دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چطور درد سینه بعد از قطع شیردهی را از بین ببریم؟

  • مریم صبوری
  • ۸ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

در این مقاله به درمان و علت درد سینه بعد از قطع شیردهی خواهیم پرداخت.

برای درد سینه بعد از قطع شیردهی درمان هایی از قبیل؛ کمپرس آب سرد، ماساژ پستان و دوش آب گرم راهکاری مفید می باشد که همچنین درمان های گیاهی هم موثر واقع شده اند. مادرانی که بعد از قطع شیردهی با درد سینه روبرو می شوند این افراد پس از گرفتن یکهویی شیر از کودک دچار انسداد مجاری ماتیست و ورم در پستان می شوند. پس بهترین راه گرفتن به تدریج شیر از بچه می باشد چون گرفتن ناگهانی یکسری مشکلات برای مادر و هم برای کودک دلبندتان دارد که می توانید با کم تر دادن روز به روز شیر مادر از این درد پس از قطع شیردادن جلوگیری نمایید، در ادامه موضوع همراه مجله آرگا باشید.

درمان درد سینه بعد از قطع شیردهی

درد سینه بعد از قطع شیردهی

با گرفتن تدریجی شیر از کودک موجب کاهش درد در سینه خواهید شد که در همین عنوان راه کارهای خانگی وجود دارد تا این درد را کامل از بین ببرد. اگر هم درد آنقدر زیاد بود که نتوانستید تحمل کنید باید به پزشک زنان مراجعه نمایید تا انسداد و عفونت پستان را بررسی نماید.

در برخی از شرایط ممکن است مادر کودک خود را از شیر بگیرد و از ادامه شیردادن منصرف شود که این دلایل به شرط زیر می باشد؛

  • نداشتن شیر کافی

یکی از دلایل قطع شیردهی که اغلب مادران را در روز های اول تولد نوزاد نگران کرده کافی نبودن شیر برای نوزاد می باشد که در همین امر تصمیم به دادن شیر خشک می کنند تا نیاز تغذیه او کامل شود.

علت درد سینه بعد از قطع شیردهی

  •  آرون گروپس
  • سوزش و درد شدید در نوک پستان

زمانی که مادر بعد از زایمان می خواهد برای اولین بار به کودک خود شیر دهد چون عادت نداشته برایش دردناک و سخت می باشد که همین امر موجب زخم شدن و ترک در نوک پستان خواهد شد و چون نمی توانند این درد را تحمل کنند شیردهی را قطع می کنند.

  • شاغل بودن مادر

بعضی از مادران به فکر رفتن به سرکار هستند که هرچه زود تر بروند و همین امر موجب شده تا امکان شیردهی نداشته باشند به فکر از شیر گرفتن نوزاد معصوم می افتند و در برخی مواقع شیر خود را می دوشند تا کودک با شیشه شیر بخورد.

  • رشد کامل نوزاد

شیر مادر برای کودک تا ۶ ماه اول تنها منبع غذایی او می باشد که بعد از ۶ ماهگی نواد نیاز به کمک غذایی ها دارد که اکثر پزشکان پیشنهاد می کنند تا ۱ سالگی نوزاد باید از شیر مادر تغذیه نماید که پس از آن مادر می تواند طبق شرایطش کودکش را از شیر بگیرد.

روش کاهش درد سینه بعد از قطع شیردهی

علل و علایم درد سینه پس از توقف شیردهی

پستان مادر با این که قطع شیردهی کند باز هم تا چند هفته شیر تولید می کند که این امر برای مادرانی که شیر زیادی دارند پس از قطع شیردهی شیر در مجاری پستان ها جمع می شود و موجب انسداد و گرفتی آن خواهد شد که این امر انسداد مجاری شیری را متورم و دردناک می کند که التهاب یا ماستیت پستان می گویند. با قطع کردن یکهویی شیر پستان موجب تورم و درد و التهاب شدید می شود که علائم درد سینه بعد از توقف شیردهی نظیر؛ درد هاله پستان، بزرگ شدن و سفت شدن پستان‌ها، احساس درد متناوب در یک یا هر دو پستان، تشکیل توده‌های سفت در پستان، درد شدید در روز‌های اول از شیر گرفتن، که به تدریج با گذشت زمان کاهش می‌یابد، بزرگ شدن و سفت شدن سینه (پستان)، سنگینی بیش از حد پستان‌ها، تشکیل توده‌های سفت در پستان، قرمز شدن نوک پستان‌ها، علائمی مثل: آنفولانزا، شامل تب و لرز، خستگی، تب بالا، اضطراب و احساس ضعف، نشت شیر از نوک پستان‌ها در اثر اصطکاک، اگر درد پستان به دلیل ماستیت باشد، احساس گر گرفتگی، تورم و سفتی پستان همراه با احساس سوزش است. که مدت این درد در سینه تقریبا چند هفته تا ۱ یا ۲ ماه ادامه دارد که پس از چند روز درد سینه بعد از شیردهی احساس خواهد شد که بعد گذشت دوان خودش بهبود می یابد.

درمان درد سینه بعد از قطع شیردهی

درمان درد سینه

حمام آبگرم: با دوش گرفتن آب گرم باعث کاهش درد سینه پس از قطع شیر دادن که باعث جریان شیر انباشته شده در پستان است می شود تا درد و تورم را کمتر کند.

دوشیدن شیر: با دوشیدن شیر از طریق شیردوش می توانید کمک کنید تا درد پستان کم شود. شما باید به نحوی شیر را بدوشید که خالی نشود و فقط مقداری آن کم شود تا التهاب و تورم پستان ها کاهش یابد.

درمان درد سینه بعد از قطع شیردهی

کمپرس آب سرد: روی پستان ها کمپرس آب سرد بگذارید تا باعث کاهش تورم و درد سینه بعد از قطع شیردهی شوید.

ماساژ پستان: به آرامی پستان را بفشارید و ماساژ دهید تا شیر اضافه آن خارج گردد و درد ناشی از آن کم شود همچنین شما می توانید برای درمان درد سینه بعد از توقف شیردهی سینه را در زیر آب گرم ماساژ دهید.

دمنوش مریم گلی: با مصرف روزانه ۲ مرتبه از دمنوش مریم گلی موجب کاهش درد پستان و خشک شدن شیر می شوید.

درد سینه بعد از قطع شیردهی چه زمانی اتفاق می افتد؟

برگ کلم: یکی از روش های درمان درد سینه بعد از توقف شیردهی قرار دادن برگ سرد کلم روی پستان ها می باشد.

درمان دارویی: شما می توانید از قرص های کم خطر ایبوپروفن و استامینوفن با نظر پزشک برای درمان درد سینه بعد از توقف شیردهی استفاده کنید که همچنین مصرف بعضی از دارو ها باعث کاهش شیر مادر شده که می تواند در این کار کمک حالتان شود.

نکته مهم: مصرف خودسرانه هیچ یک از دارو‌ها برای خشک شدن شیر، بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌شود. پزشک با توجه به شرایط شما بهترین گزینه با کمترین عوارض جانبی را به شما پیشنهاد می‌کند.

درد سینه بعد از قطع شیردهی چه زمانی اتفاق می افتد؟

تغذیه مناسب و سالم : مصرف ویتامین ها و مولتی ویتامین های ضروری و مورد نیاز بدن در دوران شیردهی و بعد از آن می تواند به بهبود قدرت بدنی و روحیه مادران کمک کرده و نیز موجب رفع درد های ایجاد شده ناشی از شیردهی شود.

داشتن الگوی خواب مناسب : خواب کافی و با کیفیت در تقویت و بدست آمدن قوای بدنی مادر در دوران شیردهی کمک کننده و موثر خواهد بود.

انجام فعالیت های ورزشی : انجام حرکات و تمریناتی مثل شنا سوئدی در طول روز می تواند کاهش درد پستان و بهبود عضله های سینه را منجر شود و ضمن اینکه به کاهش بافت چربی در اطراف سینه کمک می کند که این امر در نهایت موجب بهبود درد پستان بعد از توقف شیردهی خواهد شد.

درد پستان بعد از توقف شیردهی

جلوگیری از درد سینه بعد از توقف شیر دادن

  • مادران شیرده می توانند از یک بازه زمانی مشخص مثلا دوره زمانی ۲ روزه هر دفعه ۱ نوبت شیردهی را حذف نمایید تا به تدریج تعداد جلسات شیردادن کم شود و همین امر از درد سینه بعد از قطع شیردهی پیشگیری می کند.
  • مادران این نکته را در نظر داشته باشند که به قدری شیرشان را بدوشند تا از دودو تورم کم شود و اصلا سینه را کامل خالی نکنند که باعث بروز افزایش تولید شیر می شود.
  • با استفاده زیاد از سوتین های محکم و سفت می توانید مجاری سینه را ببندید بهتر است از سوتین شیردهی استفاده کنید.
  • با قطع شیردهی ممکن است دچار چالش جسمی و روانی هم برای خود و هم برای کودک شوید که باید صبور و شکیبا باشید تا هر دوی شما با شرایط وقف داده شوید.

علت درد سینه بعد از قطع شیردهی

نکات مهم

وجود هر گونه زخم، مناطق قرمز در پستان و نیز تب نشان دهنده ابتلا به ورم پستان می باشد.

اگر از طریق ماساژ، درد بهبود پیدا نکند باید به سراغ درمانهای پزشکی بروید و در صورت وخامت علائم و یا تب که با مسدود شدن لوله همراه می شود، ورم سینه رخ می دهد، حال در صورت مشاهده این نشانه ها باید سریعا با پزشک تماس بگیرید زیرا اگر ورم سینه به سرعت و صحیح درمان نشود منجر به بروز عوارض جدی خواهد شد.

خرسندیم که ما را در این بخش از مجله آرگا تحت عنوان درد سینه بعد از قطع شیردهی دنبال کردید و روش هایی را برای درمان این درد برای شما عزیزان ارائه داده ایم.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *