دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اصول رفتار با کودک زورگو و نکاتی که نباید از آن ها غافل شوید

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۵ دی ۱۴۰۱
  • ۰

در زمینه تربیت کودکان والدین نقش اصلی را ایفا می کنند که یکی از مشکلات بسیار شایع والدین چگونگی رفتار با کودک زورگو می باشد که باید چگونه با این دسته از کودکان رفتار کنند.

زورگویی و پرخاشگری به یکی از مشکلات والدین در مورد تربیت فرزندشان تبدیل شده است که در حقیقت سازگار نبودن کودک، با هم سن و سال هایش می تواند در آینده برای او مشکلاتی را ایجاد کند، در ادامه مطلب به شما عزیزان نحوه صحیح رفتار با کودکان زورگو را آموزش خواهیم داد.

اگر شخصی با شما درباره زورگویی فرزندتان صحبت می کند ممکن است در ابتدا کودکان دیگر را مقصر جلوه دهید اما بهتر است با خود صادق باشید و در صورت برخورد خشونت آمیز فرزندتان با دیگران به او کمک کنید تا برخورد مثبت با دیگران داشته باشد.

رفتار صحیح با کودک زورگو

نحوه صحیح رفتار با کودک زورگو

زورگویی و پرخاشگری بچه ها مشکل شایع بسیاری از والدین است، خشونت رفتاری کودکان و سازگار نبودن وی با هم سن و سال هایش می تواند مشکلات بسیاری را در آینده به وجود آورد، در ادامه شما را بیشتر با این موضوع آشنا خواهیم کرد.

نزدن برچسب زورگو به فرزندتان

در زمینه برخورد با کودک زورگو به او برچسب زورگو نزنید و سعی کنید درباره موضوعات خاصی که نشانه زورگویی است با او صحبت کرده و دلیل رفتارهای او را درک کنید و به فرزندتان راه های کنترل برخورد با دیگران را آموزش دهید و با هم نقش بازی کرده و برخورد درست با دیگران را تمرین کنید.

نشان دادن عواقب زورگویی

انتخاب مجازات های سازنده

اگر تمایل دارید که به دلیل زورگویی مانند زدن یک کودک در مدرسه فرزندتان را تنبیه کنید باید در انجام این روش بسیار با دقت عمل کنید و از فریاد زدن، تنبیه خشن و یا کتک زدن خودداری کنید زیرا انجام این کار ها سبب می شود که فرزند تان رفتار های زورگویی خود را ادامه دهد بنابراین تنبیه های مناسبی و سازگاری را انتخاب کنید از جمله : انجام کارهای منزل و یا نوشتن نامه معذرت خواهی برای کودکی که در مدرسه اذیت کرده است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

چگونگی رفتار با کودک زورگو

ثبت نام کردن در کلاس های ورزشی

از جمله روش های موثر جهت رفتار با کودک زورگو ثبت نام کردن او در کلاس های ورزشی رزمی می باشد داشتن یک مربی خوب اعتماد همراه با آرامش را به فرزندتان هدیه می دهد و قبل از ثبت نام با مربی در مورد هدف خود را از شرکت فرزندتان در این کلاس ها صحبت کنید.

داشتن یک مشاور حرفه ای

اگر فرزند تان یک الگوی خشونت را همواره از خود نشان می دهد ممکن است رفتار هایی از قبیل : داشتن مشکل در مدرسه، تنها بودن به مدت طولانی، عزت نفس پایین و همچنین مشکل داشتن در کنترل خشم را از خود نشان دهد که در این مواقع بهتر است برای فرزندتان یک مشاور حرفه ای بگیرید تا علت این رفتار را در وی کشف کند.

رفتار صحیح با کودک زورگو

همراهی کودک در همه جا

اگر قادر به حل کردن مشکل فرزندتان نیستید، جهت برخورد با کودکان زورگو به آنها نشان دهید که همیشه کنارشان هستید و آنها را حمایت می کنید زیرا فرزند تان از شما توقع دارد که با او همدردی کنید و حرف های وی را تا آخر بشونید بنابراین اگر از دست رفتار زورگویی فرزندتان عصبانی هستید اجازه دهید تمام ماجراها را برایتان تعریف کنید سپس به فکر راه حل مناسب جهت رفع این مشکل باشید و به خاطر داشته باشید که رفتارهای هیجانی شما ممکن است کودکانتان را از گفتن حقیقت دور کند بنابراین خیلی دقیق رفتار کنید.

شیوه رفتار مناسب با کودک زورگو

نشان دادن عواقب زورگویی

از دیگر رفتارهای صحیح با کودک زورگو در نظر گرفتن پاداش ها و تنبیه هایی برای خوش خلقی و بد خلقی او می باشد و به او بفهمانید که زورگویی چه عواقبی دارد و در صورتی که دو کودک با هم پرخاشگری می کنند سعی کنید از کودکی که مورد خشونت فرد پرخاشگر قرار گرفته است دلجویی کنید.

زورگویی و قلدری در کودکان

داشتن یک برنامه ضد قلدری

مشاوران خانواده و روان شناسان در زمینه برخورد با کودک زورگو اعمال محدودیت به منظور کنترل پرخاشگری را توصیه می کنند به عنوان مثال چیزی را که کودک با صدای معمولی در خواست می کند با او بدهد و یا اینکه در صورتی که کودک از خود رفتاری رضایت بخش نشان داده است او را به یک گردش روزانه ببرید.

داشتن یک برنامه ضد قلدری

 دور کردن کودک از آزار و اذیت

اگر پس از پیدا کردن علت زورگویی کودک متوجه شدید که پرخاشگری وی تلافی جویانه می باشد باید کودک را از آزار و اذیت دور کنید تا مجبور نشود به منظور تلافی دیگران را اذیت کند و اگر به منظور جلب توجه کودک شما پرخاشگری را انتخاب کرده است باید راه هایی دیگری برای جلب توجه به او نشان دهید.

عواقب زورگویی در فرزندان

  • عقب ماندن از پیشرفت درسی
  • داشتن روابط ضعیفی با خانواده و جمع هم سالان
  • قرار گرفتن در کنار افراد ضعیف
  • آسیب های اجتماعی مانند : اعتیاد، بزهکاری و…

نحوه برخورد با کودکان زورگو

انواع زورگویی کودک

زورگویی فیزیکی؛ یعنی کودک از طریق برتری نیروی بدنی خود به دیگران زور می گوید، از جمله آن می تواند به لگد زدن، هل دادن، سیخونک زدن، راه را بر کسی بستن، توهین کردن، پرتاب شیء به سمت دیگران و مجبور کردن دیگران به خوردن چیز هایی که دوست ندارند و … اشاره کرد که این رفتار ها اغلب در پسرها رایج است.

زورگویی کلامی؛ از طریق مسخره کردن قیافه، خانواده، خندیدن، پچ پچ کردن و تحقیر زورگویی یا ارعاب می کنند.

زورگویی رابطه ای؛مثلا رابطه بین دوستان یا دو نفر را به هم می زنند که از طریق شایعه پراکنی، غیبت کردن، نادیده گرفتن و دست به یکی کردن رخ می دهد، این نوع زورگویی بیشتر در دختران دیده می شود.

زورگویی در فضای مجازی و اینترنت؛ در این نوع زورگویی می توان دیگران را از طریق پیام های زننده و عکس های شرم آور، ترساندن و اعمال خواسته ها فریب داده و باج خواهی کرد، بازی نهنگ آبی از جمله این موارد می باشد.

نحوه رفتار با کودکان زورگو

علل و عوامل موثر در دعواها و زورگویی فرزندان

عوامل فردی : ممکن است عملی بدون تفکر و تنها از روی خستگی و بی حوصلگی باشد، اغلب بچه ها آن را بد نمی داند زیرا از صدمات این رفتار خود بر دیگران ناآگاه بوده و حتی گاهی شخص را مستحق رفتار خود می دانند.

عوامل خانوادگی : این رفتار نتیجه پرورش سرد و بی احساس کودک در خانواده، خشونت و ناسازگاری زیاد و به دلیل عدم وجود مقررات و نظارت ضعیف بر رفتار می باشد، ضمن اینکه قربانیان آن خانواده هایی هستند که حمایت افراطی برای کودک خود داشته  و یا جزو خانواده هایی گرفتار و با درگیری زیاد می باشند که قادر به ایجاد مهارت های اجتماعی برای برخورد با شرایط نبوده اند.

مدرسه : زورگویی تنها محدود به انزوا نمی باشد، بافت و زمینه و نوع مدرسه ای که کودکان در آنجا تحصیل می کنند، می تواند در بروز این رفتار آنها تاثیرگذار باشد.

جامعه : وجود طبقات اجتماعی مختلف، فشار های اجتماعی و اقتصادی بر خانواده ها می تواند بر گرایش شخص به خشونت تاثیرگذار باشد.

عوامل محافظ : عده ای از کودکان به دلیل قدرت منابع درونی خود و حمایت های همسالانشان, گرفتار رفتار نادرست زورگویی می شوند.

چگونگی رفتار با کودکان زورگو

ضمن سپاس از همراهی تان در این نوشتار امیدواریم مطالعه مطلب فوق برای شما مفید واقع شده باشد  تا با کمک مطلب گفته شده نحوه صحیح رفتار با کودک زورگو را به خوبی آموزش دیده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *