دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان طبیعی پوکی استخوان با چند نسخه خانگی شفا بخش

  • سحر بهرامی
  • ۸ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

پوکی استخوان یکی از شایع ترین و خاموش ترین بیماری هایی می باشد که همه ساله میلیون ها نفر را درگیر خود می کند، که بیشتر این جمعیت را زنان تشکیل می دهند، ابتلا به این بیماری خطرات و مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می آورد، و از آنجایی که پوکی استخوان در کمین تمام افراد می باشد باید با راه های پیشگیری و درمان طبیعی پوکی استخوان آشنا شوید.

شاید بیشتر افراد گمان کنند که پوکی استخوان مشکلی برای افراد پیر و کهن سال است اما امروزه شاهد این موضوع هستیم که چگونه این بیماری نسل جوان ما را هم درگیر کرده، که اصلی ترین علت آن عدم دریافت کافی کلسیم، آهن و مواد مغذی می باشد از این رو کسانی که به سلامت خود اهمیت می دهند و می توانند با استفاده از چند نسخه خانگی شفابخش به درمان پوکی استخوان خود بپردازند، پس تا پایان مطلب همراه ما باشید.

درمان خانگی پوکی استخوان

پوکی استخوان یک مشکل استخوانی می باشد که به دلیل نرسیدن مواد مغذی و کلسیم از میزان تراکم استخوان کاسته شده است، که به بیماری خاموش معروف می باشد چرا که هیچ گونه علائمی را با خود به همراه ندارد، عدم دریافت مواد معدنی لازم باعث می شود تا استخوان شکننده شود و هیچ قوامی در برابر ضربه نداشته باشد چرا که هیچ بافت فشرده ای ندارد. همانگونه که گفتیم این بیماری بیشتر در بین زنان رایج می باشد آن هم به دلیل کاهش ترشح هورمون استروژن می باشد، البته عوامل دیگری هم در وجود این بیماری دخیل هستند که شامل مواردی همچون:

  • فعال بودن بیش از اندازه تیروئید
  • کمبود مواد مغذی در بدن
  • نداشتن فعالیت بدنی
  • مصرف دخانیات
  • داشتن سابقه خانوادگی
  • زن بودن
  • چاقی بیش از حد
  • مصرف الکل
  • کم شدن وزن بدن
  • مصرف برخی از دارو ها
  • یائسگی

تمام عواملی که در بالا ذکر شد در روند ابتلا به پوکی استخوان تاثیر گذار هستند، شما برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلی باید میزان روی، مس، منیزیم، ویتامین دی، ویتامین k، کلسیم و آهن را در بدن خود به میزان بالایی نگه دارید زیرا با کاهش این مواد معدنی در بدن میزان شکستگی استخوان ها چندین برابر می شود. علاوه بر این به مرور زمان نشانه و علائم پوکی استخوان به صورت کمر درد، پا درد، دست درد، و همچنین کاهش قد آشکار می شود، که شما می توانید با داشتن یک زندگی و تغذیه کاملا سالم از بروز این بیماری جلوگیری کنید که ما به شما درمان های طبیعی پوکی استخوان را پیشنهاد می کنیم.

آشنایی با روش های طبیعی درمان پوکس استخوان

بهترین روش های درمان طبیعی پوکی استخوان

همانطور که دلایل بسیار زیادی برای ابتلا به پوکی استخوان وجود دارد به همان مراتب دوری از آن ها می تواند در عدم پیشرفت این بیماری چاره ای باشد، علاوه بر این شما می توانید با رساندن هرچه بیشتر مواد معدنی و ضروری به بدن، به رفع پوکی استخوان بپردازید، که این روش های درمانی شامل:

۱.استفاده از پودر سنجد

سنجد یکی از بهترین و شگفت انگیز ترین مواد غذایی می باشد که به راحتی می توان از آن برای رفع پوکی استخوان استفاده کرد و بهترین نتیجه را دریافت کرد، سنجد در طب سنتی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار می باشد طوری که از ائمه اطهار چنین روایت شده است که:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

“سنجد گوشتش، گوشت می‌آورد، استخوانش، استخوان و پوستش، پوست می‌رویاند. از سنجد می‌توان در درمان بسیاری از امراض استفاده کرد؛ مصرف سنجد، کلیه‌ها را گرم و بواسیر را درمان می‌کند.ادرار اگر قطره‌قطره بیاید، با پودر سنجد روان می‌شود؛ بازوان و ساق‌ها را نیرومند می‌کند. سنجد، عفونت ریه را خشک و آب آوری شش ها را درمان می‌کند”

از این رو مصرف پودر سنجد به دلیل مخلوط شدن، گوشت، هسته و پوستش تمامی خواص بالا را در بر دارد، همچنین می تواند کمبود ویتامین C را در بدن جبران نماید. سنجد خاصیت بی نظیری در ترمیم شکستگی بافت استخوانی دارد به همین دلیل افرادی که دچار پوکی استخوان هستند حتما باید این ماده غذایی با ارزش را در برنامه غذایی خود جای دهند به خصوص مادران بارداری که بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند نباید از مصرف پودر سنجد غافل شوند.

برای مصرف پودر سنجد جهت رفع پوکی استخوان می توانید پودر حاضری آن را از عطاری ها تهیه نمایید و یا می توانید خودتان در منزل به وسیله آسیاب سنجد ها را آسیاب کنید طوری که کاملا پودر شود، سپس باید هر شب قبل از خواب به اندازه ۱ قاشق غذا خوری پودر سنجد را به یک لیوان شیر اضافه کنید و مقداری هم به آن عسل بی افزایید و سپس آن را میل نمایید.

راه های پیشگیری از پوکی استخوان

۲.استفاده از شیر بادام

یکی از مهم ترین منابع کلسیم شیر می باشد، اما زمانی که با بادام مخلوط شود تمامی فواید آن چندین برابر می شود در نتیجه می تواند بهترین گزینه برای درمان طبیعی پوکی استخوان باشد، بادام به دلیل دارا بودن فلاونوئید ها قادر می باشد بدن را در مقابل رادیکال های آزاد محافظت کند که همین مسئله باعث می شود تا استخوان ها را در مقابل پوکی ایمن نگه دارد، بادام سرشار از پتاسیم، منیزیم، منگنز و .. می باشد که تمامی آنها ما را در داشتن استخوان هایی سالم کمک می کند.

برای تهیه شیر بادام باید مقداری بادام را در آب بگذارید تا کاملا نرم شود سپس باید تمامی پوسته های قهوه رنگ را از روی بادام جدا کنید و بعد تمام بادام ها درون آسیاب بریزید تا پوره شود بعد از آن باید به اندازه ۲ فنجان آب بر روی بادام ها بریزد خواهید دید که یک پوره کاملا صافی از آن بدست می آید که باید آن را به شیر اضافه کنید و هر روز آن را میل نمایید شما می توانید از عسل و یا دارچین برای طعم دار کردن آن استفاده کنید. بهتر است آن را شب هنگام خواب و یا صبح ها میل نمایید.

بهترین ر.ش های درمان طبیعی پوکی استخوان

۳. مصرف دانه های کنجد

از دیگر روش های طبیعی درمان پوکی استخوان استفاده از کنجد این دانه های روغنی با ارزش و مغذی می باشد، باید گفت که کنجد یکی از غنی ترین مواد غذایی از نظر کلسیم می باشد، همانطور که می دانید کلسیم از جمله مهم ترین مواد معدنی برای استخوان ها می باشد که به رشد هر چه بیشتر و بهتر استخوان ها کمک می کند، البته دانه های کنجد مواد معدنی دیگری را هم مانند فسفر، روی، مس، منگنز، منیزیم را در خود جای داده است، از این رو برای مصرف آن می توانید هر روز صبح به اندازه ۱ قاشق چای خوری کنجد بو داده را با ۱ لیوان شیر داغ مخلوط و میل نمایید.

بهترین نسخه های خانگی درمان پوکی استخوان

۴. ورزش کردن

یکی دیگر از روش های مفید برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان ورزش کردن است، زمانی که شما شروع به ورزش کردن می کنید باعث می شود تا فشاری بر روی استخوان ها وارد کنید، به خصوص در تمریناتی که باعث می شود شما فشار بیشتری را به دلیل گرانش زمین تحمل کنید، در این زمان است که بدن به تولید هر چه بیشتر سلول های استخوانی ترغیب می شود، زمانی که سلول های استخوانی بیشتری تولید شود به همان میزان باعث می شود تا استخوان تراکم بیشتری پیدا کند و قوی تر شود، از این رو شما می تواند از بهترین ورزش هایی که به تراکم هر چه بیشتر استخوانی کمک می کند استفاده نمایید مانند: دویدن، راه رفتن، ایروبیک، رقص و تمریناتی که با وزنه انجام می شود.

زمانی که شما به انجام این تمرینات مشغول می شوید به دلیل فشار جاذبه زمین باعث می شود تا سعی کنید صاف بمانید که این روش دقیقا همان چیزی می باشد که به بالا رفتن تراکم استخوانی شما کمک می کند.

پوکی استخوان چیست

۵. استفاده از روغن ماهی

روغن های ماهی به دلیل سرشار بودن از اسید های چرب امگا ۳ نقش بسیار مهمی در داشتن استخوان های سالم دارند و باعث افزایش تراکم هر چه بیشتر استخوان ها می شوند، مصرف این اسید چرب مفید علاوه بر اینکه از پوکی استخوان جلوگیری می کند به عنوان یک نوع درمان طبیعی پوکی استخوان هم شناخته می شود، همچنین امگا ۳ از فعال شدن عواملی که باعث می شود تا توده های عضلانی از دست بروند هم خودداری می کند، که این خود راهی برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان می باشد. از این رو برای دریافت بیشتر امگا ۳ می توانید روزانه ۱ قاشق غذا خوری از روغن ماهی به همراه غذا استفاده کنید، همچنین می توانید در برنامه غذایی خود ماهی را جای دهید.

طبیعی ترین روش درمان پوکی استخوان

نکات مهم جهت پیشگیری و درمان پوکی استخوان

  • استفاده روزانه از دمنوش تخم گشنیز به همراه ۱ قاشق عسل.
  • سعی کنید هر روز حداقل یک ماده غذایی سرشار از مواد معدنی و کلسیم را در برنامه غذایی خود جای دهید.
  • تا حد ممکن از مصرف کافئین خودداری کنید چرا که کافئین باعث می شود تا از میزان کلسیم در بدن کاسته شود.
  • حتما از مکمل هایی که حاوی ویتامین D هستند استفاده کنید.
  • از مصرف گوشت و مواد غذایی بسته بندی شده خودداری کنید.
  • جای دادن میوه هایی مانند سیب، گلابی، آلو، آناناس در بین میان وعده ها.

به طور معمول نداشتن تغذیه ای غنی و فعالیت نداشتن در دوران جوانی باعث می شود تا استخوان ها به اندازه کافی محکم نشود در نتیجه در هنگام پیری استخوان های ضعیفی خواهید داشت و این موضوع باعث می شود تا زودتر به پوکی استخوان دچار شوید، که البته شما می توانی با استفاده از روش های درمان طبیعی پوکی استخوان برای افزایش استحکام استخوان که در بالا در اختیارتان قراردادیم استفاده کنید و به وضعی سالم جسمانی خود دست یابید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *