دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دلایل از دست دادن اشتها در کودکان و روش های رفع آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

از دست دادن اشتها در کودکان از دسته نگرانی های والدین می باشد که همواره نیز به دنبال اعمال راهکار هایی برای برگرداندن ذائقه کودک خود هستند و ما در این مقاله سعی داریم تا به بیان راه حل هایی برای رفع این مشکل بپردازیم با ما همراه باشید.

راه حل رفع بی اشتهایی کودکان در شرایط مختلف متفاوت است و خستگی،خوردن تنقلات،خواب آلودگی و فشار آوردن به کودکان برای خوردن غذا از دسته عواملی هستند که منجر به کم شدن اشتها خواهد شد.

از دست دادن اشتها در کودکان

اگر کودک مشکل جسمی خاصی نداشته باشد و با هیچ گونه مشکل خانوادگی ناخوشایند مواجه نشود که بر رفتارش تاثیر بگذارد اغلب مشکلات مربوط به تغذیه او برطرف خواهد شد. البته که این مشکلات ابعاد گوناگونی دارد و ممکن است شما متوجه شوید که کودک در طول روز غذایی نمی خوردو یا تنها خوراکی های نامناسب استفاده می کند و حتی در نیمه شب خواهان غذا می باشد این ها از مشکلات بی اشتهایی در کوکان است و شما می توانید با آگاهی از رفتار کودک هنگام غذا خوردن و امتناع از غذا خوردن مشکل او را دریابید و با راه حل بهتری برای رفع آن اقدام کنید.

از دست دادن اشتها در کودکان

گاهی ممکن است با نق زدن کودک مواجه شوید و اینگونه برداشت کنید که او قصد دارد اختیار شما را در دست بگیرد اما بایستی بدانید که اینگونه نیست و تنها مقصودش از گریه کردن گرسنه بودن و عملی کردن خواسته اش است که این ها همه بر آمده از دست دادن اشتها در کودکان است و شما بایستی آن را ریشه یابی کنید و به حل آن بپردازید.

اکنون در ادامه به بیان وضعیت های مختلف کم اشتها شدن کودک پرداخته ایم:

غذا نخوردن کودکان

  •  آرون گروپس

اگر کودک تنها به غذای خود ناخنک می زند و یا غذا نمی خورد:

۱. هیچ وقت به کودک خود برای خوردن غذا فشار نیاورید و پس از گذشت ۳۰ دقیقه غذا را از دسترس او دور کنید. پس از گذشت مدتی متوجه خواهید شد که دلیل اینکه کودک ظرف غذایش را بر روی زمین واژگون می کند و یا هنگام غذا دادن به او سرش را بر می گرداند و یا غذا را در دهانش قورت نمی دهد این است که به اندازه کافی سیر شده است.

۲. وقتی کودکتان بیش از گذشته غذا می خورد او را مورد تشویق قرار دهید و شگرد های مختلف غذا نخوردن در او را نادیده بگیرید.

بد غذا شدن کودکان و راه های رفع آن

۳. هنگامی که می خواهید به کودک غذا بدهید دقت داشته باشید که کودک خواب آلود و خسته نباشد زیرا کودک خسته به ندرت اشتها برای غذا خوردن دارد.
۴. هنگامی که اعضای خانواده مشغول غذا خوردن هستند کودک را نیز به جمع خود بیاورید و یا می توانید از کودکانی که اشتهایی خوبی در خوردن غذا دارند دعوت کنید تا با کودک شما هم غذا شوند. همچنین حضور پدربزرگ ومادربزرگ ها نیز در کنار کودک ناخودآگاه اشتهای او را بر می انگیزد و باعث می شود تا کودک بدون هیچ گونه تشویقی اقدام به غذا خوردن کند.

هنگامی که کودک در جایش آرام نمی گیرد:

۱. اگر رفتار نادرستی از کودک دیدید سعی کنید تا جای ممکن آن را نادیده بگیرید.

نادیده گرفتن رفتار های بد کودک

۲. هنگام غذا اجازه ندهید که کودک آن سو و این سو بدود تا غذا خوردن به صورت یک رفتار اجتماعی درون او شکل بگیرد و شما نیز همراه او غذا بخورید.

۳. وقتی که کودک در حال غذا خوردن است تلویزیون را خاموش کنید زیرا تماشای تلوزیون هنگام غذا خوردن حواس کودک را پرت می کند.

خاموش کردن تلویزیون هنگام غذا خوردن کودک

۴. هنگامی که کودک کار و یا رفتار مناسبی از خود نشان می دهد او را مورد تشویق قرار دهید.

اگر کودک تنها تنقلات،شیرینی و خوراکی های تفننی می خورد:

۱. غذا خوردن را به عنوان یک برنامه تفریحی برای کودک تبدیل کنید. به منظور انجام این کار بهتر است اجازه دهید کودک یک ظرف مخصوص غذا برای خود از یک فروشگاه انتخاب کند و هنگام غذا خوردن آن را در اختیارش قرار دهید.

۲. اگر کودکتان بیشتر اوقات را مشغول خوردن تنقلات باشد دیگر اشتهایی برای خوردن غذا نخواهد داشت.

۳. برای شروع غذا سعی کنید تنها مقداری کمی از غذا به او بدهید برای مثال دو عدد لوبیا،یک چهارم سیب زمینی پخته و کمی پنیر رنده شده به او بدهید.

قرار دادن ظرف مخصوص غذا برای کودک

۴. به مادربزرگ و خانم همه چی دان محل بگویید که لطف کند دیگر به فرزند شما شکلات و آب نبات ندهد زیرا این خوراکی ها روند غذا خوردن کودک را مختل خواهند کرد به همین منظور بهتر است تا مدتی از دادن این تنقلات به کودک خود خودداری کنید.

۵. قبل از حل کردن مشکلات تغذیه کودک به این نکته توجه داشته باشید که آیا کودک مشکل دیگری ندارد که باید حل شود.

۶. شاید به نظتان بیاید که کودکتان در طول روز چیزی نمی خورد اما اگر تمامی تنقلاتی که او در طول روز مصرف می کند را حساب کنید می بینید که مقدار آن اندک است و این در حالی است که او در روز کالری بسیار زیادی دریافت می کند.

روش های رفع از دست دادن اشتها در کودکان

عادات غذایی ناسالم:

عادات غذایی ناسالم نیز می تواند در از دست دادن اشتها در کودکان تاثیر گذار باشد و روند غذا خوردن کودکان را مختل کند که در ادامه بدان پرداخته ایم.

خوردن تنقلات و خوراکی های تفننی:

اگر کودک شما در غذا خوردن مشکل دارد و از خوردن غذا امتناع می کند توصیه می کنیم که خوراکی های تففنی او را قطع کنید زیرا هنگامی که معده کودک پر از بیسکوییت باشد دیگر جایی برای خوردن غذا ندارد.

عدم استفاده از شکلات به دلیل از دست دادن اشتها در کودکان

 

خوردن شکلات و شیرینی ها:

شیرینی خوشمزه است اما میوه های خشک بهترند به همین خاطر بهتر است تا اعتدال را رعایت کنید. در صورت صلاحدید خودتان می توانید به کودکتان اجازه دهید تا پس از نهار یک عدد از شیرینی های مورد علاقه اش را بخورد و پس از خوردن دندان هایش را مسواک بزنید. توجه داشته باشید که هر شب به دلیل نق زدن کودک شیرینی زیاد به او ندهید. کودکان زودتر از آنچه که شما انتظار دارید با شرایط سازگار می شوند به همین خاطر غذای خود را به طول کامل می خورد زیرا می داند که جایزه ای در انتظارش است.

منع مواد خوراکی برای کودکان به دلیل از دست دادن اشتها در کودکان

 

با توجه به نکته هایی که بیان کردیم امیدواریم بی اشتهایی در کودک شما رفع شود و به نتایجی مطلوب دست پیدا کنید. ایجاد و تقویت عادات غذایی مناسب برای او می تواند شروع خوبی باشد و به مرور با غذاهای متنوعی او را آشنا کنید تا از روند غدا خوردن خسته نشود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *