دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آموزش تنظیم دوربین موبایل به صورت دستی

  • رسول پنق
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

وقتی می خواهید با استفاده از دوربین گوشی خود عکس بگیرید تنظیمات دوربین به صورت خودکار انجام می شود. در این مواقع امکان تنظیم دوربین موبایل به صورت دستی نیز وجود دارد. ما در این بخش به آموزش تنظیم دستی دوربین گوشی هوشمند می پردازیم.

ذر بیشتر مواقعی که شما می خواهید با استفاده از گوشی های خود عکس بگیرید به سادگی دوربین را به طرف سوژه مورد نظر گرفته و از آن عکس می گیریم و ما به این شرایط یعنی تنظیم دوربین موبایل به صورت خودکار توسط خود موبایل عادت کرده ایم. ما در این مطلب سعی داریم تا به شما روش تنظیم کردن دوربین گوشی هوشمند به صورت دستی را آموزش بدهیم.

آموزش تنظیم دستی دوربین موبایل

بیشتر مواقعی که می خواهیم با استفاده از دوربین موبایل هوشمند خود از مکانی یا شخصی عکس بگیریم دوربین را بدون تنظیم کردن و قرار دادن تنظیمات آن در حالت خودکار، شاتر دوربین موبایل خود را به راحتی فشار می دهیم و عکس می گیریم و از نتیجه عکس گرفتن نیز راضی هستیم. در این حالت تمام ویژگی های دوربین گوشی هوشمند به صورت خودکار توسط خود گوشی درست می شوند.

آموزش تنظیم دستی دوربین گوشی هوشمند

اما در حالت عکس گرفتن با تنظیم دوربین گوشی هوشمند به صورت دستی امکانات بیشتری برای عکس گرفتن ما وجود خواهد داشت. اما با وجود این بیشترین کاری که در حالت دستی تنظیم دوربین موبایل انجام می دهیم حالت HDR و یا حالت فلش را تنظیم می کنیم. با این وجود، بسیاری از دوبین های موبایل هوشمند امروزه شامل یک حالت تنظیم حرفه ای یا دستی است در برنامه دوربین موبایل قرار داده شده است که به شما این امکان دسترسی کامل به نمام تنظیمات مختلف را می دهد و همچنین امکان اندازه گیری بیشتری از کنترل های هنری به شما می دهد. یافتن حالت تنظیم دستی برای برنامه های دوربین های مختلف متفاوت است. ما در این مطلب شما را با تنظیم کردن دوربین موبایل خود به صورت دستی، آشنا خواهیم کرد.

تنظیم حالت اندازه گیری تصاویر

یکی از اولین نکان در گرفتن عکس خوب، داشتن نور به اندازه درست است. گرفتن عکس در خانه در هنگام جشن با چراغ ها و نور کم بسیار متفاوت تر از عکس گرفتن در بیرون از خانه در هوای آفتابی با نور زیاد است. برای سنجش میزان نور و در نتیجه تعیین تنظیمات بهینه برای حساسیت ISO و شاتر، دوربین دستگاه نور را از یکی از روش های ماتریس، نقطه و یا مرکز اندازه گیری می کند. اندازه گیری ماتریس سطح نور کلی را از چندین نقطه در داخل قاب دوربین می گیرد.

حالت اندازه گیری تصاویر

حالت مرکز نیز به صورت حالت ماتریس عمل می کند با این تفاوت که بیشتر در در ناحیه مرکزی قاب برنامه دوربین متمرکز می شود در حالی که حالت نقطه، فقط اندازه گیری سطح نور را از یک نقطه انجام میدهد. در برخی از برنامه های دوربین موبایل در حالت نقطه می توان با قرار دادن انگشت خود در نقطه های مختلف از قاب دوربین گوشی حالت نقطه را در مکان های مختلف قرار داد. وقتی صحنه به صورت مساوی روشن نباشد، قابلیت اندازه گیری نور در دوربین موبایل بسیار مهم است. منابع نور مانند لامپ ها و خورشید یا مناطق تاریک یا سایه های زیاد می توانند باعث نادرست شدن تصویر شوند.

  •  آرون گروپس

تنظیم سرعت ISO

در زمانی که عکاسی با دوربین های قدیمی و نوار فیلم خور انجام می شد، سرعت واکنش فیلم به نور عامل مهمی بود. گزینه ISO نشان دهنده میزان حساسیت سنسور دوربین موبایل به نور محیط است. در زمانی که نور محیط کم است یا در مکان هایی هستید که ممنوعیت استفاده از فلش در آن ها وجود دارد مانند مکان هایی مانند موزه ها و گالری ها، می توانید به جای استفاده از فلاش دوربین از تنظیم ISO بالا استفاده کنید. همچنین در مواقعی هم که به سرعت بالا برای عکاسی نیاز دارید می توانید از ISO بالا استفاده کنید تا سرعت عکاسی افزایش پیدا کند. مقیاس ISO تابعی لگاریتمی است به این معنی که وقتی ISO دوربین را در حالت ISO 200 قرار می دهید به اندازه عدد ۴۰۰ به نور حساسیت نشان می دهد و … . همیشه لازم نیست در شرایطی که نور کمی در اختیار دارید از ISO بالا استفاده کنید و در صورتی که همیشه از ISO  بالا برای عکس های خود استفاده می کنید در نظر داشته باشید که برخی از عکس های گرفته شده با  ISO بالا بسیار روشن خواهد بود.

تنظیم سرعت شاتر

در دوربین های سنتی ک شاتر فیزیکی وجود دارد که برای گرفتن عکس برای کسری از ثانیه باز می شود و اجازه می دهد تا نور به نوار فیلم و یا سنسور برخورد کند و سپس برای گرفتن عکس بعدی بسته می شود. اما در موبایل های هوشمند لنز دوربین ها قابلیت باز و بسته شدن را همانند دوربین های سنتی ندارند و نور همیشه به لنز ها در حال برخورد است اما تصاویر قبل از فشار دادن شاتر ذخیره نمی شوند.

تنظیم کردن سرعت شاتر دوربین موبایل

جدا از این تعابیر افزایش سرعت شاتر مزایای زیادی دارد. از جمله ی این مزایا می توان به گرفتن عکس از اهدافی که در حال حرکت هستند مانند ورزشکاران و حیوانات. همچنین از سرعت کم شاتر می توان برای افزودن تیرگی حرکتی هنری به عنوان مثال برای جا به جایی آب چراغ خودرو استفاده کرد. به یاد داشته باشید که احتمال لرزش دوربین در سرعت شاتر پایین افزایش می یابد.

تنظیم فوکوس

از آنجا که نور توسط لنز دوربین شناسایی می شود و از درون آن حرکت می کند، با تمام قسمت های آن بر خورد می کند. با بیرون آمدن نور از لنز، نور شروع به همگرایی می کند . به نقطه ای که نور همگرا می شود نقطه کانونی می گویند و آنجا جایی است که در دوربین تصویر مشخص می شود. در دوربین های سنتی می توان با حرکت دادن لنز ها می توان این نقطه کانونی را تغییر داد. در بسیاری از موبایل های هوشمند نیز قابلیت تنظیم فوکوس وجود دارد. در حالت تنظیم دستی فوکوس می توان تمرکز عکس ها را به راحتی با لمس صفحه ی موبایل خود در برنامه دوربین تغییر دهید.

تنظیم نور و حالت تصویر

تنظیم تعادل رنگ سفید در عکس ها

رنگ یک شئ تا حدودی با شرایط روشنایی مشخص می شود. هنگامی که یک شمع را در زیر نور روز روشن می کنید، در هنگام عکس گرفتن رنگ متفاوتی را نسبت به تصویر واقعی مشاهده می کنید. در این مواقع تنظیم تعادل رنگ سفید باعث درست شدن رنگ تصاویر و تنظیم آن ها می شود.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *