دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش کاشت و شرایط نگهداری پیچ گلیسین

  • ملیحه بال افکن
  • ۴ دی ۱۴۰۱
  • ۰

گیاه گلیسین از دسته گیاهان یک ساله و مورد استقبال بسیاری از افراد برای نگهداری گلیسین محسوب می شود که ما در این قصد داریم تا به بیان چگونگی پرورش و نگهداری از این گیاه زیبا بپردازیم با ما همراه باشید.

پیچ گلیسین، یکی از محبوب ترین درختان گلدار محسوب می شود و نگهداری پیچ گلیسین بایستی در مناطق معتدل و آفتابی انجام شود و این گل دارای رنگ های بسیار زیبایی است که جلوه ای زیبا و دلپسند به محیط اطراف خود می بخشد و به همین خاطر در ادامه به بیان چگونگی کاشت و پرورش این این گل زیبا خواهیم پرداخت.

چگونگی کاشت و نگهداری پیچ گلیسین

پیچ گلیسین، یکی از درختچه های جذاب است که به رنگ های مختلف بنفش، سفید آبی مشاهده می شود و بهترین محیط برای کاشت آن باغچه و فضای سبز است. این گیاه اگر در شرایط و محل مناسب قرار بگیرد طول آن به ۳۰ متر نیز خواهد رسید و با نگهداری درست رشدی سریع و عمری طولانی را تجربه خواهد کرد.

چگونگی نگهداری پیچ گلیسین

کاشت و نگهداری آسان پیچ گلیسین و گل های زیبا و خیره کننده اش این گیاه را به یکی از محبوب ترین درختچه های جهان تبدیل کرده و شما می توانید برای داشتن یک راهروی زیبا و جذاب در منزل خود از گل های بنفش و سبز این گیاه نهایت استفاده را ببرید. جالب است که بدانید گل گلیسین سالانه دو مرتبه آن هم در اواسط بهار و اواسط تابستان گل می دهد.

اکنون به نحوه کاشت و قلمه زدن این گیاه خواهیم پرداخت:

شما برای تکثیر این گیاه می توانید از روش قلمه زدن، کاشت بذر و خوابانیدن استفاده کنید. پس از کاشت بذر ها تا زمانی که به گل تبدیل شوند مدت زمانی طولانی نیازمند است و به طور تقریبی ۱۰ الی ۱۵ سال زمان می برد تا به گلدهی برسد به همین خاطر بهترین راه برای کاشت گلیسین قلمه زدن آن است.

قلمه این گیاه را می توانید به دو صورت قلمه چوبی و یا قلمه سبز آماده کنید و از قلمه چوبی در اواخر فصل پاییز و از قلمه سبز در فصل بهار استفاده کنید.
روش های نگهداری از پیچ گلیسین

مراحل قلمه زدن و نگه داری پیچ گلیسین:

  • در ابتدا بایستی یکی از ساقه های قوی و سالم گیاه را انتخاب کنید. طول قلمه سبز بایستی ۱۰ الی ۱۵ و طول قلمه چوبی بایستی ۲۰ الی ۳۵ سانتی متر باشد.
  • قلمه را توسط قیچی باغبانی و یا چاقوی تیزی که از قبل آن را ضدعفونی کرده اید از زیر محل گره جدا کنید.
  • اکنون قلمه ها را در بستری که حاوی مخلوطی از پیت ماس، شن و خاک برگ است بکارید و برای کمک به افزایش سرعت ریشه زایی این گیاه می توانید هنگام کاشت انتهای قلمه ها را با هورمون رشد آغشته کنید.
  • بهتر است تا قلمه های پیچ گلیسین را در محل مناسب و با دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد قرار دهید و دقت داشته باشید که از گیاه بایستی در محلی که نور خورشید به صورت مستقیم می تابد نگهداری نکنید و بستر کاشت گیاه را تا زمان ریشه دادن مرطوب نگه دارید.
  • برای ریشه دادن بهتر گیاه می توانید بر روی سطح گلدان یک کیسه پلاستیکی شفاف بکشید تا رطوبت آن حفظ شود و در طول روز چندین مرتبه اقدام به غبار پاشی آن بکنید.
  • پس از گذشت یک یا دو روز قلمه ریشه می دهند و می توانید آن ها را به محل دیگری منتقل کنید.

نحوه قلمه زدن پیچ گلسین

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

انواع گل پیچ گلیسین

از جمله ویژگی های ظاهری این گلها می توان به وجود برگ های مرکب شانه ای گیاه که به صورت متناوب رشد می کنند، اشاره کرد، این گلها دارای جذابیت خیره کننده با رنگ های آبی، ارغوانی و بنفش هستند که به دلیل آویزان بودن شناخته شده و مورد توجه می باشند :

گل پیچ گلیسین ژاپنی :

این گونه از گیاه گل پیچ, بومی کشور ژاپن می باشد که به دلیل سایز بزرگی که دارد به نسبت دیگر گیاهان بسیار مورد توجه می باشد، تنوع رنگ در این گیاه زیاد بوده و در رنگ های آبی، سفید و صورتی دیده می شود، رشد این گیاهان بین ۹ تا ۵۰ سانتیمتر متغیر می باشد و عطر معطر این گلها نیز فضای خوشایند و دلنشینی ایجاد خواهد کرد.

پرورش گیاه پیچ گلیسین

گل پیچ گلیسین آمریکایی :

این نوع گل پیچ ها نیز گونه ای از گیاه با گلهای دارای ترکیبی از رنگ های آبی و ارغوانی می باشد، اندازه این گیاه در حدود ۵ تا ۱۵ سانتیمتر است و دارای طول عمر زیادی می باشد.

گل پیچ گلیسین چینی :

این گونه از گیاه گل پیچ که به ویستریای چینی نیز شهرت دارد، یک گیاه منحصر به فرد و دیدنی با  ترکیبی از گلهای به رنگ بنفش، آبی و سفید است که رشد گیاه نیز بین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر متغیر می باشد.

به طور کلی گیاهان گل پیچ گلیسین دارای جذابیت فوق العاده خیره کننده و زیبایی هستند که استفاده از آنها می تواند نمای خوشایند و مطلوبی را ایجاد نماید و همانطور که در بالا ملاحظه کردید، تفاوت انواع این گیاه در طول و سایز آنها، رنگ گل ها و نیز تعداد برگچه های آنها می باشد.

پرورش پیچ گلیسین

شرایط نگه داری پیچ گلیسین:

در روند کاشت، پرورش و نگهداری گل پیچ گلیسین بایستی شرایطی را رعایت کنید تا گیاه بتواند بهترین رشد خود را انجام دهد و ما در ادامه به بیان شرایط مورد نیاز برای رشد بهتر این گیاه پرداخته ایم.

خاک مناسب:

بهترین و مناسب ترین خاک برای کاشت گل گلیسین خاک لومی زهکشی شده مخلوط با خاک برگ و کود دامی است. هنگامی که قصد کاشت این گیاه را داشتید بایستی یک گودال دو برابر گلدانی که نهال را در آن خریداری کرده اید حفر و خاک اطراف آن را با کود و خاک برگ ترکیب کنید و در نهایت بذرها را بکارید.

آبیاری:

این گیاه نیاز آبی متوسطی دارد و آبیاری روزانه و منظم برای به خوبی رشد کردن آن کافی می باشد به خصوص وقتی که جوان است. هر چه گیاه بزرگ تر و بالغ تر شود مقاومتش در برابر خشکی بیشتر خواهد بود و تنها زمانی می توانید آن را آبیاری کنید که سطح خاک رویی خشک شده باشد.

راه های پرورش گیاه گلیسین

نور مناسب:

پیچ گلیسین از درختچه های مناسب برای فضای باز است که به نور کافی و مستقیم برای رشد بهینه نیازمند است به همین خاطر اگر قصد کاشتن این گیاه در منزل خود را دارید بهتر است تا آن را در پر نور ترین نقطه خانه خود قرار دهید.

زمان کوددهی:

این گیاه برای داشتن رشد بهتر و شاخه های پر از گل نیازمند خاکی غنی از مواد آلی و حاصلخیز است به همین علت انتخاب کود مناسب و زمان صحیح برای کوددهی آن از دسته مهم ترین نکات برای نگهداری پیچ گلیسین می باشد. بهترین زمان برای تغذیه این گیاه قبل از گلدهی آن و در اواسط فصل بهار می باشد که به داشتن گل های زیبا کمک شایانی می کند. البته بایستی توجه داشته باشید که گیاهان بالغ گلیسین را تنها هنگامی که نشانه هایی از زرد شدن برگ ها دیده می شود بایستی تغذیه کنید.

دمای مناسب:

آب و هوای مرطوب و معتدل برای این گیاه بسیار مناسب است و در این شرایط بهترین  رشد خود را خواهد داشت.

نحوه نگهداری پیچ گلیسین

بهترین دما برای پرورش آن دمای ۲۱ الی ۲۴ درجه سانتی گراد می باشد همچنین در معدود مناطقی با دمای ۴ الی ۳۵ درجه سانتی گراد نیز به خوبی رشد خواهد کرد. این گیاه سرمای هوا را به راحتی تحمل خواهد کرد و در زمستان قادر به تحمل سرمای زیر ۲۹ درجه نیز خواهد بود.

آفات و بیماری ها:

شپشک و شته از دسته مهم ترین آفات این گیاه محسوب می شوند و بیماری لکه برگی و بیماری های ناشی از آبیاری زیاد و رطوبت بالای محیط از دیگر مشکلات رشد این گیاه شناخته شده اند.

هرس کردن پیچ گلیسین:

از آنجایی که گل گلیسین  رویش بسیار سریعی دارد بایستی برای رشد بهتر و حفظ شکل گیاه به صورت سالانه آن هم در اوایل پاییز و اواخر زمستان اقدام به هرس کردن آن کنید. در هرس پاییزه تنها شاخه های سال جاری تا ۳۰ سانتی متری قطع خواهند شد و بهتر است که فقط ۴ الی ۶ برگ بر روی هر شاخه باقی بماند اما در هرس زمستانه برای گل دادن بهتر درختچه می توانید شاخه های جانبی را نیز قطع کنید به طوری که تنها ۲ الی ۳ جوانه بر روی شاخه ها باقی بماند.
چگونگی کاشت گل گلیسین
توجه داشته باشید که گل های این گیاه که بر روی شاخه های سال قبل می رویند در روند هرس کردن نبایستی این شاخه ها را قطع کنید.
در پایان مطلب نگهداری پیچ گلیسین، در صورت تمایل برای آشنایی با پرورش گل های مختلف می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *