دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دفع سریع سنگ کلیه با استفاده از روش های خانگی کاربردی

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۴ دی ۱۳۹۸
  • ۰

یکی از بیماری کلیوی بسیار شایع سنگ کلیه می باشد که امروزه بسیاری از افراد از داشتن آن رنج می برند که افراد مبتلا به این بیماری به دنبال روش هایی جهت دفع سریع سنگ کلیه هستند تا از شر آن خلاص شوند.

سنگ کلیه یک بیماری بسیار دردناک می باشد و زمانی که وارد مجاری ادراری می شود و در حال خروج از کلیه است فرد مبتلا، درد های وحشتناکی را تجربه می کند که با انجام روش هایی می توانید آن را به راحتی دفع کنید در ادامه مطلب شما عزیزان را با روش های درمان سنگ کلیه، علائم و نیز نحوه پیشگیری از این مشکل کلیوی آشنا خواهیم کرد.

چند روش طبیعی برای درمان فوری سنگ کلیه

روش های دفع سریع سنگ کلیه

افراد زیادی وجود دارند که از داشتن سنگ کلیه رنج می برند و این مشکل کلیوی دارای علت های زیادی می باشد که با انجام روش هایی که در ادامه با آن آشنا می شوید می توانید آن را به راحتی درمان کنید.

آب لیمو

آب لیمو دارای سیترات می باشد که سبب تجزیه رسوبات و کند شدن رشد سنگ کلیه می شود بنابراین به دو لیوان آب چند قطره آب لیمو اضافه کنید و به صورت ناشتا و یا چند ساعت قبل از شام بنوشید، استفاده از  این روش سبب شکسته شدن سنگ های کوچکتر می شود فقط در زمان استفاده از این روش به برچسب محصولات آب لیمو دقت کنید زیرا برخی از برچسب ها دارای مقادیر فراوانی شیرین کننده ها هستند که سبب افزایش خطر سنگ کلیه می شوند که در واقع خرید لیموی تازه و گرفتن آب آن یک روش بسیار ساده و طبیعی می باشد.

روش های دفع سنگ کلیه

سرکه سیب

از مهم روش ها جهت رفع این مشکل، استفاده از سرکه سیب می باشد زیرا، سرکه سیب دارای اسید سیتریک می باشد که کمک زیادی به حل شدن رسوبات کلسیم می کند از این رو دو قاشق غذا خوری سرکه سیب سرخ را به چهار لیوان آب اضافه کنید سپس ترکیب به دست آمده را قبل از غذا مصرف کنید استفاده از این روش به کاهش علایم سنگ کلیه کمک می کند.

درمان خانگی سنگ کلیه

  •  آرون گروپس

برگ توت فرنگی

استفاده از برگ توت فرنگی به منظور دفع فوری سنگ کلیه گزینه بسیار مناسبی است به همین خاطر ۴۰ گرم از برگ توت فرنگی را به یک لیتر آب اضافه کنید و اجازه دهید به مدت سه تا چهار دقیقه بجوشد سپس محلول به دست آمده را هر پنج ساعت یک بار استفاده کنید.

طالبی و روغن بادام

از دیگر روش های درمان سنگ کلیه مصرف طالبی به مدت چهارده شب به جای شام می باشد این میوه را نباید در صبح زود مصرف کرد بلکه باید در شام استفاده کنید، همچنین می توانید ۲۰ سی سی روغن بادام شیرین را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید، در صورت استفاده از این روش باید از اصل بودن روغن بادام شیرین اطمینان حاصل فرمایید.

روش های دفع سریع سنگ کلیه

انار

مصرف روزانه یک عدد انار کامل و یا نوشیدن یک لیوان آب انار تازه، کمک زیادی به دفع می کند همچنین می توانید دانه های انار را آسیاب کنید سپس مخلوط رب مانند را با سوپ ترکیب و روزانه مصرف کنید.

برگ گزنه

برای دفع سریع سنگ کلیه استفاده از برگ گزنه یک روش موثر می باشد بنابراین دو قاشق چای خوری برگ گزنه خشک شده را داخل یک لیوان آب داغ قرار دهید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه دم بکشد سپس آن را بنوشید برای رسیدن به نتیجه دلخواه از این روش را دو تا سه بار در روز به مدت یک هفته استفاده کنید.

بهبود سنگ کلیه با درمان خانگی

جوانه گندم

به منظور درمان سنگ کلیه یک قاشق چای خوری آب لیمو و عصاره برگ ریحان را با جوانه گندم با هم ترکیب نمایید سپس ترکیب به دست آمده را هر روز دو تا سه لیوان بنوشید.

ریحان

یکی از بهترین روش ها جهت از بین بردن سنگ کلیه ریحان می باشد بنابراین یک قاشق چای خوری عسل را با یک قاشق چای خوری ریحان با هم ترکیب نمایید سپس هر روز صبح مخلوط به دست آمده را به مدت پنج تا شش ماه استفاده کنید، همچنین می توانید پنج تا شش برگ ریحان را به آب داغ اضافه کنید سپس اجازه دهید به مدت ده دقیقه دم بکشد و به آن یک قاشق چای خوری عسل اضافه کنید و بعد از خنک شدن آن را بنوشید.

درمان سریع خانگی سنگ کلیه

روغن زیتون و آب لیمو

دو قاشق غذا خوری روغن زیتون و چهار قاشق غذا خوری آب لیموی تازه را با هم ترکیب کنید سپس مخلوط به دست آمده را با مقداری آب فراوان بنوشید از این روش دو تا سه بار در روز استفاده کنید

هشدار : قبل از استفاده از این روش حتما با پزشک تان مشورت کنید.

آب لوبیا

لوبیا به دلیل اینکه دارای مقادیر فراوان منیزیم می باشد به دفع سریع سنگ کلیه کمک می کند بنابراین لوبیا را چند ساعت خیس کنید سپس آن ها را به مدت پنج تا شش ساعت بجوشانید و مایع به دست آمده آن را چند بار در طول روز بنوشید.

آشنایی با علائم سنگ کلیه

سنگ کلیه تا زمانی که در کلیه ها جا به جا نشود هیچ علائم ظاهری ندارد اما پس از جابه جا شدن و یا وارد شدن به مجرای ادراری نشانه های زیر در فرد بروز می کند که عبارتند از:

  • درد در زمان ادرار
  • تکرر ادرار
  • ادرار بد بو یا غیر شفاف
  • ادرار قرمز، قهوه ای یا صورتی
  • درد شدید در پهلو، زیر دنده ها و کمر
  • احساس شدید نیاز به ادرار
  • ادرار کم حجم

نشانه های سنگ کلیه

روش های پیشگیری از سنگ کلیه

  1. مصرف مایعات
  2. مصرف کلسیم
  3. کنترل وزن
  4. کاهش مصرف نمک
  5. کاهش مصرف کافئین
  6. کنترل مصرف غذاهای حاوی اسید
  7. مصرف ویتامین و مکمل های غذایی
  8. افزایش فعالیت جسمانی

عوامل افزایش دهنده خطر

  • پرکاری غدد پاراتیروئید
  • بیماری های متابولیک
  • مشاغلی که با گرمای زیاد سرو کاردارند
  • افزایش دفع کلسیم یا اسید اوریک در ادرار
  • بارداری
  • عفونت مکرر سیستم ادراری
  • بیماری های مزمن روده

درمان سربع سنگ گلیه

روش های درمان سنگ کلیه بزرگ

زمانی که اندازه سنگ کلیه بزرگ باشد با کمک روش های گفته شده در فوق نمی توان آن را درمان کرد و باید با استفاده از روش های زیرآن را درمان کرد.

استفاده از امواج صوتی

در برخی موارد با توجه به اندازه سنگ و همچنین محل قرار گرفتن آن پزشک ESWL را توصیه می کند که با کمک این روش سنگ ها خرد شده و به راحتی از طریق ادرار دفع می شوند زمان کل این فرایند ۴۵ تا ۶۰ دقیقه می باشد و به دلیل درد کمی که ایجاد می شود به فرد داروی مسکن یا بیهوشی داده می شود اما افرادی که دچار عفونت شدید ادراری می باشند، افراد باردار و افرادی که مشکلات انعقادی دارند از این روش نمی توانند استفاده کنند.

جراحی

در صورتی که روش بالا موفقیت آمیز نباشد پزشک از این روش جراحی به منظور برداشتن سنگ های بزرگ استفاده می کند که در انجام این عمل فرد به مدت یک تا دو روز در بیمارستان بستری می باشد تا بهتر شود.

با استفاده از یک اسکوپ

در بعضی موارد به منظور خارج کردن سنگ های کوچک داخل کلیه یا مجرای ادرار پزشک لوله باریکی که روشن و مجهز به دوربین است را به سمت مثانه و نقطه خارج شدن ادرار می برد سپس پزشک با کمک وسایل مخصوص سنگ را خرد کرده و برای خارج شدن از مجرای ادرار آماده می کند، برای درمان سریع پزشک احتمالا لوله باریک دیگری به نام استنت در محل خروجی ادرار کار می گذارد که در انجام این عمل باید از بیهوشی موضعی یا کامل استفاده شود.

جراحی غدد پاراتیروئید

در برخی موارد سنگ های کلسیم فسفرات به دلیل فعالیت بیش از حد غدد پارتیروئید ساخته می شوند این غدد در چهار گوشه غده تیروئید وجود دارد و زمانی که این غدد بیش از اندازه هورمون پاراتیروئید ترشح کند به دلیل بالا رفتن سطح کلسیم، سنگ کلیه ایجاد می شود که ممکن است پزشک به منظور کنترل میزان ترشحات، دارویی تجویز نماید.

دفع سریع سنگ کلیه با چند روش خانگی

ضمن سپاس از همراهی تان در این نوشتار، در این بخش از مطلب قصد داشتیم شما عزیزان را با روش های دفع سریع سنگ کلیه آشنا کنیم تا با کمک مطلب گفته شده روش هایی را جهت درمان این بیماری انتخاب کنید. همچنین می توانید برای آشنایی با روش های درمان گیاهی سنگ کلیه کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *