دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قوانین پرورش فیکوس میکروکارپا و نحوه کاشت و تکثیر این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
  • ۰

در واقع پرورش فیکوس میکروکارپا چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول کشت، تکثیر و حتی مراقبت از این گیاه گرمسیر آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی فیکوس میکروکارپا گونه ای از فیکوس ها محسوب می شود که به صورت گسترده ای به عنوان یک گیاه زینتی پرورش داده می شود و همچنین می توان آن را یکی از شایع ترین درختان خیابانی در مناطق با آب و هوای گرم دانست.

آشنایی با پرورش فیکوس میکروکارپا

بهتر است بدانید بونسای میکروکارپا  از انواع فیکوس ها می باشد که با نام های مختلفی از جمله فیکوس، رتوزا و جنسینگ شناخته می شود یک درخت همیشه سبز از خانواده موراسه ها و محبوب ترین گونه بونسای آپارتمانی داخلی خواهد بود. در واقع هرس پذیری مناسب و رشد در تمام مدت سال، حساسیت کمتر به حمله آفات و ریشه های هوایی زیبا، فیکوس را به گزینه ای ایده آۀ برای خانه یا محل کار و خارق العاده برای مبتدیان و البته حرفه ای ها تبدیل کرده است.

چگونگی پرورش فیکوس میکروکارپا

گیاه فیکوس را می توان بومی مناطقی از تایوان، مالزی و کشور های آسیای شرقی دانست که بین ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ گونه مختلف را شامل خواهد شد. این گیاه برای مراقبت در فضای بسته و داخلی بسیار مناسب است و با این حال می توان محبوب ترین گونه این گیاه را فیکوس رتوزا دانست که معمولا به صورت تنه اس به فروش می رسد.

به صراحت می توان گفت که فیکوس میکروکارپا بونسای در حقیقت از کوه های چین و در زیر صخره های این منطقه رشد می کند. با وجود اینکه این گیاه بسیار کوچک در عرض و ارتفاع هستند اما در تمام فصول و سنین هم میوه و هم گل می دهد. همچنین این گیاه در مقایسه با دیگر فیکوس ها قیمت مناسب تری دارند.

برگ های این گیاه برای حیوانات خانگی سمی هستند و در صورت خوردن برگ ها می تواند بسیار خطرناک باشد که به همین خاطر بایستی دور از دسترس حیوانات خانگی قرار بگیرد.

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه:

به طور کلی شما می توانید گیاه فیکوس تان را از طریق قلمه شاخه در هر زمان از سال تکثیر نمایید. البته لازم به ذکر است که در صورت قطور بودن شاخه های گیاه می توانید از روش ریشه هوایی نیز برای تکثیر فیکوس میکروکارپا استفاده نمایید.

  •  آرون گروپس

دستورالعمل کاشت فیکوس میکروکارپا

برای انجام این روش بایستی قلمه های مناسبی را از گیاه مادر تهیه نمایید و در محیطی مرطوب قرار دهید. البته مراقب باشید که رطوبت بالا موجب هجوم قارچ ها و از بین رفتن قلمه ها نشود. توجه داشته باشید که امکان ریشه دار شدن قلمه فیکوس در آب نیز وجود دارد و می توانید به راحتی گیاهی تازه داشته باشید.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه فیکوس میکروکارپا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه مهم ترین شرایط برای کاشت و پرورش فیکوس میکروکارپا را شرح داده ایم:

  • نور و دمای کافی:

با وجود اینکه پرورش گیاه فیکوس میکروکارپا بایستی در محلی با نور زیاد قرار بگیرد اما در مقابل نور کم نیز مقاومت خوبی خواهد داشت. می توانید گیاهتان را در فصل بهار و تابستان در خارج از منزل نیز نگهداری نمایید اما در ماه های گرم سال در مکان سایه قرار دهید.

فیکوس میکروکارپا در ماه های سرد سال باییتی در فضای بسته و گرم نگهداری شود. دقت داشته باشید که مکان مناسب برای نگهداری از این گیاه در نزدیکی پنجره جنوبی و یا غربی خواهد بود و البته که نور مستقیم خورشید از پشت پنجره می تواند صدمه زیادی به گیاه وارد نماید.

روش های تکثیر فیکوس

در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که فیکوس گیاهی گرمسیر است و بایستی در فصول پاییز و زمستان از سرما محافظت شود. حداقل دمای مناسب برای این گیاه ۱۵ درجه سانتی گراد است و دمای محیط کشت نبایدکمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد پایین تر برود.

به طور کلی دمای ایده آل برای نگهداری از فیکوس همان اتاق نشیمن شما است البته که نباید گیاهتان را در نزدیکی منبع گرما و یا در مقابل باد سرد قرار دهید.

  • آبیاری منظم:

آبیاری گیاه فیکوس بایستی زمانی انجام شود که خاک کمی خشک شده باشد. مقدار آبیاری باید به اندازه ای باشد که آب از زیرگلدان خارج گردد. دقت داشته باشید که آب نباید در سطح خاک باقی بماند و به سرعت خارج گردد. به هیچ وجه اجازه ندهید خاک بستر گیاه کامل خشک شود. فیکوس میکروکارپا گاهی اوقات می تواند بیش از حد و آبیاری کم را تحمل نماید اما تداوم شرایط منجر به خشک شدن آن می شود. آب بدون کلر با دمای اتاق مناسب آبیاری خواهد بود.

  • خاک و کوددهی:

تغذیه و کوددهی برای شادابی و سلامت فیکوس از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا این گیاه در فضای کوچک با حجم کم خاک رشد کرده و مواد مغذی خاک به سرعت تمام خواهد شد. به همین خاطر گیاه بایستی به صورت منظم و دوره ای با کود های کامل و با کیفیت تغذیه شود.

شرایط لازم برای مراقبت از فیکوس میکروکارپا

معمولا توصیه می شود برای بستر این گیاه از کود های مایع و نصف میزان توصیه شده در دستورالعمل همراه کود استفاده نمایید. بهتر است کوددهی حداقل ماهی یک بار و حداکثر ۲ هفته یک بار در طول فصول رشد استفاده و در زمستان نیز میزان کوددهی نصف یا قطع شود.

  • هرس کردن:

برای حفظ شکل درخت فیکوس میکروکارپا هرس منظم الزام خواهد بود. هرس شاخه گیاهتان را بایستی در تمام طول سال انجام دهید اما بهتر است هرس سنگین در بهار و تابستان انجام شود. پس از رویش ۶ الی ۸ برگ در هر شاخه می توانید آن ها را به ۲ برگ کاهش دهید. برای قطور شدن شاخه بهتر است یک یا دو سال اجازه رشد آزادانه به آن بدهید.

  • تعویض گلدان:

تعویض گلدان این گیاه را می توانید هر ۲ الی ۳ سال یک مرتبه انجام دهید. دقت داشته باشید هرچه سن گیاه بالاتر باشد تعویض گلدان گیاه نیز بایستی دیرتر انجام گیرد. زمان تعویض گلدان اوایل فصل بهار است و بایستی از خاک با زهکشی بالا استفاده شود.

کنترل آفات و بیماری های گیاه

  • کنترل آفات و بیماری ها:

گونه های مختلف فیکوس میکروکارپا در برابر آفات مقاوم هسند اما به هر حال با توجه به موقعیت مکانی ممکن است مشکلاتی برای آن رخ دهد. ب صراحت می توان گفت که خشکی هوا و کمبود نور موجب ضعیف شدن فیکوس می شود و در مقابل نیز رطوبت و آبیاری زیاد موجب حمله قارچ ها شده و اغلب منجر به ریزش برگ می شود. همچنین شپشک و کنه تارعنکبوتی از دیگر آفاتی هستند که می تواند فیکوس را بیمار نماید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *