دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره روش های پاکسازی پوست صورت و مزایا و عوارض آن ها

  • فاطمه فلاح
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۰

پاکسازی پوست صورت که محبوبیت زیادی در چند ساله اخیر در میان بانوان پیدا کرده و البته همواره با مشکلات و اختلالاتی نیز همراه است و به همین خاطر ما در این مقاله سعی داریم تا به بیان چگونگی انجام این روش و حتی مراقبت های پس از آن نیز بپردازیم با ما همراه باشید.

پوست وسیع ترین ارگان بدن بوده و به همین خاطر زیبایی و سلامتی آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اما اگر پوست شما انباشته از چربی،سموم و آلودگی باشد نمی توان آن را یک پوست سالم و لطیف دانست و به همین علت ما در ادامه بیان چگونگی پاکسازی پوست صورت خواهیم پرداخت.

پاکسازی پوست صورت

پیلینگ به معنی بر داشتن یک لایه سطحی از پوست است که البته در معناهای دیگری نیز مثل عمل پاکسازی و یا لایه برداری نیز کاربرد دارد. کار این روش برداشتن هر گونه سلول مرده از روی پوست مثل جوش ها،جای جوش و لکه های قهوه ای است. همچنین این روش مشکلات پوستی نظیر زبر و کدر بودن،منافذ باز و چروک های ریز را از بین می برد و پوستی شاداب و با طراوت را به شما هدیه می کند.

راه های پاکسازی پوست صورت

امروزه پاکسازی پوست از طریق لیزر مورد استفاده اغلب پزشکان متخصص قرار گرفته است اما با این وجود باز هم اغلب بانوان از کرم های لایه بردار برای پاکسازی خود استفاده می کنند و یا به دنبال تهیه یک لایه بردار قوی پوست هستند تا بتوانند مشکلات پوستی خود را رفع کنند.

تاریخچه پاکسازی پوست صورت:

از زمان های بسیار قدیم فراهم کردن راهکار هایی برای حفظ سلامت پوست و جلوگیری از پیر شدن یکی از دغدغه های مهم بشریت بوده زیرا پوست اولین جایی است که همواره مورد قضاوت قرار می گیرد. سابقه استفاده از اسید های زیبایی و استفاده از شیر حمام  توسط کلئوپاترا یکی از رومیان انچام شد اما برای اولین بار که پاکسازی پوست به صورت یک اقدام عملی به اجرا درآمد در سال ۱۸۷۰ و زمان Unon باز می گردد که خمیری تهیه کرد و از آن به منظور پاکسازی پوست صورت چرب و خشک استفاده کرد.

  •  آرون گروپس

چگونگی لایه برداری پوست

انواع پاکسازی پوست صورت:

یک نوع تقسیم بندی بر اساس نوع لایه برداری وجود دارد که در ادامه به بیان آن پرداخته ایم:

پاکسازی شیمیایی:

پاکسازی شیمیایی به معنای تخریب و برداشتن کنترل شده لایه هایی از پوست به واسطه ترکیبات شیمیایی با هدف محو آثار باقی مانده از جوش و آکنه،کک و مک،بثورات جلدی و لکه های پوستی انجام می شود. انجام این روش با توجه به عمق آن از یک روز تا دو هفته به طول می انجامد و پس از پوست ریزی آن پوست جدیدی شکل می گیرد.

انجام پاکسازی با روش های شیمیایی

پاکسازی مکانیکی:

در روش لایه برداری مکانیکی پوست توسط وسایل خاص الکترونیکی ساییده خواهد شد و در رفع آثار عمیق مثل آکنه ها کاربرد وسیعی دارد.

پاکسازی لیزری:

لایه برداری لیزری که در چندین سال اخیر مورد توجه اغلب بانوان قرار گرفته و از دو نوع لیزر برای پاکسازی پوست صورت استفاده می شود. لیزر دی اکسید کربن،لیزر اربیم یاگ این دو نوع لیزر نام برده در بالا هستند که دارای خواص تبخیر آب و نکروز گرمایی آن ها برای لایه برداری سریع پوست مورد استفاده قرار می گیرند.

پاکسازی پوست صورت با لیزر

انواع پاکسازی بر اساس عمق لایه برداری پوست:

پاکسازی صورت بر اساس عمق لایه برداری پوست به انواع مختلفی قابل تقسیم شدن است که در ادامه به بیان آن پرداخته ایم:

پیلینگ سطحی:

ملایم ترین نوع لایه برداری است که بدون نیاز به بی حسی و به صورت سرپایی انجام می شود و در روند انجام آن از فرآورده های حاوی یک اسید رقیق روی انواع پوست ها استفاده می شود. معمولا این عمل را در موارد چین و چروک،کک و مک،تغییرات رنگ پوست،آکنه و ضایعات  پوستی مورد استفاده قرار می دهند. این روش از لایه برداری به مدت ۳ روز انجام می شود و تا یک هفته بعد نیز قابل تکرار می باشد. البته لازم که بدانید استفاده از این روش چندان تایید نشده و احتمال از بین نرفتن کامل چین و چروک ها وجود دارد به همین خاطر تکرار مداوم آن توصیه می شود.

لایه برداری سطحی پوست

پیلینگ متوسط:

در این روش پاکسازی به صورت عمیق تر و موثر تر نسبت به پیلینگ سطحی اتفاق می افتد و به درم و پاپیلر می رسد. همچنین ترمیم این روش ۷ الی ۸ روز به طول می انجامد و در صورت نیاز تا چندین هفته پس از آن نیز بایستی تکرار شود. از آنجایی که انجام این روش باعث سوختگی شماره دو خواهد شد عوارض آن از نوع قبلی کمتر است و استراحت چند روزه در منزل از واجبات آن است. با انجام این روش منتظر ایجاد تورم و درد در اطراف چشمان خود باشید. هدف از انجام پیلینگ متوسط از بین بردن چین و چروک های خفیف،لکه های پوستی و ضایعات جدی است.

انجام پاکسازی متوسط

پیلینگ عمیق:

در این پیلینگ ماده موثره ترکیبات فنلی می باشد که منجر به سوختگی درجه دو خواهد شد و برای درمان چین های عمیق پوستی،اسکار های شدید آکنه و پیری پوست مورد استفاده قرار می گیرد و در این مورد احتیاجی به جراحی نیست.  در این روش جایگزینی پوست پس از گذشت ۱۰ الی ۱۴ روز اتفاق می افتد به همین خاطر تا ۳ هفته پوست دچار التهاب و قرمزی است و درمان کامل آن ممکن است تا چندین ماه طول بکشد و استراحت در طول این مدت از دسته واجبات است.

پاکسازی عمیق پوست با روش های سالم

عوارض و مزایای پاکسازی پوست صورت:

لایه برداری پوست که به صورت میکرودرم بدون خطر و سریع انجام می شود و دارای فواید بسیار زیادی نیز می باشد. با استفاده از این روش می توان تمامی جوش های صورت،چین و چروک ها سایر علائم مرتبط با سن را کاهش داد و حتی با مرور زمان از بین ببرید.

علاوه بر اینکه جای جوش و چین و چروک ها را از بین می برد به تمامی پوست ها با هر نوع رنگ و خصوصیتی که دارند درخشش و تازگی می دهد و می توان به طور قاطع گفت که این روش از روش های بدون عوارض شناخته می شود. در انجام پاکسازی پوست از کریستال های استفاده می کنند که حساسیت زا نیستند و یک درمان عالی برای افرادی که دارای پوست حساس می باشند محسوب می شود.

عوارض پاکسازی پوست صورت

نکته: توجه داشته باشید که پاکسازی پوست صورت شما تنها بایستی توسط پزشک متخصص انجام شود تا هیچ گونه خطری پوست شما را تهدید نکند و پس از انجام لایه برداری پوستتان با سوزش های شدید همراه نشود.

مراقبت های لازم پس از پاکسازی پوست صورت:

بهتر است بدانید که پوست صورت با هر مرتبه انجام لایه برداری در برابر اشعه خورشید حساس خواهد شد به همین اطر محافظت صورت در برابر نور خورشید زمینه مراقبت های بعدی را نیز فراهم می آورد. پس از انجام لایه برداری پوستتان بایستی از ضد آفتاب های قوی تری استفاده کنید و لایه عمیق تری از آن را بر روی پوست خود بمالید همچنین سعی کنید در برابر نور مستقیم و غیر مستقیم خورشید قرار نگیرید و در ساعاتی که شدت نور در آسمان گسترده شده از منزل خارج نشوید. پس از تمامی این مورد ها رعایت بهداشت پوست از مهم ترین مراقبت ها محسوب می شود تا از ایجاد عفونت در پوست جلوگیری شود.

نحوه انجام پاکسازی صورت

 

بهترین زمان برای انجام پاکسازی پوست صورت:

بهترین زمان و بهترین فصل برای انجام لایه برداری پوست فصل های پاییز و زمستان و حتی اوایل بهار است زیرا اشعه و نور کمتری در آسمان وجود دارد و همچنین دوره ترمیم پوست نیز یک ماه به طول می انجامد. البته اگر قصد انجام لایه برداری پوست خود را در فصل پاییز دارید توصیه می شود مراقبت های لازم را انجام دهید. شما می توانید برای حفظ زبیایی و طراوت و حتی شادابی پوست خود این روش را در هر ۳ الی ۴ ماه یک بار انجام دهید.

پاکسازی پوست به صورت دوره ای یعنی به صورت دوره ای از مهم ترین روش های مراقبت پوست است. در این روش علاوه بر اینکه از بسیاری مشکلات پوستی جلوگیری می کند بلکه منجر خواهد شد تا برای همیشه پوستی صاف و شفاف داشته باشید در نهایت احتیاجی به محصولات آرایشی نخواهید داشت.

چگونگی رفع کک و مک های صورت با روش پاکسازی پوست

قیمت انجام پاکسازی پوست صورت:

بهتر است که بدانید قیمت انجام لایه برداری پوست براساس نوع دستگاه و خدماتی که انجام می گیرد متفاوت خواهد بود اما در کلینیک ها این روش با قیمتی مناسب انجام می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *