دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاشت گل نیلوفر و آشنایی با پرورش و نحوه دفع آفات این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

کاشت گل نیلوفر از دست گیاهان چند ساله است که رشد بسیار سریعی نیز دارد و به همین علت مورد توجه اکثر مردم قرار گرفته و اغلب افراد اقدام به کاشت آن در باغ و حتی خانه خود کرده اند و ما در این مقاله چگونگی کاشت این گیاه جذاب را بازگو خواهیم کرد.

گل نیلوفر از دست گیاهان چند ساله محسوب می شود که به دلیل گل های زیبایش طرفداران بسیار زیادی را به خود جذب کرده است. این گیاه رشد بسیار سریعی دارد و در طول یک سال می تواند تمامی محیط را بپوشاند و ما در ادامه نحوه کاشتن گل نیلوفر را بیان خواهیم کرد با ما همراه باشید.

کاشت گل نیلوفر و آشنایی با این گیاه

گل نیلوفر که با نام انگلیسی Morning Glory نیز شناخته می شود و در تمامی مناطق گرم سیری دنیا رشد قابل توجهی خواهد داشت. گل های این گیاه به شکل قلب بوده و چشم انداز زیبایی را در محیط ایجاد می کند؛همچنین گل های شیپوری این گیاه به رنگ مختلفی مثل ارغوانی،سفید و صورتی قابل مشاهده است.

نحوه کاشت گل نیلوفر

نوعی از گل نیلوفر وجود دارد که سرعت رشد آن بسیار زیاد است به طوری که که پس از کاشتن گل نیلوفر پس از ۳ الی ۴ روز جوانه خواهد زد و سر از خاک بیرون خواهد آورد و این سرعت رشد جوانه ها نیز روال خود را طی خواهد کرد.

اگر شما قصد کاشتن گل نیلوفر را دارید ما در ادامه چگونگی کشت و شرایط مختلف را بیان کرده ایم.

نحوه کاشت گل نیلوفر:

برای کشت گل نیلوفر در ابتدا بایستی بذرهای مورد نیاز را داخل ظرف شیشه ای که درون آن آب باشد بریزید و به مدت ۲۴ ساعت اجازه دهید تا در آب بمانند و خیس بخورند.

مرحله دوم از مهم ترین مراحل است که در آن بایستی گلدان مناسب برای کاشتن گل نیلوفر انتخاب کنیم زیرا بایستی گلدان یه گونه ای باشد که گل بتواند رشد بسیار خوبی در آن داشته باشد.

  •  آرون گروپس

چگونگی پرورش گل نیلوفر

توجه داشته باشید که بایستی بذر ها را به گونه  ای در گلدان قرار دهید که بذرها تنها یک سانتی متر از سطح خاک فاصله داشته باشند تا سریع تر جوانه بزنند و فضای خالی برای رشد ریشه ها نیز وجود داشته باشد.

بذر هایی که کاشته اید ممکن است در ۳ الی ۴ روز جوانه بزند به همین دلیل در این مدت سعی کنید که آن را به طور مداوم آبیاری کنید تا آب مورد نیاز بذر ها تامین شود.

یکی از ویژگی های این گیاه این است که دوست دارد به سمت بالا رشد کند به همین علت بهتر است در روند رشد آن چیزی در مسیر رشد گل قرار نگیرد و پس از اینکه ارتفاع گل به بیش از ۲۰ سانتی متر رسید می توانید آن را به محل دیگری منتقل کنید و سعی کنید آن را در فضایی قرار دهید تا آفتاب به طور مستقیم به آن بتابد زیرا کاشت گل نیلوفر تنها در آفتاب قابل انجام است و البته توجه داشته باشید که در تابستان نیز بایستی مراقب شدت نور باشید که گیاه را نسوزاند.

نحوهی کاشت گیاه نیلوفر

در روند کاشتن گل نیلوفر بایستی به خاک آن نیز توجه داشته باشید زیرا گل نیلوفر میانه خوبی با خشکی ندارد به همین علت باید همواره رطوبت آن حفظ شود.

شرایط مورد نیاز برای کاشت گل نیلوفر

کاشتن گل نیلوفر در خانه یا باغ نیاز به فراهم کردن شرایطی است که گل بتواند بهترین رشد خود را انجام دهد و ما در ادامه مقاله به بیان شرایط مورد نیاز برای کاشتن این گیاه پرداخته ایم.

آبیاری:

این گیاه در برابر خشکی مقاوم است اما از آنجایی که گل نیلوفر گیاهی علفی است برای شاداب ماندن نیاز به رطوبت دارد و بایستی این گل را تا زمانی که به خوبی رشد کند به طور مداوم آبیاری کرد.

توجه داشته باشید که بهترین زمان برای آبیاری زمانی است که خاک تا فاصله ۲ سانتی متری خشک شده باشد و همچنین سعی کنید آبیاری را صبح انجام دهید.

چگونگی آبیاری گیاه نیلوفر

البته لازم به ذکر  است که بگوییم گل نیلوفر رطوبت بسیار زیاد را دوست ندارد و خیس شدن بیش از حد گیاه منجر به ایجاد اختلال در روند رشد،زرد شدن برگ،پژمردگی و در نهایت کوچک ماندن گیاه خواهد شد.

خاک:

این گیاه در هر نوع خاکی قادر به رشد است البته اگر زهکشی آن به خوبی انجام شده باشد. بنابراین اگر خاک سنگین است می توانید با انجام زهکشی آن را مناسب کرده تا گل نیلوفر به خوبی بتواند رشد کند. به طور کلی خاک مناسب برای رشد گیاه نیلوفر ترکیبی از خاک معمولی و خاک برگ می باشد.

نور:

این گیاه به نور مستقیم نیاز دارد و اگر از نور خورشید دور باشد منجر به کم رنگ شدن برگ ها و کاهش میزان گلدهی خواهد شد در مقابل نیز اگر نور خورشید بسیار زیاد باشد به گیاه آسیب خواهد زد. گل نیلوفر به نور مستقیم به میزان ۶ الی ۸ ساعت در طول روز نیازمند است که نور صبح نسبت به نور عصر ارجحیت دارد.

نور مورد نیاز برای رشد گل نیلوفر

دما:

اگرچه که این گیاه بومی منطقه های گرمسیری است اما می تواند در مناطق معتدل در فصل های تابستان و بهار نیز رشد کند. گل نیلوفر زمانی بهترین رشد خود را انجام می دهد که در دمای بالای ۱۸ درجه سانتی گراد باشد.

اگر اقدام به کاشتن گل نیلوفر در منطقه ای کرده اید که تابستان های بسیار گرمی دارد بایستی در فضایی آن را قرار دهید که هنگام عصر از کمی سایه نیز برخوردار باشد زیرا گرمای شدید هوا و آفتاب مستقیم از دلایلی است که منجر به کاهش حجم گلدهی گیاه خواهد شد.

هرس:

این گیاه برای رشد به هرس احتیاجی ندارد مگر اینکه آن را در گلدان کاشته باشید که در این صورت بایستی ساقه هایی که خارج از شکل و فرم مورد نظر شما رشد کرده را هرس کنید. برای تربیت این گیاه بایستی حتما از قیم استفاده کرد تا گیاه در روند رشد و بالا رفتن با مشکل مواجه نشود و به دلیل سنگینی ساقه ها بهتر است که پایه های قیم را تا عمق ۳۰ سانتی متری درون خاک قرار دهید و حدود ۳ الی ۵ متر نیز ارتفاع برای آن در نظر بگیرید.

هرس کردن گیاه برای رشد بهتر

آفات و بیماری ها:

از جمله آفات رایج در این گیاه می توان کنه قرمز عنکبوتی،مگس سفید و شته ها را نام برد. بیماری خاصی این گیاه را تهدید نمی کند و تنها قرار گرفتن آن در شرایط نامناسب باعث ایجاد مشکلاتی برای آن می شود.

اما با این وجود نیز اگر محل کاشت گل نیلوفر بیش از اندازه سایه باشد و طی آبیاری خاک خیس باقی بماند باعث شیوع بیماری های قارچی خواهد شد که برای درمان آن می توان از سموم دفع آفت استفاده کرد.

چگونگی رفع دآفات در روند کاشت گل نیلوفر

بیماری های دیگری مثل زنگ که نوعی بیماری قارچی است و می تواند لکه های قهوه ای و نارنجی را بر روی برگ ها ایجاد کند. همچنین بیماری لکه برگی که می تواند با بروز لکه های زرد و کرم رنگ و با بافتی خشک و مرده به رنگ قهوه ای یا قرمز خود را نشان دهد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *