دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

برای درمان آبسه لثه از این روش های خانگی و طبیعی بهره ببرید

  • سحر بهرامی
  • ۱۳ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

آبسه لثه یا همان دندان یکی از درد ناک ترین  مشکلاتی می باشد که ممکن است برای هر فردی به وجود آید، ابتلا  به این نوع آبسه دلایل بسیار گوناگونی دارد که نشان دهنده مشکل دار شدن دندان می باشد معمولا زمانی که دندان دچار پوسیدگی و شکستگی شود این وضعیت برای دندان پیش می آید از این رو در ادامه برای شما بهترین راه های خانگی درمان آبسه لثه را ر اختیارتان قرار خواهیم داد.

آبسه لثه یکی از انواع آبسه پریونتال می باشد که به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان دندان و همچنین دلایل دیگر به وجود می آید که از بارز ترین نشانه های آن متورم شدن لثه است،  آبسه لثه اگر به موقع روشی برای بهبودی آن انجام نشود می تواند به بافت استخوانی دندان برسد و مشکلات بیشتری را برای  فرد به وجود آورد، که در این زمان شما می توانید با استفاده از روش های طبیعی و خانگی از پیشرفت آبسه لثه جلوگیری کنید.

راهکار های کاملا خانگی و طبیعی رفع آبسه

در ابتدا باید گفت که آبسه لثه چیست؟ آبسه شامل یک کیسه ی چرکی می باشد که بر روی خود لثه به وجود می آید که اطراف لثه را هم تحت تاثیر قرار می دهد، آبسه لثه یکی از دردناک ترین عارضه های دهانی می باشد که می تواند عوارض خطرناکی داشته باشد، مهم ترین دلیل به وجود آمدن آبسه لثه وجود باکتری های مضر درون دهان است که در بین دندان ها تجمع می کنند و باعث ایجاد عفونت لثه  و آبسه آن می شود، در برخی مواقع آبسه لثه می تواند ناشی از رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ها باشد.

زمانی که مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به صورت منظم انجام نشود، پلاکت ها بر روی دندان ها باقی می مانند و در همان جا شروع به رشد و گسترش می کنند که این باعث ایجاد آبسه لثه می شود.

در مطالب پیشین شما را با درمان طبیعی دندان درد، درمان تاول زبان، درمان حساسیت دندان،  رفع آبسه دندان، درمان خانگی برفک دهان و رفع آبسه دندان آشنا کردیم حال در ادامه شما را با مهم ترین راه های خانگی  رفع آبسه لثه آشنا خواهیم کرد.

درمان آبسه لثه با استفاده از روش های خانگی

درمان های خانگی بسیار زیادی برای رفع آبسه لثه وجود دارد که ما به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

استفاده از آب نمک

یکی از ساده ترین و تاثیر گذار ترین راه هایی می توان برای بهبود آبسه لثه استفاده کرد شستشوی دهان با آب نمک می باشد، زمانی که شما به استفاده مدام از این روش بپردازید خواهید دید که چگونه علائم آبسه لثه کاهش می یابد، از این رو کافیست مقداری نمک را درون یک فنجان آب گرم ریخته و آن را به خوبی در دهانتان بچرخانید، بهتر است بگذارید تا محلول آب نمک مقداری در دهانتان باقی بماند. برای نتیجه گیری بهتر می توانید روزانه چندین مرتبه از این روش استفاده نمایید.

  •  آرون گروپس

آشنایی با درمان آبسه لثه

جوش شیرین

یکی دیگر از روش های خانگی جهت از بین بردن آبسه لثه استفاده از جوش شیرین می باشد، جوش شیرین به دلیل داشت خاصیت آنتی باکتریال می تواند به صورت مفیدی در جهت از بین بردن پلاکت های دهان عمل نماید، برای استفاده از این روش هم دقیقا باید مطابق روش بالا عمل نمایید، مقداری از آن را در آب گرم حل نمایید و آن را به خوبی در داخل دهانتان بچرخانید، این کار را هم روزانه چندین بار تکرار نمایید تا به نتایج سودمندی برسید.

روغن مرزنجوش

یکی از طبیعی ترین روغن ها در جهت برطرف کردن آبسه لثه روغن گیاهی مرزنجوش می باشد، روغن مرزنجوش علاوه بر اینکه خاصیت آنتی باکتریال دارد از خاصیت آنتی اکسیدانی هم برخوردار می باشد که می تواند هر گونه باکتری که باعث ایجاد آبسه لثه می شود را از بین ببرد از این رو برای استفاده از آن کافیست مقداری روغن را بر روی یک تکه پنبه بریزید و آن در بر روی قسمت مورد نظر قرار دهید.

درمان های خانگی آبسه لثه

استفاده از کمپرس آب سرد

استفاده از کمپرس آب سرد علاوه بر اینکه به کاهش تورم کمک می کند درد راهم کاهش می دهد از این رو می توانید با استفاده از چند تکه یخ و قرار دادن آنها داخل یک دستمال خشک بر روی صورت قرار دهید، بگذارید حداکثر به مدت ۱۰ دقیقه بر روی صورت شما باقی بماند.

چای شنبلیه

یکی از قدیمی ترین راه های درمان خانگی آبسه لثه استفاده از چای شنبلیه می باشد که این قدرت را دارد از التهابات ناشی از آبسه جلوگیری نماید. برای استفاده از این روش کافیست مقداری از پود شنبلیله را درون یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید تا کمی سرد شود، بعد از سرد شدن می توان آن را در دهانتان بچرخانید و بگذارید کمی در دهانتان باقی بماند و یا اینکه می توانید یک تکه پنبه را به چای شنبلیله آغشته نمایید و درست بر روی قسمت آبسه لثه قرار دهید.

آبسه لثه چیست چگونه درمان می شود.

روغن میخک

از جمله روش های درمانی دیگر آبسه لثه روغن میخک می باشد که این روغن هم دارای خواص فوق العاده آنتی باکتریال و ضد التهابی دارد، از این رو شما می توانید برای استفاده از یک گوش پاک کن آغشته شده به روغن میخک استفاده نمایید و یا اینکه می توانید چند قطره روغن درون مقداری آب بریزید از آن به عنوان یک دهانشویه استفاده نمایید.

آبلیمو

استفاده از آب لیمو برای درمان آبسه لثه بی تاثیر نیست بلکه می تواند همانند یک مسکن عمل نماید از این رو شما می توانید به صورت روزانه مقداری از آب لیمو ترش را با مقداری آب مخلوط کرده و آن را غرغره کنید.

روش های موثر برای درمان آبسه لثه

روغن آویشن

یکی از بهترین روغن هایی که می تواند در این زمینه به شما کمک فراوانی بکند روغن آویشن می باشد، زمانی که شما از روغن آویشن استفاده می کنید تمامی چرک ها و عفونت هایی که باعث آبسه شده اند از بین خواهند رفت، از این رو با ماساژ دادن این روغن بر روی قسمت مورد نظر می توانید از آن استفاده نمایید.

آب اکسیژینه

از دیگر درمان های خانگی بهبود آبسه لثه آب اکسیژینه و یا هیدروژن پراکسید می باشد، استفاده از آب اکسیژینه می تواند به کاهش پلاکت ها منجر شود از این برای استفاده ۳ درصد از آب اکسیژنه را با آب مخلوط کنید و آن را در دهان خود به خوبی بچرخانید، از قورت دادن این محلول جدا خودداری نمایید.

درمان های طبیعی ابسه لثه

سیر

سیر یکی از شناخته شده ترین مواد خوراکی می باشد که دارای خاصیت درمانی شگفت انگیزی دارد شما می توانید ۱ حبه سیر کاملا تازه را له کنید تا جایی که به شکل یک خمیر در بیاد، سپس مقداری از آن را بر روی لثه قرار دهید شاید در ابتدا کمی بسوزاند اما قدرت زیادی در تسکین درد و التهاب دارد.

راهکار های خانگی رفع آبسه

نمک و زردچوبه

از آنجایی که زردچوبه یکی از بهترین آنتی بیوتیک های طبیعی به شمار می رود قادر به بهبود آبسه لثه خواهد بود، علاوه بر این زردچوبه می تواند سلامت دهان و دندان ها تا حد بالایی تضمین کند، برای بهره مندی از این روش باید ۲ قاشق چای خوری زردچوبه و ۱ قاشق چای خوری نمک را با یکدیگر مخلوط کنید سپس چند قطره روغن میخک را به این مخلوط اضافه کنید زمانی که به شکل خمیری درآمد مواد را دقیقا بر روی آبسه قرار دهید و بگذارید تا جای ممکن باقی بماند.

راه حل های خانگی برای کاهش درد ابسه لثه

توصیه های مهم جهت پیشگیری از آبسه لثه

اولین گام برای جلوگیری از ایجاد آبسه لثه انتخاب یک مسواک مناسب برای داشتن بهداشت دندان هایتان می باشد. همانطور که خوانید یکی از مهم ترین دلایل ایجاد آبسه لثه و یا دندان نداشتن بهداشت دهان و دندان می باشد از این رو برای جلوگیری از ابتلا به این مشکلات بهتر است از بهداشت دهان و دندانهایتان غافل نشوید.

از دیگر روش های جلوگیری ابتلا به آبسه لثه مراجعه به دندان پزشکی و انجام یک جرم گیری عمیق می باشد که به آن جرم گیری زیر لثه ای می گویند، اگر نسبت به بهداشت دندان های خود بی تفاوت باشد مشکلات جدی برای دندان هایتان به وجود خواهد آمد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *