دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

زندگینامه حضرت فاطمه (س) و شناخت بیشتر شخصیت بزرگوار ایشان

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۷ دی ۱۳۹۸
  • ۰

حضرت فاطمه که از کودکی رابطه صمیمانه و محترمانه ای با پدر خود داشت و پس از فوت پدرش ۹۵ روز بیشتر دوام نیاورد و نزد ایشان رفت و در این مقاله قصد داریم تا به بیان زندگینامه حضرت فاطمه و ستم هایی که ایشان در طول ۱۸ سال زندگی خود دیده اند بپردازیم با ما همراه باشید.

همانطور که آگاه هستید حضرت زهرا سلام الله در میان مسلمانان دارای برترین و والا ترین مقام در تمامی عصرها و زمان ها بوده است و رسول خدا در این مورد می فرماید که فاطمه سرور زنان جهانیان است.

آشنایی با زندگینامه حضرت فاطمه

همانطور که می دانید حضرف فاطمه در صدر تمامی زنان عامل قرار می گیرد و در ادامه به بیان زندگینامه حضرت فاطمه و رمز و راز های آن خواهیم پرداخت:

ولادت حضرت فاطمه:

بهتر است بدانید که حضرت زهرا در سال پنجم پس از بعثت و در روز ۲۰ جمادی الثانی در شهر مکه چشم به جهان گشود و زندگینامه حضرت فاطمه آغاز شد. حضرت فاطمه هنگامی که متولد شد به اذن خداوند سخن گفت و فرمود که شهادت می دهم که به غیر از خدا هیچ الهی نیست و پدر رسول خدا و آقای پیامبران است و شوهرم سرور اوصیاء و فرزندانم سرور نوادگان خواهند بود. اغلب مفسران اهل شیعه و تسنن مانند فخر رازی آیه ابتدایی سوره کوثر را به این بانوی بزرگوار نسبت دادند و حضرت فاطمه را بانی خیر و تداوم دهنده نسل پیامبر می دانستند.

آشنایی با زندگینامه حضرت فاطمه

والدین آن حضرت

همانطور که آگاه هستید نام پدر حضرت فاطمه محمد ابن عبدالله می باشد که رسول و برترین مخلوق خداوند نیز شناخته می شود. مادر این بانوی بزرگوار خدیجه دختر خویلد از زنان ثروتمند و شریف قریش بوده و جالب است بدانید که این بانو اولین فردی بود که به دین اسلام روی آورد و تمامی ثروت و دارایی خود را وقف اسلام و پیامبران خدا نمود. همچنین توجه داشته باشید که خدیجه پیش از روی آوردن به اسلام نیز به پاکدامنی مشهور بود و به طوری که از او به عنوان طاهره یعنی پاک و پاکیزه نیز یاد می کنند.

نام و القاب حضرت فاطمه:

نام این بانوی بزرگوار فاطمه است و در کنار این نام برای ایشان القاب و صفات متعدد دیگری مانند مبارکه،طاهره،زهرا،صدیقه،راضیه،بتول و مرضیه ذکر شده است.

فاطمه: جالب است بدانید که نام فاطمه به معنای بریده شده و جدا شده می باشد و علت نام گذاری آن برای حضرف فاطمه اینگونه است که این بانو و تمامی پیروان او از آتش دوزخ بریده و جدا شده اند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

زهرا: در حقیقت نام زهرا به معنای درخشان و درخشنده می باشد و از امام صادق (علیه السلام) روایتی بیان شده هنگامی که دخت پیامبر در محرابش برای عبادت می ایستد نورش برای تمامی اهل آسمان خواهد درخشید و همانطور که نور ستارگان موجود در آسمان برای اهل زمین می درخشد.

شیوه زندگی حضرت فاطمه و ساده زیستی او

صدیقه: صدیقه به معنای کسی است که از زبانش چیزی جز رستی خارج نخواهد شد.

طاهره: بهتر است بدانید که نام طاهره به معنای پاک و پاکیزه می باشد.

بتول: جالب است بدانید که نام بتول به معنای بریده و دور از پاکی می باشد.

مبارکه: این نام به معنای خیر و برکت است.

راضیه: این نام به این معنی است که فرد به قضا و قدر الهی راضی می باشد.

مرضیه: مرضیه به معنی کسب رضایت الهی می باشد.

ازدواج و تعداد فرزندان:

در زندگینامه حضرت فاطمه (س) بیان شده است که بانو فاطمه زهرا خواستگاران فراوانی داشت و نقل هایی بر این موضوع وجود دارند که می گوید تعدادی از نامداران صحابه از ایشان خواستگاری نمودند. رسول خدا همواره درباره این موضوع می فرمود که اختیار فاطمه در دست خداوند می باشد و با گذشت زمان باز هم تعدادی از اصحاب به خواستگاری حضرت فاطمه آمدند و گفتند که برای این وصلت مهر فراوانی را خواهند پرداخت اما باز هم رسول خدا به معیشت الهی پناه برد و تا زمانی که جبرئیل بر پیامبر نازل گردید و فرمود که ای رسول خدا خداوند به تو سلامی رساند و می گوید که دخت خود را به عقد علی درآور زیرا خداوند علی را برای فاطمه و فاطمه را برای علی پسندیده است. حضرت علی نیز از دسته خواستگاران این بانو بود که بر اساس فرمان خدا پیامبر نسبت به این ازدواج راضی شد. در برخی از روایت ها بیان شده که پیامبر اکرم می فرماید اگر علی نبود فاطمه هیچ همتایی نداشت. بهتر است بدانید که حضرت فاطمه با مهری اندک به خانه حضرت علی آمد و ثمره این ازدواج ۵ فرزند به نام های حسن،حسین،زینب،ام کلثوم و محسن می باشد که فرزند آخر در همان ابتدا سقط گردید. همانطور که می دانید امام حسن و امام حسین از دسته امامان ۱۲ گانه محسوب می شوند که در دامان چنین مادری تربیت یافته اند.

ازدواج حضرت فاطمه با حضرت علی

زینب که بزرگ ترین دختر حضرت فاطمه محسوب می شود بانویی عالم و پاکدامن بود و ایشان پس از واقعه عاشورا و در امتداد حرکت امام حسین چنان قیام عاشورا را نیکو تبیین  کرد که استحکام حکومت اموی به لرزه افتاد و صدای اعتراض مردم به سوی یزید بارها و بارها بلند شد. توجه داشته باشید که این بانوی بزرگوار در سخت ترین شرایط نیز راز و نیاز خود را با خدای خود ترک نکرد و در حقیقت این عبادت ها ریشه در شناخت و معرفت وی نسبت به پروردگارش داشت.

ام کلثوم نیز که در دامان این مادر تربیت یافته بود بانویی خردمند و سخنور شد و او نیز در واقعه عاشورا در کنار حضرت زینب حضور داشت و نقش فراوانی در آگاهی بخشیدن به مردم ایفا نمود.

نحوه رفتار وی با اهل خانه:

در زندگینامه حضرت فاطمه (س) این چنین آمده است که این بانوی گرانقدر ۸ سال در مکه پا به پای پدر ایستاد و در گسترش و پیشرفت اسلام نقش فراوانی ایفا نمود. این بانو به مدت ۳ سال در دره شعب ابوطالب در کنار پدر تحمل کرد و هنگامی که مشرکان پیامبر را مورد آزار و اذیت قرار می دادند او را دلداری می داد و زخم هایش را مداوا می نمود و بر همین اساس پیامبر خدا حضرت فاطمه را ام ابیها یعنی مادر پدرش نامید. حضرت فاطمه همواره رفتاری سرشار از تواضع و فروتنی از خود نشان می داد اگرچه ایشان رفتاری صمیمانه و پر از مهربانی با پدر خود داشت اما این باعث نمی شد که احترام و تواضع را نسبت به پدرش کنار بگذارد. حتی در این مورد آیه  ای نازل شده بود که پیامبر خدا را با نامش خطاب نکنید و همین موضوع سبب شد تا فاطمه زهرا را هیبت فرا گیرد و طبق گفته خودش نتواند به پدرش یا ابه بگوید و چندین مرتبه او پیامبر را رسول خدا خطاب می کرد و ایشان پاسخگو نبودند و سرانجام پیامبر خدا فرمود که دخترم این آیه برای تو نازل نشده است و برای افرادی که تکبر و فخر می ورزند نازل شده و اگر تو مرا یا ابه خطاب کنی هم برای من و هم برای پروردگار مورد پسندتر خواهد بود.

مطالعه زندگینامه حضرت فاطمه و رفتار ایشان با اهل خانه

جایگاه و مقام علمی:

اگرچه حضرت فاطمه از دسته امامان محسوب نمی شود اما بایستی بدانید که مقام و منزلت ایشان در نزد شیعیان بسیار والا می باشد. اگر بخواهیم به مقام علمی این بانوی بزرگوار بپردازیم بایستی به گفتار وی در خطبه فدکیه اشاره نماییم که چگونه کلماتی مقدس را دلنشین بر زبان می آورد و یا آن هنگام که کردار و رفتار خود را نسبت به رسول خدا آشکار می نمود. از دیگر مقام های این بانو در زندگینامه حضرت فاطمه می توان به هنگام مراجعه زنان و یا مردان به ایشان برای سوالات اعتقادی و دینی اشاره نمود که در جای جای تاریخ مورد ذکر قرار گرفته است و همچنین استدلال هایی که در جریان خطبه فدک به کار برده است بر سراسر قرآن کریم و شرایع اسلامی دلالت می نماید.

بیماری حضرت فاطمه:

سرانجام فاطمه زهرا به علت ضربات و لطمه هایی که هنگام هجوم به خانه اش بر او وارد شد بیماری گشت و در بستر بیماری افتاد. گاهی به هزار زحمت از جای خود بلند می شد و کارهای خانه را انجام می داد و یا با کمک طفل های کوچک خود نزد پیامبر می رفت. در همین روز تعدادی از زنان مهاجر و انصار که از بیماری حضرت فاطمه آگاهی پیدا کرده اند به عیادت ایشان آمدند و ایشان بار دیگر اعتراض خود را نسبت به افرادی که خلافت را به ناحق از پیامبر گرفته بودند و تمامی کسانی که در برابر این ظلم سکوت کرده بودند انتقاد کرد و نسبت به عواقب آن مردم را آشکار نمود.

در چنین روز هایی بود که ابوبکر و عمر نیز به عیادت این بانو آمدند و حضرت فاطمه در ابتدا از آن ها رو یگرداند ولی در نهایت آن ها بر بستر ایشان حاضر شدند و حضرت فاطمه مجدد سخن پیامبر خدا را تکرار نمود که می فرمود هر کسی که فاطمه را ناراحت نماید من را ناراحت کرده و هرکس او را راضی نماید مرا راضی کرده است. ابوبکر و عمر صدق این موضوع را تایید نمودند و دوباره حضرت فاطمه فرمود شما دو نفر مرا به غصب آوردید و من از شما راضی نخواهم بود و هنگامی نزد رسول خدا بروم از شما شکایت خواهد کرد.

چگونگی شهادت حضرت فاطمه

وصیت:

در ایام بیماری روزی حضرت فاطمه همسرش حضرت علی را نزد خود فراخواند و وصیت خود را برای ایشان بازگو نمود. وصیت این بانو این گونه بود که مرا شبانه غسل دهید و کفن نمایید و شبانه دفن کنید و هیچ کسی از افرادی که در حق من ستم روا داشته اند در مراسم من نباشند. سرانجام در روز سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری حضرت فاطمه آب طلب کرده و به وسیله آن بدن خود را غسل نمود و سپس جامعه ای سفید بر تن کرد و به سوی قبله خوابید و طولی نکشید که این بانوی بزرگوار دنیا را ترک کرد و به شهادت رسید.

تدفین:

در زندگینامه حضرت فاطمه (س) بیان شده است که مردم مدینه پس از آگاه شدن از وفات این بانوی بزرگوار به دور خانه او جمع شدند و منتظر تشیع و تدفین وی بودند که اعلام شد تدفین به تعویق افتاده و مردم متفرق شدند و در پاسی از شب که چشمان مردم به خواب رفت حضرت علی طبق وصیت نامه حضرت فاطمه و بدون حضور افراد اقدام به تقسیل بدن همسر خود کرد ئ پس از پایان کار به دو فرزند خود فرمود که تعدادی از صحابه که مورد تایید حضرت فاطمه نیز بودند را صدا بزنند تا در مراسم این بانو حضور داشته باشند و پس از حضور آنان بر مزار این بانو نماز خواندند و در میان اندوه و حزن فراوان فرزندان ایشان را دفن نمودند و سرانجام زندگینامه حضرت فاطمه به پایان رسید. پس از تدفین حضرت فاطمه حضرت علی رو به مزار پیامبر کرد و گفت ای رسول خدا از جانب من و آن دخترت که اکنون در کنار تو آرمیده است و در زمانی کوتاه به تو ملحق شده به من صبر و شکیبایی از فراق حبیبه ات بده و چیزی نخواهد گذشت که دخترت به تو پیام خواهد داد که چگونه امتت را مورد آزار و اذیت فرار دادند و زندگینامه حضرت فاطمه در اینجا به پایان خود رسید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *