دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

مصرف زعفران برای کودکان مفید است یا مضر؟

  • ساناز براتی
  • ۲۹ دی ۱۳۹۸
  • ۰

گیاه زعفران یکی از ادویه های پرخاصیت و مفید است که در اکثر غذاهای ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد مصرف این ادویه برای کودکان بعد از شش ماهگی هیچ محدودیتی نداشته ولی باید در اندازه مناسب و خیلی کم باشد. همچنین این گیاه در درمان بیش فعالی و کنترل آن مفید واقع می شود.

   زعفران گیاهی خوش بو و خوش طعم از خانواده زنبق هاست و بومی مناطق مختلف آسیا، اروپا و جنوب اسپانیا بوده است. در ایران زعفران ارزش زیادی داشته و در اکثر غذاها و برخی از دسر ها از آن استفاده می شود. حال باید دید که این گیاه پر خاصیت و خوش طعم چه تاثیری بر کودک داشته و اینکه برایشان مضر است یا مفید؟ برای یافتن پاسخ این سوال در ادامه همراه ما باشید.

مصرف زعفران برای کودکان

زعفران که به طلای سرخ و سلطان ادویه ها معروف است رنگدانه های طبیعی داشته و از آن در تولید رنگ، طعم و عطر دادن به مواد غذایی استفاده می شود. زعفران گیاهی گرم و خشک بوده و در مصارف دارویی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر خواص زعفران کاهش دادن چربی و کلسترول خون است. این گیاه به هضم غذا کمک کرده و آن را آسان می کند. زعفران حاوی مواد معدنی زیادی از جمله کلر، فسفر، سدیم و پتاسیم بوده و همچنین کربوهیدرات هایی مثل فروکتوز، گلیکورند پیکوکورسین و گلوکز است که شامل ۲۰ درصد از زعفران می شود. زعفران خاصیت ضد افسردگی و آرامش بخشی نیز دارد و برای اعصاب بسیار مفید است. از دیگر خواص آن می توان به قاعده آوری آن اشاره کرد که باید مثل چای دم کرده و خورده شود. مصرف بی اندازه زعفران به مقدار زیاد باعث سرگیجه، حالت تهوع، اسفراغ، خونریزی رحم، خونریزی بینی، خونریزی در چشم و پلک، بیحالی و زردی پوست و در موارد خیلی نادر منجر به مرگ خواهد شد.

مقدار مصرف زعفران برای کودکان

مصرف زعفران در دوران بارداری و تاثیر آن بر جنین

همانطور که اکثر خانمها درباره خوردن زعفران در بارداری می دانند این ادویه محبوب در سه ماهه اول بارداری نباید مصرف شود، در این زمان اندام جنین شروع به شکل گیری کرده و مصرف آن ممنوع است. استفاده از زعفران در سه ماهه دوم بارداری به اندازه مشخص شده توسط پزشک زایمانی ساده و راحت را برای مادران در پی خواهد داشت. زعفران خاصیت ارتجاعی نسوج رحم را بالا برده و باعث تولد آسان کودک می شود. زایمان سخت هم برای مادر و هم برای کودک خطرناک است.

مصرف زعفران در کودکان

مصرف زعفران در زمان شیر دهی و فوائد آن برای نوزاد

استفاده از زعفران خوش بو و خوش طعم در دوران شیر دهی منعی نداشته البته باید در مصرف آن زیاده روی نشود. در طب سنتی به خوردن زعفران در دوران شیردهی تاکید می کند. این ادویه معتر در این دوران باعث گردش خون شده و از افسردگی بعد از زایمان جلوگیری می نماید. همچنین حافظه را افزایش داده و باعث سفید شدن پوست می شود. کودک با شیر خوردن تمامی این خواص را دریافت می کند و برای او مفید است.

زعفران برای بچه ها

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

سن دادن زعفران به کودکان

مسلما همه ما می دانیم که تا قبل از شش ماهگی هیچ ماده غذایی به کودک داده نمی شود و فقط باید از شیر مادر تغذیه کند. ولی بعد از شش ماهگی به مرور و به اندازه کم به کودک غذای کمکی داده می شود. در این دوران یعنی بعد از شش ماهگی در ابتدا دادن رب و نمک و ادویه جات توصیه نمی شود و بهتر است استفاده نگردد. برای رنگ دار شدن و بهتر شدن طعم غذای کودک مقداری زعفران می توان به آن اضافه کرد و این کار بر زیبایی غذا افزوده و میل کودکان را به خوردن بیشتر می کند. فقط توجه داشته باشید از مقدار کمی زعفران استفاده نمایید.

اندازه مصرف زعفران برای بچه ها

اندازه مجاز زعفران

همانطور که گفتیم بعد از شش ماهگی کم کم می توان زعفران را به مقدار کم به غذای کمکی کودک اضافه کرد. و در کل با توجه به سن و وزن کودک مقدار زعفران متفاوت است و افزایش پیدا می کند ولی هیچ وقت نباید از حد مجاز فراتر رود. بهتر است قبل از استفاده از زعفران با متخصص تغذیه کودک مشورت کرده و اطلاعات لازم را کسب کنید.

مصرف زعفران در بچه ها و خواص آن

حساسیت کودکان به زعفران

مصرف خود زعفران برای کودک مفید بوده ولی در مصرف بیش از حد آن نباید زیاده روی کرد. فقط در زمان برداشت گل و وقت پاک کردن بهتر است کودک با آن تماسی نداشته باشد چون ممکن است گرده های زعفران برای کودکان  ایجاد حساسیت نماید و مشکل ساز شود پس توجه لازم را در این زمینه داشته باشید.

مصرف زعفران برای کودکان

زعفران و درمان اختلال بیش فعالی

یکی از اختلالات شایع عصبی در کودکان و نوجوان بیش فعالی است. زعفران به دلیل داشتن خاصیت ضد افسردگی و آرامش بخش بودن و همچنین تقویت حافظه می تواند مانند داروهای کودک بیش فعال مثل ریتالین تاثیر گذار باشد. بر طبق آزمایشهای انجام شده بر روی بچه های ۶ تا ۱۷ ساله که دچار اختلال بیش فعالی بودند، زعفران برای کنترل علائم و عوارض این مشکل مفید است. همچنین این ماده غذایی یکی از داروهای گیاهی است که طب سنتی آن را برای این بیماران توصیه می کند. این ادویه مفید در بچه های بیش فعال به کاهش تهوع، معده درد و افزایش اشتها و درمان بی خوابی و سردرد کمک می کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *