دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آموزش دستشویی رفتن به کودک و چند توصیه مهم به والدین

  • سحر هودانلویی
  • ۶ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

اگر آموزش دستشویی رفتن کودک برای شما تبدیل به روندی استرس زا و مضطرب کننده شده است باما در این بخش از مجله آرگا همراه شوید. در این قسمت با بیان نکات کلیدی و مواردی که در طول این روند باید رعایت کنید، به شما در گذراندن این قسمت اساسی از زندگی کودک کمک کرده ایم.

دستشویی رفتن کودک مرحله ای مهم و اساسی در زندگی کودک به شمار می رود، که آموزش غلط و نداشتن اطلاعات کافی این مهارت را به خوبی در کودک رشد و پرورش نمی دهد. 

آموزش درست دستشویی رفتن کودکان

رسیدن کودک به نقطه ای که خود قادر به رفع نیاز هایش باشد، امری حیاتی در طول زندگی او به شمار می رود. آموزش دستشویی رفتن کودک روندی طولانی دارد که گاه برای والدین امری خسته کننده و استرس زا می باشد. در این بخش از مجله آرگا سعی کرده ایم با معرفی روش های درست و راه کارهای اساسی به شما در طول این روند کمک کنیم، پس با ما همراه باشید.

مراحل مهم در آموزش دستشویی رفتن کودک

آموزش کودک برای توالت رفتن دارای مراحل مختلفی است که در این بخش به شما یاد خواهیم داد.

  • در زمان مناسب شروع به این آموزش کنیم

در ابتدا باید سن توالت رفتن کودک را مشخص کنید و در زمان مناسب شروع به انجام مراحل گفته شده کنید. بسیاری از کودکان از سن ۲ تا ۳ سالگی کم کم آمادگی آموزش دستشویی رفتن را پیدا می کنند، می توان گفت که میانگین این سن در پسران ۳۱ ماهگی و در دختران ۲۹ ماهگی می باشد. با توجه به تخمینی که در سال های اخیر گرفته شده است حدود ۹۸ درصد از کودکان در ۳ سالگی این مهارت را به خوبی فرا گرفته اند. برای مشخص کردن سن یادگیری این مهارت باید به زمان مناسب فیزیکی ، توانایی و کنترل روده و مثانه کودک توجه داشته باشیم.

توصیه های مهم در تربیت کودکان

  • مشاهده نشانه هایی از کودک در رهایی از پوشک

زمانی که کودک دیگر نیازی به استفاده از پوشک ندارد و آزادی  لازم را جهت کسب این مهارت دریافت می کند از خود نشانه هایی بروز می دهد. این نشانه ها عبارت اند از؛

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  1. تقلید کارهای شما
  2. پیدا کردن استقلال
  3. علاقه به حمام رفتن
  4. خیس نکردن خود بعد از گذشت ۳ ساعت

شما باید در زمانی آموزش های خود را شروع کنید که این نشانه ها را در کودک مشاهده کنید و از تحت فشار قرار دادن او و عصبانی کردن کودک بپرهیزید. اگر شما در موقعیت درست شروع به این یادگیری نکنید روند آموزش را طولانی و خود را خسته می کنید.

  • فهم خلق و خوی کودک

قبل از شروع این آموزش باید اخلاق، شخصیت، خلق و خوی کودک خود را بررسی و به آن  آشنایی کامل داشته باشید. دانستن جواب پرسش هایی که آیا کودک من خجالتی است؟ دامنه یادگیری او چگونه است؟ به آسانی خسته و کسل می شود؟ به شما کمک می کند تا در آموزش دستشویی رفتن کودک خود دچار خطا نشوید و هنگام مهد کودک رفتن او دچار استرس نشوید.

آموزش دستشویی رفتن کودک

  • تشکیل برنامه ای درست

هنگامی که مشاهده کردید کودک به خوبی رشد کرده است برنامه بریزید و شروع به انجام آن کنید. در صورت نیاز می توانید روند این آموزش را تغییر دهید. به مشخصات و ویژگی های منحر به فرد کودک خود دقت کنید و او را با دیگر کودکان هم سن و سال خود مقایسه نکنید، اگر فکر کردید که کودکتان قادر به انجام برنامه ریخته شده نیست آن را تغییر دهید و در مراحل سخت او را یاری کنید.

  • برای کودک کتاب بخوانید

با خواندن کتاب هایی درباره آموزش دستشویی رفتن کودک را کنجکاو به انجام آن کار کنید. با انجم این کار کودک متوجه می شود که دستشویی رفتن مزیتی است که در طی روند بزرگسالی باید آن را یاد بگیرد و در طول انجام این آموزش ها احساس استرس و ناراحتی نداشته باشد.

  • تهیه توالتی مخصوص برای کودکان

اجازه دهید که خود کودک توالت و وان مخصوص به خودش را انتخاب و خریداری کنید. با انجام این کار انگیزه لازم را در کودک خود به وجود می آورید و  کودک  میل به انجام این کار پیدا می کند. برای این کار می توانید اسباب بازی دلخواه کودک را نیز در حوالی آنجا قرار دهید، از رایحه دوست داشتنی کودک برای خوشبو کردن محیط استفاده کنید. صحبت کردن با کودک با لحنی دوستانه از تجارب خود و بیان مزیت هایی که دیگر استفاده از پوشک نیست و بزرگ شده است در بهبود این روند کمک فراوان می کند.

  • برنامه ریزی در تعداد دفعات تکرار آموزش

تعداد دفعات رفتن کودک به دستشویی را کنترل کنید و سعی کنید که روزی ۳ مرتبه این کار را انجام دهد. صبح، بعد از غذا، شب ۳ وعده ای است که باید به کودکان یادآوری کنید و اگر کودک مایل به رفتن دستشویی نبود این کار را به او تحمیل نکنید. برای کودک پاداش در نظر بگیرید و بعد از انجام این کار توسط خودش به طور مستقل هدیه ای به او بدهید و بعد از مدت ها تعداد این هدیه ها را کاهش دهید. بسیاری از کودکان تا سن ۵ سالگی در حین خواب از پوشک استفاده می کنند زیرا کنترل دستشویی در شب برای کودکان دشوار می باشد.

انتخاب توالت دلخواه کودکان در آموزش دستشویی رفتن

  • تشویق

مهم ترین بخش در بهبود این روند تشویق کودکان می باشد. بعد از انجام این کار کودک خود را بغل کنید، ببوسید و در مواقعی برای او هدیه در نظر بگیرید. هدیه ها می تواند گران نباشد اما برای کودکان محرک خوبی به شمار رود؛ بعضی از مادران برای کودک نمودار ستاره ای در نظر دارند و با افزایش تعداد این ستاره ها برای او لباسی با تم کودکانه دلخواه، غذای مورد علاقه کودک تهیه می کنند. از کودکان خود تعریف کنید تا به خود افتخار کنند و سعی بر تکرار آن عمل داشته باشند، در طول این  روند نهایت صبر و بردباری را به خرج دهید در نهایت از نتیجه آن لذت ببرید.

  • ادامه روند این آموزش را فراموش نکنید

هر روز روندی از آموزش را تکرار کنید و انتظارات معقول را از کودک خود متناسب با سنش داشته باشید. زمانی که مشاهده کردید کودک رغبتی به فراگیری این آموزش ها ندارد آن را به تاخیر بیندازید تا کودک علت را جویا شود و با میل بیشتر سعی به فراگیری آن ها داشته باشد. در آموزش به دختران به آن ها یاد آور شوید که باید خود را از جلو به عقب شستشو دهند تا از ورود باکتری ها از مقعد به واژینال آن ها جلوگیری شود.

  • قوانین آموزش دستشویی رفتن

آشنایی بیشتر با روش های آموزش دستشویی رفتن

مواردی هستند که در هنگام آموزش هیچ گاه نباید انجام داده شوند، همانند؛

  1. از تنبیه و سرزنش کردن کودک خود بپرهیزید.
  2. به زور آن ها را به طرف دستشویی هل ندهید.
  3. لباس هایی که به سختی از تن خارج می شوند را به کودکان ندهید، چون ناخودآگاه برای آن ها باعث بروز مشکل و استرس می شود.
  4. هیچ گاه کودک را مجبور به نشستن بیش از ۵ یا ۷ دقیقه بر روی توالت نکنید.
  5. او را با  دیگران مقایسه نکنید.
  6. از کلماتی که حس ناخوشایند به آدم القا می کند استفاده نکنید، همانند کثیف و بدبو.
  7. در شب شروع به آموزش برای کودک نکنید.

توصیه های مهم در بهبود روند توالت رفتن کودک

  1. به کودکان فرصت کافی را بدهید.
  2. برای از پوشک گرفتن کودک در فصل تابستان شروع به انجام این کار کنید.
  3. به کودک خود آموزش های کافی را بدهید.
  4. با او همانند بزرگ تر ها رفتار کنید.
  5. به کودک خود اعتماد کنید و اطمینان کافی را به او دهید.
  6. اجازه ندهید زمان توالت او بیش از ۱۰ دقیقه شود.
  7. لباس های راحتی به تن کودک کنید.
  8. به خوبی او را تشویق کنید، و میل رسیدن به استقلال را در کودک ایجاد کنید.
  9. از سرزنش کردن کودک بپرهیزید.
  10. با ترس های او آشنا شوید و سعی بر از بین بردن آن ها کنید.
  11. وعده توالت رفتن او را به خصوص عصر ها کنترل کنید.

نکلات کلیدی در توالت رفتن کودکان

ملاک های لازم در شروع آموزش

با توجه به مطالعات و بررسی های مربوطه مشخص شد که؛ که کودک از سن ۶ ماهگی می تواند از زمان توالت رفتن خود باخبر و او را به دیگران اطلاع دهد اما نمی تواند که به طور مستقل اقدام به رفع این نیاز خود کند. برای شروع آموزش دستشویی رفتن باید ملاک هایی را در نظر بگیرید که در ادامه به آن پرداخته ایم.

  1. کنترل مثانه؛ به این معنی که کودک تا چه زمان می تواند خود را خیس نکند و مدفوع خود را در مثانه نگه دارد.
  2. آمادگی جسمانی؛ به این معنی که کودک شما به راحتی قادر به بلند کردن اجسام و جا به کردن آن می باشد.
  3. آمادگی تعلیمی؛ به این معنی که کودک قادر به انجام دستورات و کارهای دو مرحله ای می باشد.

برای موفقیت در بهبود روند آموزش دستشویی رفتن باید برنامه ریزی های لازم را داشته باشید و در نوشتن برنامه ای کاربردی مهارت لازم را به کار ببرید. برای نوشتن این برنامه به عوامل زیر توجه کافی را داشته باشید؛

آموزش صحیح دستشویی رفتن کودکان

  1. محیط بی محرک؛ به این معنی که از بردن کودک به سمت دستشویی با زور جلوگیری کنید.
  2. الگو برداری کنید؛ به این معنی که برای او الگو و نمونه تقلید قرار دهید برای دختران می تواند عروسک و برنامه کودک های آموزشی و برای پسران، پدران می توانند گزینه خوبی باشند.
  3. انجام تمرین به صورت مکرر؛ به این صورت که به کودک مایعات فراوان دهید و در تکرار دستشویی رفتن کودک او را تشویق کنید.
  4. به پرسش های او پاسخ درست دهید؛ به این صورت که در نحوه نشستن و لباس در آوردن به او کمک های لازم را کنید.
  5. در برابر کار های اشتباه او رفتاری سرزنشگر و نادرست از خود بروز ندهید.
  6. در برابر اشتباهات او تنبیهی خفیف در نظر بگیرید.
  7. محرک های کودک را کنترل کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *