دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی دلایل بروز و روش های درمان لکنت زبان کودکان

  • ساناز براتی
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

لکنت زبان در کودکان یک نوع اختلال گفتاری است که بیشتر به خاطر شوک عاطفی و ضربه های شدید روانی اتفاق می افتد . شروع این مشکل بیشتر در کودکان ۲ تا ۵ ساله دیده می شود. والدین با رفتار و برخورد خود کمک زیادی به درمان این اختلال در کودکان می کنند.

        یکی از اختلالات گفتاری لکنت زبان است که فرد دچار شده به آن یک کلمه یا بخشی از کلمه را تکرار می کند. این مشکل در کودکان بیشتر دیده می شود و بیشتر بین کودکان ۲ تا ۵ ساله اتفاق می افتد و بعد از گذشت مدت زمانی خود به خود درمان می شود. در زمان ابتلا کودک به لکنت زبان پدر و مادر ها با رفتار و برخورد خود باید به کودکشان کمک کنند.

آشنایی با درمان لکنت زبان در کودکان

لکنت زبان به اختلال روانی در گفتار که باعث سخت شدن حرف زدن در فرد می شود گفته می شود. لکنت زبان اوایل موقت بوده و واضح نیست ولی کم کم مزمن شده و نیاز به درمان دارد. این اختلال بیشتر در کودکان خردسال و به ندرت در بزرگسالان دیده می شود و بیشتر از سنین ۲ تا ۴ سالگی شروع می شود. لکنت زبان در حالت کلی تا ۹۸ درصد قبل از ده سالگی شروع شده و کم کم مستقر می شود. اختلال لکنت زبان یکی از مهمترین و شایع ترین اختلالات در دوران کودکی است. شروع این مشکل ممکن است در دوران شروع مدرسه یعنی ۶ تا ۷ سالگی نیز باشد که به جهت مشکلات عاطفی و سازگاری اجتماعی خاص در برخی کودکان دیده می شود. و در شرایط نادر این مشکل در زمان بلوغ نیز دیده می شود.

مراحل درمان کندی زبان کودکان

دلایل بروز لکنت زبان در کودکان

به طور کلی برای این مشکل دلیل قطعی و مشخصی ارائه نشده است. ولی چیزی که کاملا روشن است این است که لکنت زبان به یک دلیل اتفاق نمی افتد و بیشتر کسانی که این مشکل را دارند دچار مشکلات عصبی و ناسازگاری های اجتماعی بوده اند. شرایط سنی و بلوغ در تغییر شکل و یا شدت گرفتن این اختلال تاثیر گذار است. بر طبق تحقیقات انجام شده این مشکل برای ۷۰ درصد پسر ها و ۳۰ درصد از دخترها اتفاق افتاده است. وقتی که دستگاه های تکلمی به برخی از تشنج ها دچار شوند کندی زبان به وجود می آید. از جمله مواردی که به ایجاد این اختلال منجر می شوند عبارتند از:

  • شوک عاطفی و روانی و ضربه های شدید روحی
  • تنبیه نامناسب و بدنی در مدرسه یا خانه
  • حس ناامنی و تحدید در خانواده
  • انتقاد از کودک در زمان زبان باز کردن
  • در کودکان چپ دست اجبار برای استفاده از دست راست
  • مسخره کردن و تکرار کلماتی که کودک به اشتباه و نادرست می گوید.
  • مبتلا شدن به بیماری های عفونی و شدید
  • مشکلات و صدمه در زمان قبل تولد یا حین تولد و کودکی

انواع درمان لکنت زبان کودکان

روش های درمان لکنت زبان در خانه

والدین می توانند برای درمان لکنت زبان کودکان کمک های زیادی انجام دهند و باعث شوند تا کودک از صحبت و گفت گو با دیگران خجالت نکشد. روش هایی که پدر و مادر ها برای کمک به کودک خود در این باره می توانند انجام دهند در زیر آمده است:

صحبت کردن شمرده شمرده با کودک

برای درمان لکنت زبان کودکان، در زمان صحبت کردن کودک صبور باشید و بعد از اتمام صحبت او چند ثانیه صبر کرده بعد شروع به صحبت نمایید. به آرامی و شمرده با کودک خود صحبت کنید و از او نخواهید آرام صحبت کند یا برای گفتن جمله اش دوباره تلاش کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

درمان گرفتگی زبان در کودکان

از کودک کمتر سوال بپرسید

کودکان دوست دارند در زمان بیان نظرات خود راحت و آزاد صحبت کنند، تا این که بخواهند به سوالات پاسخ دهند. در عوض پرسیدن سوالات مختلف بهتر است درباره صحبت و گفته کودک نظر خود را بگویید تا کودک بداند که به حرفهایش گوش داده اید. کمتر سوال پرسیدن و بیشتر گوش دادن یکی دیگر از روش های درمان لکنت زبان در کودکان است.

کمک گرفتن از حرکان صورت و زبان بدن

به صحبت کودک خود عکس العمل نشان دهیدو حرکات صورت و بدن شما به کودک نشان می دهد که شما به محتوای کلام او گوش میدهید و مدل صحبت کردن او برایتان مهم نیست. این کار به درمان لکنت زبان کودکان کمک می کند.

زمانی را در طول روز فقط برای کودک خود بگذارید

به کودک خود اجازه دهید تا در مورد انجام کارها خودش تصمیم بگیرد و در مورد کمک شما در طول روز خود او تصمیم بگیرد. همچنین اجازه دهید تا کودک خودش بخواهد درباره موضوع خاصی صحبت کند و تصمیم بگیرد. وقتی که فرزندتان برای صحبت کردن به شما مراجعه کرد در جواب او سخنان آرام و شمرده با مکث بکار ببرید. این کار علاوه بر درمان لکنت زبان کودکان باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در آن ها می شود. و در آینده نیز در صحبت با والدین راحت بوده و احساس خود را به راحتی با آنها در میان می گذارند.

روش درمانی لکنت زبان کودکان

تشویق اعضای خانواده برای گوش دادن به کودک

کودک مبتلا به لکنت زبان وقتی بابت ایجاد وقفه بین صحبت هایش نگرانی نداشته باشد و بداند که دیگران به حرفهایش گوش می دهند خیلی بهتر صحبت کرده و راحت تر است. پس برای درمان لکنت زبان کودکان اطرافیان او باید برای گوش دادن به حرف هایش تشویق شوند.

در نظر گرفتن روش ارتباط با کودک

برای درمان لکنت زبان در کودکان، زمان اختصاص داده شده به کودک و شنیدن صحبت های او را بیشتر کنید. سریع صحبت نکنید، از کودک خود انتقاد نکنید و وسط حرف او نپرید.

روش های درمان لکنت زبان کودکان

به کودک بفهمانید که او را همانطور که هست دوست دارید

قبول کودک به وسیله والدین، قدرتمند ترین نیرویی است که از او حمایت می کند. به کودک خود این اطمینان را بدهید که داشتن لکنت یا یادی صحبت کردن تاثیری در احساس شما به او ندارد، و همیشه او را عاشقانه دوست دارید. این کار به درمان لکنت زبان در کودکان کمک بسزایی میکند.

مراجعه به پزشک

در برخی موارد بعضی از پدر و مادرها چون نمی خواهند کودکان از اختلال خود آگاه شود، از گفتار درمانی کمک نمی گیرند. اگر کودک بیشتر از سه سال دارید که حدود سه تا شش ماه لکنت زبان دارد باید از درمان های پزشکی کمک بگیرید. ممکن است مشکل کودک بیشتر از یک اختلال گفتاری کوتاه باشد. با مراجعه به گقتار درمانی می توانید از این موضوع اطمینان حاصل کنید. اکثر کودکانی که لکنت زبان در طولانی مدت داشته اند با مراجعه به متخصص گفتار درمان بهبود یافته اند و مشکل شان به طور کامل برطرف شده است و در برخی موارد بهتر از قبل شده اند. گفتار درمانی با آموزش روش کنترل لکنت و بهبود مهارت های گفتاری باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در کودک می شود. پس در درمان لکنت زبان کودکان حتما با یک گفتار درمان مشورت کنید.

گرفتگی و کندی زبان کودک

روش های قرآنی برای درمان لکنت زبان

در قرآن روش های مختلفی برای درمان لکنت زبان بیان شده است (می توان این روش ها را برای کودکان بکار بست) که با آن آشنا می شویم.

  • خداوند در قرآن کریم به حضرت موسی میگوید با فرعون به نرمی صحبت کن «فقولا قول لینا»
  • خداوند سخن حضرت موسی را گوش میدهد«انا معکم مستمعون» و نیازش را برطرف می کند «قد اوتیت سولک یا موسی»
  • خداوند لکنت حضرت موسی را به رویش نیاورده و با گفتن نترسید من هم با شما می شنوم و می بینم «لاتخافا اننی معکما اسمع و اری» باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در او می شود.
  • حضرت موسی با دعا کردن روان درمانی می کرده تا مشکل لکنت زبانش که ریشه در ترس و اضطراب درونی داشته برطرف شود.«پروردگارا به من شرح صدر عنایت فرما و کار مرا آسان بگردان و گره از زبانم باز کن تا سخن مرا بفهمند»

انواع لکنت زبان

لکنت کلونیت یا تکرار کلمات: در لکنت کلونیت کودک قسمتی از کلمه که معمولا حرف اول آن است به سرعت و اضطراب با تکرار می گویید. مثل آاااااب

لکنت تونیک یا حالت توقف در تلفظ کلمات: در این نوع از لکنت زبان کودکان برای عضلات تلفظی توقف چند ثانیه ای روی می دهد و باعث می شود کودک در بیان کلمان دچار وقفه شود و گفتن کلمه با فشار و تلاش و انجام حرکات خاصی به همراه است.

درمان کند زبانی در کودکان

مرحله های متفاوت لکنت زبان

کودکان مبتا به لکنت زبان از زمان شروع این مشکل تا مرحله نهایی و پایانی دوران مختلفی را می گذرانند. این مراحل عبارتند از:

لکنت زبانی که کودک آن را قبول کرده است: کودک در این دوره متوجه تکرار برخی کلمه ها و حرف ها در خود می شود، ولی نگران این مشکل در خودش نیست. این مرحله برای کودک با اختلال تنفسی و علائم بیماری همراه نیست و کودک از آن رنجشی ندارد. و گفتار درمانی برای درمان لکنت کودکان در این مرحله تاثیر گذار است.

انواع روش های درمان کندی زبان در کودکان

لکنت پس رانده یا لکنتی که کودک به آن واکنش نشان می دهد: کم کم که کودک بزرگتر می شود، تعداد لغات بیشتری یاد گرفته و مکالمات بیشتری با اطرافیانش دارد. به خاطر عکس العمل و رفتار های همسالان، معلمان و والدین کودک متوجه اختلال خود شده و نسبت به آن با تعجب و دلسردانه واکنش نشان می دهد. کودک عکس العمل اطرافیانش را متوجه می شود و درک می کند که این امر باعث عدم اطمینان و تشنج عضلانی در او می شود.

روش های درمان گرفتگی زبان کودکان

لکنت زبان شدید و پیچیده: در این مرحله بتدریج حرکات و رفتارهای ناخودآگاه همراه با لکنت زبان در کودک دیده می شود و این اختلال پیشرفت کرده و بیشتر می شود. در این مرحله کودک نسبت به کلمات و صداهایی که با اختلال گفتار و عدم روان و سلامت او در صحبت کردن همراه می شود، نگران شده و حساسیت پیدا می کند. لکنت در این مرحله هر روز پیچیده تر شوه و شدت پیدا می کند و در کودک نسبت به کلمات و موقعیت ها ترس و نگرانی بیشتری دیده می شود. که این مسئله باعث بیشتر شدن و شدت گرفتن لکنت در او می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *