دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی با چند روش ایده آل

  • ساناز براتی
  • ۵ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

در یادگیری زبان انگلیسی گوش کردن به محتوای انگلیسی بهترین روش برای تقویت آن است. برخی از افراد وجود دارند که با زبان انگلیسی آشنایی داشته اما در برخورد با افراد انگلیسی زبان دچار مشکل شده و متوجه منظورشان نمی شوند. برای تقویت مهارت شنیداری بهترین روش گوش کردن به فایل های انگلیسی به دفعات زیاد است.

مهارت شنیداری یا listening از مشکل ترین و پر استرس ترین قسمت های یاد گیری زبان انگلیسی است. بیشتر مردم در برخورد با انگلیسی زبانان این نگرانی را دارند که متوجه منظور و صحبت فرد مقابل نشوند. برای افزایش مهارت شنیداری روش های مختلفی وجود دارد که در این مطلب به ارائه آن می پردازیم.

تقویت مهارت شنیداری با روش های ایده آل

نحوه صحبت کردن افراد و وجود لهجه های مختلف در زبان انگلیسی باعث می شود تا اکثر افراد در مواجهه با فرد انگلیسی زبان دچار مشکل شده و متوجه منظور او نشوند. و همچنین نتوانند فیلم ها و فایل های صوتی انگلیسی را به خوبی متوجه شوند. در یادگیری زبان انگلیسی باید وقت زیادی به این کار اختصاص داد و به طور طولانی و به دفعات تمرین کرد، و روزانه چند ساعت را برای تقویت مهارت گوش کردن یا listening صرف کرد. اگر وقت کافی برای تمرین زیاد را ندارید، روش های عنوان شده در این مطلب را از دست ندهید.

روش های تقویت کردن مهارت شنیداری

وجود فایل های صوتی در تلفن همراه

قبل از هر کاری برای تقویت مهارت listening، فایل های مطالب شنیداری(listening material) انگلیسی را دانلود کنید. این فایل ها را همیشه و در هر مکانی می توانید گوش دهید. پادکست ها بهترین مطالبی هستند که می توان برای این کار استفاده کرد. پاکست ها در واقع موضوعات صوتی با گفتگوی زیاد هستند که به طور رایگان قابل دسترسی و دانلود هستند. اپلیکیشن پادکست را می توان از Play Store در اندروید و از App Store در آیفون با سرچ کلمه podcast app نصب کرد. البته در زمان سرچ تعداد زیادی اپلیکیشن ظاهر می شود که بهتر است اپلیکیشنی را با تعداد دانلود و امتیاز بیشتر نصب نمایید. در اپلیکیشن نصب شده می توانید موضوع مورد علاقه خود را پیدا کرده و گوش کنید.

قوی نمودن مهارت شنیداری

استفاده از زمان های مرده برای گوش کردن

در طول روز وقت های زیادی وجود دارند که می توان در آن به گوش دادن پرداخت، مثلا وقتی که در حال رانندگی هستید یا زمانی که در اتوبوس یا مترو منتظر می مانید و یا در زمان نظافت و آشپزی در منزل، زمانی که ورزش می کنید یا منتظر کسی هستید. در کل در زمان هایی که نیاز به تمرکز زیادی ندارند می توانید به گوش کردن فایل های انگلیسی بپردازید. به همین راحتی در طول روز چند ساعت را می توان به تقویت مهارت listening پرداخت.

گوش کردن برایتان شاد، جذاب و سرگرم کننده باشد

همیشه در طول روز زمانی برای تفریح وجود دارد. بازی کردن یا گوش کردن به موسیقی از جمله این تفریحات است. چون انجام این تفریحات برای ما با لذت همراه است بیشتر به سراغ آن رفته و نسبت به آن اعتیاد پیدا می کنیم. حال اگر می خواهید زمان زیادی را صرف قوی تر کردن مهارت شنیداری خود نمایید باید آن را برای خود شادی بخش و جالب نمایید.در صورت اینکه این عمل برایتان جذابیتی نداشته باشد مطمئنا به زودی آن را کنار خواهید گذاشت. در ادامه به ارائه چند نمونه از روش های جذاب کردن این موضوع می پردازیم:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • در کانال های جذاب  سرگرم کننده یوتیوب عضو شوید.
  • به تماشای فیلم و سریال های انگلیسی زبان سرگرم کننده و مورد علاقه خود بپردازید.
  • در تماشای یوتیوب و فیلم و سریال ها زیر نویس را قطع کرده تا تمرکز بیشتری روی کوش دادن داشته باشید.

 تقویت نمودن مهارت شنیداری

مطالب گفته شده در بالا مربوط به وقتی است که فرد تا حدودی جملات انگلیسی را متوجه می شود. حال اگر نتوان متوجه صحبت ها شد چه کارهای باید برای افزایش مهارت گوش کردن انجام داد؟ مثلا وقتی در حال رانندگی هستید و توانایی خواندن متن را ندارید و یا زیر نویسی از فیلم وجود نداشته باشد چه باید کرد. در ادامه این موضوع را بررسی می نماییم:

۱. هیچ کاری را انجام ندهید

زمانی که فرد منظور کلی از گفتگو را متوجه شود نفهمیدن برخی از قسمت ها خیلی مهم نیست. خیلی از افراد گمان می کنند برای اینکه لغت جدیدی را یاد بگیرند باید به سراغ دیکشنری برود و روش دیگری برای یاد گرفتن نیست. می توان معانی لغات را در متن و به کمک کلامات اطراف آن حدس زد و فهمید. زمانی که یک لغت را در چند جای مختلف ببینید و یا بشنوید خود به خود معنی آن را خواهید فهمید.

قوی کردن مهارت های شنیداری

۲. مطلب ساده تری را گوش کنید

اگر موضوعی را که به آن گوش می کنید مشکل است بهتر است دیگر ادامه ندهید و موضوعی ساده تر را امتحان نمایید. ولی اگر همه ی موضوعات برایتان مشکل بود روش بعدی را امتحان کنید.

۳. با خواندن متن انگلیسی لغات جدید بیاموزید

اگر فکر می کنید که هر موضوعی که به آن گوش می کنید مشکل است. حتما دامنه واژگان شما کم است و شما به اندازه کافی کلمه بلد نیستید. پس برای تقویت مهارت شنیداری در این مرحله بهتر است کتاب بخوانید بخصوص کتاب های داستان تا با واژه ها و لغات مورد استفاده در طول روز آشنا شوید.

چگونگی تقویت مهارت شنیداری

چند نکته که در ابتدای کار باید به آن توجه داشت:

۱.بهتر است در آغاز ، از موضوعات کوچک و کم استفاده نمایید.

۲.از موضوعاتی استفاده کنید تا اشتیاق شما را برانگیزد و به آن علاقه داشته باشید.

۳. فیل های صوتی دشوار را در ابتدای کار گوش نکنید.

۴. به خود اجبار نکنید که حتما باید چند ساعت در روز گوش کنید، در یک ماه اول روزی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه گوش کردن کفایت می کند.

۵. در صورت کم کاری خود را سرزنش ننمایید.

دلایل کند پیش رفتن در مهارت listening

برخی از افراد احساس می کنند که در تقویت این مهارت خود خیلی کند پیش می روند. دلایل این موضوع می تواند موارد زیر باشد:

۱.گوش کردن به گفتگو های راحت و تکراری.

۲.گوش دادن به گفتگوهایی با لهجه بریتیش و نرفتن به سراغ موضوعات با لهجه امریکن.

۳. گوش دادن به پادکست های هم موضوع مثلا بیشتر پادست های اقتصادی را گوش می کنند.

روش های تقویت مهارت شنیدن

دسته بندی برای تقویت مهارت Listening

مطالب شنیداری یا  Listening Material در انگلیسی به چند دسته تقسیم می شوند:

۱. خیلی دشوار

در مطالب بیش از حد دشوار فرد ممکن است منظور کلی گوینده را نیز متوجه نشود. و هیچ درکی از آن نداشته باشد. اگر با اینگونه مسائل روبه رو شدید وقت تلف نکرده و آن را کنار بگذارید.

۲. خیلی آسان

در این نوع محتوا فرد تمام کلمات را به راحتی متوجه می شود. گوش کردن مدام به مطالب ساده از پیشرقت فرد جلوگیری می کند.

۳.محتوای چالش برانگیز

گفتگو هایی که در آن نمی توان تک تک جملات یا کلمات را فهمید ولی منظور کفتگو قابل فهم باشد، چالش برانگیزند. مثلا در گفتگو هایی که افراد سریع صحبت کرده و شما منظور کلی را درک می کنید یا گفتگوهایی که بعضی از کلمات آن را متوجه نمی شوید ولی منظور آن را درک می کنید و همچنین موضوعاتی که ۸۰ تا ۹۰ درصد آن برایتان قابل فهم باشد. موضوعات چالش برانگیز برای تقویت مهارت شنیداری بهترین مورد هستند.

روش های تقویت مهارت شنیدن

در نهایت پس از آسان شدن گفتگوها برای پیشرفت کار موضوعاتی را گوش کنید که خیلی واضح در آن صحبت نمی شود، موضوعات مختلف را گوش کنید، به هر دو لهجه امریکن و بریتیش گوش دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *