دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نکات مهم انتخاب عدسی برای عینک آفتابی

  • فرهاد هاشمی
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

یکی از مهم ترین هدف های تولید عینک های آفتابی محافظت از چشم ما در برابر اثرات مضر خورشید است. اغلب عینک های آفتابی از نور فرابنفش و انواع دیگر پرتوهای طبیعی محافظت می‌کنند. این مهم است که بدانید از چه نوع رنگی برای محافظت از چشمان خود استفاده می‌کنید و چه نوع نوری برای چشم ضرر ندارد.

همیشه باید عینک آفتابی را خریداری کنید که ۹۹  درصد از پرتوهای فرابنفش را مسدود می‌کند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض پرتو فرابنفش (UV) نور خورشید باعث آب مروارید و بیماری های چشمی از جمله سرطان می‌شود. تابش پرتو فرا بنفش نسبت به پرتوهای UVA برای چشم و پوست خطرناک تر است.

انتخاب عدسی عینک آفتابی

لنزهای پلاستیکی و شیشه‌ای مقداری از پرتو فرا بنفش را جذب می‌کنند ، اما جذب UV با افزودن مواد شیمیایی به مواد لنز در حین ساخت یا با استفاده از روکش های مخصوص لنز قابل بهبود است.

به دنبال عینک آفتابی باشید که ۹۹٪ یا ۱۰۰٪ از نور UV را مسدود می‌کند. برخی از برچسب های تولیدکنندگان عینک های آفتابی می‌گویند “جذب پرتو فرا بنفش تا ۴۰۰ نانومتر”. این همان مورد جذب ۱۰۰ درصد پرتو فرا بنفش است.

اولین نکته درباره عدسی های عینک های آفتابی

شما می‌خواهید مطمئن شوید که عدسی عینک آفتابی خریداری شده از مرغوبیت لازم برخوردار است. برای ارزیابی کیفیت عینک آفتابی، به چیزی مستطیل شکل، مانند کاشی کف نگاه کنید. لیوان ها را در فاصله مناسب نگه دارید و یک چشم را بپوشانید. لیوان ها را به آرامی از یک طرف به سمت دیگر حرکت دهید، سپس به سمت بالا و پایین. اگر خطوط مستقیم بمانند، لنزها خوب هستند. اگر خطوط به خصوص در مرکز لنز پیچیده می‌شوند، یک جفت دیگر را امتحان کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

انتخاب عدسی عینک آفتابی

این روزها چالش قیمت یکی از مهمترین چالش هایی است که در انتخاب عینک مد نظر قرار می‌گیرد. با افزایش قیمت ارز، قیمت عینک های آفتابی نیز افزایش چشم گیری داشته ولی ما می‌تونیم به شما یک پیشنهاد جالب بدهیم. می‌تونید با عضویت در این کانال تلگرام از عینک‌های آفتابی مارک دار و مشهور ولی با قیمتی مناسب دیدن کنید. این عینک ها در اصطلاح اوتلت هستند که از فصل تولیدشان حداقل دو سال گذشته. پیشنهاد ما این هست که همین الان عضو این کانال شوید.

مقاوم در برابر ضربه

تمام عینک آفتابی باید برای تأمین امنیت استانداردهای ضربه تعیین شده توسط فدراسیون غذا و داروی فدرال (FDA) مطابقت داشته باشد. هیچ نوع عدسی ۱۰۰ درصد نشکن نیست، اما لنزهای پلاستیکی احتمال کمتری برای شکستن نسبت به لنزهای شیشه ای در برخورد با توپ یا سنگ و هر ضربه احتمالی دارند.

بیشتر لنزهای عینک آفتابی بدون نمره پلاستیک هستند. عینک آفتابی پلاستیکی پلی کربنات، که در بسیاری از ورزش ها استفاده می‌شود، بسیار مقاوم هستند. اگر لنزهای پلی کربنات خریداری می‌کنید، به دنبال آنهایی باشید که دارای پوشش های ضد خش هستند.

پلاریزه

عدسی های پلاریزه، تابش نور خورشید را منعکس می‌کنند – نور خورشید که سطوح صاف مانند آسفالت ، پنجره های اتومبیل، سطوح کروم یا آب را کاهش می‌دهد. عدسی پلاریزه  می‌توانند برای رانندگی و ماهیگیری بسیار مفید باشند.

پلاریزه بودن هیچ ارتباطی با جذب نور UV ندارد ، اما در حال حاضر بسیاری از لنزهای پلاریزه با ماده مسدود کننده پرتو فرا بنفش (uv) ترکیب شده اند. برچسب را بررسی کنید تا مطمئن شوید لنزها حداکثر محافظت در برابر پرتو فرا بنفش دارند.

انتخاب عدسی عینک آفتابی

عدسی های تیره

یک لنز با رنگ متوسط برای استفاده روزانه مناسب است، اما اگر در شرایط بسیار روشن از عینک استفاده می‌کنید، لنز تیره تر انتخاب کنید. رنگ و درجه تیرگی چیزی در مورد قابلیت  لنزها در مسدود کردن نور UV به شما نمی‌گوید.

فوتوکرومیک

لنز شیشه ای فتوکرومیک به طور خودکار در نور روشن تیره می‌شود و در نور کم روشن تر می‌شود. تیرگی عدسی در حدود نیم دقیقه اتفاق می‌افتد ، در حالی که روشن شدن حدود پنج دقیقه طول می‌کشد. لنزهای فوتوکرومیک به رنگ یکنواخت یا گرادیانت ( طیف دار )  تولید می‌شوند.

اگرچه لنزهای فتوکرومیک ممکن است با عینک آفتابی قابل جذب پرتو فرا بنفش مناسب باشند، اما تنظیم زمان لازم برای تنظیم آنها بستگی به شرایط مختلف نور دارد.

انتخاب عدسی عینک آفتابی

شکل شیشه ها

شیشه ها باید کامل درون قاب عینک قرار گیرند و از اطراف عینک نور به چشمانتان نتابد. مطالعات نشان داده است که پرتو فرابنفش از اطراف قاب عینک به چشمان می‌تابد و از مزیت های عینک آفتابی می‌کاهد. پس بهتر است برای بهبود این موضوع از عینک های بزرگ که چشمانتان را کامل بپوشاند استفاده کنید.

عدسی های گرادیانت

لنزهای گرادیانت ، طیف رنگ عدسی به طور دابم از بالا به پایین یا از پایین به بالا به سمت وسط سایه زده می‌شوند. عدسی های طیف دار تک رنگ (تیره در بالا و روشن تر در قسمت پایین) می‌توانند تابش از بالا را محافظت کند و به شما اجازه می‌دهند به وضوح قسمت های پایین را مشاهده کنید. این مدل برای رانندگی مفید هستند زیرا دید شما از داشبورد را کم نمی‌کند. با این حال، در کاهش تابش نور در محیط های برفی یا ساحل چندان خوب نیستند.

انتخاب عدسی عینک آفتابی

لنزهای دو شیب ( تیره در قسمت بالا و پایین و در وسط روشن تر ) ممکن است برای ورزش هایی که نور منعکس کننده آب یا برف است ، مانند قایقرانی یا اسکی ، بهتر باشد. نمونه‌ی این عینک آفتابی را می‌توانید در این مدل از زینیا بیابید.

لنزهای دو شیب برای رانندگی توصیه نمی‌شوند زیرا باعث می‌شوند داشبورد کم نور شود.

عدسی های جیوه ای

عدسی های جیوه ای  لایه های نازکی از پوشش های مختلف فلزی روی یک لنز معمولی است. اگرچه میزان نور مرئی را که وارد چشمان شما می‌شود کاهش می‌دهند، اما تصور نکنید که آنها کاملاً از شما در برابر پرتو فرا بنفش محافظت می‌کنند.

انتخاب عدسی عینک آفتابی

عدسی های فرو سرخ

طول موج های مادون قرمز نامرئی هستند و گرما تولید می‌کنند و پرتو های مادون قرمز برای چشم ضرر خاصی ندارد. برخی از تولید کنندگان عینک آفتابی براساس محافظت فرو سرخ ادعاهای پزشکی را برای محصولات خود مطرح می‌کنند، اما تحقیقات ارتباط نزدیکی بین بیماری چشم و پرتو فرو سرخ  نشان نداده‌اند.

محافظ نور آبی

اینکه نور آبی برای چشم مضر است هنوز بحث برانگیز است. لنزهایی که تمام نور آبی را مسدود می‌کنند، معمولاً به رنگ کهربا هستند و باعث می‌شوند محیط اطراف شما زرد یا نارنجی به نظر برسد. این رنگ ظاهراً باعث می‌شود اشیاء دور به خصوص در برف یا مه به صورت مشخص تر به نظر برسند. به همین دلیل، عینک آفتابی کهربا در بین اسکی بازان، شکارچیان ، قایقران ها و خلبانان محبوب است.

انتخاب عینک آفتابی امروز ساده تر از گذشته شده است و شما کافی است که یک اپلیکیشن هوشمند که مشاور شما هم باشد را انتخاب و نصب کنید. ما به شما این اندروید اپلیکیشن را معرفی می‌کنیم که به راحتی می‌توانید از پلی استور هم دانلود کنید.

انتخاب عدسی عینک آفتابی

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *