توانند انجام دهند و در برابر کسی جوابگو نیستند به عنوان مثال به دلیل بی مسئولیتی همیشه شغل خود را تغییر می دهد.

مرز حریم خصوصی در زندگی زناشویی

به خطر افتادن آزادی

گاهی اوقات فرد احساس می کند قبول کردن حد و مرز باعث به خطر افتادن آزادیش می شود به همین خاطر مرزها را رعایت نمی کند و مخالف هر نوع محدودیتی است و معمولا پسرانی که در خانواده های سخت گیر بزرگ شده اند به همسرانی مخالف حدو مرز تبدیل خواهند شد.

 حریم خصوصی زن و شوهر

کنترل کردن همسر

 از دیگر علت هایی که مانع از احترام گذاشتن فرد به حریم خصوصی در زندگی مشترک می شود کنترل کردن همسر می باشد این دسته از همسران سعی دارند همسرشان را کنترل و بر او مسلط باشند و این مسئله را درک نمی کند که همسرش افکار، احساس و رفتار مستقل خود را دارا می باشد.

حریم خصوصی در زندگی مشترک به چه معناست

چه کاری باید انجام داد؟

۱.اجازه نه گفتن را به همسرتان بدهید و به بهانه دوست داشتن همیشه همسر خود را کنترل نکنید زیرا کنترل زیاد در برخی موارد باعث ایجاد تنفر می شود و عشقی به دنبال نخواهد داشت.

۲. از برداشت های اشتباه در زندگی زناشویی این است که اختیار دار کامل زندگی همسر باید باشد و هر چه می گوید طرف مقابل بدون هیچ سوالی بپذیرد بلکه همسران باید مهارت اینکه از کار هم سر در نیاورید را بیاموزند.

۳. به منظور حفظ حریم خصوصی در زندگی مشترک سرک کشیدن در رابطه همسر با خانوده اش امری بسیار ناپسند است زیرا روابط همسر با خانوده اش بخشی از حریم خصوصی او می باشد.

حریم شخصی در زندگی مشترک

۴. هر شخصی نباید وارد فضای شخصی طرف مقابلش شود و نباید به خودش این اجازه را بدهید بنا به هر دلیل در حریم خصوصی هر فرد سرک بکشد که این مسئله به شناخت هر کسی از خودش و اعتماد به نفس بر می گردد و هر دو طرف به صورت عمد و آگاهانه وارد حریم شخصی یکدیگر نشوند.

۵. این تصور قدیمی که زن و شوهر باید همه وقت خود را با هم سپری کنند بسیار اشتباه است زیرا برای رسیدن به آرامش یا خلوت کردن با خود گاهی تنهایی فکر کردن بسیار مناسب است و باعث سرزنده شدن می شود بنابراین زن و شوهر نباید خود را محدود به سلیقه هایی کنند که فقط خودشان آن را دوست دارند و شاید به تنهایی کتاب خواندن در خانه برای یک نفر لذت بخش باشد و نفر دیگر کوه رفتن با دوستانش را می پسندد و به منظور کیفیت بالایی زندگی مشترک بهتر است گاهی اوقات به روش زندگی خودتان وقت بگذرانید.

مفهوم حریم خصوصی در زندگی مشترک

۶. هنگامی که موضوعی از طرف همسرتان باعث آزار و اذیت شما است سعی کنید با گفت و گو موضوع را بین خودتان حل کنید فقط دقت داشته که موضوع را در زمانی که اعصاب خردی دیگری پیش آمده، پیش نکشید زیرا علاوه بر اینکه به جواب نمی رسید دلخوری دیگر نیز پیش می آید بنابراین موضوع را در موقعیت مناسب بیان کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی خانواده می توانید بر روی لینک کلیک نمایید

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *