دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره بیماری راشیتیسم و راه های مبارزه با آن بدانیم

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۲ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

بیماری راشیتیسم از دسته بیماری های ناشی از کمبود ویتامین D است که معمولا در کودکان مشاهده می شود و ما در این مقاله سعی داریم تا به بیان علل دیگر این بیماری و چگونگی رفع آن بپردازیم با ما همراه باشید.

بیماری راشیتیسم که بدان نرمی استخوان نیز می گویند به طور معمول به صورت پاهای پرانتزی و یا خمیده خود را نمایان می سازد و علت اصلی این بیماری کمبود ویتامین D در بدن است که در ادامه بدان پرداخته ایم.

علت و چگونگی درمان بیماری راشیتیسم

بیماری راشیتیم با تضعیف و نرم شدن پاهای کودکان همراه است و ناشی از کمبود ویتامین D در بدن کودک می باشد البته لازم به ذکر است که بگوییم عواملی مثل وراثت نیز در بروز این بیماری بی تاثیر نیستند. وجود این ویتامین در بدن به کودک شما کمک خواهد کرد تا مقدار کلسیم و فسفری که در مواد غذایی وجود دارد را به طور کامل جذب کند و کمبود آن موجب خواهد شد تا بدن از جذب این عناصر امتناع کند و یا بسیار دشوار آن را بپذیرد.

شیوع بیماری راشیتیسم در کودکان

به طور کلی بدن کودک برای جذب عناصری که در بالا ذکر شد به ویتامین D نیازمند است و اگر به مقدار لازم ویتامین D دریافت نکند و یا در مقابل دریافت آن مشکلی داشته باشد بیماری راشیتیسم در کودک اتفاق خواهد افتاد. پس ویتامین D نقش مهم و تاثیر گذاری در بروز این بیماری داشته و بایستی آن را مهم بدانید.

رژیم غذایی و نور خورشید از دسته مهم ترین منابع برای جذب بهتر این ویتامین محسوب می شوند و اگر کودکان این دو منبع مهم را دریافت نکنند به طور حتم با این بیماری مواجه خواهند شد.

نور خورشید: همه یما می دانیم که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدن ویتامین D دریافت می کند اما در بسیاری از کشور توسعی یافته کودکان تمایل خیلی کمی به گذراندن اوقات خود در خارج از خانه دارند و اگر هم به در معرض نور قرار بگیرند از کرم های ضد آفتاب استفاده خواهند کرد و این کرم ها نیز راه های نفوذ اشعه خورشید به بدن که منجر به تولید این ویتامین می شود را مسدود خواهند کرد.

  •  آرون گروپس

رفع بیماری نرمی پاهای کودکان

رژیم غذایی: شما می توانید برای تامین ویتامین مورد نیاز بدن کودک خود از مواد غذایی مثل روغن ماهی،زرده تخم مرغ،ماهی های چرب مثل ماهی خال خال و سالمون استفاده کنید همچنین این ویتامین در نوشیدنی هایی مثل شیر و  حتی در غلات نیز یافت می شود.

علائم و نشانه های بروز این بیماری:

  • تاخیر در روند رشد کودک
  • ضعف عضلانی
  • تاخیر در یادگیری مهارت های حرکتی
  • احساس درد در ستون فقرات،پاها و لگن
  • تشنج
  • نقصان دندان ها

راهکارهای درمان بیماری راشیتیسم در کودکان

از آنجایی که این بیماری باعث نرم شدن بافت های ناحیه استخوان رشد کودک می شود منجر به ایجاد ناهنجاری خواهد شد که در ادامه بدان پرداخته ایم:

  • برآمدگی استخوان سینه
  • ضخیم شدن مچ دست و پا
  • خمیدگی زانوها یا زانو پرانتزی

چگونگی پیشگیری از ابتلا به این بیماری

نور خورشید از دسته بهترین منبع برای دریافت ویتامین D محسوب می شود و شما بایستی در اغلب فصول سال ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در مقابل نور خورشید قرار بگیرید تا بدن ویتامین مورد نیاز خود را دریافت کند. ممکن است شما دارای پوستی تیره و یا در مناطقی که مقدار  نور خورشید در آن بسیار کم است زندگی کنید و امکان دریافت این ویتامین را از طریق نور خورشید نداشته باشید.

چگونگی حل شدن مشکل نرمی پاهای کودکان

البته بایستی بدانید که بسیاری از پزشکان توصیه کرده اند که از قرار دادن نوزاد در مقابل تابش مستقیم نور خوشید جلوگیری کرده و حتما از کرم ضد آفتاب و یا لباس های پوشیده برای او استفاده کنید.

عوامل ایجاد کننده راشیتیسم در بدن:

در روند بارداری و تولد کودک عواملی وجود دارند که منجر به کمبود ویتامین D در بدن او خواهند شد و در ادامه بدان پرداخته ایم.

کمبود ویتامین D در طول دوران بارداری:

اگر مادر بارداری در طول دوران بارداری خود به اندازه کافی ویتامین D دریافت نکند احتمال اینکه نوزاد او به بیماری راشیتیسم دچار شود بسیار زیاد است و علائم آن پس از گذشت مدتی از زمان تولد کودک آشکار خواهد شد.

کمبود ویتامین در دوران بارداری از دلایل مبتلا شدن کودکان به بیماری راشیتیسم

منطقه جغرافیایی:

کودکانی که در منطقه های جغرافیایی با نور کم زندگی می کنند و مقدار تابش نور خورشید در آن بسیار کم است نسبت به سایر کودکان در برابر مبتلا شدن به بیماری راشیتیسم مستعدتر هستند.

پوست تیره:

از آنجایی که پوست تیره دارای رنگ دانه هایی است به همین خاطر قدرت و توانایی پوست را برای دریافت ویتامین D از طریق نور کاهش می دهد.

زایمان زودرس:

نوزادانی که پیش از زمان تعیین شده متولد می شوند دارای مقدار ویتامین D خیلی کمی هستند زیرا آن ها فرصت کمتری برای بودن در رحم مادر و استفاده از ویتامین بدن او داشته اند.

زایمان زود رس از دلایل بیماری راشیتیسم

دارو ها:

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده بسیاری از متخصصان به  این نتیجه رسیده اند که داروهای ضد ویروسی و ضد تشنج که برای درمان عفونت HIV مورد استفاده قرار می گیرند توانایی بدن را در برابر دریافت ویتامین D به طور چشمگیری کاهش می دهد.

شیر مادر برای تغذیه کودک:

از انجایی که شیر مادر حاوی مقدار کافی ویتامین D نیست به همین خاطر نوزادانی که به تنهایی از شیر مادر تغذیه می شوند بایستی از قطره ویتامین D نیز استفاده کنند.

چگونگی تشخیص راشیتیسم در کودکان:

برای تشخیص این بیماری در نوزادان پزشک به آرامی استخوان های کودک را فشار خواهند و به دنبال یافتن نشانه های غیر عادی در او هستند و همچنین در مواردی ممکن است از روش هایی که در ادامه بیان کرده ایم نیز برای تشخیص استفاده شود.

چگونگی حل مشکل بیماری راشیتیسم

پاها: درست است که در تمامی کودکان خمیدگی پاها به صورت خیلی کم وجود دارد اما خمیدگی زانو با آن فرق دارد و از شایع ترین دلایل بیماری راشیتیسم محسوب می شود.

جمجمه: اغلب نوزادانی که به بیماری راشیتیسم مبتلا هستند دارای استخوان جمجمه نرم تری می باشند و همچنین ممکن است در بسته شدن نقاط نرم ملاج و یا فونتانل تاخیر داشته باشند.

قفسه سینه: برخی از کودکانی که به این بیماری دچار هستند ناهنجاری هایی را در قفسه سینه خود احساس می کنند که می تواند منجر به بیرون زدگی استخوان های قفسه سینه آن ها شود.

مچ دست و پا: اغلب کودکانی نیز  دچار بیماری راشیتیسم هستند دست و پاهای بزرگ تری نسبت به وضعیت خود دارند.

حل کردن مشکل نرمی پاهای کودکان

نکته: بسیاری از متخصصان برای نشان دادن ناهنجاری کودک از قفسه سینه او عکس برداری می کنند. برای تشخیص راشیتیسم از آزمایش ادرار استفاده می کنند و اینگونه به رفع آن می پردازند.

چگونگی درمان:

برای بهبود بخشیدن به این بیماری بهتر است از اضافه کردن مقداری ویتامین D یا کلسیم به مواد غذایی کودک استفاده کنید اما اگر علت راشیتیسم کمبود این ویتامین نباشد بایستی از روش های دیگری برای درمان آن استفاده کنید. برخی  از ناهنجاری های اسکلتی ناشی از  این بیماری تنها با انجام جراحی های اصلاحی برطرف می شوند و اگر بیماری راشیتیسم ناشی از وراثت مثل پایین بودن سطح فسفر و ماده معدنی بود نیازمند داروهای دیگری است.

راه های درمان بیماری راشیتیسم

هشدار: دقت داشته باشید که دریافت مقدار زیاد ویتامین D نیز می تواند برای بدن مضر باشد به همین خاطر پزشک کودکتان با استفاده از پرتوهای ایکس و انجام آزمایش خون وضعیت او را کنترل خواهد کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *