دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

زندگینامه حضرت یوسف (ع) و آشنایی با نحوه زندگی و زمان فوت و محل دفن ایشان

  • مریم صبوری
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

در این مقاله با زندگینامه حضرت یوسف بیشتر آشنا خواهید شد در مجله آرگا همراه ما باشید.

حضرت یوسف دوازدهمین فرزند پیامبرمان حضرت یعقوب که از همه فرزندان شایسته تر و زیباتر و به دلیل صادق و راستگو بودنش لقبی به انم یوسف صدیق به خود گرفته است. مادر ایشان راحیل و پدرش یعقوب بوده است که راحیل مادر یوسف و بنیامین بود و در کودکی حضرت یوسف از دنیا رفت. در ادامه مطلب با داستان زندگی حضرت یوسف بیشتر آشنا می شوید.

زندگی نامه پیامبر حضرت یوسف

آشنایی با زندگینامه حضرت یوسف

حضرت یوسف از پیامبران بنی اسرائیل بود که سالیان زیادی را در مصر حکمرانی کرد و مقام نبوت داشت و در قرآن سوره ای به نام این پیامبر نام گذاری شده است. ایشان فرزند حضرت یعقوب نبی بود و در کودکی توسط برادرانش به چاه افتاد که گروهی رهگذر آن را از چاه نجات دادند و آن را در بازار برده فروش ها به عزیز مصر فروختند. ایشان سال های زیادی را در قصر عزیز مصر گذراند در جوانی حضرت یوسف زلیخا زن عزیز مصر عاشق و شیفته زیبایی ایشان شد که وقتی این مسئله را زلیخا به یوسف گفت ایشان پس از امتناع از ارتباط با زلیخا به جرم خیانت به همسر عزیز مصر متهم شد و به زندان افتاد. این پیامبر سال هایی را در زندان گذرانید و پس از اثبات بی گناهی اش آزاد شد در این هنگام پادشاه مصر خوابی دید و به جهت تعبیر خواب پادشاه و ارائه راه حلی برای قحطی مصر نزد پادشاه محبوبیتی یافت و به عنوان وزیر خدمت کرد که عزیز مصر شناخته شد. بر اساس گفته ها عمر حضرت یوسف را ۱۲۰ سال و محل دفن ایشان را فلسطین گفته اند.

کودکی حضرت یوسف

جایگاه حضرت یوسف (ع)

نام حضرت یوسف ۲۷ مرتبه در قرآن آمده است که دوازدهیم سوره از قرآن سوره یوسف می باشد. در زندگینامه حضرت یوسف ایشان از بنده های مخلص خداوند معرفی شده که به این معنی نه تنها به درخواست زلیخا تن داد بلکه حتی در دل هم به آن کار گرایشی نداشت و از محسنات او بوده است. ایشان از پیامبران بزرگ بوده است که براساس خواب کودکی اش یازده ستاره و ماه و خورشید به حضرت یوسف سجده کردند و این که از رسیدن یوسف به ثروت و قدرت خبر می‌داد بیان‌کننده نبوت او در آینده هم بود. در قرآن از کودکی و نوجوانی و جوانی و به چاه انداختن و فروخته شدن و به زندان افتادن و ملاقات با پدر و برادرانش جز به جز را در قرآن شرح داده است. که بعد از خواب یوسف و سجده کردن ۱۱ ماه و ستاره به آن را برای پدرش (یعقوب) می گوید که یعقوب به او می گوید خوابت را برای برادرانت شرح نده چون آن ها برای تو نقشه خطرناکی می کشند. و این خواب او بعد چندین سال تعبیر می شود و به منزلتی دنیایی و معنویمی رسد که پدر و مادر به همراه برادرانش بر او تعظیم می کنند. چون برادران یوسف به او حسادت داشتند و می گفتند که پدر یوسف را بیشتر از ما دوست دارد و نزد آن محبوب تر است با نقشه ای از یعقوب خواستند که یوسف را برای بازی به همراه برادرانش در بیابان اجازه دهد آن ها یوسف را بردند و در بیابانی به چاه انداختند و بعد از برگشتن به پدر گفتند که گرگ او را دریده است ولی حضرت یعقوب حرف آن ها را باور نکرد و بعد ها پس از فراق یوسف آن چنان گریه کرد تا نابینا شد. در این میان قافله ای که از آن جا گذر می کردند یوسف را از چاه درآوردن و نجاتش دادند و به عزیز مصر به صورت برده فروختند، سپس یوسف برای غلامی به مصر رفت و وارد خانواده عزیز مصر شد.

یوسف و ازدواج با زلیخا

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

زیبایی یوسف و دلباختگی زلیخا

زندگینامه حضرت یوسف؛ در قرآن آمده که یوسف جوانی بسیار زیبا بود و از این رو زلیخا زن عزیز مصر که حضرت یوسف پیش آن ها بزرگ شد شیفته او گردید ولی چون یوسف خویشتن دار بود به درخواست زلیخا هیچ تن نداد. این داستان را مردم شهر شنیدند و فهمیدند و گروهی از زنان زلیخا را سرزنش می کردند. زلیخا تصمیم گرفت که مجلسی برای زنان به پا کند و آن ها را در قصر دعوت کرد و چاقو و میوه به دستشان داد و همان لحظه حضرت یوسف را صدا زد و به مجلس دعوت کرد زمانی که ایشان وارد شدند زنان تحت تاثیر زیبایی یوسف قرار گرفتند و چنان حواسشان پرت ایشان بود که دستشان را بریدند. پس از جریان آن روز هر روز زنانی به هر دلیلی نزد یوسف می آمدند و به او پیشنهاد ارتباط نامشروع می دادند تا این که حضرت یوسف از خدا خواست برای رهایی آنان ایشان را به زندان بی اندازد که از طریق دستور زلیخا به زندان افتاد.

سرگذشت و زندگینامه حضرت یوسف

تعبیر خواب پادشاه توسط حضرت یوسف

زندگینامه حضرت یوسف از آن جایی که در زندان بود خواب دو زندانی را پیش بینی و تعبیر کرد که یکی کشته و یکی دیگر آزاد خواهد شد و توسط پادشاه به جایگاهی می رسد. پس از چند سال پادشاه مصر خواب دیدی که ۷ گاو لاغر ۷ گاو چاق را می خورند و ۷ خوشه سبز و ۷ خوشه خشک را در خواب دیده بود. افراد زیادی بودند که نتوانستند تعبیر این خواب را بفهمند تا این که آن زندانی آزاد شده در نزد دربار پادشاه راه یافت و به پادشاه تعبیر خواب خود را تعریف کرد و نزد یوسف رفت و برایش این خواب پادشاه را بازگو کرد و یوسف گفت:

شما هفت سال فراوانی آب در پیش رو دارید و پس از آن، هفت سال خشک سالی پیش خواهد آمد. آن گاه پیشنهاد کرد که برای نجات از خشک سالی هفت سال نخست را بیشتر زراعت کنید و محصولات مازاد بر مصرف را با همان خوشه‌ هایشان انبار کنند تا سالم بماند.

پادشاه از تعبیر خواب یوسف خوشش آمد و او را به قصر فراخواند چون راه حلی برای نجات مصر داده بود که در میان به فرستاده خود گفت ماجرای بریده شدن دستان زنان و علت زندانی شدنش را از شاه بپرسد. شاه درباره این موضوع تحقیق کرد و زنان شهر را به دربار فراخواند. زنان مصر بر بی‌ گناهی یوسف تاکید کردند و زلیخا هم به عمل خود اعتراف کرد. پس از تعبیر خواب و ثابت شدن بی‌گناهی یوسف پادشاه مصر او را از زندان آزاد و وزیر خود و عزیز مصر کرد.

ملاقات حضرت یوسف با خانواده

ملاقات با خانواده خود

در همان زمان خشک سالی های مصر کنعان هم دچار قحطی شد، یعقوب به پسرانش گفت برای نجات خود و خانواده شان به مصر بروند و درخواست گندم کنند. برادران یوسف هنگامی که به مصر رسیدند حضرت یوسف آن ها را دید و شناخت ولی آن ها او را نشناختند و ایشان با برادرانش با خوشی رفتار و از آن ها پذیرایی کرد. هنگامی که می خواستن برادران به کنعان برگردند او پیراهنش را برای بینایی پدرش یعقوب با آن ها فرستاد و همین امر موجب بینایی پدر پیرشان شد و چشمای نابینایش دوباره بینا شد. پس از آن ماجرا یعقوب به همراه خانواده اش برای دیدار یوسف به مصر رفتند و با حضرت یوسف ملاقات کردند که جزو زندگینامه حضرت یوسف می باشد.

بررسی زندگینامه حضرت یوسف

ازدواج و فرزندان حضرت یوسف

بر اساس گفته ها و روایات آمده که زندگینامه حضرت یوسف در قرن ۴ قمری ازدواج کرد و صاحب ۲ فرزند پسر به نام میشا و افرائیم شد. و در ازدواجش با زلیخا در برخی نقل‌ها آمده است هر دو فرزند یوسف منشا و افرائیم از زلیخا بودند. او هنگامی که به درجه عزیز مصر رسیده بود پیر زنی را دید که می گفت خدا را شکر که بردگان را به‌ واسطه طاعتشان پادشاه کرد و پادشاهان را به‌ واسطه معصیتشان برده کرد. از او پرسید کیستی و او گفت زلیخا هستم و حضرت یوسف او را به قصر برد و با خواندن دعایی او را جوان کرد و آن گاه با زلیخا ازدواج کرد.

آشنایی با زندگینامه حضرت یوسف

فوت و محل دفن ایشان

بر اساس گفته ها حضرت یوسف ۱۲۰ سال زندگی کرد که هنگام مرگش خدا به او وحی کرد که هنوز حکمتش را در دست دارد به ببرز بن لاوی بن یعقوب یعنی به پسر برادرش بسپارد. حضرت یوسف به ببرز بن لاوی سپرد و آل یعقوب را که ۸۰ مرد بودند را فراخواند و گفت:

 به‌ زودی گروهی بر شما پیروز می‌ شوند و شما را به عذاب سختی دچار می‌ کنند تا این که خدا شما را به‌ وسیله یکی از فرزندان لاوی که نامش موسی است کمک می کند.

بعد از فوت حضرت یوسف هر گروهی جنازه ایشان را می خواست در محله خود و زندگی خودش دفن کنند که سپس برای این که آشوبی نشود او را در مصر در صندوقی از مرمر در دریای نیل دفن کردند که پس از سال ها حضرت موسی جنازه او را از آن مکان خارج و در فلسطین دفن کرد.

خرسندیم که ما را در مجله آرگا با مقاله ای تحت عنوان زندگینامه حضرت یوسف  همراهی کردید. همچنین پیشنهاد می کنیم در مقالات رو به رو با زندگینامه حضرت ایوب و زندگینامه حضرت سلیمان آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *